Čerpací a nabíjecí stanice budoucnosti: oddechová místa pro vás a vaše přátele

Dnešní podoba čerpacích, resp. nabíjecích stanic se bude v následujících letech rapidně měnit. foto: Shell
Dnešní podoba čerpacích, resp. nabíjecích stanic se bude v následujících letech rapidně měnit. foto: Shell

Každý třetí řidič očekává, že v roce 2050 bude řídit elektromobil. K tomu se přidají čerpací stanice, které budou kromě dobíjení elektromobilů také místem setkávání a odpočinku. Takto si čeští motoristé a mladí architekti představují budoucnost.

Společnost Shell si v letošním roce připomíná 30. výročí otevření první čerpací stanice na území České republiky. Při této příležitosti se zeptala veřejnosti, jak budeme jezdit za dalších 30 let – v době, kdy společnost Shell plánuje dosáhnout uhlíkové neutrality. Kromě toho Shell také připravil pro začínající architekty soutěž na téma Čerpací stanice budoucnosti, která měla za úkol dát odpověď na otázku, jak bude vypadat mobilita za 30 let.

Dominance elektromobility

Základní společnou vizí veřejnosti je představa, že v roce 2050 budou elektromobily nejrozšířenějšími vozidly na silnicích. Z průzkumu mezi českými řidiči vyplývá, že v roce 2050 bude 35 % z nich vlastnit elektromobil. Dalších 31,5 % respondentů si myslí, že bude provozovat automobil na klasický pohon (benzin nebo naftu), 14,5 % vůz na vodíkový pohon a 11 % se hodlá spoléhat na solární pohon. 

Stejně tak si 58 % lidí v Česku myslí, že čerpací stanice budou přeměněny na nabíjecí místa pro elektromobily. To se odrazilo i v architektonických návrzích. Pro většinu mladých profesionálů bude dobíjení elektromobilů hlavní činností, kvůli které budou zákazníci vyhledávat čerpací stanice. 

Jsme rádi, že lidé v Česku jsou připraveni postupně přejít na nízkoemisní dopravu. Jsme připraveni jim být v i v této oblasti spolehlivým partnerem. V roce 2021 jsme představili naši strategii rozvoje s názvem Powering Progress, jejímž cílem je stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální společností. Její součástí je například i rozvoj elektromobility. Do roku 2030 chceme po celém světě provozovat 2,5 milionu nabíjecích míst. V rámci sítě našich čerpacích stanic pro české řidiče již nyní nabízíme dvě vysokorychlostní nabíječky IONITY na dálnici D1 (Nupaky, Ladná) a pět nabíječek v dalších lokalitách po celé zemi,“ vysvětluje Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic.

Energetická soběstačnost a čistý design 

Mladí architekti ve svých návrzích pracovali s přírodními materiály, ekologickým designem a řešeními, která pomáhají stanici být energeticky soběstačná. Vizuálně budou čerpací stanice jednoduché, čisté, s minimalistickým designem, a nabídnou zákazníkům především prostor pro odpočinek.

Nové funkce stanice

Zejména účel rekreace předurčuje funkčnost čerpací stanice. Průzkum ukázal, že 56 % lidí si myslí, že čerpací stanice budou v roce 2050 místem setkávání s přáteli a místem odpočinku. Architekti do svých návrhů zahrnuli dětská hřiště, co-workingové prostory, kavárny a relaxační místnosti. 

Zároveň rok 2050 rovněž přinese nové technologie a způsoby dopravy. Podle architektů by měl design stanice zohledňovat také provoz dronů nebo autonomních automobilů. „Těší nás, že očekávání zákazníků od čerpacích stanic a také vize mladých architektů odpovídají našemu směřování. Čerpací stanice Shell se již postupně stávají místem setkávání, rychlého nákupu základních potravin nebo dobré kávy, zdaleka tedy nejsou jen místem pro rychlé natankování,“ vysvětluje Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell, směřování čerpacích stanic.

Vítězné architektonické návrhy

  1. místo: Dominik Lehnert

Návrh Dominika Lehnerta vychází z historie společnosti Shell, především z jejího loga – koncept pracuje s motivem lastury, která je dodnes součástí identity značky Shell. Tvary lastury se podepisují hlavně na zastřešení stanice, neboť organický tvar zapadá do volného prostranství a snaží se splývat s okolím. Stanice je rozdělena do tří zón – první nabízí tankování tradičních paliv (benzin, nafta), druhá je určena pro plynné pohonné hmoty, třetí samozřejmě slouží k dobíjení elektromobilů. Důraz je kladen také na nové technologie a rovněž na využívání obnovitelných zdrojů. 

  1. místo: Martin Sucharda

Projekt Martina Suchardy sice klade hlavní důraz na elektromobilitu, nezapomíná však ani na konvenční druhy pohonných hmot. Místa pro nabíjení elektromobilů využívají jako podpůrný zdroj solární energii z fotovoltaických panelů umístěných na střeše. Vnitřní prostory se dělí do dvou pater – první má sloužit pro kratší zastávku, druhé se přizpůsobuje delšímu pobytu na stanici (například za účelem odpočinku) a nechybí zde třeba ani dětský koutek. Celková pohledová architektura odráží vývoj automobilového průmyslu k dynamičtějším a sportovnějším tvarům, přičemž autor očekává, že tento směr bude převládat i v roce 2052.

