ČEZ: 400. nabíjecí stanice elektromobilů otevřena

Cestování po České republice je pro elektrická auta stále jednodušší a pohodlnější, pomáhá jim i největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů provozovaná energetickou společností ČEZ.

Jubilejní 400. zprovozněný stojan, který vyrostl na parkovišti obchodního centra POP Airport v Tuchoměřicích u Prahy, dnes slavnostně uvedli do provozu ministr dopravy Martin Kupka a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Polovina sítě vznikla díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, zbytek postavil ČEZ z vlastních prostředků.

„Rychlé rozšiřování dobíjecích bodů pro elektromobility je jednou z nutných podmínek pro transformaci celého českého autoprůmyslu. V příštích letech očekáváme přírůstky čistých elektromobilů v řádu až desítek tisíc. Vzhledem k tomu, že elektromobilita je globálním trendem a naše republika je tranzitní zemí, musíme být připraveni na další růst zájmu o veřejné dobíjení. Poroste význam lokalit jako této u pražského letiště, které naráz zvládnou obsloužit více vozů. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů z toho 500 rychlodobíjecích, z nichž část je ještě ve výstavbě. V příštích letech chceme investice do nabíjecí infrastruktury ještě znásobit, a to až na úroveň 6 miliard, přičemž podpora bude směřovat jak na rychlodobíjecí infrastrukturu podél dálniční sítě tak i na tzv. rezidenční dobíjení ve městech,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Na strmý nárůst počtu elektroaut a objemů odebrané elektřiny chceme být připraveni. Cílem je spolehlivá celorepubliková síť veřejných dobíjecích stanic, kterou budeme průběžně posilovat v nejfrekventovanějších místech. Díky instalaci vysoce výkonných stojanů zkrátíme dobíjecí časy a celkově tak ušetříme čas řidičů. Těm navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ řekl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

„Unikátní kombinace zábavy a nakupování láká do POP Airport rodiny s dětmi z celé republiky i zahraničí. Díky novým nabíjecím stanicím výrazně zpříjemníme návštěvu každému, kdo k nám přijede elektromobilem a po čase stráveném v Majalandu, Dinosaurii nebo nakupováním se bude vracet k plně nabitému vozu,“ řekl Karel Pražák majitel skupiny Kaprain, provozovatele POP Airport.

ČEZ, který si v rámci loni ohlášené vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů, očekává letos prolomení hranice 4 milionů kWh odebrané energie. Vstříc poptávce po zkrácení časů dobíjení vyšel loni zahájenou výstavbou stanic o výkonech od 150 do 180 kW. Pět takových stojanů už funguje u dálnice D1.

Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 26 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 60tisícového města. U každého ze stojanů ČEZ mohou v jednu chvíli doplňovat energii dva elektromobily. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta dokáže dobít elektromobil pomocí mobilního telefonu, vyhledat nejbližší dobíjecí místo a aktuální dobu dojezdu nebo ukázat momentální obsazenost jednotlivých stojanů. ČEZ nabízí jak několik tarifů šitých na míru zákazníkům, tak i možnost jednorázového dobíjení pro ostatní řidiče.

zdroj: tisková zpráva

45 komentářů u “ČEZ: 400. nabíjecí stanice elektromobilů otevřena”

  1. nase TCO, vsechny ceny uvadene bez DPH
    rocni najezd 30 tisic kilometru, doba vlastneni vozu 6 let, najezd tedy 180 tisic kilometru

    porizovaci cena vozu A_ 460 tisic korun
    prumerne naklady na palivo 2,8 koruny na km, celkove tedy cca 504 tisic korun
    prumerny rocni naklad na servis 5800,- , za 6 let tedy 34800,-
    prumerny rocni naklad na parkovne vozu 28440,- , za 6 let tedy 170 tisic korun
    za 6 let cca 1,16 milionu

    porizovaci cena vozu B_ 760 tisic korun
    prumerne naklady na palivo 1,2 koruny na km, celkove tedy cca 216 tisic korun
    (u verejnych nabijecek kalkulovana cena 16 korun za kWh)
    prumerny rocni naklad na servis 3200,- , za 6 let tedy 19200,-
    prumerny rocni naklad na parkovne vozu 79,- , za 6 let tedy cca 500 korun
    za 6 let cca 1 milion

