Čerpací stanice musí nově uvádět porovnání nákladů paliv

Tabulku s informací o nákladech na ujetí 100 km s vozy různých kategorií musí čerpací stanice vyvěsit na viditelném místě od půli října. Toto srovnání aktuálně zahrnuje pohon na benzín, naftu, CNG, LPG i elektřinu. Povinnost se ale týká jen stanic s prodejem benzínu, nafty a některého alternativního paliva. Na kolik vás vyjde ujetých 100 km u různých pohonů?

Od 15. října 2022 poprvé vzniká povinnost zveřejnit na čerpacích stanicích porovnání cen klasických a alternativních paliv, kterou ukládá zákon o pohonných hmotách. Provozovatel veřejně přístupné čerpací stanice, z níž je prodáván automobilový benzín a motorová nafta a současně alternativní palivo, je povinen zveřejnit na této čerpací stanici viditelně a čitelně porovnání cen pohonných hmot. 

„Frekvence zveřejnění je dvakrát ročně, a to do 15. dubna běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 31. březnu běžného kalendářního roku, a do 15. října běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 30. září běžného kalendářního roku,“ vysvětluje Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Podle předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka se opatření nakonec dotkne menšiny čerpacích stanic. Nová povinnost totiž vzniká jen těm provozovatelům veřejných čerpacích stanic, kteří prodávají obě základní paliva, tedy naftu a benzín a k tomu alespoň jedno alternativní palivo. „Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech,“ říká Ivan Indráček, podle kterého ale z pohledu běžného spotřebitele neměla myšlenka uvádět srovnávací cenu za jednotku energie – byť je z fyzikálního hlediska naprosto přesná – praktický přínos a nemá jej ani aktuální opatření.

Novinka, která má motoristům umožnit přehlednější srovnání cen různých paliv, má podobu tabulky, která obsahuje náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG, CNG a elektřina. Spotřeba pohonných hmot se podle Ministerstva průmyslu a obchodu stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období.

Tabulka je veřejně k dispozici na stránkách MPO. Z aktuální verze vyplývá, že v kategorii vozidel střední třídy, jejíž typickým představitelem je Škoda Octavia, činily náklady na ujetí 100 km v letošním prvním pololetí od 215 korun u benzínu, minimálně 176 korun u nafty a u CNG nejméně 250 korun.

Je otázka, nakolik budou takto uváděné ceny v tomto mimořádně turbulentním období relevantní. „Začátkem roku se průměrná cena kilogramu CNG blížila ke 40 korunám, aktuálně činí asi 62 korun. Na některých plničkách ale stojí CNG dokonce 139,90 Kč/kg, což je totéž, jako by stál litr benzínu 100 korun,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje karty pro odběr benzínu, nafty a CNG i pro dobíjení elektromobilů.

„Praktičtější se zdá klasický přepočet ceny CNG z kilogramu na metr krychlový, což je z hlediska obsahu energie ekvivalent jednoho litru benzínu. Průměrná cena 62 Kč/kg odpovídá asi 44 Kč/m3 CNG, které tak nyní vychází v průměru asi o 2 koruny dráž než litr benzínu,“ dodává Damir Duraković, podle kterého lze nyní s CNG kartou od Axigonu odebírat plyn téměř u poloviny českých plniček i za 57,90 Kč/kg, resp. asi 41,40 Kč/m3, tedy za nižší cenu, než je průměrná cena benzínu.

zdroj: tisková zpráva

52 komentářů u “Čerpací stanice musí nově uvádět porovnání nákladů paliv”

  1. „Viníkem hospodářských problémů v Evropě je režim ruského prezidenta Vladimira Putina, který úmyslně omezil dodávky plynu, což zvýšilo inflaci. Rusko se tím snaží oslabit soudržnost společností v Evropě a tím zničit zdejší demokracii. Na jednání Česko-německého obchodního fóra v Praze to dnes řekl německý ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck.“

    Tady to máte. Sebereflexe nula. Prostě německé arogantní prolhané kurvy.

