Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenalo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky.
Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidí Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze podle něj očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených elektromobilů, tedy přes 50% více, než v minulém roce.
S větším počtem elektromobilů mezi ojetinami se ovšem zároveň zvyšuje pravděpodobnost koupě automobilů se závadami, které mohou být i životu nebezpečné. Největším rizikem při koupi elektromobilu ze zahraničí je předchozí poškození baterie s rizikem extrémně drahé opravy. V baterii pak kvůli vnitřnímu poškození může po několika týdnech dojít ke zkratu a požáru.
U automobilů na elektřinu, stejně jako u běžných ojetin, je klíčové znát jejich historii a zejména prodělaná poškození a havárie. U elektromobilů ovšem mohou být následky zatajené havárie vážnější.
„Často se k nám dováží auta, která jsou v západních zemích EU prakticky neprodejná a ani elektromobily nejsou výjimkou. Čím větší bude objem dovozů, tím více se mezi nimi bude vyskytovat závadových aut a na to je potřeba při koupi myslet,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a dodává: „Před koupí ojetého elektromobilu je tedy obzvláště důležité si ověřit jeho historii, technický stav a stav baterie.“
Jak předejít zbytečným rizikům při koupi elektromobilu?
Nákupu podobně bouraného elektromobilu lze snadno předejít prověřením jeho historie. To poskytuje hned několik společností a serverů v České republice. Stačí zadat kód VIN a můžete zkontrolovat najeté kilometry, historii případného poškození, záznamy o odcizení vozidla, historii inzerce apod.
Situace u ojetých elektromobilů je ještě složitější tím, že opravené vozy po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie.
„I když dnes technologie výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou bezpečnější než před pár lety, právě u ojetin by měl být kupující vždy na pozoru a pátrat, jestli auto mělo či nemělo vyměněnou baterii,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia a upřesňuje: „Cena nové baterie bývá často 50 % a více z ceny nového auta, a to už cenu auta zvýší pro kupujícího nad akceptovatelnou částku.“
Rizika poškozené baterie u elektromobilu
Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí to být na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii měl vyměněnou baterii, protože oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní.
V tom případě může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může podle SOVA dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru. Uhašení hořícího elektromobilu je náročný úkol a vyžaduje speciální postup i techniku, jak je známo i z mnoha videí přístupných na internetu.
„Situace se stává ještě nebezpečnější při koupi vozu „na ulici,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a doporučuje: „Vynechání seriózního prodejce, který si auta vždy prověřuje a dává záruku bezpečného nákupu je zbytečný hazard se zdravím lidí i jejich penězi.“
SOVA – Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem.
Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.
zdroj: tisková zpráva
Kdo se vyzna v paleni slivovice? Nedavno jsem cetl o paleni vodky z posecene travy. Aby to bylo mozne, musi se celuloza rozstepit na cukr, ktery bakterie premeni na alkohol. Na stepeni existuji enzymy, ale borec pouzil kyselinu sirovou a neutralizoval hydroxidem sodnym. Napadlo me, ze kdo ma vetsi pozemek a FVE, mohl by tim vyrabet alkohol na topeni v zime. V lete z prebytku z FVE by se dalo destilovat bez nakladu na zahrivani a tim by se to mohlo vyplatit. V bioplynkach se to vyuziva podobne a zrejme musi take celulozu nejak stepit aby to fungovalo. Travy je dostatek a tak by se aspon zuzitkovala. Kdo se vyzna, kdo ma destilacni zarizeni, kdo to vyzkousi?
Taková pitomost. Kdo má trávu, pořídí si ovce nebo kozy a za ušetřené peníze na mase si koupí paliva, kolik bude chtít. A má to bez práce.
Kozy, ovce, slepice, prasata a jina zvirata urcite mit nebudu. Travy mam habadej a ani nikdo v okoli ji nechce. Par lidi co ma kraliky by si prislo pro pampelisky. To je tak vse. Travou posecenou trakturkem na kratke kousky beztak nelze krmit. Tak konci na velkem kopecku kde bez uzitku zetleje. Ani humus nedelam, je to moc prace michat to s hlinou. Takova palirna by to hezky a hlavne s uzitkem zpracovala. A v zime by to suplovalo FVE. Idealni kombinace.
