Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě

Česká osobní auta loni opět zestárla, na průměrných 15,6 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Chorvati, Maďaři, Poláci a Litevci.

Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších 10 let a více než pětina starších 15 let. Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o 3 roky. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po 5,6 letech. 

Česká auta jsou průměrně o 4 roky starší, než je průměr EU, stárnutí zpomalují firmy

V loňském roce se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vyšplhal průměrný věk osobních aut v tuzemsku na 15,6 let, což je v porovnání s posledními daty z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA) o téměř čtyři roky více, než je evropský průměr.  Stárnutí českých aut ale zpomalují firmy. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 5,6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti, přičemž evropský průměr činí 4,9 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 76 % všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů. 

Zpomalení stárnutí českých vozů souvisí s nárůstem poptávky po operativním leasingu 

Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 3 měsíce. Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů. „Zájem o operativní leasing vozů významně roste. U firemních zákazníků z velkých společností se v současnosti jedná o druhý nejčastější způsob financování vozového parku hned po nákupu za hotové, jehož podíl navíc každoročně klesá. Rekordní nárůst poptávky jsme loni zaznamenali u malých firem, živnostníků a soukromých osob, u kterých nárůst zájmu dosáhl meziročně 60 %“, říká Aleš Polák z Arvalu. 

Staří vozového parku ovlivňují ojetiny z dovozu   

Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 50 % aut starších 10 let a 21 % vozů staršíchnež 15 let. Často se jedná o auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet. „Nákup ojetého vozu z operativního leasingu tato rizika snižuje, neboť auta takto provozovaná jsou pravidelně servisována, po prvním majiteli a mají jasně doložitelný původ,“ dodává Polák ze společnosti Arval.

zdroj: tisková zpráva

58 komentářů u “Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě”

  1. Podobně výživná diskuse byla včera na Idnesu pod článkem o vyjádření ombudsmana k obyvatelům vyloučených lokalit, než ji tedy típli. Zajímavé je, že obyvatelé vyloučených lokalit jsou v ČR zhruba stejně „oblíbení“ jako zkratovozy :-). Není divu, normální občan je dotuje stejně jako kratochvíli majitelů zkratomrdek :-).

  2. A z diskuse:

    K argumentaci pana Hataše bych uvedl jistou historickou paralelu. V padesátých letech ekonomické výhledy Československa vycházely z „odůvodněného“ předpokladu, že během deseti let ekonomika ČSR a dalších socialistických zemí předstihne západ – nestalo se. Nicméně v tom roce 1951 to říkali typově stejní lidé jako pan Hataš a úplně stejně toto přání prezentovali jako fakt a dokonce měli podobně odhodlaný výraz a budovatelský lesk v oku. Pokud to zůstane v rovině názoru pana Hataše, tak je to zcela v pořádku, ale je na nás ostatních nepřipustit, aby se z jeho dogmat stala jediná akceptovatelná pravda.

  3. A právě proto by měl zákaz prodeje spalovacích vozidel z emisního hlediska negativní dopad.
    Elektrifikace = zvýšení cen a snížení dostupnosti nových vozidel = stárnutí vozového parku = zvyšování emisí.
    Plus samozřejmě zvyšování emisí z produkce elektrické energie (například Německo dosáhlo v roce 2021 rekorních prodejů elektromobilů a k tomu rekorního růstu celkových emisí, na kterém se rekordně podílel růst emisí z výroby elektřiny).

    „The second thing is that electric cars only make sense if the energy is renewable — only if the energy is really green energy that comes from wind or solar or nuclear. As long as we have nations based on producing electric energy from coal, it doesn’t make sense to sell electric vehicles there. Think about Poland: I believe it’s 100 percent coal currently. Before we sell electric cars, we have to convert the primary sector into 100 percent renewables. It’s already fine in France, in Norway, in Austria, in Europe, in some parts of America, and in some parts of Canada — but this has to go hand in hand with the conversion of primary energy production. This requires time, and this is why two ambitious plans will not work. That will be counterproductive, even, because running EVs on coal-fired car plants is even worse than running gasoline cars.“ – Herbert Diess, vrchní mrtvák VW Group měl střízlivou chvilku