    1. 42:Mám dojem, že některým politikům konečně začíná docházet to klasické „Cui bono“::::::Francie se obává, že válečný konflikt na Ukrajině skončí americkou ekonomickou nadvládou Evropy. Francouzský ministr financí a hospodářství Bruno Le Maire se tento týden hned dvakrát ostře pustil do Spojených států kvůli přemrštěným cenám zkapalněného plynu, když USA prodávají LNG do Evropy čtyřikrát dráž než na domácí americký trh. Navázal tak na prezidenta Emmanuela Macrona, který americký byznys s plynem kritizoval v předešlých dnech a na německého ministra hospodářství Roberta Habecka, který americké ceny nazval „astronomickými“.::::::::Čínské úřady zakázaly největším státním společnostem vyvážet LNG do Evropy i do jiných asijských zemí.::::::Závěr si každý může udělat sám.

      1. V USA se LNG asi moc neprodava, levnejsi je trubkou. Tak jak muze nekdo rikat, ze do EU to je 4x drahe. Kdyz Evropa US plyn nechtela, tak nema zadne dlouhotrvajici kontrakty a nemuze ocekavat, ze dostane cenu jako dlouhodoby odberatele. Kvuli ruzzkemu plynu musime ted zacinat od nuly a postavit se hezky do fronty na to, co zbyde. Presne kvuli takovym ruzzkym posluhovacum jako jste vy nemame ted zadne vyhody a musime prosit aby jeste neco vic vycucali ze zeme. Vy zodpovidate za plynovou krizi.

        1. Opět lžete, a stále čekám na Vaši odpověd, no tak Vám to zopakuji:::Můžete mě doložit, kde jsem bojoval proti OZE (proti českému solárnímu tunelu jsem bojoval)?Do té doby jste pro mě lhář::::A kritiku směřujte německým a francouským politikům.““V USA se LNG asi moc neprodava““Můžete to nějak doložit, nebo to je jako obvykle Vaše „dojmologie“?

          1. ruzzaci si prirazeli jeste vetsi multiplikator. ruzzaci nejsou nasi spojenci a podporovat nepritele se vzdy vymstilo. Ted to mame hezky na taliri. Usetrili jsme par drobnych a ted dostavame finalni ucet. Od ruzzaku bylo vzdy lepsi byt co nejdal. Uz se tesim na ruzzkou porazku a rozpad. ruzzky mir uz je stejne odporny pojem jako heil hitler

            1. Můj názor na fosilní paliva znáš, ALE jak sám říkáš Rusko není spojenec EU, narozdíl od USA (nebo snad ne?)…Proto je 4x vyšší cena stejného produktu v EU než na domácím US trhu řekněme nemravná…A to i když opomenem, že si pozici nepostradatelného zásobovatele zajistili poněkud nestandartně 😁

              1. Cena plynu na spot market v USA neni LNG, tudiz se nejedna o stejny produkt. A zkapalneni, transport lodi a zplynovani neco stoji. Tak nelze srovnavat. Jinak treba Polaci si stezovali, ze Nemci maji norsky plyn za nizsi cenu nez oni. Ale Polaci zapomeli, ze Nemci maji kontrakty 20 let stare, jsou staly zakaznici a norskym plynem neopovrhovali jako Polaci. Uplne stejna situace jako kdyz prisel zakaznik od Bohemia Energy k Cez. Tak dostal nesrovnatelne horsi cenu nez stary zakaznici. A vsichni co nebyli u BE se jeste chlachtali a prali nam z BE co nejvyssi cenu. Tak at ted nevyskakuji a drzi tlamu.

                1. Nevím jak je to přesně..Ten čtyřnásobek bylo nejmenší číslo, určitě by šlo udělat srovnání nákladů na zkapalnění a dopravu… V každém případě jsme opět dojná kráva…A vlastně to může být naše spása: Dokud to z nás teče, snad nás nepošlou taky na jatka 🥴

