Česká cesta k zelené dopravě: proč to jde tak pomalu?

V EU elektromobilita nabírá neustále na síle, avšak Česká republika zatím rozhodně není na předních příčkách tohoto zeleného závodu.

Z aktuálních statistik serveru Čistá doprava a ČLFA vyplývá, že podíl elektromobilů na prodeji nových osobních vozidel v ČR je pouhých 2,7 %, což je pětinásobně méně než průměr v Evropské unii, který činí 13,2 %. 

Za první tři čtvrtletí tohoto roku bylo v EU prodáno více než 1,1 milionu elektrických aut, zatímco v Česku pouhých 4,6 tisíc. Členské společnosti ČLFA financovaly více než čtvrtinu těchto vozidel, přestože Čeští zákazníci stále hledají cestu k přijetí elektromobilů.

„Věříme, že se situace začne obracet k lepšímu. Průzkum EY naznačuje, že 40 % firem se zajímá o ekologický dopad svého vozového parku, a 20 % je ochotno akceptovat vyšší ceny za elektromobily s nižším dopadem na životní prostředí,“ říká Jana Hanušková, předsedkyně představenstva ČLFA. 

Optimisticky to vidí i leasingová společnost Arval, která eviduje nárust zájmu o elektromobilitu.
„Z našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že 25 % zúčastněných českých společností osobní elektromobily buď již provozuje, nebo se na to chystá. Počet těch, kteří už je ve své flotile mají, se oproti loňsku zvýšil skoro dvojnásobně,“ říká Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu v Arvalu. „Lehká užitková vozidla na elektrický pohon zavedlo nebo bude zavádět 18 % firem dotazovaných v průzkumu,“ doplňuje Kadeřábek

Finanční společnosti ČLFA aktivně podporují nákup elektromobilů, přičemž podnikatelský úvěr tvoří 54 % financování, operativní leasing 39 %, a zbytek připadá na finanční leasing (2 %) a spotřebitelské úvěry (5 %). Bojovat ovšem musí proti českému přesvědčení a velkým mýtům, které bude těžké z přemýšlení zákazníků odstranit.

Jedním z těch největších je tvrzení, že není v Česku dostatečná nabíjecí infrastruktura. Čísla ovšem hovoří jasně. Ministerstvo průmyslu a obchodu k 30. září evidovalo 2 312 dobíjecích stanic, které nabízejí 4 315 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug in hybridů. Na konci loňského roku to bylo pouze 1 364 dobíjecích stanic a 2 643 dobíjecích bodů.

„Veřejná dobíjecí infrastruktura v České republice je pohledem počtu elektromobilů k počtu dobíjecích bodů na velmi vysoké úrovni. Máme jeden z nejvyšších podílů rychlodobíjecích stanic na celkovém počtu stanic,“ říká Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu společnosti Arval. 

I to je důvod k optimističtějším vyhlídkám pro elektromobilové nadšence. ČLFA vítá daňová zvýhodnění k podpoře elektromobility obsažená ve vládním konsolidačním balíčku, zejména prodloužení mimořádných odpisů u bezemisních vozidel pro dalších 5 let nebo nižší zdanění soukromého užívání služebního bezemisního automobilu pro zaměstnance v úrovni 0,25 % vstupní ceny vozidla a předpokládá, že Česká republika postoupí i v přípravě podpory prodejů ekologických vozidel. Věří, že stát, například i po vzoru Polska, přistoupí časem i k finanční podpoře domácností při nákupu elektromobilů.

zdroj: tisková zpráva

2 Comments on “Česká cesta k zelené dopravě: proč to jde tak pomalu?”

  1. Odposlechnuto včera na vánočním trhu u stánku na svařák cca toto „Manželovi v práci zrušili Kodiaka že dostane po novém roce elektromobil protože mají v práci levnej proud a teď zase zrušili ten elektromobil a ještě mu vnucují aby si odkoupil ten se kterým jezdí jeho kolega, ale to bychom se museli zbláznit, vždyť ten se ho chce jen zbavit, jinak by si ho odkoupil sám“.

    Proč jde elektromobilita v ČR tak pomalu? Zeptejte se té paní, ta vám to vysvětlí. Je to drahý a špatný.
    😀 😀 😀

Napsat komentář