ČEZ uvede do provozu svou první 150kW nabíječku doplněnou o akumulaci

Skupina ČEZ zařadí do své sítě veřejných dobíjecích stanic první vysoce výkonnou dobíjecí stanici s výkonem až 150 kW. Premiérově s akumulačním systémem.

Ultra-rychlá nabíjecí stanice elektromobilů od společnosti ABB prozatím ještě čeká ve skladu. Brzy už by se ale měla objevit v ulici Duhová v Praze u sídla skupiny ČEZ.
foto: ČEZ

Skupiny ČEZ provozující aktuálně nejrozsáhlejší tuzemskou síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily uvede do provozu první vysoce výkonný stojan, který postupně umožní dobíjení výkonem až 150 kW.

Jedná se o první fázi pilotního projektu, kdy stojan pro rychlé doplnění akumulátorů, které řidiči e-aut najdou na pražské Duhové ulici, bude v další fázi doplněn o systém akumulace energie.

ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 170 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům z Operačního programu Doprava. Část sítě včetně aktuální premiérové instalace buduje ČEZ na vlastní náklady.

„Trendem se stávají častější odběry o menších objemech, uživatelé začínají jednoznačně preferovat co nejrychlejší dobíjení svých aut. U rychlodobíjecích stanic se v 1. pololetí letošního roku uskutečnilo téměř 90 procent veškerého objemu dobíjení – 730 996 kWh. V souladu se strategií rozvoje sítě veřejných dobíjecích stanic se proto v budoucnu chceme věnovat i výstavbě stanic o vyšších výkonech a aktuální 150kW instalace je prvním stojanem tohoto typu,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

V případě 150 kW stanic z produkce společnosti ABB se jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve městech.

Bez problému zajistí dobití během 15-20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, které budou postupně přicházet na trh.

„Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW proto už dnes počítáme s jejich budoucí výměnou za výkonnější typy. Aktuální instalace nám navíc umožní v ostrém provozu vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s akumulačním systémem v podobě stacionární baterie. Lokalita na Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu. Využití stacionární akumulace proto připravujeme i na další lokality, které mají k dispozici omezený příkon,“ dodává Tomáš Chmelík.

Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice omezen na úroveň ca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.

Síť provozovaná Skupinou ČEZ už se svým rozsahem více než 170 stojanů vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Počet rychlodobíjecích stanic v dresu ČEZ se tak během roku zdvojnásobil. Dalších téměř 60 stanic umožňuje tzv. normální dobíjení.

Elektromobily se v prvním pololetí zastavily v síti stanic ČEZ k dobíjení akumulátorů celkem 66 258krát a odebraly 828 869 kWh elektřiny. Nejvytíženější byly stojany ve čtveřici pražských lokalit a v Olomouci.

ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství.

V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

tisková zpráva

31 Comments on “ČEZ uvede do provozu svou první 150kW nabíječku doplněnou o akumulaci”

  1. Není to málo, Antone Pavloviči?
    https://ionity.eu/en
    Nyní

    Není to málo, Antone Pavloviči?

    https://ionity.eu/en

    Nyní je v provozu 137 stanic, 53 se staví a do konce příštího roku jich má být 400 v celé Evropě.

    Navíc každá stanice má v průměru 6 stojanů o výkonu 350kW!!!
    ČEZ staví maximálně 2 stojany o výkonu 50kW – ubohý. A na to dostal peníze?

    Sorry ale 150 kW tu už měly být dávno v každém kraji po 1 kusu.
    Já vím, že aut je zatím málo, prakticky to využije jen to hou.no, Tesla, Jaguar a Porsche. Jestli to nebude mít ID od VW, tak to bude dost velký fail. Proč to nemají ostatní auta s větší baterkou než 50kWh fakt nechápu. Všechny stojí přes milion tak v tý nehorázný ceně by to snad mělo být.

    Ale nšcoi musí být dřív. Vejce nebo slepice. Když budou nabíječky, lidi je budou chtít používat a budou tlačit na výrobce a ti budou vyrábět auta s možností nabíjet vyšším výkonem. Obráceně to funguje jen u Tesli.

    „normální“ automobilky nechtějí auta s rychlejším dobíjením.

      1. Přesně tak. IONITY=BMW, Daimleru, Fordu a VW, Audi,
        Přesně tak. IONITY=BMW, Daimleru, Fordu a VW, Audi, Porsche.
        Tyhle automobilky i když se chvástají jaké mají zisky, tak nejsou schopni postavit sami za své peníze pro svoje auta síť nabíjecích stanic!!!
        Zatímco zadlužená a každý měsíc krachující Tesla má takovou sít už dávno a roky ji používá.

