Čínské baterie mohou být bezpečnostním rizikem

Problematika bateriových úložišť, zejména místo jejich vývoje a výroby, je málo známým tématem, které si však v ČR jednoznačně zaslouží větší pozornost. Na rozdíl od telekomunikací a kritických částí 5G sítí, kde je přísně zakázáno používat komponenty některých čínských výrobců kvůli obavám z kybernetických hrozeb.

„Mnoho lidí a institucí si neuvědomuje rizika využití bateriových úložišť a komponentů vyrobených v Číně. A to rizika zejména kybernetické. Hardware i software je vyrobený v Číně, kam se všude ukládají a posílají data, nelze zjistit,“ říká Pavel Bursa, spolumajitel společnosti Resacs, předního českého výrobce bateriových úložišť a dodává:

„Nikdo tak nemůže vyloučit zneužití bateriových úložišť na úspěšnější útoky na kritickou energetickou infrastrukturu, ale i ochromení činnosti větších i menších firem a institucí.“

Jaké jsou konkrétní bezpečnostní hrozby? 

Asi nejzásadnější je možnost vzdálené kontroly baterie s cílem poškodit konkrétního zákazníka anebo v případě kontroly větší skupiny baterií dokonce celou energetickou síť. Baterie lze na dálku ovládat, dát jim příkaz, a tedy někdo se zlým úmyslem (například nepřátelský stát) může toto zneužít.

Vzhledem k celkovému množství bateriových úložišť, které jsou v EU připojovány do sítě, se jedná o reálné riziko. O tom také stále častěji hovoří zdroje z různých bezpečnostních složek. Samozřejmě se také může jednat o snahu poškodit konkrétní firmu ze strany zahraniční konkurence.

Některé čínské baterie mohou mít také nižší kvalitu kvůli nedostatečné regulaci a normám nebo přílišné snaze o co nejnižší cenu. To může vést k nekonzistentnímu výkonu a nespolehlivosti, což může způsobit poruchy baterie či její vyřazení z provozu a v krajních případech i k jejich zahoření.

Jistota české výroby

„Baterie vyrobené v České republice nebo v Evropě mají významnou výhodu v tom, že přestože některé komponenty, například články, jsou vyrobené v Číně, tak architektura baterie a zejména software používají vlastní. Díky tomu nemá čínský výrobce použitých součástek vzdálený přístup do baterie a data jsou uložená v EU. Tento přístup k výrobě a správě baterií zajišťuje, že jsou méně náchylné k manipulaci nebo zneužití, což je klíčové pro udržení bezpečnosti a stability jak pro konkrétního zákazníka, tak pro energetickou soustavu“ říká Pavel Bursa z Resacs a dodává:

„Navíc, české baterie jsou často vybaveny pokročilými bezpečnostními systémy, které monitorují a regulují jejich provoz. Tyto systémy mohou detekovat potenciální hrozby a reagovat na ně v reálném čase. Díky těmto opatřením jsou baterie vyrobené v ČR nejen bezpečnější, ale také spolehlivější.“

zdroj: tisková zpráva

51 Comments on “Čínské baterie mohou být bezpečnostním rizikem”

  1. Ve Spojených státech dochází k incidentům s kouřem, požárem nebo extrémním teplem, které zahrnují lithium-iontové baterie, na palubách letadel v průměru více než jednou týdně.
    Podle úřadu letos došlo k 208 incidentům s lithium-iontovými bateriemi, 111 incidentům s elektronickými cigaretami a vapingovými zařízeními, 68 incidentům s mobilními telefony a 60 incidentům s přenosnými počítači.

    hxxps://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/usa-letadlo-pozar-baterie-telefon-cestujici-evakuace.A241116_104815_zahranicni_dtt

    Jako že jen v USA je průšvih s lithiovou baterkou v letadle každý týden? Fakt skvělý . Už chápu, proč pojišťovny začínají dávat od elektromobilů ruce pryč.

      1. Za domácí úkol ze statistiky máš zjistit, proč nemůžeš srovnávat týden, ve kterém hoří na palubách letadel mobil, a týden, kdy hoří spalovací auta. Ber to jako příležitost k sebevzdělávání a k pozvednutí se nad otřesnou úroveň, kterou tady ve statistice předvádí většina diskutujících.

        PS: Stačí správná odpověď v obecné rovině, konkrétní čísla dohledávat nemusíš.

    1. Prenosna zarizeni s lithiovou baterii maji uplne jiny provozni rezim. Nabiji a vybiji se az k meznim hodnotam. Navic se s mobily a notasy zachazi dost hrube. Nejspis se bude take jednat o repasovane baterky a ne o originalni a ty pak muzou vic horet. Dnes si muzete objednat repasovanou baterku do notasu a vubec nevite kde a kdo to smontoval a z jakych komponent. To same plati pro kolobezky. Na youtube najdete tisice videi kde se nekdo chlubi jak si sesmolil baterku do elektrokola/kolobezky z vyrazenych clanku.
      EV jsou uplne jina kategorie s vysokym stupnem zabezpeceni a vyrabene z proverenych zdroju. Nektere staty omezuji bateriove EV na lodich a nektere staty naopak prechazeji rovnou na beteriovy pohon lodi a maji jiz skoro 100% podil v prodeji novych aut. A pritom jeste neshoreli.

