V letošním roce se naskytla týmu studentské formule eForce FEE Prague Formula z FEL ČVUT v Praze výjimečná příležitost. Na pozvání univerzity Sapienza z Říma se zúčastní závodů Formula E.
foto: eForce FEE Prague Formula
Podle mnohých inženýrů, médií a nadšenců pro motorsport probíhá největší vývoj současných modelů formulí ve dvou odvětvích. Ve Formuli 1 a v soutěži Formula Student. A mají pravdu. Tolik vynalézavosti, jakou musí projevit studenti při navrhování jednotlivých komponent monopostu během jedné sezóny, neprojeví konstruktéři strojírenských firem za celý rok.
NEPŘEHLÉDNĚTE Závody elektrických formulí ukázaly druhou generaci závoďáku, je rychlejší a výkonnější
V dnešní době je už mnohé vymyšleno, ale to ve světě Formula Student neplatí. Každý tým se snaží postavit svou formuli co nejlehčí, nejagilnější a nejrychlejší, a proto je vždy co upravovat a vylepšovat.
Týmu eForce FEE Prague Formula se v minulé sezóně podařilo vyhrát mezinárodní závody v Mostě na soutěži FS Czech a neoficiální závody v Estonsku na Baltic Open. Monopost se studentům podařilo navrhnout a postavit tak, že byl více než konkurenceschopný a dokázal, že patří na přední příčky světového žebříčku.
Protože k ambicím studentů ČVUT v Praze patří jejich další rozvoj, zkoušení a vyvíjení nových věcí, tak do nové sezóny připravují mnoho změn. Na letošním monopostu bude mnoho zcela nových součástí, další komponenty prošly odlehčovacím procesem nebo byly zcela přepracovány.
foto: eForce FEE Prague Formula
Monokok získal oválnější tvar v průřezu, což zajišťuje vyšší torzní tuhost. Skládá se z uhlíkových vláken, rohacellových a dalších speciálních jader. Jeho skladba je navržena tak, aby odolala maximálním zatížením, a přitom byl celý trup co nejlehčí.
Aerodynamické prvky formule jsou navrženy tak, aby generovaly požadovaný přítlak a usměrňovaly tok vzduchu. Přepracování zadního a předního křídla je uzpůsobeno tak, aby dodávalo dostatek přítlaku na přední i zadní nápravu a zlepšilo jízdní vlastnosti.
Nově se na autě objeví difuzor, který má pomoci k lepším časům na trati. Přední křídlo dostane nový způsob uchycení, aby se dalo snadno sundat a přenastavit, splitter je tentokrát mnohem propracovanější a lépe chrání zařízení pod podlahou.
Zlepšení jízdních vlastností si studenti z eForce FEE Prague Formula slibují zejména od vylepšení podvozku. Proto na nový vůz montují stabilizátor s nastavitelnou tuhostí. Přepracovaná geometrie, nový způsob zavěšení a nová 10“ kola OZ racing mohou studentům v letošní sezóně pomoci obhájit předchozí úspěchy.
foto: eForce FEE Prague Formula
Na formuli se také objeví náfuky na brzdy, které mají za úkol usměrnit proud vzduchu na kotouče, aby po prudkém brždění nevadly. Velkou změnu zaznamená pilot také za volantem. Ergonomie posedu a řízení je od základu jiná, pedály mají mnohem lepší chod a řízení samotné je hladší a bez vůlí.
Vedoucí elektrické skupiny eForce FEE Prague Formula Ondřej Šereda k novému monopostu uvedl: „Při vývoji FSE08 jsme převzali koncept řízení dynamiky vozidla z FSE07, který se osvědčil. Tento model bude revoluční ve smyslu získání referenční rychlosti vozidla, zejména díky inerciálnímu navigačnímu systému, který tvoří velmi pevný základ pro řízení prokluzu kol či torque vectoringu. Telemetrická data získáme díky vývoji vlastní jednotky, která umožní přenášet sběrnice vozidla. Jedná se v podstatě o telekomunikační most, kdy uvidíme přesně to, co bychom viděli, kdybychom byli připojeni fyzicky k vozidlu. Kromě dat se přenáší i zvuk pro komunikaci s řidičem. Takto dokážeme velice dobře ovlivnit chování pilota na trati.”
U akumulátorové baterie došlo navíc podle Šeredy k optimalizaci chlazení. „Tyto změny velice ovlivnily tvar monokoku a slibujeme si vysoké zlepšení efektivity chlazení. Volantová jednotka, fungující jako rozhraní pro ovládání parametrů a hledání chyb, se velice osvědčila a i nadále pokračujeme v tomto konceptu. Podařilo se nám zjednodušit kabelové svazky, díky čemuž zvýšíme její spolehlivost. Instalace minimalistických měřících jednotek přímo do kabeláže je velmi odvážný krok a jsme velmi zvědaví na její funkčnost.”
V letošní sezóně se eForce FEE Prague Formula zúčastní závodů v Itálii na autodromu Riccarda Palettiho ve dnech 24. až 28. července, dále na závodech v českém Mostu ve dnech 13. až 17. srpna a poprvé v historii i ve španělské Barceloně, světovém okruhu Circuit de Catalunya. Tyto závody se budou konat ve dnech 20. až 25. srpna. Podrobnosti o projektu eForce FEE Prague Formula jsou k dispozici na stránkách eforce.cvut.cz.