        Né, tyhle automobilky čekají jen na to až jim to zaplatíme…

    1. A kolika (idealne placenymi) nabitimi denne podporujes potrebu
      A kolika (idealne placenymi) nabitimi denne podporujes potrebu dalsiho rustu site?

      Nebo je to, jako vetsina lidi tady: „ja sice EV nemam a i kdybych mel, tak nabijet venku nebudu, protoze je to drahe, ale koukejte postavit na kazdem rohu stojan“?“

      1. No jo klasika. Jseš mimo. CĚZ podporuju, stejně jako ty a
        No jo klasika. Jseš mimo. CĚZ podporuju, stejně jako ty a všichni ostatní.
        ČEZ na ty „svoje“ nabíječky bere peníze od nás všech i od tebe i když žádné elektrické auto nemáš.
        Jinak by nehnul ani brvou a žádné nabíječky by nepostavil.

        Ale místo aby udělal pořádnou síť inteligentně rozmístěnou po republice, tak to dělá přesně opačně jan tak aby se vlk nažral a koza zůstala celá, tj. co nejvíc tebe i mne podojit ale ať to radši nefunguje, ať je to co nejsložitější protože jinak by se to nedalo ukecat proč to stojí tolik a nic to neumí a proč není na místě tam kde má být, ale v centru prahy u místa firmy, místo na dálkových tratích, nebo na „bílých“ místech republiky.

        A o to tady jde. Dneska už jsou auta, která umí nabíjet 150kW. A ČEZ když na to bere peníze by se měl chovat inteligentně a stavět s ohledem na to co už je a co bude v příštích letech. Ty nabíječky tam budou státá příštích 20 let a když ji dnes postaví jen 50kW, tak výměnu za silnější bude řešit zase až po 10 letech. Dřív ne a zaase jen až mu to zaplatíme, protože jinak tak se dá dojit stát, když by hned postavil „inteligentní“ síť nabíječek jako Tesla SC, tak by na to nemohl dojit tolik peněz co teď. By na to přeci neměl. ČEZ zisky vlastně nemá a je ztrátový a každou chvíli krachuje, ne?

        1. Ano, CEZ bere nase prachy a stavi za ne prodelecne nabijecky.
          Ano, CEZ bere nase prachy a stavi za ne prodelecne nabijecky. A presne proto jich postavi jen tolik, na kolik ty „nase prachy“ staci a ani o jednu vic. Az bude sance, ze se ten stojan alespon zaplati, bude jich stavet vic. A ta vydelecnost nenastane, dokud elektromobiliste nepochopi, ze ta sluzba ma nejakou cenu, kterou musi zaplatit, aby byla sluzba zivotaschopna (a neni to 600 za neomezene nabijeni na mesic). A u CEZu to (na rozdil od Tesly) ani nemuze byt schovane v cene auta.
          Tak jednoduche to je.

          EDIT: a vzhledem k tomu, ze jsou stojany cisty prodelek, je lepsi je dat do „centra Prahy“ kde je to blizko v pripade problemu a alespon nejaka auta, ktera ho pouzivaji (nasbiraji se data) nez na „strategicke“ misto v Zadnim Prdelakove, kam to ma servisni technik tri hodiny jizdy a nabiji tam nekdo jednou za tyden.

  2. Jindřichův Hradec se konečně zařadil do seznamu měst s
    Jindřichův Hradec se konečně zařadil do seznamu měst s nabíječkou. Ale je tam jen Type1 (!??2019??!) a Type2 od Olife Energy. Takže vlastně zase nic. V nouzi si rád počkám dvě hodiny na AC, abych dojel do ČB nebo do Humpolce. 🙂 Kde je ČEZ?

    1. Takhle přesně dopadly Strakonice, kdy asi půl roku dopředu
      Takhle přesně dopadly Strakonice, kdy asi půl roku dopředu starosta nebyl schopen říci, co tam vlastně bude, když jsem tam objevil přípravu pro nabíjení EV. A to asi rok nebo dva před tím jsme tam byli s eNVéčkem, které řídil, stejně tak městská policie. Nechce se mi věřit, že Strakonice nemají DC nabíjení, ale je to tak!

      1. V Zahradním Centru JH jsem se snažil angažovat od
        V Zahradním Centru JH jsem se snažil angažovat od začátku. Nakontaktoval jsem tam p. Kubiše, ten nabídl ABB CHAdeMO + AC, to ale majiteli bylo málo, protože by tam nebylo CCS. Nikdo se dlouho neozýval, tak jsem to ještě zkusil prošťouchnout přes E-Lukyho a tomu majitel řekl, že už má něco rozjednáno a že jeho nabídku CHAdeMO+CCS+AC nepřijímá. No a pak se tam vyloupne tohle – vždyť to je jako by tam žádná nabíječka nebyla. Je to vlastně ekvivalent „Franto, natáhni ze stodoly dlouhej kabel“, nic víc. Škoda, byla tam naděje. Takže JH stále ve stavu „žádné průjezdní nabíjení“. Pět hodin čumět na stromky při každé cestě na Brno fakt nebudu :-).