        1. Kdo vyrabi clanky pro EV se da dohledat a je to take soucasti homologace kazdeho auta. Ja to hledat nehodlam, protoze to by bylo stejne o perlach a svinich. Ale ty clanky pro no name repasovane baterky do notebooku a jinych prenosnych zarizeni urcite nejde dohledat a take nemaji zadnou certifikaci.
          Clanky do originalnich baterii pro notebooky a mobily beru jako bezpecne. Ja zpochybnuji ty repasovane a samodoma letovane baterky do elektrokol/kolobezek.

    2. Mě se to nějak nezdá. Tipnul bych si, že velká část těch ,,událostí“ bude mít psychosomatický původ, ale podle protokolu to musí zapsat do deníku, a následně se to dostane až do statistik… Někdo cítil kouř, nebo pach tavící se elektroniky. Samozřejmě že se to radši hodí na nezjištěný mobil, než na elektroinstalaci letadla 😀

                1. Ten příklad který jsem uvedl je správně uveden jako psychosomatický…..
                  Většinou se mluví o psychosomatických poruchách a onemocnění, a to tě asi popletlo ty machírku.
                  Ale obecně jde o působení duševního stavu na lidské tělo a k němu patří i mozek. Když například kosmonaut nebo někdo z posádky ponorky slyší ,,venku“ hudbu nebo hlasy je to taky psychosomatika.
                  A už dej pokoj suteréne 🙄

                2. Drvoštěpe Drvoštěpe, meleš naprosté kraviny. Psychosomatický jev je odraz mysli v chování těla. Vnímání neexistujících zvuků, pachů či vizuálních jevů je otázka čistě psychická/psychiatrická.
                  Tvůj příklad s neexistujícími zvuky či hudbou v ponorce je halucinace, pokud je to čistě fikce vnímání, případně iluze, pokud je to následek stimulace receptoru.
                  Tedy směr zcela opačný, než je manifestace psychosomatického jevu.

                  Prostě ses spletl. No big deal.

                3. Pro Runnču…. Jojo to už tady jednou bylo… Dlouháá diskuse s někým, kdo si myslí, že jediné správné použití a způsob psaní cizího slova musí být jen podle jeho omezených představ a zvyklostí. Tak na to už podruhé nenaskočím…😃
                  A budu si psát samozřejmě dál jak se mi zachce a ty si můžeš třeba políbit anuál😁

      1. Za to benzin se dá snadno uhasit máváním kapesníkem. Od té doby co uhořeli ti 4 lidi v Tesle uhořelo 40 tisíc lidí ve spalovácích ale o tom se nepíše to by byla nuda. Jenom nedávno jsem zahlédl článeček, že hasiči měli problém v Praze když tam začaly hořet dva spalováky ve stejném čase na různých místech. Jenom kvůli této náhodě se o tom veřejnost dozvěděla.

          1. To je fyzikální problém. Když je v něčem uložená velká energie tak při poškození se prudce uvolní a musí se nějak projevit. I neškodné látky jako vzduch nebo pára dokážou nadělat hodně radosti když bouchne kotel. Proto moc nevěřím, že se někdy podaří vyrobit zcela bezpečnou baterku. Zatím vypadá nejlépe Lifepo4, ta by neměla hořet plamenem jenom syčí.

                1. Psal jste o benzínu. Diesel kouří tak nějak z principu, ale benzín pokud kouří, tak je někde něco špatně. Proto jsem psal, že bych rád vidět dnešní benzínový motor v autě co kouří.

                2. @Jimmy. Tvl. Koureni je synonym pro vsechno to svinstvo ktere vyleta z vyfuku. Zda to je viditelny kour nebo neviditelne emise je uplne fuk. Kourici vyfuk je smeska vseho co spalovaci motor vylucuje. Aby i hnidopych Jimmy byl spokojeny, tak posilam korekci textu:
                  Az budou spalovaky jezdit na bezemisni a nehorlavy benzin, tak si take takovy koupim. Do te doby budu radeji pouzivat muj bezpecny elektromobil.
                  Nekteri vnimaji jen formalismy a nechapou podstatu.

                3. Nepovedlo se, tak duraz je na…bezemisni aby se zase nekdo nestoural.

                4. Jimmy, to není překvapivé, že Leodendula neví, co je kouř. Je to tím, že lepševici vytváří vlastní zavádějící konceptualizaci a sémenatické vymezení dříve jednotně srozumitelných pojmů posouvají a manipulují ve prospěch svých ideologií.

