Dán vymyslel solární elektrokolo

Tohle prostě muselo přijít. Někoho napadlo, že na elektrické jízdní kolo přimontuje . A s nimi bude dobíjet baterii. Ten někdo byl, pochopitelně, z Dánska.

Prozatím jde o nekomerční projekt. Uvidíme, zda se Frausigovi podaří pohnout se Solarbike někam dál.
foto: Jesper Frausig

Elektrokola jsou už běžnou věcí. Solární elektrická kola zatím ne tak docela. Projekt Solarbike je, pokud víme, první svého druhu. Autorem projektu je Jesper Frausig z Kodaně. Pracoval na něm tři roky.

Solární články jsou umístěny přímo v předním i zadním kole. Když kolo stojí, dodávají solární články energii baterii a dobíjejí ji. V okamžiku kdy elektrokolo jede, pohánějí rovnou elektromotor pomáhající s příšlapem.

Standardní cestovní rychlost je 25 km/h, max. ale 50 km/h. Energie v baterii vydrží až na 70 km. V závislosti na svitu slunce dokáží solární články v kolech dodat 2-25 km dojezdu za den.

Bohužel se nám nepodařilo zjistit celkovou hmotnost kola ani hmotnost jednotlivých solárních kol. Solární články určitě nebudou nejlehčí a bezesporu to ovlivní i to jak si kolo poradí s nerovnostmi.

12 Comments on “Dán vymyslel solární elektrokolo”

  1. pochopitelne z Danska se
    pochopitelne z Danska se vztahuje zrejme na skutecnost, ze v Dansku se nekolikanasobne mene krade nez jinde. Takove kolo v Cesku by se nestacilo u puvodniho majitele nabit ani na tech 5-25km…
    Jinak v Dansku je dosti vetrno a tak ten argument s bocnim vetrem je padny. Mozna ze pristi projekt bude kolo s vetrnou turbinou.
    … a pri jizde ta turbina bude dobijet akumulatory 😉

  2. „Ten někdo byl,
    „Ten někdo byl, pochopitelně, z Dánska.“ – tak nevím, má to být nějaká, pro mne skrytá, myšlenka? Co je na to pochopitelné? Dánsko je ještě o „několik“ stovek kilometrů severněji než my, čili očekávám o dost nižší sluneční výtěžnost než na našem území a už toto není žádná sláva.
    Co udělá takový bicykl v bočním větru?
    Nevím, školy nemám, ale po letmém nahlédnutí na ceny fotopanelů a chvilce s kalkulačkou mi připadá jako výhodnější pořízení většího akumulátoru než tady toto.
    (podotýkám že jsem fanda el. samohybů – vlastním „El. koloběžku Nitro scooters XE1200 All road LiFePO4 20Ah“ a nemohu si ji vynachválit)

    1. Narážka na Dánsko v
      Narážka na Dánsko v úvodu se týká faktu, že Dánsko dlouhodobě podporuje cyklistiku a vedle Nizozemska je dnes, zejména Kodaň, pomyslnou mekkou jízdních kol v Evropě. Co se týká bočního větru a větší baterie, nejspíš máte pravdu. Jako technická zajímavost, která třeba ukáže směr do budoucna, to ale rozhodně není špatné.

      1. solarni panel se dnes uz
        solarni panel se dnes uz vyrabi jako folie, nekde tady byl i clanek, hmotnosti bych se nebal.
        Ano bocni vitr bude problem, ale kdy zazijete silny vitr, ktery vas srazi na zem?
        Urcite to je dalsi reseni, jak ziskat stavu! Spis by mne zajimaly dalsi technicke ala konstrukcni vychytavky, v tomhle pripade, jak funguje prenos proudu do batery nebo motoru, preci jen se kolo toci 🙂
        Jinak je sranda ze Dáni, ale maj kola standart, tak proto asi…

        1. V Dánsku zažijete boční
          V Dánsku zažijete boční vítr běžně. I stromy tam rostou na šikmo, ohýbané převládajícími větry. Ale zase je tam všude rovina, cyklostezky lemují každou silnici či chodník a nekrade se tam. (alespoň před 16-ti lety, když jsem tam byl na stáži, se tam nekradlo)

Napsat komentář