Česká veřejná dobíjecí síť pro elektromobily je jedna z nejrobustnějších

Elektromobilita v České republice si podle některých ukazatelů vede ve srovnání s vyspělou Evropou velmi dobře. ČEZ nabízí zajímavé statistiky prezentované na konferenci Forum Elektromobilita 2022. Bourají zažité představy o celkovém zaostávání tuzemské elektromobility za vývojem na kontinentu.

„Česko má jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 %, oproti evropskému průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že podíl elektromobilů vůči běžným typům automobilů je u nás stále nízký. Ale rozhodně není pravdou, že ve výstavbě stanic zaostáváme. Vzhledem k celkovému rozvoji elektromobility u nás, je tomu spíš naopak. Podíl elektromobilů ale poroste, a proto musíme v rychlém budování veřejné dobíjecí sítě pokračovat. ČEZ teď má přes 460 dobíjecích stanic a stavíme tempem více než dvě stanice týdně. Teď se chceme zaměřit hlavně na huby, kde může dobíjet vícero aut, a také budeme nahrazovat ve stávajících lokalitách stanice novými stojany s vyšším výkonem. Co by hodně pomohlo, je zrychlení a zjednodušení povolovacích procesů výstavby stanic a také sjednocení přístupu úřadů napříč republikou,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

1. Veřejná dobíjecí síť v ČR je početná – na 100 elektromobilů u nás připadá 22 stanic (průměr EU je 15 stojanů)

elektromobily v Česku
Zdroj: European Alternative Fuels Observatory (EAFO)

2. Česká dobíjecí síť je mnohem robustnější než průměr EU a umožňuje řidičům mnohem častěji rychlejší dobíjení  – podíl výkonných DC stanic o výkonech nad 43 kW totiž činí 57 %, zatímco v EU jen 9 procent.

elektromobily v Česku
Zdroj: Eurelectric, Centrum dopravního výzkumu

3. Síť dobíjecích stanic v České republice roste 60% tempem, ČEZ jako největší provozovatel nabízí tolik stojanů jako jeho čtyři největší konkurenti dohromady

elektromobily v Česku
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, ČEZ, a.s.

4. ČEZ očekává další růst poptávky po veřejném dobíjení, ročně o 60 % + podíl dobíjení v síti veřejných stanic zůstane na cca 20 procentech, i nadále bude převažující dobíjení v domácnostech a firmách

elektromobily v Česku
Zdroj: ČEZ, a.s., Centrum dopravního výzkumu

5. Fleetoví zákazníci budou v České republice ve střednědobém výhledu tvořit až 90 %. Elektromobily dnes u nabíjecích stanic nabíjejí primárně firmy.

elektromobily v Česku
zdroj: ČEZ

zdroj: tisková zpráva

6 komentářů u “Česká veřejná dobíjecí síť pro elektromobily je jedna z nejrobustnějších”

  1. Pocet nabijecich mist relativne k poctu EV je jen jeden dilci ukazaftel. Dulezitejsi je hustota nabijecek na plochu, teda jak daleko jsou nabijecky od sebe vzdalene. V DE je sit mnohem hustsi nez v CR. Tam neni problem najit nabijecku na zvolene trase. V CR jsou porad jeste useky, kam se majitel malobaterkace spise neodvazi jezdit. V urcitych mistech je predimenzovano a jinde vubec nic. A pak se v Cezu placaji po ramenech a tvrdi jak je CR zase na spicce. Jako vse v Cezku, nic moc, jen velka huba.

  2. Nemyslím si, že by nárust o 60% byl reálný. Prodej elektromobilů nijak zvlášť nevzroste. Lidé budou mít teď jiné starosti než kupovat nové elektromobily. A u ojetin jsou malé kapacity baterií na nějaké větší cestování. Tyto budou spíše do města a ty budou majitelé nabíjet spíše doma. Navíc nabíjet za ceny, které jsou nastaveny u rychlonabíjení na nabíjecích stanicích, se vyplatí jet spalovákem, kde se nemusím zdržovat nabíjením. Ale mohu se mýlit. Je to jen moje úvaha.

    1. Já to číslo vidím jako naprosto reálné. Protože se vychází z malého základu, kde pár aut navíc dělá velká procenta.
      A že lidi mají jiné starosti? No, otázkou je spíše kolik lidí nemá další starosti. Protože když jsme kupovali před pár měsíci byt v novém obytném komplexu, tak jsme zjišťovali u developera, jak moc ho ovlivnilo zvýšení úrokových sazeb u hypoték a zdražení nových bytů kvůli zvýšeným cenám stavebních materiálů. Potvrdil, že 80% nových bytů se platí hotově a z těch 20% co to kupují na hypotéku, tak zrušili smlouvu nízké jednotky kupujících.
      Takže sice hodně lidí může mít jiné starosti než kupovat nové elektromobily, ale pořád tu je ještě velká skupina lidí (ne procentuelně, ale absolutně), která při tak malých počtech stávajících EV může v procentuálním vyjádření velmi zamávat se statistikou přírůstku nových EV.

Napsat komentář