CHAdeMO uznán jako evropský dobíjecí standard

Na celém světě je dnes přes 5000 rychlodobíjecích stanic standardu CHAdeMO. Přesto až dosud nebyl oficiálně standardizován v Evropě. Hrozilo dokonce, že Evropská unie CHAdeMO zakáže. Teď je společně Combo2 uznávaným standardem pro stejnosměrné rychlodobíjení elektromobilů.

CHAdeMO (vlevo) i Combo2 jsou dnes oficiálně uznávané evropské standardy pro rychlodobíjení elektrických aut stejnosměrným napětím
foto: CHAdeMO/Combo2

Výrobci dobíjecích stanic už nějakou dobu zásobují trh takovými, které nabízejí podporu obou standardů – CHAdeMO i Combo2. Uznání prvně jmenovaného jakožto oficiálního standardu evropskou elektrotechnickou standardizační komisí CENELEC znamená potvrzení trendu.

V samotné Evropě dnes funguje 1327 rychlodobíječek CHAdeMO, přibližně 10 jich je také v České Republice a kolem 15 na Slovensku (viz. naše mapa dobíjecích stanic). Standard CHAdeMO podporují především japonské automobilky jako Toyota, Nissan, ale například i jihokorejská Kia.

41 Comments on “CHAdeMO uznán jako evropský dobíjecí standard”

  1. Je to škoda, osobně jsem
    Je to škoda, osobně jsem doufal že chademo jako takové padne…tan konektor jsem měl v ruce a ve srovnání s tesláckou „hadičkou“ je to šílené…ač pravda ten kov vydrží sto let, ten zbytek se stejně bude muset měnit, doufal jsem v něco jako kombo 2 a k tomu mennekes který by šel redukci předělat na TeslaSCH v rámci budoucí mezidohody…
    Až úplná kacířská myšlenka mě napadla že by ty konektory měly vozy oba dva a šlo by nabíjet z obou naráz pro rychlejší nabíjení pokud to palubní sousatva dovolí ale to už bych chtěl asi moc…
    Vůbec nechápu proč se nemohl vytvořit alespon do budoucnosti nějako teslomennekes standard…
    Teslácké nabíječky jsou podle absolutně nejdál co se vývoje týče…

  2. Na e-konektorech je typicky
    Na e-konektorech je typicky videt jak to vsechny automobilky (vyjma Tesly a BMW) mysli s elektrinou vazne. Hlavne, to zdrzovat co nejdele!!! Vubec nechapu ty nesmysly kteryma dneska dobijime e-auta. Tesla jedina ukazala, ze prurez konektoru muze byt jen o neco vetsi nez prurez kabelu, a ze neni nutne vytvaret nesmyslne snehulaky nebo podobne nesmysly. CHAdeMO mi pripomina rychlo-plnici hrdlo byvale F1. Typuju ze velikost je v pomerech k Tesle schopna prenest tak 10GW. Temelin ma podobnym konektorem pripojenou Ceskou Republiku 🙂
    Fuj cele svetove technicke politice !!!!

    1. Řekl bych, že je to už
      Řekl bych, že je to už nereálná věc. Aspoň minimálně příštích 20-30 let. Změna může nastat, až bude reálně potřeba větší výkon než nějakých 100 kW, což je fyzikální limit CHAdeMO. Pak buď i Japonci budou chtě nechtě muset přejít na Combo, nebo všichni převezmou SC, nebo se dohodnou na nějakém novém konektoru, nebo to bude ještě jinak 🙂
      Na druhou stranu si myslím, že je to v podstatě jedno, protože dobíjecí stanice budou v budoucnu standardně s oběma konektory a bude to stejné, jako když dnes přijedu na benzínu, kde mám vedle sebe několik pistolí dle paliva.

    2. Trochu mi to připomíná
      Trochu mi to připomíná souboj videí Beta versus VHS. nakonec vyhrál ten, kdo zaplavil trh. Tohle je de facto totéž. Mitsubishi Imiev s klony Peugeot Ion a Citroen C Zero, následované Nissanem Leaf, všechny s rychlodbíjením CHAdeMO už brázdily ve stovkách a tisících evropské ulice, když se byrokrati tlačení správnými lobisty shodli na standardu Combo, aby ty cizácké elektroauta vyšachovali. Jenže pak někde soudruzi z NSR udělali chybu a ne a ne ty elektromobily s Combo vyrábět. Renault udělal alianci s Nissanem a dále chrlili auta co to šlo. Renault si rychlejší dobíjení řešil filozofií silnější palubní nabíječky s tím, že to lidi stejně budou více nabíjet doma a v práci, než s tím cestovat po francouzských dálavách. A nesmíme zapomenout na několik tisíc elektrovozů Bolloré Blue car, které jsou třeba v Paříži k půjčení na ulicích u dobíječek systému Autolib, podobně jako elektrokola systému Vélib. Těžko tlačit něco úředním postupem, když to nikdo nevyrábí a nepoužívá, zato se to tu jen hemží jinými (ano, přeháním, ale v poměru k BMW a VW elektro to tak je).

