Česko: rekord v prodejích elektromobilů, bylo jich skoro 7 %!

V červnu bylo v Česku registrováno přes 1 500 nových osobních elektromobilů. Jejich podíl dosáhl téměř 7 %, což jsou v obou sledovaných parametrech doposud nejvyšší hodnoty. 

Celkem je na českých silnicích provozováno více než 27 600 bateriových elektrických vozidel kategorie M1, během první poloviny letošního roku se jejich počet zvýšil o 5+ tisíc, k dispozici mají přes 5 200 veřejných dobíjecích bodů, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.

Podruhé v historii bylo v Česku během jednoho měsíce registrováno přes tisíc nových osobních bateriových elektromobilů (BEVs).

Doposud nejvíce registrací nových BEVs bylo evidováno v prosinci 2020 (1 159), tento výsledek byl tehdy ovlivněn především registracemi Škoda Enyaq (741), která byla uváděna jako novinka na trh (pozn. z dat Ministerstva dopravy a grafu uvedeného níže je zřejmé, že podstatná část tehdy registrovaných BEVs byla z ČR vyvezena – aktuálně je z daného měsíce v provozu 700+ BEVs).

Během června tohoto roku byl tento dosavadní rekord překonán, když bylo v Česku registrováno více než 1 500 BEVs – významně se na tomto výsledku podílela Tesla, která si v uvedeném měsíci připsala 62% podíl na trhu, s odstupem a 8% podílem následovalo Volvo, Hyundai a Škoda (oba 5% podíl).

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, řada/pruh

Popis byl vytvořen automaticky

„V Česku bylo na konci června v provozu více než 27 600 bateriových elektrických vozidel kategorie M1, což vzhledem k 6,6+ mil. provozovaných osobních vozidel představovalo podíl 0,42 %. Červnový podíl registrací BEVs dosáhl téměř 7 %, což je spolu s absolutním přírůstkem vyšším než 1 500 BEVs doposud nejvíce. Z dat, která máme k dispozici, lze přičíst tento výsledek více faktorům, za všechny lze zmínit odloženou poptávku v prvním kvartálu a postupný náběh Záručního programu ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v průběhu března. Zpravidla silný závěr kvartálů má pak tradičně Tesla, která v červnu registrovala přes 900 nových vozidel a připsala si 62% podíl na trhu s osobními bateriovými elektromobily. Z 954 registrovaných vozidel bylo 595 Tesla Model 3 a 359 Tesla Model Y. Nejvíce (31 %) BEVs bylo v červnu registrováno v hl. m. Praze, 15 % pak v Jihomoravském, 12 % ve Středočeském a 10 % v Moravskoslezském kraji,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Podle posledních veřejně dostupných informací z Národní rozvojové banky (NRB, stav k 25. červnu 2024) bylo od spuštění Záručního programu ELEKTROMOBILITA NRB podepsáno 1 954 smluv, 132 žádostí bylo schváleno (před podpisem) a 446 žádostí bylo v řešení. Bližší informace k programu jsou k dispozici na webu: https://www.nrb.cz/produkt/elektromobilita/.

Z celkem 5 201 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 778 běžných (72,6 % AC), 1 111 výkonných s rychlým dobíjením (21,4 % DC do 149 kW) a 312 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,0 %).

Ačkoliv současný stav dobíjecí infrastruktury u nás není vůbec špatný, určitě je zde prostor pro zlepšení, a to zejména pokud jde o podíl vysoce výkonných dobíjecích stanic. Na rozvoj tohoto typu dobíjení se do velké míry zaměřuje dotační Program Doprava 2021–2027 (OPD3) a věříme, že díky postupné realizaci projektů v příslušných výzvách tohoto programu dosáhneme v příštích třech letech dalšího zkvalitnění naší sítě dobíjecích stanic,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra pro čistou mobilitu z Ministerstva dopravy. Aktuální informace k výzvám jsou k dispozici na webu www.opd3.opd.cz

Provoz webových stránek www.cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.

zdroj: tisková zpráva, Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz

38 Comments on “Česko: rekord v prodejích elektromobilů, bylo jich skoro 7 %!”

      1. Bohužel to tak je. Vozidla jsou zde zaregistrována, firma inkasuje dotaci a následně jsou re-exportována a provozována v zahraničí.