    toto jsou dva vozy ktere jsme vybirali pro kolegu, oba vozi nizsi stredni trida a od jednoho vyrobce, kolega doted jezdil s dieselem stejneho vyrobce a bul s nim spokojenej, a necekane prekvapil vyberem noveho auta 😀 vybral si to drazsi v porizovaci cene, a prekvapive kdys jsem se ho zeptal proc sel do elektra, tak prej proto aby si to vyzkousel dlouhodobe v praci predtim, nez elektriku poridej domu

    1. Jo, může to tak vyjít, když náklady na km budou u EV 1,20 KČ a u ICE 2,80 KČ, plus to brutálně drahé parkování pro spalovák. Já psal, že při stejných nákladech na km, bude EV vždy dražší na TCO. Pro úplnost tam ještě chybí zůstatková hodnota, ale to už by byla čirá spekulace.

      1. Pokud počítám spotřebu EV tak 18 kWh/100 km i se ztrátami během nabíjení, tak mi to vychází na 2,70 KČ na km. Při ceně nafty cca. 46 KČ/litr je to parita s dieselem se spotřebou těsně pod 6 l/100 km. Což není nereálné. U benzinu, kde cena je řekněme 47 (i když včera jsem tankoval za 46,30), pak to vychází na spotřebu 5,75 l/100 km. To taky není nereální, známá s i30 kombi má takovou spotřebu dlouhodobě a u hybridu za tolik jezdí klidně i větší auta.

        Samozřejmě, toto platí na cestách. Pokud člověk s EV jezdí jenom kolem baráku a nabíjí doma, tak má klidně náklad poloviční.

        1. Do TCO na kilometr musíte kromě paliva rozpočítat i rozdíl ostatnch nákladů, včetně pořizovacích.

          Při ceně 2,7 Kč na kilometr jen za proud vám parita TCO nenastane nikdy. O nějaké potenciální paritě při velmi dlouhém nájezdu se dalo uvaživat při nákladech elektromobilu 0,6 Kč/km, když byl benzín za 35. Ovšem zatímco PHM zdražily o 35%, elektřina zdražila 3x.

            1. No a proto je revoluce nevyhnutelná a docela rychle se k ní už blížíme.

              Pokud nevěříte, běžte se za dvě hodiny postavit na nějaké náměstí a začněte provolávat, že elektřina byla moc levná, a je potřeba ji zdražit kvůli protlačení OZE.

              A stopněte si, jak dlouho bude trvat, než dostanete do huby.

                1. Pro Visper…Rozdivočelý dav konzervativců… Těm se snad ani nedá říkat ,, revolucionáři“😃

                2. Dav lidí, kteří nebudou schopni zajistit existenci svých rodin. Je úplně jedno, jak tomu budete říkat.
                  Stává se to pravidelně a další iterace je na dohled.

                  Ještě to lze zastavit. Ale zbývá rok, možná dva. Víc ne.

                3. Pro Runnču…A japa ty bys to chtěl zastavit ??… Vždycky když jsem v komentáři zmínil zásadní nutnost skoncovat s vykořisťováním a úžerem, nadávals mě do komančů, hnal do emigrace a snad i vyhrožoval provazem. A na tom ses mimochodem shodnul s pár místníma panáčkama, se kterýma se jinak neshodneš na ničem…,,A lidé se začali podobat prasatům a prasata lidem“…🤪

          1. Samozřejmě, šlo o čistě porovnání nákladů na km při nabíjení za tuto cenu 15 KČ/kWh.

            Je jasné, že pokud budou náklady na km stejné, tak vzhledem k vyšší pořizovací ceně, nenastane parita nákladů nikdy, EV bude vždy dražší. A nevyváží to zřejmě ani levnější servis.

                1. Budme uprimni ale je to tak. Je to strasne smutne ale kvuli ekologii si EV vetsina lidi nekupuje. Spis kvuli brutalnimu, nesmyslnemu zrychleni.

