ČVUT už ušetřilo díky projektu EPC skoro 100 milion korun

V největších stravovacích a ubytovacích zařízeních Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) běží od roku 2021 energeticky úsporný projekt, díky kterému se zde doposud podařilo snížit náklady na elektřinu, teplo, plyn a vodu o 96 milionů korun. Poskytovatelem projektu je společnost ENESA z ČEZ ESCO. Energeticky úsporný projekt na české vysoké škole potrvá do roku 2031. 

Sčítání úspor předcházela realizace energeticky úsporných opatření v objektech kolejí Strahov, Podolí, Bubeneč a Orlík, dále v Masarykově, Sinkuleho a Dejvické koleji. Úpravy se týkaly i Studentského domu a historické Hlávkovy koleje, otevřené roku 1904 a postavené podle projektu Josefa Fanty, autora budov Hlavního nádraží v Praze nebo Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. 

Začít modernizovat, zlepšovat prostředí pro studenty i zaměstnance a snižovat náklady na energie bylo velmi prozíravé. Vyplatilo se, že jsme EPC projekt realizovali ještě v době před energetickou krizí a v době rostoucích cen jsme už mohli realizovat úspory a miliony korun z rozpočtu. Důležité pro nás je i dosavadní snížení uhlíkové stopy o 15 000 tun CO2, a v neposlední řadě i navýšení hodnoty našich objektů díky modernizaci. Cením si i toho, že se podařilo modernizovat také historické budovy, jejichž energetická náročnost byla vysoká a jejichž zázemí neodpovídalo standardům 21. století,“ vysvětluje rektor ČVUT Vojtěch Petráček.

Úsporný projekt, jehož cílem bylo snížit náklady na energie v těchto objektech nejméně o třetinu, je řešen metodou EPC (energetické služby se zárukou úspor), kdy poskytovatel smluvně ručí za dosažení úspory. Pokud by byla nižší, rozdíl musí zákazníkovi uhradit. 

„Vysoké školy často sídlí v objektech, kde se dlouhá léta jejich energetickou náročností málokdo zabýval. Doba se ale rychle mění a zájem o projekty energetických úspor a dekarbonizaci obecně mezi vzdělávacími institucemi roste. Jsem rád, že můžeme v ČEZ ESCO pomáhat nejen spořit, ale i výrazně zvyšovat komfort pro studenty technických oborů, které energetika bude v dalších letech naléhavě potřebovat. Projekt ČVUT ukazuje, že úspory jsou možné v jakýchkoliv budovách včetně těch s vysokou historickou hodnotou,“ dodává generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. 

Součástí projektu je energetický management, jehož úkolem je i sběr a analýza dat o spotřebách objektů v rámci EPC projektu. 

„Další úsporu ve výši až 140 000 korun by mohlo přinést doplnění pohybových čidel na chodbách a schodištích v jednom z kolejních areálů.  Z našich měření také vyplývá, že by bylo možné postupně snížit rezervovanou kapacitu spotřebované elektřiny v budovách univerzity,“ připomíná Pavol Fraňo, generální ředitel společnosti ENESA

Výsledky EPC projekt 2023 v číslech: 

Úspora ve finančním vyjádření: 46,6 mil. Kč

Úspora v technických jednotkách:

Roční úspora tepelné energie a zemního plynu: 8 190 MW

Roční úspora elektrické energie: 2 716 MWh

Roční úspora spotřeby vody: 71 508 m3

Ekvivalent emisí CO2: 5 170 tunDosažená celková úspora: 96 milionů korun

zdroj: tisková zpráva

27 Comments on “ČVUT už ušetřilo díky projektu EPC skoro 100 milion korun”

  1. Elektrodebil Taveres na minutu skončil ve Stellantisu. Jeho přání, aby mohl ještě dva roky prohlubovat stamiliardovou sekeru, protože elektromobilita je přece boží, se po přicházejících změnách americké politiky stalo neudržitelné.
    Povolební vymetání progresivisteckého bordelu z korporátů začalo. 👍

        1. Nestačí, Péťa je nejlepší 😃..
          Ale vážně: Za prvé nevím, že by Tavares byl nějaký nadšený elektrikář.
          A za druhé se děje to, co jsem tady několikrát psal: manažeři budou tunelovat tunelovat firmy dokud to pude a pak se odpakujou. Ty jsou za vodou na deset životů…. Už patnáct let vám to tady říkáme, že to tak dopadne bez nekompromisních EV inovací.
          A JE TO TADY…