    1. ále prosim tě, zákaz prodej zastaralých složitě poruchových fosilních autopopelnic za 13 let roku 2035 je jedině dobře jak se zbavit ropný závyslosti na čuchání raka 😉 😀 A navíc stejně už i ty současně vyráběný kraksny jsou tak mizerně lacině vodflákle vyrobený néli už rovnou komponentově fčajně sabotovaný (to aby čajnaelektro přišel viděl a převálcoval 😉 😀 že mluvit vo konci fosílije s předstihem 13cti let je úúúplně ale úplně mimo mísu 😀 kdo ví co do tý doby bude !! a navíc 2035 : a) mačkat spojku?? b) jezdit do vyžírservisů vyměňovat nějaký zasrr ropný olej ??? zapomeň 😀 😀 😀 😀 😀 😀

    2. Pro Runner…Nejsem pro zákazy prodejů spalováků, ale ty vážně nezklameš se svojí surrealistickou logikou: i kdyby se stáří aut v průměru zvyšovalo, protože by prodeje elektromobilů byly z počátku nižší z důvodu vyšší ceny, každý přestárlý spalovák by nahradilo vozidlo s mnohem větší energetickou účinností, s potenciálem získávat tuto energii bez emisně z OZE….🤡🤡🤡😁

        1. Lakoto – eLulínku, bacha na cévku…. Ale hlavně, hajdy zpátky na základku, první stupeň a doučit i/y. Ale nejsi sám, to je základní poznávací prvek vás eOcásků, eŠulínků a ePřicmrndávačů, že jste prolezli základku s odřenýma ušima, dnes jste všichni vesměs špičkoví atomoví vědci…..

                1. Ty, červotoči a logika? To je u Tebe ta samá dispciplína, co mluvnice. Používáš ji stejným způsobem jako hajzlpapír :-).

    3. Díky bohu za to, že se podle tvý nemocný logiky nikdo neřídí.

      A co se týče vyjádření Herbertka, tak má chudák informace z roku 2010. Dneska platí, že Polsko má ve svým energetickým mixu 70 uhlí a plány o jakých se ti ani nesní.
      Mimo to už bylo x-krát prokázanano, že když bude elektromobil nabíjen ze 100% elektrinou z uhlí, tak bude stejně ekologičtější, než spalovák.

      https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/polsko-orsted-ze-pak-se-chteji-spolecne-ucastnit-aukci-offshore-vitr

          1. Výsledky ankety dobře ukazují na pevnost semknutí ctitelů ohně a kouře. Vsadil bych se, že takový Runnča s Dlažbou hlasovali od všech členů domácnosti 😁….Něco podobného, jako když náckovský Ortel málem vyhrál Zlatého slavíka… Že si na iDnes pár stovek dutohlavců hraje na Vox Populi už jsem si všiml- a musím uznat, že jim to funguje ☹️

            1. Hele jen ze zvědavosti – ty sis nikdy nevšiml, že zastánci elektromobilismu u nás jsou malou skupinou podivínů, často s obrovskými psychickými problémy?
              Například ten Hatas, jeho projev je naprosto jednoznačně projev člověka s histrionskou poruchou osobnosti.
              Ještě že je Morkus takový kliďák, mít proti sobě afektovaného člověka není dvakrát příjemné a vést racionální diskuzi s fanatikem v náboženské extázi, který se v zápalu doslova klepe a drmolí svoje motlitby, je nemožné.

              Nebo jsi na tom podobně a Hatasův projev ti přišel normální?

              1. Pro oba hošany s očouzeným zadkem (u vozu 😉)… Vážně… Článek s výtahem jsem četl, na video nebyla nálada. Už z článku jsem měl dojem, že tohle se (ne)povedlo. Elektromobilista je patrně elitář a v rétorice nekňuba…
                Výsledek ankety je nesmysl a skutečná podpora pro elektromobilitu bude v řádu desítek %, v nejmladších věkových skupinách skoro jistě nadpoloviční… ale to jen tak hádám…
                To, že skáčete radostí nad výsledky ankety, které jste si sami (se spolučoudama) naklikali, je fakt trapas…

                1. Hádáš asi stejně úspěšně, jako stará Blažková, červotoči. Mám 3 syny krátce přes 30 let, všichni mají relativně nový spalovák a jeden z nich objednává GR86 na takové to „domácí žvýkání“….

                2. Jen poznámka k tomu “ v nejmladších věkových skupinách skoro jistě nadpoloviční… ale to jen tak hádám…“

                  Jo, to znám. Ale až přijde hypotéka a nutnost zajistit potřeby rodiny, tak se světonázor najednou změní a pořídí se jedničková TDI Octavia s nalítanými 300kkm a celá ekologie jde do pryč. 🙁

                  Jinak řečeno, za peníze rodičů se to dobře ekologizuje, když ale dře vlastní kůži, tak je realita jiná.