        Jen tento jeden případ přišel daňové poplatníky na 100 milionů Kč a ještě má někdo drzost se chlubit, jak pozvedl elektromobilitu v ČR.

        Děkujeme, soudruzi. To je vážně k poblití.

          1. A co jako mám oznamovat?
            Tahle rozkrádačka není přímá dotace, ale forma uvěrové záruky.
            Byli vlastníkem vozidel v den podání žádosti, proto registrace v ČR a ruďas „Čistá doprava“ bouchá šampáňo. Ta auta tady nikdy ani nebyla a nebyla tady ani koupena, takže výnos z DPH čistá nula.

            Přitom jediné co museli udělat bylo napsat to na organizaci, na kterou se nevztahuje kumulativní limit de minis 7,5 mega Kč a splnit pár formálních podmínek.
            A frnk, 100 míčů veřejných prostředků bylo přes „podporu elektromobility v ČR“ naprosto legálně rozkradeno, jen to hvízdlo.

                1. pro Runnču… Jasně že elektromobily nikoho nezajímaj a proto na boji proti elektromobilitě staví kampaň každá druhá strana pro posery…
                  Hele náhodou jsem četl dotační podmínky, nejsem si úplně jistý ale není tam podmínka 2 roky bez změny majitele?

                2. @ tupý Oštěp: Jsem se Oštípku dočetl, že bys rád podnikal? To co nebylo výslovně uvedeno je to, že chybí nápad – podnikatelský záměr? Jasně, kde by se ve vysypané makovici vzal? Budu grand a poskytnu Ti jej grátis.
                  Kup si velkou cívku želeného čtyřky drátu. A jak Ti teď furt cvaká prdýlka kvůli tomu, že se celý zkratocirkus zastaví či dokonce začne couvat zpět, budeš z toho drátu cvakat broky. Zbrojní výroba je teď IN. Pravda, ukronáckům je dodávat nebudeš, Tví bratři z Hamasu Ti utrhnou ruce, viď? Fakt nemáš zač.

                3. Drvoštěpe, ty dvě stránky si přečti. Neubude tě.

                4. Pro Runnču … Proč bych to měl číst po druhé?… Pro mě je důležité, že byrokratické panstvo mi opět a nepřekvapivě NIC NENABÍZÍ…
                  Tak to pouštím z hlavy😐

                5. To je ale rizikovy plan. 🙂 Nevidim nedostatek Tesel na trhu. Takze nekdo mel zhruba pul miliardy (nebo zaplati uver s urokama) dostal jeste 100 milionu. A ted‘ bude mit 500 Tesel. Ono nejde promenit 500 jiz registrovanych aut na penize beze ztrat a jen odhadem tusim ze ti ztraty budou prave kolem 20% – onech 100 milionu. Tak nechapu v cem je pak vyhoda? Pokud opravdu pouzije auta pro podnikani tak to je zamer te podpory. Pokud pouzije pro podnikani mimo uzemi CR tak tim porusuje zamer podpory a narazi na problemy. Nicmene i pokud ti auta budou dal jezdit na uzemi EU pak penize EU v podstate plni ucel.

                6. @xden Možná problém nevidíš. Já považuji podporu zahraničního podnikání soukromého zahraničního subjektu z peněz českých daňových poplatníků za neetickou.

                  Technická poznámka – tady vůbec nejde o půl miliary. Skládáme se jim na TCO po dobu provozu vozidel, což by normálě byl jejich CAPEX, nyní je to CAPEX snížený o úvěrovou podporu z ČR. Nádhera 🙁

                7. Ale tam ubude tady pribude. Ja jsem kdysi kupoval v DE soucastky pro FVE bez MwSt i kdyz nemel na to narok. Sice jsou to v provnani zanedbatelne castky ale myslim ze nebyl jsem zdaleka jediny.
                  A se 100 milony je dost velke riziko ze na to prijdou a bude zase afera.