        2. Tak já nevím. Buďto BEV nemáte, nebo se snažíte tu spotřebu otočit tak, abyste jakože měl pravdu. Pokud počítáte u BEV spotřebu 18kWh/100km, pak asi tězko budete mít s podobným vozem ve spalovací verzi 5,75l/100km, resp. 6l/100km. Já počítal průměr 15kWh/100km a 7l/100km, ačkoliv sám mám dlouhodobou celoroční spotřebu s i3s 13kWh/100km. Takže tak..

          1. Spotřeba trapácké nákupní tašky i3 s galuskama místo pneumatik není reprezentativní číslo.
            Průměr 4 tisíc elektromobilů na spritmonitoru je 16,6kWh, ovšem jen díky chcípákům typu e-Up apod.

            Tak laskavě tyhle parodia na auto nesrovnávejte s plnotučnými rodinnými auty střední třídy a jejich spotřebou. Chcípák Up taky jezdí za 5 litrů benzínu.

            1. Trošku míň emocí a víc číst by ti pomohlo. Říkám, že jsem počítal průměr 15kWh, ačkoliv mám sám 13kWh. Říkáš, že 16,6kWh ze sprintmonitoru ti přijde málo, tak si ještě přisadíš, ale u nafty, kde je průměr 6,99l, nebo 8l s adblue si musíš naopak snížit. 😂😂

                1. Není tomu tak. Nic jsem neškrtal. Byl jsem naopak vůči elektromobilistům velmi „hodný“, protože v průměrech elektromobilů na spritmonitoru nechal i stovky elektrokol a mopedů.
                  Pokud bych to omezil na 4 kola a vyhodil očividné nesmysly, tak není průměr 16,6, ale 17,5.
                  A pokud vyhodíme chcípáky s výkonem pod 150kW, což je na těžkou elektromobilní krávu rozumné minimum, tak je průměr 20.

                  A 20kWh/100km je většinová realita, i když se tady budete stavět třeba na hlavu.

                  Každý se může přesvědčit sám:
                  hxxps://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/0-Alle_Hersteller/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&vehicletype=1&power_s=150

                2. A nebo vzít stejná auta EV a ICE, např. Peugeot 208:
                  EV, spotřeba 19,27 kWh/100 km
                  https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/1281-208.html?fueltype=5&vehicletype=1&constyear_s=2020&minkm=500

                  Benzin, spotřeba 6,21 l/100 km:
                  https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/1281-208.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2020&minkm=500

                  Prostě smiřte se s tím, že ta cena kolem 15 KČ/kWh už je tak vysoká, že náklad na km bude u EV cca. stejný (nebo i vyšší) jako u spalováku. Pokud tedy srovnáme stejnou velikost aut.

                1. Vyšší dojezd spalováků bude brzo už jen teoretický. Lidi nebudou mít dost peněz aby naplnili celou nádrž. Budou kupovat po 10-ti litrech a nádrž bude pro ně zbytečně velká. Výrobci na to zareagují a začnou vyrábět menší nádrže.

                2. Ano, lidé nebudou mít dostatek peněz na provoz auta ve stejném režimu, jako teď. Což znamená celou řadu důsledků, například
                  1) budou snižovat počty zbytných cest a sníží se počet tankování za měsíc
                  2) střední třída začně šetřit na pořizovací ceně nových vozidel a zvýší se doba jejich užívání před dalším prodejem
                  3) sníží se nabídka autobazarů a zvedne se cena ojetin
                  4) to sníží dostupnost vozidel pro nižší třídu
                  5) sníží se výběr spotřební daně a v rozpočtu budou chybět peníze do rozvoje infrastruktury a dopravních programů
                  6) již zkolabované subvencované prodeje drahých elektromobilů se dále sníží

                3. Ano, ve všech bodech máš pravdu. Ale nemůže za to EU ani zelení. Je to základní ekonomická rovnice: Poptávka stoupá, zásoby se tenčí, cena ropy letí nahoru. V roce 2035 už nebude co zakazovat.