                2. Nazorny priklad s cenou elektriny. Baseload z JE se prodava na roky dopredu ve velkem objemu za nizke ceny. Cim vic se blizi termin dodani, tim vysssi je cena. A kdyz dodavatel dokupuje spickovy a nepredvidatelny objem, tak cena dosahuje mnohonasobek bezne ceny. To same plati u plynu. Nikdo nepocital s takovou poptavkou z Evropy. Vrty, plynovody, zkapalnovaci zarizeni nebylo k dispozici. Vsichni museli narychlo zajistit vse potrebne. Takova hura akce neco stoji a da se prirovnat k spickovym dodavkam elektriny. Vicenaklady jsou normalka a samozrejme si kazdy rad prirazi. Jako kdyz s Mercedesem stojite na dalnici bez benzinu a nekdo vam proda 5 l benzinu, tak date klidne 1000 kc. Navic vsichni chteli naplnit zasobniky za kazdou cenu, tak byla cena odpovidajici. Zasobniky jsou plne, cena klesa. Uplne normalni trzni proces. Na jare bude plyn za hubicku. Trochu vzruso je prece fajn. Za adrenalin lide radi plati.

      2. Jednoduchý výpočet.
        Plyn TTF evropská burza nyní: 130 EUR/MWh … už to hodně pokleslo, číňani radši zapínají uhelné elektrárny a dlouhodobě nasmlouvaný LNG plyn posílají do Evropy několikanásobně dráž. Na spotu už Asie takto drahý plyn nekupuje, takže Bangladéš a Pákistán mají občas blackouty.
        USA Henry Hub Natural Gas Spot Price 6.60 USD/MMBtu neboli 22.5 USD/MWh neboli 23 EUR/MWh.
        130/25 = 5,2 Aktuálně je plyn v USA 5,2x levnější než na burze v Holandsku.
        Plyn byl i za 350 Eur/MWh a i za tuto cenu ho také máme v zásobních.

        1. Zkapalneni, transport, odpareni neco stoji. Navic je vse narychlo organizovane, to samozrejme stoji velke prachy. Firmy ktere ten LNG zpracovavaji asi take kupuji na spot market. Koho tim myslite, USA? Jsou to firmy ktere zpracovavaji LNG. Mozna ze tu cenu zvysuje treba nejaka evropska firma. Ale hlavne ze USA, vas nepritel. Jdete uz do ruzzka, mate tam blahobyt.

                1. Aha, tak kdyz nam USA prodaji plyn v LNG forme draz, tak je to okradani. Kdyz nam ruzzak proda plyn mnohem vic predrazeny nez se prodava v ruzzku, tak je to chyba v obchodovani v EU. 2xjiricku, idi na chuj.

                2. Problém je, že USA je konkurence našich výrobců, Rusko tolik ne, protože tam jsou cla, sankce a další omezení.

                3. USA maji/meli obchodni deficit s EU. Vyrovnana obchodni bilance je v zajmu obou obchodnich partneru. USA byli v horsi pozici nez EU a tak tezko muzete tvrdit, ze nas ovladaji.

      3. Je to tak, ale je pozdě. Teď stojíme před dvěma variantami – naprostá ztráta konkurenceschopnosti a deindustrializace, nebo zásadní politické ústupky až politická kapitulace doprovázaná pravděpodobně rozpadem EU díky vnitřnímu pnutí mezi různými politickoekonomickými bloky.
        Následující rok ukáže, kterým směrem se Evropa vydá.

          1. Jestli myslíš, že Ukrajinci začali dnes v řadě předpokládaných směrů ofenzívy budovat obranná postavení, tak to není předvěst zklidnění, ale právě naopak. Podle oficiálních médií se prý přeskupují. Hmm…

            Spíš to vypadá, že se nasazené ukrajinské strategické rezervy vyčerpaly, a teď přijde ruský úder. Nasvědčovaly by tomu i urgence prakticky všech zemí, aby jejich občané urychleně Ukrajinu opustili.

            Jestli si Rusové dnes dovolili odeslat 400 tanků a obrněných vozidel do Běloruska, tak toho na frontu musí valit šílené množství.