                8. Kouknul jsem se po delsi dobe na ceny Tesly a nestacim se divit. Ceske ceny jsou asi nejnizsi v Evrope i pres pomerne vysokou sazbu DPH. Drive to bylo prave obracene, v CR byly Tesly drahe. Koukal jsem ale jen na Teslu Y. U jinych modelu jsem neporovnaval.

                9. Skladovky v Nemecku o pres 100 tisic levnejsi nez v Cesku.

                1. Pises 100 milionu Kc za 200 aut Tesla. A jak dostane nekdo dotaci 500.000 kc za auto kdyz max. dotace je 320.000 kc? Mas vse vycucany ze svych spinavych prstu. Na osobak vlastne jen 200.000 kc. A pokud je to jen uver, tak ta skoda by byla minimalni

                1. 1. není to dotace
                  2. výzva omezuje prodej. výzva neomezuje převod vlastnictví. výzva neomezuje převod vozidla do jiné země EU.

                2. …jednou z podmínek výzvy je:

                  příjatelnost projektu:

                  musí být realizován na území České republiky; místem realizace projektu musí být sídlo nebo zapsaná provozovna(či provozovny) příjemce podpory,

                3. Nejsou to naše peníze, jsou to peníze EU. Takže i kdyby ty převody mezi zeměmi EU byly možné tak jsme mimořádně hloupí, že to nevyužijeme my a necháme to jiným.

                4. Ano, jejich organizační jednotka, příjemce úvěru, je subjekt se sídlem v Praze. A pointa?

                5. pro Visper….. A co to je sakra za unii, když nemají ani unifikované dotační programy?…. A milion dalších věcí…..
                  Co vím že bylo od začátku hezky unifikované, byly příjmy poslanců EP.
                  Mohli to těm oportunistům vyplácet podle průměrné mzdy daného státu – možná by se tu Unii snažili trochu unifikovat DOOPRAVDY.
                  Neříkám že je všechno špatně, ALE…

            1. Sorry, ale celý tohle nedává smysl. Co to je za firmu, autopůjčovna? V žádosti jsou dost podrobně řešeny vlastnický struktury, včetně zahraničních, takže pokud tahle firma splňuje de minimis, ale někdo z její vlastnický struktury ne, tak by to nedostala. Stejně tak nemůže ty vozy přefakturovávat jiný firmě, neboť je tam řešen i dominantní zákazník. Tvrdíš, že žadatel o dotaci je z ČR, ale auta se do čr ani nepodívají a neplatí se tu z nich DPH, víš vůbec jak DPH funguje? Nesedí to ani čísly, Tesla denně předávala kolem 40-50 aut v ČR, prostě tohle celý neštymuje.. Řekni pobočku NRB, na který se ta dotace a záruka měla vyřizovat, jinak kecáš

              1. Ne, není to autopůjčovna a nejsou to auta pořízená v ČR.
                O tom nepochybuj, že vím naprosto přesně, jak daně, nejen DPH fungují. Stát přispěl na koupi vozidla a nesáhne si teď na DPH z marže prodejce a ani později na DPH při jejich konečném odprodeji.
                Kde a jak vyřizovali záruku nevím a stejně bych sem takové detaily nepsal.

                1. Oprav si to. Nepřispěl stát na koupi vozidla ale přispěla EU.

                2. pro Visper: Někde jsem slyšel (četl), že v případě dotací na EV jde polovina z daného státu a polovina z EU… Vážně chybí jednotný přístup, tohle je bordel. Proto to maj sabotéři jako Runner tak jednoduchý.

          1. pro Vysočan…. Klasická rozdělovací politika, aby na sebe byli všichni navzájem nasraný… Rozděl a panuj nivel 99…
            Ale pozor!… Já jako OSVČ bych teoreticky měl mít nárok, ale speciálně práce v lesnictví (a ještě pár dalších) je z možností zadotování elektromobilu vyjmuta a NEMÁME nárok… Asi není podnikatel jako podnikatel.🤔🤬

Napsat komentář