Česká republika patří mezi desítku zemí v EU, které nemají žádné pobídky pro nákup elektromobilů či jiných vozů s alternativními pohony.
Ve skupině zemí, které pobídky neposkytují je Česko spolu se Slovenskem, Maltou, Dánskem nebo Bulharskem. Estonsko dokonce neposkytuje žádné zvýhodnění pro vozy s alternativními pohony.
Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2021 leasingové společnosti Arval má Česko, v rámci 17 sledovaných evropských zemí, nejnižší zastoupení ekologických aut ve firemních flotilách. Vůz s hybridním, plug-in hybridním či elektrickým pohonem se objevuje ve fleetu jen ve 22 % dotazovaných firem.
Odborníci upozorňují, že současné daňové zvýhodnění majitelů vozů s alternativními pohony je v Česku zanedbatelné a k nákupu ekologických aut dostatečně nemotivuje. Zástupci automobilek letos v polovině roku navrhli snížení zdanění užívání takovýchto služebních vozů pro soukromé účely z 1 % na 0,5 % a zavedení motivačního příspěvku 200 tisíc korun na nákup elektromobilu.
Mezi výhody, které poskytují české úřady řidičům, kteří se rozhodli pořídit si ekologičtější auto, patří výjimky z placení silniční daně, odpuštění poplatku za registraci vozu nebo poplatku za užívání dálniční sítě. Poskytovány jsou vozům s emisemi CO2 nižšími než 50 g na km. V 17 zemích Evropy jsou výhody při pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu značně větší.
Nejvyšší pobídky poskytuje Rumunsko, které přispívá na nákup elektromobilu až 10 tisíc euro. Ve Francii, Itálii a Německu dotují vlády elektromobily částkami v řádech tisíců euro, výši dotace pak podmiňují pořizovací cenou. Vyšší příspěvek získávají vozy s cenovkou mezi 32 až 45 tisíci euro. Dražší auta, kam patří například leader na trhu s elektromobily Tesla, mají nárok na nižší příspěvek. Desítka zemí, mezi něž patří i Česko, naopak žádné pobídky pro nákup aut s alternativními pohony neposkytuje.
Přechod na elektromobilitu v Česku povedou firmy, stát je k tomu málo motivuje
Daňová zvýhodnění a pobídky od státu jsou pro více než dvě pětiny firem v Česku zásadním předpokladem pro vyšší využívání vozů s alternativními pohony ve firemních flotilách. „Z dat našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že země se systematickou podporou elektromobility pomocí pobídek a daňových zvýhodnění mají nejvyšší podíl firem s alternativními pohony ve svých flotilách, ten překračuje 50 %. Jedná se o Finsko, Nizozemsko, Francii, Itálii nebo Německo. V Česku je situace ze sledovaných zemí nejhorší, podíl firem s ekologickými firemními vozy činí pouze 22 %. Firmy přitom mají na elektrifikaci Česka nejvýraznější vliv, ročně činí podíl registrací vozů právnickými osobami 75 %,“ konstatuje konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.
Elektromobilitu Česka zajistí leasingové společnosti, pořizovací cenu rozloží do splátek
Podle odborníků je i nadále rozhodujícím faktorem pro nákup ekologických vozů cena. Nejlevnější elektromobil v Česku je crossover Dacia Spring. Začíná na cenovce 454 tisíc korun, přitom srovnatelné auto s benzinovým motorem vyjde cca o třetinu levněji. Firmy i domácnosti proto budou stále častěji řešit financování ekologických vozů operativním leasingem.
„Obliba této formy financování roste. Zvýšení úrokových sazeb klasickému leasingu příliš nepřeje, řidiči navíc musí počítat s finanční rezervou pro případ náhlé události a následného servisu. U operativního leasingu provozní náklady řeší leasingová společnost, která zajišťuje i instalaci wallboxů pro dobíjení ve firemních garážích či domácnostech,“ uzavírá Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing na ekologické vozy.
zdroj: tisková zpráva
v ČEZku 2021 jezdí:
3.7 mega benzínových autopopelnic
2.6 mega dízlových rakovinometů
0,1 mega LPG 10 BAR (Podle MDČR 2021 přestavěno 5.109 na LPG)
0,01 BEV
2021 = přírůstek 2.259 nových LPG a 4.500 přestaveb na LPG = přírůstek LPG 6.800 ks 😉
2020 = přírůstek 1.280 nových LPG a 4.000 přestaveb na LPG = přírůstek LPG 5.300 ks 😉
2019 = přírůstek 406 nových LPG a 5.000 přestaveb na LPG = přírůstek LPG 5.400 ks 😉
A tak je to Franto naprosto správně, o rakovinometech mluví akorát kripli na pajšl a na hlavu….
