DARPA chce hybrid mezi letadlem a helikoptérou

Vize science-fiction se opět začínají naplňovat. DARPA, výzkumná odnož americké armády, investuje $150 mil. do výzkumu hybridu mezi letadlem a helikoptérou. Stroj se má umět vznášet, ale přitom být rychlý jako letadlo.

DARPA chce hybrid mezi letadlem a helikoptérou
foto: DARPA

Americká armáda už jeden takový stroj – hybrid mezi helikoptérou a letadlem, co se týká schopností označovaný jako VTOL/STOL – má a provozuje. Jde o Bell Boeing V-22 Osprey. Celkem jich bylo vyrobeno 160.

Bohužel, od počátku – vývoj začal už roku 1981! – provázejí tento stroj kontroverze. Především co se týká množství fatálních nehod, technických (ne)možností a výše nákladů. Ty se vyšplhaly už k $50 mld. proti původně plánovaným cca $2,5 mld.!

DARPA se proto chce vrátit zpět k rýsovacím prknům a navrhnout nový projekt s názvem X-Plane. Nehodlá tak učinit sama – svým $150 mil. programem vyzývá soukromý sektor, aby zvedl hozenou rukavici (a peníze).

I proto je zadání poměrně velmi otevřené: nové hybridní letadlo může být UAV (tedy bezpilotní), ale i pilotované. A mělo by najít možné využití i mimo oblast armády. První let by se měl uskutečnit během 42 měsíců, další předváděčka pak do 52 měsíců.

Helikoptéry dnes pochopitelně dokážou zastat většinu úkolů, které by nové X-Plane mělo plnit. Jeho hlavní výhodou má být proto především rychlost – jak cestovní (až 2x vyšší než dnešní helikoptéry, které létají běžně rychlostí 220-250 km/h), tak rychlost se kterou dokáže přistávat.

Navíc ale bude nový stroj také výrazně lehčí, a tím i efektivnější a prostornější, takže uveze víc nákladu (užitečný náklad by měl dosahovat 40 % hmotnosti stroje). Měl by také lépe umožňovat vznášet se.

2 Comments on “DARPA chce hybrid mezi letadlem a helikoptérou”

  1. Bojové útočné
    Bojové útočné vrtuľníky presahujú rýchlosť 300km/h, momentálne najrýchlejší vrtuľník presahuje rýchlosť 400km/h.
    Hybrid Lietadlo – vrtuľník je nesmierne komplikovaný, nemyslím, že vývoj pôjde týmto smerom a ak pôjde bude to pomaly a to hlavne z finančných dôvodov.
    Veľmi sympatický prototyp hybridného lietadla má firma Augusta – je o dosť lacnejší v porovnaní s Osprey a predpoladám, že aj v civilných podmienkach lepšie využiteľný.
    Skúste si objednať hodinový let lietadlom a hodinový let vrtuľníkom – tam vidno aký je to rozdiel v peniazoch a v preletenej vzdialenosti….

Napsat komentář