        1. 42::::(21. 12. 2021)Z Evropy se za pár dekád stane skanzen. Inflace přesáhne 10 procent, tvrdí miliardář Petr Otava:::::Petr Drulák 4. díl: Evropa není velmoc. Bude skanzenem pro výlety lidí z jiných civilizačních bloků(26.6.2022)::::::Doufám, že se to nevyplní, a Evropa dostane rozum, ale zatím produkuje pouze prázdná hesla, a mezitím:::::Erdoğan si plácl s Putinem. Turecko bude novým distributorem ruského plynu::::

            1. 42:Bez komentáře::: Brusel už ví, jak zkrotí ceny plynu. Prostě je nařídí. Evropská komise připravuje sadu opatření na snížení cen plynu včetně „dynamického“ stropu pro obchodování v klíčovém virtuálním uzlu Title Transfer Facility (TTF). Tento mechanismus by byl k dispozici do té doby, než se spustí nový cenový index pro obchodování se zkapalněným zemním plynem, což by mohlo být na jaře příštího roku. Vyplývá to z předběžného plánu unijní exekutivy, který má ČTK k dispozici.

              1. Kazdy stat planuje kratkodobe i dlouhodobe. Na tom neni nic spatneho, naopak je to nutnost. Ze bolsevici s jejich petiletkou zesmesnili planovani je pravda. Ale to neznamena, ze planovani je spatne. Ze vy se pokousite vse spojene s EU zesmesnit je uz vseobecne znamo. Co je prosim na planovani na 7 let dopredu spatne?

  2. Podle mě je to úplně k ničemu, hlavně u elektřiny. Jakou cenu za kWh v těch tabulkách použijí? Tam je obrovský rozptyl, na rozdíl od benzínu a nafty. Ještě bych chápal, pokud by se použila cena za kterou se tankuje nebo i dobíjí na té konkrétní stanici. To by si pak uživatel mohl hezky srovnat, na kolik ho cca. vyjde 100 km, když by na té konkrétní stanici natankoval benzin, naftu nebo nabil EV. To by trochu dávalo smysl.

      1. OK, tak mi to zkuste vysvětlit…

        „Novinka, která má motoristům umožnit přehlednější srovnání cen různých paliv, má podobu tabulky, která obsahuje náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG, CNG a elektřina. Spotřeba pohonných hmot se podle Ministerstva průmyslu a obchodu stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období.“

          1. No vždyť jo. Pokud prodávají benzín, naftu a aspoň jednu alternativu (v tom je i elektřina, pokud správně chápu), tak musí tu cenu na ujetí 100 km uvádět pro benzin, naftu a i tu alternativu.

            Pokud to tedy správně chápu, když čerpačka prodává benzin a naftu (což je drtivá většina) a k tomu pak i nějaké CNG, LPG, elektřinu, tak musí uvádět cenu za 100 km pro tyto „paliva“ (elektřina není palivo). Chápu to správně? A pokud tedy ano, tak se vraťte na můj původní příspěvek, kde jsem se ptal, jakou cenu za kWh buou brát – jestli nějakou státem uváděnou cenu, jako např u PHM (pro účely služebních cest) nebo tu svoji cenu, za kterou prodávají oni. A přijde mi to nesmyslné…

              1. No nevím… psal jsem:
                „Ještě bych chápal, pokud by se použila cena za kterou se tankuje nebo i dobíjí na té konkrétní stanici.“

                To, že tato povinnost se týká stanic, kde se čepuje benzin, nafta a plus alter. „palivo“, to jsem pochopil správně, viz můj první příspěvek. Nikde jsem nepsal, dle vás… „…kde pisete, ze byste jeste pochopil, kdyby se to tykalo jen tech stanic, kde se da zaroven i nabijet.“

                Takže snad už jste mě pochopil správně a můžeme se vrátit k meritu věci, ceně za kWh a jejímu obrovskému rozptylu (na rozdíl od benzinu a nafty), což pak ty údaje v tabulce úplně zdegraduje.

                PS:
                Vím, že jste někde psal, že čeština není váš primární jazyk, ale to ani můj, tak to chce holt občas si psaný text přečíst dvakrát a pozorně.

                1. V DE se porovnani bude pocitat ctvrtletne. Cena elektriny se bere jako prumer cen pro elektrinu domacnosti. To dava smysl, protoze vetsina elektriny do EV se nabiji doma. Ma to ukazat ridicum, ze s EV muzou jezdit vyhodneji. To je dobre.

Napsat komentář