                3. Pro Yorg… tyhle keci si nech zrovna na to iDnes: Elektromobil není zdaleka jen o ekologii, ale jde o pokročilou technologii s obrovským rozvojovým potenciálem…
                  Spalovákům vyčistit komíny, umýt od oleje a šup do MUZEA 😘….

                4. Červotoči, dokud budeš v každém příspěvku hrdě prokazovat, žes měl problém vůbec prolézt základku, nebude nikdo Tvá velkoústá prohlášení o pokročilých technologiích brát vážně, víš? Furt jdeš ruku v ruce se starou Blažkovou….

                5. Pro Lžidlaždič…Ach ta tvoje ,, logika“🥴…I kdybych vylezl z pomocný a ty byl kandidát věd v krasopisu, tak to s kvalitou elektomobilních technologií nijak nehne…😀…

  4. Tato hodnota je dlouhodobe znama. Ale je to prumer z registru vozidel nebo pouze auta s povinnym rucenim? Jsou tam zahrnuty motorky, voziky, karavany? Ja mam auta 20 let, 6 let, 6 let, motorku 30. Prumer 15,5 roku. Ale prumer jezdicich je pouze 6 let bez motorky. Prumer jezdicich plus jezdena motorka je 14 let.
    A to znam spoustu lidi okolo ve vsi co maji doma fichtly, dvestepadiny, tristapadiny na klasickych znackach. A kazda takova motorka je 60 let stara. Takze i prumer jedne Jawy 50(fichtla) + nove skodovky je stale 30 let……
    Takze z ceho ty cisla vychazeji? Sice okolo sebe vidam stare pezouty, renalty, felinky, ale zaroven i nove oktavky, superby, passaty, a je jedno, ze jsou sluzebni. Takze ceho je to vlastne prumer? nikde jsem na to nevidel odpoved.

    1. A ake svetlomety by boli podla vas lepsie? Podla mna modre svetlo je pre auta dobre. Znizuje unavu a LEDky maju celkom dobry freq. rozsah svetla, takze umoznuju lepsie vnimat farby v noci. Je to mega mega lepsie nez klasicke halogeny. Ja sam mam xenony a viem, ze auto bez xenonov alebo ekvivaletnej led technologie nechcem. Je to kvoli bezpecnosti. Ako keby som si kupil auto bez pasov vs. auto s pasmi.

      1. že modre svetlo je pre auta dobre ?? 😀 😀 a koho zajímá co je „pre auta“ dobré ?? Lidi zajímá co je pro LIDI dobré obzvlášt pro protijedoucího !! a co je špatné neboli přechod k horšímu a to vodfláklý oslňující ostrý studený potkávací LED světlo rozhodně je, stačí si přečíst lidovou nezávyslou diskuzi dokud ti ji režim ještě nezatrhl a nikoli marketingovou propagandu anebo zajet někdy na silnici se podívat třeba protijedoucím votroků šádeautodebylitýs 22:30 co zodpolení táhnou domů jak hejno potrefených nadržených zfetovaných hus 😀 😀 😀 😀 echt fkodiaku a pod vyšších SUV. Pro začátek si posvit do voka LED baterkou ve tmě a pak něco zkus přečíst ale jinak je to nauka základních škol… 😉

        PS: žlutá oku příznivá H7 za 50 gůt !! 😀

        1. Ja neviem ale nemam ziadny problem s LED a ani xenonmi u prodiiducich aut. Mozno jedine, pokial ide o to automaticke prepinanie, lebo je to pomale na moj vkus. U svetlometov je velmi dolezite aby boli dobre pre vodica lebo pre neho su urcene. H7/H4 nie su dostatocne pri osvetleni. Nemaju spravnu farbu a uz vobec nie vykon. Mna uz xenony zachranili od zrazky. Mat xenony je lepsie nez mat v aute pasy. Pasy iba zabranuju urazu po nehode ale dobre svetla zabranuju samotnej nehode. Ziadny halogen taky vykon neda a ani farbu.