          1. Jaký Péťa?
            Taveres je idiot, kdo volal po slepém a dogmatickém následování politického zadání, bez jakékoliv reflexe a vyhodnocování úspěšnosti strategie.
            „Nyní se nacházíme v regulačním rámci, který je jasný, a říkáme, pokud toto společnost chce a pokud to přispěje k vyřešení problému globálního oteplování, můžeme to udělat. Jsme připraveni. Neptáme se. Tak se rozhodli lidé, které občané zvolili – nulové emise.“

            On to byl, kdo vsadil na to, že elektromobilitu lze prosadit násilím a netržními mechanismy. On volal po umělém zdražování spalovacích vozidel. On trval na tom, že se celý svět musí podřídit regulacím. On vsadil vše na elektromobilitu, o které věděl, že zkrachuje. A jemu teď stojí továrny.

            Je symbolické, že táhne dnes, v den kdy se pro nezájem trhu zastavila výroba Fiatu 500e.

            1. pro Péťu (?)… Už jsem se tě ptal, jestli si Petr Miler, pisálek z autofóru… Když si mlčel, vypadalo to že souhlasíš. Takže když nejsi on, budeš jeho cvičená opice nebo papoušek, jinak nechápu tu výrazovou a slohovou shodu.
              O Tavarese se s tebou hádat nebudu. Ani jeden si to nezasloužíte.

              1. Ano, toho znám. Ne, nejsem on. Osobně bych volil jiný, více strohý způsob psaní článků. Jejich články jsou dobré, ale jsou určeny pro čtenáře, kteří se v tématech dobře neorientují a uvítají v každém z nich široký kontext.

                Není se o čem hádat. Jak psal Dlaždič, elektromobilita prohrála, elektrohujerové padají jeden za druhým. Teď nás čeká hodně nepříjemná etapa probírání se s elektrického snu.

                Za sebe si jen píšu čárku za další úspěšnou predikci, kdy na jaře mi bylo jasné, že je vyřízený.

            2. Vsichni sefove automobilek by meli zabalit fidlatka a odstoupit. Nejdrive zavrhovali elektromobilitu, pak ji jen prehlizeli a pak z donuceni hala bala ji zacali resit. Jejich EV jsou polovicate a predrazene, proto se malo prodavaji. Investice tim propadly na plne care. Automobilky, ktere se cilevedome venuji EV jsou uspesna a vyrabi se ziskem. Taveres je prvni a doufam ze ho bude nasledovat spousta dalsich. EV byla prilezitost a oni ji promrhali. Ted se toho chopi Cina priveze dobra EV my to odskacem.

              1. Taveres a další se rozhodli ignorovat přání zákazníků, následovat ideologické cíle, čerpat dotace a vychovávat. Proto musí jít. A za nimi politici, kteří to prosazovali. Protože pokud nepůjdou, a oni nepůjdou dobrovolně, budou tak dlouho utahovat šrouby, až závit nečekaně praskne a budeme je zase věšet. Tak to bylo, jest a bude.

                1. ruSSko-komunisticke svine citi zase prilezitost vrazdit. To mame teda vyhlidky. Clovek by rekl, ze zrudy vymreli, ale ne, oni se jen schovali.

                2. pro Péťu (?)… Přání velké části zákazníků, dokonce i těch českých, je cenově dostupný elektromobil s velkou baterií…(Pokud o tomto pochybuješ, je tu příklad Škody Citigo-e, která mizela z ,,pultu“ jak teplé housky.)
                  Toto přání zákazníků bylo důsledně ignorováno, proto nemohl být EV postupně adoptován většinou a naopak k němu pomalu rostla averze, šikovně přikrmována médii a agenty na sociálních sítích…
                  Ta vaše mantra ,,lidi nechtějí EV“ je falešná, proto ji taky opakujete Géblsovsky při každé příležitosti 3x …

                  V Číně bylo letos dosaženo cenové parity, dojezd nad 500km začíná být běžný, na lepších a levnějších bateriích pracuje spousta lidí.
                  Indie, Afrika a Latinská Amerika jsou trhy, které čekají na levný EV s levným palivem a provozem a brzy se dočkají. Nafoukaný Evropani budou na svět čumět s otevřenou hubou a prázdnou kapsou.. 😒

                3. Lidé si přejí cenově dostupný automobil, plnící jejich potřeby. Dokud elektrofilové nepochopí tento elementární mikroekonomický fakt, s tím že různé sociální, kulturní a profesní skupiny mají potřeby různé, budou se s tržním neúspěchem elektromobilů vyrovnávat různými ujetými konspirace.