Spíše na tu hlavu.
to si vovčas mušíš fetnou k laufu dlaždič to abys ucejtil tu rajskou vůni čerstvýho bílýho kouře z právě vypalujícího se DPF u rakovinometu jedoucího před tebou 😀 😀 až pak ti to docvakne páč v garáži s hadicí do vodevřenýho vokýnka to furt nemáš dostatečně dízlové 😀 😀 😀
primárně by se měli zdotovat přestavby osobních vozů z pohonu dovozový Benzín na pohon Litvínovský Čezký LPG 10 BAR !!!
https://www.kurzy.cz/zpravy/630473-loni-v-cesku-pribyl-rekordni-pocet-lpg-vozidel-vcetne-prestaveb-je-autoplyn-jednickou-mezi/
https://kcc-hho.webnode.cz/lpg/
4 mega čezkých benzínových popelnic conevidět E10% bijosraček 40 až 50 CZK soudluzi ekonomicky jasánek 😀 😀 😀
https://kcc-hho.webnode.cz/
Koudelko, Koudelko. Že ty jsi jeden z těch, co jsou přesvědčeni, že dotace rostou na stromech a nebo se těží někde v dolech. Docela to svědčí o intelektu, tak slabém, že je schopen plodit tyto komentáře.
výš ftáku uotvíráku, ono něco jinýho je:
1) do milionářů nasypat +/- 300.000 CZK daňovou úlevu na předražený elektroauto to aby si milijonář mohl žít ještě vo kapánek lépe a zvedl spotřebu čezký elekřiny které bude o to méně na vývoz do Germányje za tvrdý příjem €ura 😉
a
2) do pracujícího lidu nasypat +/-30.000 CZK za přestavbu na LPG která nejenže 10x víc co do počtu sníží emise ale hlavně spotřebu benzínu vyráběného z drahý dovozový ropy za výdej $vrdejch 😉
Oba dva jste gumy 😉, ještě že jdu kolem, abych vám to vysvětlil…Západní dotace na elektromobilitu jsou složeny 50% z unijních peněz a 50% od státu. Takže tak jako tak přispívate západním kupcům elektromobilů… Můžete křičet ať se zruší elektrodotace v celé EU, můžete se i modlit 😃… Jediné pragmatické řešení pro chudší státy je rovná dotace v celé EU + bezúročná státní půjčka pro méně majetné…
já ti dlabu na €U, podstatný je to co je pro stát ČR výhodný a to momentálně není zvyšování spotřeby čím dál víc nedostatkovější elektřtiny z utlumujících se uhelek 😉 a podpora pár tisíc ks elektromobilů pro milijonáře neboli elektrodebilů 😀 ale okamžitý a levný snížení spotřeby dovozu zahraniční ropy a snižení emisí na silnicích bez zvýšení spotřeby elektřiny tím, že se zdotuje přestavba BENZÍN na LPG v pár SET TISÍC STÁVAJÍCÍCH BENZÍNových autopopelnic spotřebovávajících benzín ze zahraniční ropy a to ízyvole okamžitě ze 3,7 mega benzínů na silnici a LEVNĚ ubyde a přejde na spotřebu čezkého odpadního LPG vznikajícího při i bez tak pokračující rafinaci ropy na paliva a plasty 😉 🙂 😀
Sám jsi guma. 😉 Ty si asi taky myslíš, že v EU ty dotace rostou na stromech. Že? Jinak obsah tvého příspěvku nedává smysl.