A proč ne? Máme ovce a neviděl jsem je tři týdny. Jsou naprosto samostatné, práce nula.
Kdyz ty ovce tri tydny nevidite, tak se na ne kouknete pres satelit jako na sveho souseda.
Kdysi tady nekde v okoli byla ovci farma, ale uz neni. Pestovali tam totiz marihuanu a ovce to maskovaly. Mate to take tak?
neviem ako v česku, ale tuná by takéto poríspevky financi vyhodnotili ako možný únik na dani a neoprávnené …
mnoho desaťročí domáce pálenie je zločinom, pred nedávnom akože povolili, ALE pálenica od certifikovaného výrobcu (nie „lavórovica“ na produkciu metylu), hlásenie financom vopred aby prišli odpečatiť a boli procesu prítomní, platba vyššia ako v obecnej.
Ovce si jedou to svoje, mají pastvinu s vodou a moji pozornost začnou vyžadovat až na podzim.
S marijánou problém mám. A celkem velkej. Předchozí majitel části pozemků pěstoval pár rostlin a když jsem to koupil, nesklidil si to a nechal to prostě tam. Na podzim jsem našel zbytky pěti rostlin a ty zlikvidoval. Myslel jsem že jsem to tím vyřešil, ale na jaře začala ta potvora růst široko daleko skoro všude a nemůžu se toho zbavit. Desítky a desítky malých rostlinek. Je to ten nejhorší plevel co mám na pozemku a je snad nezničitelná. Nechápu, co na tom kdo „pěstuje“, ta potvora roste snad i na šutrech. Stoprocentně všechny nenajdu a na jaře budu zase na začátku.
jetontá,nčo sňou majú problém podekriminilizácii v amerike, alebo „naša“,technické konope?
Tipnul bych si take na konopi sete, ktere se pestuje uz po staleti. Nema to zadne THC a pestovani v urcitem mnozstvi je legalni. Tusim 100 m2, ale musi se to nahlasit celnikum aby tam neposlali prepadovku. Seminka konopi seteho si muzete koupit v obchode treba 100kg. Pridava se do müsli, nebo do zobani pro ptaky. Je to jednoleta rostlina, proto musite posekat pred vyzranim semen. Urcite to neni takovy plevel jak pisete. Kdyby to bylo konopi na marihuanu, tak pochybuji, ze by to prezilo nasi zimu.
https://bylik.cz/zbozi/216-konopne-semeno.html
Vetsi riziko predstavuji male opravarny automobilu v Cezku. Ty slozi auto treba ze tri bouracek a pri nejake male nehode se to muze fatalne vymstit.
Pri koupi jeteho EV doporucuji zmerit baterku pomoci OBD dongle a aplikace v mobilu. Ukaze ruzne dulezite parametry a jeden z nejdulezitejsich parametru jsou rozdily napeti mezi jednotlivymi clanky. Aplikace ukaze napeti kazdeho clanku hezky prehledne graficky i numericky a z toho se da posoudit vcelku dobre, zda je baterka nejak poskozena. Clanek, ktery by mohl byt nejak poskozeny bude mit markantni odchylku. Kdyz se mereni provede v nabitem a polovybitem stavu a napeti je hezky vyrovnane, tak je baterka OK. Videl jsem baterku jednoho Leafa dovezeneho z USA. Ten mel baterku napetove totalne rozhazenou. Takove auto nebrat. Appka ukaze i pocet nabijeni DC a AC. A samozrejme i pocet ujetych km. Je ale otazkou, zda lze i BMS uz hacknout a vse prepsat. Priklad Leafspy s vyrovnanym napetim:
https://www.speakev.com/attachments/leafspy-jpg.93761/
síce súhlasím, ale – kúpiť vybavené i3 a obratom si dať vymaniť pôvodnú 6Ah za aspoň 94 Ah – 15k€ auto, 5k€ skoro nová so zárukou
A jak se tvari BMS kdyz date vetsi baterku? Domnivam se, ze BMS je naprogramovane na urcitou kapacitu a s vetsi bude mit problem. Leda by ta nahradni baterka byla vcetne noveho BMS. Nebo to nekdo umi preprogramovat? Urcite to neni tak jednoduche.