Růst kapacity baterií nových elektromobilů vytáhl za 3 roky průměrný odběr u ČEZ o 47 %. O více než 45 % vzrostlo za poslední rok využití ultrarychlých stojanů.
Řidiči čerpající energii do e-aut si od stojanů nejvýkonnější české sítě veřejných dobíjecích stanic v prosinci v průměru „odvezli“ v bateriích 20,7 kWh bezemisní elektřiny, ještě před třemi lety to bylo jen 13,5 kWh.
Nově instalované ultrarychlé stojany začínají přispívat ke zkracování doby dobíjení: více než 35 % řidičů odjíždí od stanic za méně než 30 minut. I proto lidé podle výzkumu agentury Ipsos vysoce hodnotí hlavně dostupnost, spolehlivost a intuitivní dobíjení u stojanů ČEZ. Ty vznikají z prostředků Operačního programu Doprava i díky investicím ČEZ.
„Měsíčně se do naší služby pro dobíjení e-aut futurego zaregistruje asi 700 nových řidičů. Současně nastupují nové typy e-aut schopných naplno využívat možnosti ultrarychlých stojanů. Těch jsme zatím postavili asi 40 a letošní rok to bude dalších 80. Jejich energetické využití za poslední rok vzrostlo o více než 45 %. Tyto dva trendy – nová elektroauta a výkonnější stanice – stojí za zkracováním dobíjecích časů a za vyššími jednotlivými odběry. Výsledkem je, že více než 35 % řidičů se u našich stojanů nezdrží dobíjením déle než 30 minut. Průměrně při jednom dobíjení načerpá 20,7 kWh certifikované bezemisní elektřiny, o 47 % více než před třemi lety,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ
Doba dobíjení | 0 – 15 min | 15 – 30 min | 30 – 45 min | 45 – 60 min | 60 – 100 min | více než 100 |
Podíl (XII/2023) | 13,1 % | 22 % | 17,5 % | 11,3 % | 13,7 % | 22,4 % |
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou ultrarychlých stanic i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách. Tato řešení výrazně zkracují dobu pro doplnění energie a šetří čas řidičů i při čekání na volný dobíjecí konektor.
Odebraná energie | 0 – 5 kWh | 5 – 10 kWh | 10 – 20 kWh | 20 – 30 kWh | více než 30 kWh |
Podíl (XII/2023) | 16,4 % | 21 % | 27 % | 16,1 % | 19,5 % |
Řidiči elektromobilů dobíjející u ČEZ oceňují především dostupnost a spolehlivost stojanů i řešení plateb a faktur ve službě futurego. V konfrontaci se srovnatelně velkými sítěmi konkurentů zabodoval ČEZ u řidičů nejvyšší celkovou spokojeností se službou (51 %). Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos mezi zákazníky poskytovatelů služeb veřejného dobíjení. Mezi další výstupy šetření patří názor lidí, že
- jim nedělá problém zjistit dostupnost stojanů (79 %, tržní průměr činí 64 %)
- ČEZ má dostatečně širokou síť dobíječek (58 %, průměr na trhu je pouze 46 %)
- je snadné zjistit, kde je nejbližší stojan ČEZ (87 %, průměr na trhu 77 %, srovnatelná konkurence má 71 %)
- data v zákaznické aplikaci ČEZ futurego jsou spolehlivá (77 %, tržní průměr je 68 %)
- na dobíjení u ČEZ nečekají (souhlasí 80 % zákazníků, zatímco průměr na trhu je 77 %)
- aplikace ČEZ je jednoduchá a intuitivní (68 %, průměr na trhu je 65 %)
- zdroj: Ipsos, červenec 2023, n = 527 hodnocení řidičů, kteří využívají služeb poskytovatelů veřejného dobíjení, online sběr
zdroj: tisková zpráva
ČEZ šidí své klienty při nabijení
https://www.youtube.com/watch?v=PoQSMr53CWY
Jinak ČEZ moc o nabíjení jako takové zatím zájem nemá. Má zájem o dotace na výstavbu nabíječek.
Cenová politika nic moc. Instaluji 150-180kW nabíječky omezené na 200A, což znamená u 400V auta výkon pod 100kW, chtějí ale cenu jako za UFC.
Jediné co je použitelný – AC nabíjení u Kauflandu, ale i to vzdal vůči E.On.
Ale i tak jim odběr neklesá.
Cezu a spol zacne v dohledne dobe silne konkurovat nabijeni u Lidlu a Kauflandu, Lidl ma naprosto super cenu nabijeni, 6,90 za kWh za DC a 5,90 za AC je neco co mena vetsina domacnosti v CR ani doma kde se prumer pohybuje okolo 8 kacek za kWh
nekde jsem cetl vyjadreni nekoho ze Schwarz Gruppe, a vyslovene to je ted o tom, ze tak jak cerpaci stanice postupne posledni 3 dekady buduji i male supermarkety, aby si lidi mohli koupit jidlo, piti a nejaky blbosti na cerpacce, tak podobne ted postupuji oni a u svejch supermarketu, coz je prave Lidl a Kaufland budou budovat nabijecky tak, aby ty zakazniky zase natahli zpet k sobe, tedy nabijeni pri nakupovani za rozumne penize, ted je to par nabijecek, v budoucnu to treba bude pul parkoviste vybavene ACckem a treba 1/5 parkoviste DCckem
my mame treba Lidl asi 300 metru odbaraku a Kaufland asi 2 kilaky od baraku, do Lidl jezdime nakupovat tak 2x tydne a dobrejch 20 minut tam proste pokazde jsme, a Kauf tak jednou za 2 tydny a tu pulhodku tam taky asi stravime, ja bych vesmes mohl nabijet jen tam a stacilo by me to na 90% jezdeni
zatim ale neni EVko co by me vyhovovalo cenou a velikosti, proste nejaky ten kombicek nizsi sredni tridy do 600-700k s dojezdem okolo 350-400km, coz pocitam do 5-8 let bude zcela normalne dostupne EVcko i jako nove
Co jsem cetl na nemeckem webu, tak Cinani snizili ceny u EV. BYD za nejaky model sleva 19.000 EUR. Vypada to, ze EV bude brzy levnejsi nez spalovak. Hromadna vyroba a klesajici ceny baterek to umozni. EV je beztak mene narocny na vyrobu, obsahuje mnohem mene soucastek a montaz je take jednodussi. Ted jeste jak prezijou nasi dinosauri, kdyz porad jeste tlaci spalovaky. To bude masakr.
Rozumím tomu správně, že ČEZ přestal uvádět počet nabíjení a celkový odběr, ale už šachuje jen s procentty nabíjení a nakonec připojí bevýznamný dotazníkový plácanec?
Takže celkový odběr klesl, že? A klesl hodně, že?
Komentujes skoro pod kazdym clankem ale tento asi prehledl (je tam odpoved’ na tvuj dotaz)
h__ps://www.hybrid.cz/cez-loni-zprovoznil-rekordnich-144-dobijecich-stanic/
Díky za odkaz. Tedy celkový odběr o něco stoupl a stoupl odběr na nabíjení, průměrný počet nabíjení i odběr na stanici stále klesá.
A to něco je:
Meziroční růst celkově odebrané bezemisní elektřiny o 24 % a k tomu 20% navýšení průměrně načerpané energie při jednom dobíjení
Je jasné, že průměry na stanicích klesají, když jejich počet rychle roste.
Ano, to je pravda. Růst je to pěkný a počet stanic se také zvýšil výrazně.