Ale vůbec ne… tenhle dotační bordel nesnáším. To spíše ty nevíš co je pragmatismus… Zkrátka: Když budou nenažranci brát z prostřeného stolu po hrstech a mlaskat u toho, můžeš jako chuďas ale morálně navýši stát opodál a pohoršeně kroutit hlavou…Oni te přemlouvat nebudou 😁💩
Červotoči, tenhle „pragmatismus“ byl za komančů parafrázován heslem „Kdo neokrádá stát, okrádá vlastní rodinu“. Tehdy za komančů to bylo špatně, protože se nejednalo ještě o podnikatelský záměr ale o vychcanost a vychcanost byla ideologicky nemravná. Nyní lze Tebou omlouvaný pragmatismus opět parafrázovat jako „Kdo neokrádá stát(EU), okrádá vlastní rodinu“. Nyní je to ale v pořádku, takhle to má být, protože se už nejedná o vychcanost ale o podnikatelský záměr a tudíž je to ideologicky mravně?
Pro Lžidlaždič… Bohužel je to tak a opravdu dnes platí ,,Kdo nebere dotace, okrádá rodinu“. Odmítat za současného stavu dotace není důkazem morálnosti ale hlouposti. Čestné a morální je dotace brát jako všichni, ale při jakékoliv příležitosti zdůraznit svůj nesouhlas a samozřejmě tepat i všechny ostatní nespravedlnosti. A to já narozdíl od tebe dělám a ty mě můžeš 🤪
Mimochodem ty miliardy eur, které i díky blbcům jako ty se nerovnoměrně rozdělí na západě EU, jen prohloubí rozdíly mezi starými a novými členy. Tak díky 🥴…
Stavba a provoz metra v Praze by se bez dotaci nedala realizovat. Takze kazdy obcan CR zaplati Prazakum na pohodlne cestovani. Zajimalo by me, zda v pripade, ze se dostanete do Prahy metro aktivne bojkotujete, nebo aktivne pouzivate.
Metro je v pohode, svezu se jim. Problemem Prahy neni metro ale Prazaci se svymi zkurve.nyni volebnimi preferencemi.
Dotační výzva bude vypsána v lednu nebo maximálně v únoru 2022
https://fdrive.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-letos-v-cesku-budou-vime-kdy-startuji-8319
Jenže to je jen pro podnikatele a ještě ne pro podnikatele podnikající v zemědělství a lesnictví.
a na co by jako mělo bohatým přispívat z veřejných rozpočtů na jejich nový předražený elektroauta?? To na ně myslíš že milijonář nemá boco?? 😀
Taky je v článku správně zmíněno: „Firmy přitom mají na elektrifikaci Česka nejvýraznější vliv, ročně činí podíl registrací vozů právnickými osobami 75 %,“
Je to jedině správně. Výrobci EV totiž s dotacemi počítají a cenu auta o dotaci zvyšují. Dotace by se měli zrušit všude v Evropě.
Co by se ale mělo změnit je cena elektřiny. Nyní je cena silové elekřiny 130 Eur/MWh, tzn 3,25 Kč /kWh. K tomu ještě náklady na distribuci a jsme na 5-6 Kč /kWh. U veřejných nabíječek ještě mnohem více. Naproti tomu cena benzínu a nafty tolik nahoru nešla. Úspora za palivo při EV se tak snižuje.
Nízkou cenu elektřiny lze udělat tak, že se pustí Nord Stream 2. Nicméně nízká cena elektřiny bude mít zase za následek, že méně lidí si bude chtít dát na střechu soláry.
Cena elektřiny sice vzrostla procentuálně více, ale v absolutních hodnotách je to stále méně.
Při spotřebě 20 kWh/100 km je to při 4 kč/kWh 80 Kč/100km a při 6 kč/kWh 120 Kč/100km. Rozdíl 40 Kč.
Při spotřebě 7 l/100km je to při 28 Kč/l 196 Kč/100km a při 36 Kč/l 252 Kč/100 km. Rozdíl 56 Kč.
No a to nás ještě teď čeká pravděpodobně žůžo labůžo s ropou nad 100 USD a benzinem nad 40 Kč. Uvidíme. 🙂
to je jedině dobře !! že Čezko patří mezi 10 zemí EU co nepřidává milijonářům na jejich milijónový amerycko-bitšitový autotablety s divnoklikama za 1.5/1.7/2/2.5 neboli 3YSX což vůbec ale vůbec sexi 😀 😀 😀 tezlatrejtrsbtc fak
https://www.youtube.com/watch?v=r7jiorEkKSs&t=392s