                  Muž už není muž, ale záleží na „pocitovém vnímání“. Rychlost nabíjení už není doba, za kterou se nabije baterie, ale za kterou se baterie nabíjí v rozmezí 30-70% kapacity. Takže fakt, že kouř není kouř, tedy viditelné pevné a kapalné částice, ale „vsechno to svinstvo ktere vyleta z vyfuku“, by nás neměl zaskočit.

                5. pro Runnču…. Když po někom požaduješ přesné definice a ve stejném příspěvku napíšeš že ,,…rychlost nabíjení je doba..“ , jsi akorát tak za (otravného) klauna🤡

                6. @Drvoštěp Rychlost nabíjení baterie o konkrétní kapacitě samozřejmě je doba. Doba za kterou se nabila ta konkrétní kapacita. Tedy např. kapacita 50 kWh / 78 minut.
                  Stejně, jako je rychlost internetu uváděna o objemu dat za časový úsek, např. Mbps.
                  Jistě, někteří, někteří se domnívají, že rychlost je udávána okamžitým výkonem v kW. To ale není můj problém.
                  Rychlost, za kterou se bateria nabila, a okamžitý nabíjecí výkon, jsou dvě různé věci.

  2. Ford omezí výrobu v německé továrně na inovatvní elektromobily na 50%, protože neprodaná auta už nemá kde skladovat. Zaměstnanci budou do této minulý rok slavně otevřené inovativní továrny Hi-tech Ford Electric Vehicle Center chodit do práce jen každý druhý týden – což je také mimořádně inovativní řešení 😀

  3. Už jsem myslel, že zjistili nějako vadu na čínských bateriích a ono jde jen o špinavou práci české konkurence.
    To jsem zjistil už před časem, že se hází špína a vyvolává strach na ledasjaký výrobek nebo výrobce, aby se ten strašící také dostal k nějaké zakázce.
    Doufám, že to nebude běžnou součástí konkurenčního boje u nás v republice.

    1. Pamatujete pred asi 2 roky, kdyz se pomalu a jiste vytlacoval ruSSky plyn z ceskych trubek, jak ruSSaci sirili famy o spatnem plynu z Norska a jinych nalezist mimo ruSSko? Pry se hromadne zacpavaly trysky plynovych kotlu, pry obrovske naklady na opravy, pry vsichni zmrzneme, pry, pry, pry. ruSSak lze uplne v kazde vete a mentalne slabsi jedinci jim pohotove skacou na spek a sami siri jejich lzi. Mate pravdu, tato strategie niceni konkurence pomoci pomluv a lzi se tady zacina rozmahat. Proto je nutne ruSSko zatlacit zpatky do der, ze kterych vylejzaji.

      1. Nic ruský plyn nevytlačuje, to si jen uvěřil lepševické vládě.
        ČR stále fungovala a funguje na ruský plyn a jeho přímý dovoz v období leden až září 2024 narostl oproti stejnému období minulého roku 10x, protože už to není politikum, tak klesá jeho falešná deklarace původu.
        Pokud uvážíme, že třetina „norského“ je přeprodej ruského LNG a prakticky všechny ostatní přeprodeje ze států jako Německo, Maďarsko, Slovensko atd je ruský plyn, je zřejmé, že ruský plyn je v ČR zhruba ve stejném objemu, jako před válkou.

        hxxps://apl.czso.cz/pll/stazo/STAZO.STAZO

              1. Problém nastal s plynem norským, kterého od března do prosince 2022 dovezla ČR 1.129.340 tun zatímco rok předtím tento plyn nedovážela vůbec. Tímto plynem ČR v roce 2022 nahradila přibližně pětinu dovozu plynu ruského.
                Ruský plyn nečinil žádný problém a jeho dovoz ve stejném obodbí činil 4.572.299 tun.
                Plyn z USA byl naprosto okrajový, konkrétne 218.546 tun. V roce 2023 pak skoro nula.

                Po problémech v roce 2022 se situace zlepšila, protože zaprvé se problémový norský plyn míchá s ruským a zadruhé, a to je mnohem důležitější, toho norského plynu reálně zas tak moc nedostáváme, to co je deklarováno jako plyn norský plyn je ve skutečnosti jen přerazítkovaný ruský LNG. Proti přerazítkovávání plynu v evropských přístavech EU toto jaro administrativně v rámci 14. (hehehe) balíku sankcí zasáhla, ale znamená to jen, že se přerazítkovává jinde.

                hxxps://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/plyn-lng-rusko-sankce-evropska-unie.A240510_121050_ekonomika_hyk

  4. Ruská ropa a plyn, arabská ropa a plyn jsou bezpečnostním rizikem, čínské baterky jsou taky bezpečnostním rizikem. Víme vůbec do chceme ? Nic nemáme, nouhau nám taky pomalu končí, všechno musíme dovážet, ale hrajeme si na velké borce a všechny poučujeme co můžou a nemůžou a přitom jsme na nich závislí. To je fakt schíza 😱🥴🤪

Napsat komentář