Spolupráce ČEZ a KM-Prona přinese v příštích letech desítky stojanů. První ultrarychlý stojan 180 kW vznikl ve Velké Úpě v Krkonoších.
Řetězec čerpacích stanic KM-PRONA ve spolupráci s ČEZ začíná osazovat své areály ultrarychlými stojany. Po premiéře v krkonošské Velké Úpě vzniknou další stojany umožňující dobití auta za pár minut také na dalších místech.
V nejbližší době půjde hlavně o stanice kolem dálnice D10 včetně velkého dobíjecího hubu o 8 stojanech na 57. kilometru u Mnichova Hradiště. Dobíjecí stanice vznikají i díky grantu z Operačního programu Doprava.
SOUVISEJÍCÍ: Rychlejší nabíječky ČEZ zvedly průměrný odběr o polovinu, zkracují dobu dobíjení
„V síti stanic KM-PRONA se neustále snažíme zkvalitňovat služby pro naše současné zákazníky a současně usilovat o přízeň dalších řidičů. Příkladem mohou být vedle konceptu kaváren MonzaCafe právě nové ultrarychlé dobíjecí stanice pro elektromobily. Věříme, že lidé ocení možnost dobít si elektromobil za pár minut. V první fázi s ČEZ osadíme stojany ve Velké Úpě, Zásmukách a kolem dálnice D11 v Hodkovicích nad Mohelkou, Liberci a Mnichově Hradišti. Pokud se stojany v provozu osvědčí, mohly by se stát součástí služeb řidičům i na dalších našich čerpacích stanicích,“ uvedl Vladimír Minařík, jednatel společnosti KM-PRONA.
„Jednou z podmínek rozvoje elektromobility v České republice je dostatečně hustá síť dobíjecích bodů především kolem hlavních tahů. Díky partnerství s KM-PRONA můžeme pokračovat v osazování dálničních lokalit nebo míst s vysokou frekvencí provozu. Za vzorovou lokalitu považujeme čerpací stanici u Mnichova Hradiště. Tady řidičům e-aut nabídneme dobíjení na osmi stojanech, kde díky nasazení tzv. dělené technologie lze z jednoho konektoru jednorázově nabíjet dvojnásobným výkonem, tj. až 360 kW. V celé naší síti garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
Během přestávky na občerstvení řidič díky stojanu o výkonu 180 kW doplní většinu kapacity baterií svého auta zhruba za 10 minut a získá energii na dalších zhruba 150 km jízdy. V praxi tak při načerpání v Liberci dojede třeba do Chomutova nebo opačným směrem do České Třebové.
Každá stanice nabízí dobíjecí konektory vhodné pro dobíjení všech značek a typů elektroaut. Zákazníci KM-PRONA z řad řidičů elektromobilů platí za dobíjení u veřejných dobíjecích stojanů ČEZ v závislosti na typu stanice a rychlosti nabíjení, a to podle podmínek platného ceníku Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz
Při zastavení k nabíjení se uživatel identifikuje pomocí zákaznické RFID karty nebo prostřednictvím aplikace FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. FUTUR/E/GO zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu a aktuální obsazenosti stojanů.
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech. Tato řešení výrazně zkracují dobu pro doplnění energie a šetří čas řidičů i při čekání na volný dobíjecí konektor.
zdroj: tisková zpráva
Na Valašsku vzniká klíčová součást pro elektrická BMW. Martin Vaculík byl u toho! 🛠️
https://www.youtube.com/watch?v=3uIVPK_1k-0
Bohužel, dnes je už 180kW málo. Hodně BEV nabíjí rychlostí kolem 250kW (peak) a jakmile se rozšíří elektrická nákladní doprava, bude potřeba rychlonabíjení o příkonu 500-1000kW. Jeden MW by měl stačit i pro ty největší žrouty, ale uvidíme.
Přesně.