                4. Může za to EU a především rudozelení noci.
                  1) Deformace trhu, prosazování občasných zdrojů elektřiny a především systém odpustků stimuluje růst cen.
                  2) Uzavírání stabilních energetických zdrojů stimuluje růst cen.
                  3) Hrozba omezení dovozu ruské ropy a plynu a energetické krize části členských států EU stimuluje růst cen.

                  A co se týká českých občanů, tak energie nakupují za jednotné evropské ceny.

                  Už jsi zapomněl?
                  „Pouze s fungujícím trhem je možné vyvinout účinně fungující mechanismus obchodování s emisemi a odvětví obnovitelné energie splňující ambiciózní cíl, na kterém se dohodla Evropská rada, tedy zajistit, aby v roce 2020 pocházelo 20 % energie v EU z obnovitelných zdrojů“ – 3. energetický balíček Evropká komise

                  Takže máme jednotný trh, nejednotné platy. Tak se laskavě nikdo nedivte a alou do autobusu.

                  Co bude v roce 2035 si povíme, ale naše vláda do jara končí. Pak se uvidí.

                5. Rekordní ceny benzinu jsou i v Americe. Za to taky mohou „rudozelení noci“? Cena ropy Brent je stejná všude na světě. Zvyšuje se poptávka hlavně rozvojem automobilizmu v Číně a Indii. Zásoby se snižují. Dolů to už nikdy nepůjde. Ruská válka to jen celé urychlila.

                6. visper napsal:13. 6. 2022 (15:41)
                  „Cena ropy Brent je stejná všude na světě. Zvyšuje se poptávka hlavně rozvojem automobilizmu v Číně a Indii. Zásoby se snižují. Dolů to už nikdy nepůjde.“

                  Tak tu poslední větu si zapamatujte…
                  Protože přesně takovéto „analýzy“ jsem četl před pár lety, možná to je i 10 let nebo tak nějak, nevím. Rádoby odborníci tam prorokovali, že cena ropy půjde ke 200 USD za galon ke konci roku a pak už jenom výš a výš a že doba levné ropy skončila. No a po pár týdnech nebo měsících byla ropa najednou zase zpátky.

                  Jo a ropa měla dojít už dávno, už to čtu min. 20 let, že ropa dojde za 20 let 🙂

                7. Ropa není drahá. Je zhruba na úrovni let 2010-2014. Ovšem jen nominálně, při zohlednění inflace je ve skutečnosti mnohem lacinější.

                  Co je problém je cena finálního produktu a příjmů spotřebitelů. Především v koloniích, jako je ČR. A k tomu se přidávající extrémní zdanění, které by normálně inflaci brzdilo, ovšem v případě zdanění energií stimuluje další růst cen. A ke skokovému růstu cen došlo před růstem mezd, takže jejich případný nárůst by jen roztáčel inflační spirálu.

                  Situace není vůbec dobrá a nevidím žádné uklazatele, které by naznačovaly možné zlepšení.

                  Dřív jsem tvrdil, že cena PHM nemůže přesáhnout 50 Kč, pak by to bylo likvidační a stát by musel výrazně intervenovat. Za tímto si stále stojím, ale vzhledem k reálné inflaci 25% (oficiálních 17% je samozřejmě kec) se tato hladina posunula někam na 60-65 Kč. Ovšem domácnosti, ty budou platit co zvládnou a mnohé to nezvládnou.

                8. @Marek
                  Že ropa dojde za 20 let byla a je blbost, ale za těch 200 USD za barel (myslel jste asi za barel?) bych ty analytiky nepranýřoval. Nejdřív nás od takových cen „zachránila“ ekonomická krize 2008 a potom rozmach těžby v USA, kdy se za méně než 10 let zvýšili těžbu na více jak dvojnásobek, což opravdu nikdo nemohl čekat. 🙂

                9. @runner
                  „Ovšem jen nominálně, při zohlednění inflace je ve skutečnosti mnohem lacinější.“
                  Stejně jako finální produkt. Asi ti zase uniká, že od roku 2012 stoupla průměrná mzda o 50 % a minimální o skoro 100 %. Takže pokud jsme kolem roku 2012 platili skoro 40 Kč, tak dnes je to jako 60 Kč. Nepamatuji si žádnou apokalypsu 10 let zpět.

