Mercedes eCitaro G je nový kloubový elektrický autobus, který je možné vybavit také solid-state bateriemi o kapacitě až 441 kWh.
foto: Daimler
Třínápravový kloubový elektrobus eCitaro G je určen až pro 146 pasažérů. Každá náprava má max. výkon 2×125 kW/2×485 Nm. Standardně je autobus dodávaný s novou generací NMC baterií o kapacitě 396 kWh.
Na přání jej je možné vybavit li-pol solid-state baterií o kapacitě 441 kWh pro dojezd až 220 km (celkem sedm battery-packů). Max. výkon rychlonabíjení je 150 kW. Zároveň je možné dovybavit autobus pantografem.
Od roku 2022 bude možné elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro vybavit také s vodíkovými palivovými články sloužícími jako range-extender (rozšiřovač dojezdu).
U Pedra v diskuzi to celkem pěkně analyticky rozebrali, tj.
U Pedra v diskuzi to celkem pěkně analyticky rozebrali, tj. nejde zatím o „vysněnou“ solid-state baterii, ale s největší pravděpodobností o
LMP technologii od Bolloré, zde je pak link na pdf tu samou baterii od Mercedesu
Tato technologie baterie musí být držena nahřátá na operační teplotě mezi 60-80°C, což znamená značné ztráty při delší odstávce. Nicméně v dopravním podniku to asi může fungovat obstojně.
Možno jedno drobné mínus, „Max. výkon rychlonabíjení je
Možno jedno drobné mínus, „Max. výkon rychlonabíjení je 150 kW“ pri 441kWh? Hmm…
Aj tento text, priamo z ich stránky #1 „As solid-state batteries are restricted in their fast-charging capacity, Mercedes-Benz is offering a new generation of the previously used NMC batteries as an alternative.“
Ale zas pre mestské/prímestské linky by nemal (asi) byť problém.
Toto je tiež trocha záludne písané „Daimler dává na solid-state verzi záruku 10 let nebo nabití 280 MWh na každý battery-pack.“
Pretočenie 280MWh pri 441kWh mi vychádza, ak dobre počítam, 635. Lenže potom lepšie pozerám, píšu pre „battery pack“ a tých má byť 7ks. 441kWh/7=63kWh 280MWh/63kWh=4444 už lepšie.
Len dúfam, že to nebude nejaké „marketing department numero“.
No a na koniec len, aký je rozdiel v cene oproti MNC variante.
#1: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?oid=47447805&ls=L2VuL2luc3RhbmNlL2tvLnhodG1sP29pZD00MDY2NTIzMSZyZWxJZD02MDgyOSZmcm9tT2lkPTQwNjY1MjMxJmJvcmRlcnM9dHJ1ZSZyZXN1bHRJbmZvVHlwZUlkPTQwNjI2JnZpZXdUeXBlPWxpc3Qmc29ydERlZmluaXRpb249UFVCTElTSEVEX0FULTImdGh1bWJTY2FsZUluZGV4PTAmcm93Q291bnRzSW5kZXg9NSZmcm9tSW5mb1R5cGVJZD00MDYyOA!!&rs=1
P.S. už som zachytil ako TSLAQ skupinka rozoberala, že prečo Tesla mala battery day teraz. Aby prekryla toto oznámenie od Daimler-a 😀
Ono to celé vypadá dost podivně. Počínaje tím, že
Ono to celé vypadá dost podivně. Počínaje tím, že Daimler najednou vysype z rukávu produkční solid-state baterii, která má pouze o pár % lepší hustotu než NMC (které?) a nabíjení pouhým zlomkem C. Shodou okolností jsem před pár dny slyšel zprávu že tentýž (?) Daimler připravuje vodíkový tahač s dojezdem až 1000 km, který ale ukáže odborné veřejnosti až v roce 2023 a koupit půjde o dva roky později. Ale samozřejmě si při tom neodpustili plácání jater o tom, jako EV technologie nic takového neumožňuje.