        1. Ale pro mně za mně, ať si
          Ale pro mně za mně, ať si každý prosazuje tržně standard jaký chce. Bez ohledu na to, zda mám Ion nebo i3. Ovšem prosazovat v době, kdy tady jezdí mraky aut na CHAdeMO buzeračním nařízením shora něco jiného, to se vážně může stát jedině v EU. Dokonce se snažit CHAdeMO zakázat. To je to, co mne zvedá ze židle. Tahle úřednická nadutost a tupost, podpořená pěkně zezadu zájmy lobistů a prý „ochranou trhu“. Což je nejhnusnější. Ne ochranou nás spotřebitelů, co v tom chceme jezdit, ale akcionářů evropských fabrik, které současně na elektroauta a zákazníka zvysoka kašlou.
          Tím mám na mysli vyráběná, prodávaná a veřejnosti přístupná elektroauta. Uvědomme si, že i3 je tu necelý rok, Up a eGolf s bídou půl roku, Mercedes B se prodává jen v USA. Tedy oni ochranáři neochraňovali ani svůj reálný byznys, s nímž by současně soutěžili s klony iMiev a Leafem. Oni se snažili úplně zabránit průniku někoho jiného do jejich snad někdy budoucího byznysu.

          1. Vy si fakt myslíte, že
            Vy si fakt myslíte, že případný zákaz Chadema by někomu zabránil prodávat na evropském trhu? Prostě by začal do modelů pro Evropu osazovat Combo a jelo by se dál.
            Sám považuji jakékoliv zákazy zvlášť v oblastech, kde se o to bez problémů postará trh, za kontraproduktivní. A myslím si, že nakonec k žádnému zákazu Chadema nedojde, protože oba konektroy jsou součástí standardu IEC 62196-3 a navíc představitelé obou táborů obhajují multistandardní nabíječky

    1. To s dnešnou dobou nemá
      To s dnešnou dobou nemá nič spoločné.
      Treba si uvedomiť, že sa prenášajú naozaj veľké prúdy, rádovo niekoľko desiatok Ampér (možno až stovky v prípade tesláckeho superchargera).
      Konektor musí byť veľký a ťažký, kontakty v ňom musia byť schopné preniesť tieto vysoké prúdy bez poškodenia (a aj prípadné núdzové vypnutie a jednosmerný oblúk vzniknutý vytrhnutím vidlice zo zásuvky).
      Takýto vysoký prúd nájdete napríklad aj v zváračke, tak si viete predstaviť čoho je schopný.

      1. Tak tak, takhle velké
        Tak tak, takhle velké proudy holt potřebují dostatečně silné dráty i piny, aby se to nepřehřívalo.
        Ale je fakt, že na to, že CHAdeMO je jen DC konektor, je oproti Tesláckému SC opravdu zbytečně velký, to Combo je logickým důsledkem toho, že využívá pro zemnění a datovou komunikaci piny AC části, proto je tak velký.

          1. Jasně, tohle konkrétně je
            Jasně, tohle konkrétně je design od Sumitomo, vedle toho existují další návrhy firem DYDEN, Furukawa, Fujikura a dalších. I když stále nejčastější a nejrozšířenější je původní kovový model od Yazaki, který je právě nechvalně proslulý svou velkou váhou. Ale už i Yazaki má nový design. viz:
            http://charge.yazaki-group.com/english/product/quick_outlet_neo.html
            Nicméně já jsem ani neměl na mysli ten plastový případně kovový bazmek, který se s tím konektorem váže, měl jsem na mysli samotný konektor.

    2. Velky a tezky je predevsim
      Velky a tezky je predevsim kabel, ktery prenasi az ~370A (Tesla SuperCharger) nebo az 125A (CHAdeMO). Samotny Teslacky konektor co zvlada 120kW je skoro stejne velky jako bezny Mennekes konektor. Combo konektor je na tom podobne, jen ma navic ty 2 velke piny. Ale CHAdeMO konektor uz je nekolik desitek let stary a tomu taky odpovida jeho design 🙂

      EDIT: tak oprava, samotne CHAdeMO jeste neni tak stare, ale nekde jsem cetl, ze vychazi z dost stareho designu bezne pouzivaneho jeste s olovenymi bateriemi. Vcul babo rad 😀

    3. Je fakt ze pre 22kWh
      Je fakt ze pre 22kWh potrebujes tak hrube medene lanka pokial chces obmedzit straty len na vlastnost medi a teda obmedzit zohrievanie kablu.

      Velke konektory su zas vhodne pre caste pouzitie koli opotrebeniu.
      guma na kabelazi musi branit zlomeniu, preseknutiu aj po xy rokoch.

      Je mozne ze tam dali horsi vodic = hlinik, pletenu ocel, …

      Opakovane poveternostne vpl. ako mraz a voda, korozia, prejazd pneumatikou, pohodenie.

      Je na konektore izolacna guma ? Dobre pre vlhkost, zle pre mraz, a pod.