        1. Naprosto cítím tu bezmoc, lidská blbost vládne světem.
          Naprosto cítím tu bezmoc, lidská blbost vládne světem. Dvakrát jsem v zimě nabíjel v ČB na Mennekesu malobaterkáče, abych pak dojel do Písku na DC a pak valil na Vystrkov. Prostě „orgie“ kvůli blbosti lidí. To bylo asi před rokem.

          1. Někdy je potřeba trasu upravit opravdu dost nesmyslně.
            Někdy je potřeba trasu upravit opravdu dost nesmyslně. Hlavní problém je nejspíš v neznalosti lidí, kteří o umístění rozhodují. Majitel obchoďáku někde slyšel o elektromobilech, tak chce být „in“ a kývne na úplně nesmyslnou nabídku. Pak se líhnou takové skvosty jako třeba v J. Hradci. Smutné je, že takové chyby dělají i města, viz Strakonice nebo Český Krumlov. Zrovna v tom Krumlově je zarážející, že na parkoviště, kde je 40 minut zdarma a pak už ne zrovna levné parkování, dal EON, který by měl vědět co dělá, AC sloupek. Za 40 minut tam nabiju cca 20 až 120 km v závislosti na nabíječce v autě, v praxi to bude tak, že kdo má velkou nabíječku, má i velkou baterku a pak raději nabije až v ČB, ale kdo má malou nabíječku, bude čtvrtinu času jen kompenzovat zajížďku na parkoviště.
            AC nabíječky by měly stát u parkovišť pro celodenní nebo noční parkování, DC pak u obchoďáků a na průjezdních trasách.
            Takže shrnuto:
            S velkou baterkou tyhle nesmyslné AC nabíječky nebudu potřebovat, protože nemá cenu ani připojovat kabel na těch pár minut, co jsem v krámě. Vždyť si jednoduše dojedu na DC a tam to půjde rychleji.
            S malou baterkou se mi nevyplatí vůbec jezdit kolem, raději zvolím jinou trasu. Pokud to nejde, musím počítat s dvouhodinovým obědem. Z mého pohledu je to medvědí služba elektromobilitě.

        2. Abychom majitele neosočovali neoprávněně. Nebylo už to v
          Abychom majitele neosočovali neoprávněně. Nebylo už to v době „po směrnici“, kdy byla stanovena povinnost u veřejných rychlonabíjecích stanic mít CCS? A i kdyby před, tak mu zcela rozumím.

          Ostatně konečně se začínají objevovat poctivé (Bjorn) recenze Leafu e+ s 62kWh baterií a vypadá to bohužel přesně dle mého očekávání = že Nissan ani čtvrtou iteraci baterie a její rychlonabíjení opět nezvládl.

          Dle mého skromného názoru nástip CHAdeMO 2.0 (tedy nad 100kW) už odepsala i sama organizace a v tichosti spolu s číňany ladí nový standard a především nový konektor Chao-Ji alias CHAdeMO 3.0., kde pro zpětnou kompatibilitu bude potřeba adaptér.

  3. Tak konečně přechod na rozumnější výkony. 150 kW bude
    Tak konečně přechod na rozumnější výkony. 150 kW bude již super. Jsem zvědav zda také zvednou minutovou cenu za nabíjení. Polyfazer je drahé nabíjení 10-12 kč/kWh. Při stejné minutové ceně by to bylo snesitelné. Ale mám obavu, že kluci z ČEZu to tak nepřipustí

  4. Trend ke kratkodobemu nabijeni muze souviset s platbou za
    Trend ke kratkodobemu nabijeni muze souviset s platbou za minuty nabijeni. S Leafem 24kWh jsem nabijel jen kratce, dokud byl vykon aspon pres 20kW. Uz tak byla cena za odebranou kWh vysoka. Pri snizeni pod vykon 20kW byla cena nehorazna. Tak to by meli experti v Cez take zohlednit. TM3 nabiji na CCS stojanech 49-50kW. Tam je minutova sazba prijatelna. Ale zase neni potreba nabijet mimo domov :-))

    1. jojo, nebavi me s 10% nevericne hledet na i3 co se pres hodinu
      jojo, nebavi me s 10% nevericne hledet na i3 co se pres hodinu nabiji na DC do 100% 🙂
      Uz se mi to stalo i s Teslou hodinove cekani, pan potreboval co nejvice % a rikal ze nema AC redukci.. uuuuaaaa.. ja mam vzdy za 16min. 80% (z toho tu prvni minutu se to rozjizdi postupne na 43kW)

Napsat komentář