                  Ne, paní učitelka si na vás nezasedla, protože máte nejhezčí penál. Máte extra úkoly, protože jste deb*lové.

                4. pro Péťu(?)… A tobě se zdá množina EV, které jsou schopny plnit konkrétní potřeby lépe než spalovák malá?
                  Nejlepší příklad je asi druhé auto do rodiny. Tam je to jen o ceně, od okamžiku cenové parity spalovák ztrácí smysl. Další příklady dávat nebudu, proč házet perly sviním že.
                  Ty tvoje kecy o různých potřebách, co tím chceš vlastně říct?? … Jako že dokud EV nebude vhodný pro 100% použití včetně transsibiřské expedice tajgou, je EV nepoužitelný i pro všechny ostatní aplikace a účely??😧🤭
                  Jestli ten ,,debil“ nebudeš spíše ty.

  2. V Dansku instalovali nejvetsi tepelne cerpadlo na svete. Zasobuje 100.000 lidi teplem a TUV. Pohanene je z vetrnneho parku hned vedle a jeste mohli vypnout jednu uhelnou elektrarnu. TČ vyuziva energii obsazenou v morske vode a ta je prakticky neomezena. V Nemecku se pripravuje podobny projekt ve meste Wismar u Baltskeho more. Konecne se zacina myslet ve vetsich rozmerech. A pak ze TČ pretizi elektrickou soustavu a bude porad black out. Kdyz se vse inteligentne propoji, tak nastane pravy opak. Tak a snad dojde i na muj sen, prehradit morskou zatoku a vyuzivat ji jako precerpavaci elektrarnu.

            1. A jak to zařídíš? Při pohledu do mainstream médií je evidentní, že Západ mluví o potřebě rychlého ukončení války.
              No a kdy potřebuješ ukončit rychle válku? Když v ní prohráváš.

              Zatím je to teda v rovině, že chceme ukončit válku a Rusku dáme, dočasně, to co už má. Takže ještě bude trvat pár měsíců, než se dostane Západ k realističtějšímu My dostaneme rychlý konec a západní Ukrajinu, Rusko dostane území papírově začleněná do RF a konec sankcí.

              1. Kde ten Západ bydlí?
                A odkdy chuť tu válku ukončit znamená, že prohráváš? Proč to neznamená, že tě prudí, nebaví, odvádí od jiných starostí, je ti líto Ukrajinců, …?
                Jinými slovy, to jsou kecy jak od ruské propagandy, kde jinou formu fungování společnosti neznají než cara samoděržavného. A logika dostává na prdel.

  3. technická…. Pro Runnču… Péťo jsi to ty? 😅 Ale vážně…. Pro pobavení jsem otevřel včerejší článeček od P. Milera na autoforu. Něco o EU…Najednou koukám, že čtu doslovně shodné fráze, které jsem dnes četl v tvých komentářích tady….
    To nemůže být náhoda si říkám a detektivně zapátrám po slůvku ,,naprosto“ .. a taky že jo 😆
    Vím že se tady řešilo tvoje Alter-ego Kolben už nepomatuju jak k tomu došlo….
    Ale myslím že se nepletu a seš škrabálek z autofóra…
    Je tu ještě jedna možnost: jsi jeho věrný čtenář, papoušek a opičák v jedné osobě…🤡🤭

        1. Hele asi takhle… v ČR je ministrem hospodářství bankovní úředník, který pro neschopnost nemůže na úrovni EU zastávat jakoukoliv významnější pozici. Finance vede politi městského formátu, který nezvládne ani sestavit rozpočet. Předsedou hospodářské komory je kariérní úředník, který za život neprovozoval ani trafiku. Evropský automotive teď bude zachraňovat gynekoložka Lejnová, která na co sáhla to pohřbila, a která na to prý osobně dohlédne.

          Takže o tom, kdo jsou ti tupci, není nutné dlouho pochybovat.

Napsat komentář