  3. Hm, je škoda, že se
    Hm, je škoda, že se výrobci již na začátku nedomluvili, jaký nabíjecí konektor budou společně podporovat.
    Je to stejné, jako kdybych při tankování benzinu musel řešit, jaká hubice mi bude pasovat na nádrž..

    Jsou někde popsané výhody/nevýhody jednotlivých řešení?

      1. Není to vtip..
        Na 99,9%

        Není to vtip..
        Na 99,9% benzinek najdu VŽDY stojan na benzín a naftu (nepočítám ty benzínky, které jsou specializované např. pouze na naftu pro náklaďáky).

        Ale pokud bych měl EV, tak si nemůžu být jistý, jestli u nabíjecí stanice bude zrovna můj konektor..

        Takhle jsem to myslel.. Prostě měl by se standardizovat jeden konektor pro celý svět – stejně jako jsou standardizované plnící stojany na benzín..

          1. Navíc mezi Combo a CHAdeMO
            Navíc mezi Combo a CHAdeMO lze udělat adaptér, mezi N95 a N98 těžko 😉
            Mimochodem na každé nabíječce najdu aspoň AC zásuvku pro pomalé dobíjení. Takže se nikdy nestane, že bych vůbec nenabil, i když bych neměl ani adaptér (který sice pokud vím ještě neexistuje, ale velice brzo existovat bude).

                1. To už musí prodávat pod
                  To už musí prodávat pod cenou (sarkasmus), když se podívám co si dnes řeknou za obyč. mennekes.

                2. Někde jsem četl, že jen
                  Někde jsem četl, že jen ten CHAdeMO konektor stojí 500 $ (dle mě neskutečná pálka), takže buď to dotují, nebo nějakým způsobem dokázali vyjednat lepší ceny.

                3. anebo si zacli vyrabet
                  anebo si zacli vyrabet vlastni CHAdeMO konektor pro ten adapter a jeste na tom maji pekny zisk 🙂
                  Podle me to je taky jeden z duvodu toho sileneho spozdeni, nekteri zakaznici maji objednano uz od pulky 2013… Kdyz zjistili jaky je zajem tak prehodnotili svoje vyrobni moznosti. Ale to jen odhaduji.

                4. To jednak, ale možná
                  To jednak, ale možná nejdelší bylo vyjednávání o „podmínkách použití“ pro Teslu, páč Chademo je pokud vím stále uzavřený standard s nutností zakoupit licenci nebo něco takového.

                  Mimochodem to chademo by měli zakázat už jen kvůli tomu blbci, který vymyslel, že se to bude psát zrovna takhle „CHAdeMO“ 🙂

                5. Přesně, CCS nebo Combo
                  Přesně, CCS nebo Combo napíše člověk hned, ale na CHAdeMO abych si snad vytvořil nějaké makro 😉

                6. CHARGE de MOVE.
                  mi na tom

                  CHARGE de MOVE.
                  mi na tom neprijde nic divneho 🙂

        1. Ale vy si stěžujete na to,
          Ale vy si stěžujete na to, že se výrobci nedokáží dohodnout na jediném konektoru a já vám odpovídám, že u spalováků není sjednocené palivo ani po 100 letech, naopak je ještě roztříštěnější a dokonce přibývají další nesmysly, jako nutnost tankovat adblue do některých nových dieslů vedle nafty a nemluvím o různých E85, LPG a CNG. Prostě dokonalý chaos.

          A nemáte pravdu ani v tom, že benzín je všude na světě stejný. Někde má nejběžnější benzín víc oktanů, někde méně. Někde do něj dávají ethanol. Naftu ledaskde najdete jenom okrajově. Rychlodobíjecí standardy jenom dva + Tesla.

      2. Trochu miešate hrušky s
        Trochu miešate hrušky s jablkami. Na benzínce sa hubice líšia, lebo sú tam rôzne druhy paliva. V prípade EV používam len jeden druh, takže cesta k unifikácii konektorov by nemala byť taká kostrbatá. Tak trochu to pripomína situáciu s mobilmi spred 10 rokov, keď každý výrobca používal vlastný konektor k nabíjačke (väčšina dokonca aj pre vlastné rôzne modely).

          1. Nie úplne. V spalovákoch
            Nie úplne. V spalovákoch sú v zásade dva druhy – benzín, nafta (zážihový, vznetový) a robia sa modifikácie podľa špecifických požiadaviek (výkon – rôzne oktánové číslo …). U elektriny je to podstatne jednoduchšie – môže sa to líšiť napätím, výkonom, typom konektora, ale „palivo“ je identické. Je tu samozrejme pokus nadnárodných spoločností vnútiť nám H2 ako alternatívu k batériám (lebo o nič iné nejde). Výroba H2 pravdepodobne nebude možná v domácich podmienkach, takže majitelia budú odkázaní na ešte neexistujúcu infraštruktúru, oproti už existujúcej infraštruktúre EE, kde majitelia EV potrebujú rýchlonabíjačky len na dlhé cesty, na denné nabíjanie bude stačiť nočné dobíjanie z bežnej zásuvky.

Napsat komentář