          1. Ja bych ve dne na ty svetla tolik nesazel a bral bych radeji bezpecnostni pasy. Ono to denni sviceni je debilita sama o sobe. Zajimave je, ze se to uchytilo predevsim ve vychodni Evrope. Slovani jsou zrejme politicky i opticky uplne slepy. Ja jsem zacinal jezdit s autem kde bylo napeti 6V a svetla byly lepsi petrolejky. Priznavam, ze dnesni LED jsou super, ale i s obycejnou zarovkou vidim dobre. Nejvic zeru ty blbce, kteri stoji ve tme na semaforu na brzde a sviti mi zbytecne do oci. To bych nejradeji vytahnul kladivo.

  5. A vzhledem jak se tlačí na EV a choré mozky chystají zdanění klasických aut bude hůř.
    Zkráceně, v Česku rozhoduje poměr cena/výkon. Lidi nejsou hloupí a platit více jen za image bez další přidané hodnoty se jim nechce. A vzhledem k ekonomické situaci bude chtít stále méně.

    1. Moc dobře chápu ekonomický argument.Většina lidí nemá peníze navíc… Ale pokud tvrdíš, že elektromobil je jen image bez přidané hodnoty jseš buď hlupák, nebo špatný lhář. Výhod elektra ti můžu vysypat snad víc než 10, výhody spalováku tak 2-3 a navíc částečné a dočasné…

      1. Sám se vyjadřuješ jako hlupák. Co jiného než image to pro velkou část evečkářů je. Stačí se podívat třeba na podcasty Akcelerace Videoblogy na YT. Donedávna velký příznivec silných a hlavně drahých aut najednou je z něho silný zastánce zeleniny. Viz Akcelerace Electric tamtéž. A takových frajerů je spousta. Zajímavé je ale u části z nic sledovat, že když si třeba Teslu koupí někdo další z druhé strany ulice nebo paneláku naležato, tak EV nechá manželce a sám si rychle koupí nějaký osmiválec.
        Tolik k image.
        A k té přidané hodnotě. Žádné EV ve srovnatelné ceně s fosilem nemá srovnatelnou užitnost. Výhody si pak můžeš strčit za klobouk. Při tom vysypávání nezapomeň na tu cenu. A včil mudruj špatný lháři.

            1. Ty jsi ale vážně nekulturní neználek 😳…
              Klasický Dr.Voštěp přece nebyl hlupák, ale symbol lidové moudrosti a výsměch arogantním ale nekompetentním felčarům…Těm co ti nářízli žílu, nakrmili rtutí a pošklebovali se porodním bábám proč furt vaří vodu…No jo, tak díky za pochvalu 🤗

                1. Hloupý Honza je zase útěcha, že štěstí může sednout i na líného vola… Tak nezoufej 😉….

                2. Idiokracie je naprosto špičkový film. Především názorné vysvětlení důsledků odstranění přirozeného výběru z lidské evoluce.

  6. „Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina starších 10 let a více než pětina starších 15 let.“

    Pokud na trh, kde je průměrné stáří aut kolem 15 let dovezu auto staré 10-15 let, tak to ten trh omladí, ne? Jasně, pokud dovezu starší ojetinu 15 a více let, tak to stáří vozů zvýší.

    Ale pokud je většina ojetin dovážených do ČR mladších 15 let (něco pod 80%), dokonce cca. polovina je mladších 10 let, tak celkově ojetá auta stáří vozového parku v ČR omlazují, ne?

    To, co ten věk aut táhne dolů je, podle mě, fakt, že spousta majitelů starších aut se jich nezbavuje, ale dále provozuje. A těch aut na vesnicích je. I když zdaleka tolik nejezdí jako novější auta. Pokud by takový majitel starého auta (20 let stáří) to auto zlikvidoval a dovezl tu ojetinu kolem 10 let věku, tak by celkový vozový park omladil. Ale proč by to dělal, když to stávající auto funguje a vyhovuje?

    Ale chápu, článek je vlastně tisková zpráva, kterou zřejmě vydal SDA nebo někdo blízký, takže je jasně, že zájmem je spíš prodej nových vozů a ne ojetin z dovozu.

    1. ruku na srdce soudluhu ale novější auta +2010 vyžadující složité servisní úkony s výpočetní technikou autoryzáku za těžký vyžírný, většinou lacině plastované, brzo se rozbíjející díky odfláklosti výroby pominu-li konzervágn kabelový plůser 2002-2012 a že jim to trvalo nebo rezatící bezzinek kastle…. no řekni chlape : Proč? Irenko PROČ ?? 😀 😀 😀

Napsat komentář