                  „A ke skokovému růstu cen došlo před růstem mezd, takže jejich případný nárůst by jen roztáčel inflační spirálu.“
                  Růst mezd tu byl posledních 7 let, takže dřív než růst cen za poslední rok, takže si to zase vedle. 😀

                10. Ropa určitě nedojde za 20 let. Podle střízlivých odhadů to bude za 40 let. Ale dvacet let před koncem začne klesat těžba a cena poletí nahoru jak namydlená. Je úplně zbytečné aby EU spalováky zakazovala.

                11. Omyl.
                  K růstu mezd za posledních 7 let skutečně došlo, ovšem kompenzovalo 7 let krizových, kdy byl růst mezd zanedbatelný. Ovšem to není to podstatné.
                  Podstatné je, že si neuvědomuješ daňovou progresi.

                  Teoretický příklad:
                  V ČR bude inflace 100%. Ty jako zaměstnanec se mzdou mezi minimální a průměrnou (cca 2/3 pracující populace) dostaneš přidáno 100%. Takže jsi v pohodě? Omyl. 30-40% ti díky přímé a nepřímé daňové progresi sebere stát – část přímo na daních a část na dalších transferech typu přídavky na xyz.

                  Úkolem vlády není rozhazovat pětitisícovky z vrtulníku, ale revidovat daňovou a sociální soustavu. Ovšem vláda dělá naprosté h***o. A zde chtě nechtě musím dát za pravdu voličům Bureše.

                12. @runner
                  Sám jsi omyl.
                  Tady máš data o růstu mezd.

                  hxxps://www.kurzy.cz/makroekonomika/mzdy/?imakroGraphFrom=1.1.1990

                  Těch tvých 7 let bylo ve skutečnosti možná 2 roky mezi 2013 a 2014.

                  Čteš co ti píšu? Nárůst minimální mzdy byl 100 %. To znamená, že člověk s minimální mzdou si za ni dnes koupí o cca 80 % více benzinu než v roce 2012. Daňovou progresi v tomto případě vůbec neřešíš, protože se nijak výrazně nezměnila.

                13. No ale to je přeci ta chyba.
                  Daňová progrese je nastavená absolutně, nikoliv relativně a nepočítá s inflací. Tzn že s rostoucími příjmy, které ale rostou pouze nominálně, nikoliv v paritě kupní síly, rostou daně a pokud růst mezd kopíruje inflaci, reálná čistá mzda se snižuje.

                  V současné době máme cca 25% inflaci, tzn růst mezd by musel být alespoň 35%, aby byla reálná čistá mzda zachována na stejné úrovni.

                  Tak ještě jednou, v extrému ať to pochopíš.
                  Pokud máš jeden rok mzdu 20 tisíc Kč, je to 17,5 tisíce Kč čistého.
                  Pokud máš druhý rok „to samé“ ale nominálně jako 200 tisíc Kč, je to jen 145 tisíc Kč čistého, tedy ekvivalent 14,5 tisíce Kč.

          2. Pokud byste můj příspěvek četl pozorně, zjistil byste, že nebylo cílem přesně srovnat náklady na km u EV a ICE.

            Jen jsem vzal tu cenu nabíjení 15 KČ/kWh, odhadl spotřebu běžného EV střední velikosti (rodinné auto) včetně ztrát při nabíjení a pak jsem spočítal náklady na km. No a pak jsem napsal, kolik by musela být spotřeba ICE při současných cenách PHM, aby to bylo stejné jako u EV s tou cenou nabíjení 15 KČ/kWh.

            Jestli ty spotřeby ICE jsou reálné, to si každý musí říct sám podle sebe. U někoho reálné jsou, někdo jezdí za víc a někdo i za méně. Jak jsem dal příklad, známá jezdí z benzinovou i30 dlouhodobě za 5,6 l/100 km. Já třeba jezdím za víc (7,4), ale taky mám větší a výkonnější auto.

            Ale řekl bych, že těch kolem 15 KČ/kWh je přesně ta hranice, kdy dochází k paritě nákladů na km mezi EV a benzinem (naftou). Samozřejmě, za současných cen PHM.

Napsat komentář