  1. místo: Jakub Mendel

Ideou Jakuba Mendela bylo navrhnout čerpací stanici, jež dokáže co nejlépe odstínit nevlídné prostředí dálnic a přetvořit je v příjemné prostředí pro zákazníky. Autor ztělesnil aktivity, které návštěvníci mohou vykonávat na podobném odpočívadle, do podoby budovy, která nabízí možnost nákupu, občerstvení v příjemné restauraci či k práci v prostředí podobném co-workingovým kancelářím.

Středobodem objektu je vnitřní nádvoří s otevřenou střechou a se stromy, jež nabízí ideální příležitost k odpočinku. Návrh pracuje s představou, že se čerpací stanice v blízké budoucnosti promění na odpočívadla, na nichž motoristé efektivně využijí čas potřebný k dobití jejich automobilu.

55 komentářů u “Čerpací a nabíjecí stanice budoucnosti: oddechová místa pro vás a vaše přátele”

              1. To je takový zvláštní úzus, že když má někdo automat, ať už ve spalováku nebo v BEV, tak nezvládne kvedlat šajtr pákou a mačkat tři pedály? Zvláštní. Jakoby ten, co má člověk s klasickým mobilem obviňoval někoho s dotykáčem, že neumí mačkat tlačítka.

                Přece jen už nejsme v době sitičů a meziplynů, takže je řízení auta velmi, velmi jednoduchou záležitostí. I když vlastně ne, spoustě lidí dělá problém dodržovat pravidla silničního provozu a uvědomit si, že na silnici nejedou sami, i když zrovna nikoho nevidí.

                1. Odpověděl sis sám, Jiříku. Psal jsi svou odpověď na mobilu či PC? Nejspíše neznáš význam některých slov (šaltr páka či šalt páka, nikoliv však šajtr páka), neznáš pravopis („sitič“ správně sytič) a spoléháš na to, že to za Tebe napíše správně nějaký automat? A hle, nenapíše! Takže jako není úplně lehké psát správně česky, není úplně lehké být dobrým řidičem, rozhodně k tomu nevede aplikace tisíce a jednoho „chytrého“ asistenta. Zrovínka minulý týden mně vytočila napřed baba, pak i chlap za volantem, kteří neměli ani tuchy o houkající sanitě, přijíždějící ze zadu, když jsme stáli na semaforech, všichni uhýbali a jen ta dvě tupá hovada neměla ani tuchu, že se něco děje.

                2. Já se přiznám, že občas s tím problém mám.
                  Především proto, že chod spojky je u každého auta jiný a správně to trefit s meziplynem chce nějaký čas na adaptaci.

                  Ale asi jste nemyslel ježdění na okruhu.

              2. pokud máte manuál neznamená to, že máte auto víc pod kontrolou. Nemůžete si řadit jak Vás napadne, ale tak jak potřebuje motor tzn děláte mu službu a otroka. Automat je dnes efektivnější, plynulejší, rychlejší a přesnější jak manuál – už v info k autu výrobce většinou udává nižší spotřebu automatu, jak manuálu. V závodních autech manuál nenajdete, řadíte v sekvenci.
                Mám najety statisíce km a manuál bych už nechtěl, přestože mě to jednu dobu i bavilo – stejně tak už bych nechtěl zpět ke spalováku, když mám BEV a ani nechci hlubokou CRT televizi i když jsem s ní byl kdysi spokojený, když mám dnes LCD.

                1. Rozhodně si řadím jak chci. Kdybych měl poslouchat „našeptávače“, který zobrazuje na displayi, že už mám řadit vyšší kvalt a já jej tam přesto ještě nehodím (a to taky proto, že mám najety statisíce km), tak už jsem svůj auťák zhuntoval.
                  Nepíšu o 95 procentech „řidičů“ co stojíce na semaforech mají celou dobu cihlu na brzdě a perou tu červenou těm za sebou do očí. PS. prosím to info od výrobce, který uvádí pro automat nižší spotřebu než pro manuál. Díky.

              3. asi chyba v aplikaci – nejde mi odpovědět k Vašemu poslednímu příspěvku k řazení manuálem, tak Vám to napíšu sem.
                Pletete si pojem automatická převodovka a našeptávač na displayi k manuálu – ten je opravdu většinou na nic.
                Rozhodně si neřadíte jak chcete. Nezařadíte např. jedničku ve stovce – musíte řadit tak, jak potřebuje motor. Vašich 5-6 rychlostí je v efektivitě úplně jinde jak 8-9 rychlostí u automatu, který to tam navíc šupne v řádu milisekund.
                Manuál od výrobce si stáhněte z jejich stránek – jsou veřejně dostupné.
                Rozhodně Vám tím nechci brát potěšení z řazení manuálem, nebo manuální sytič atd. pokud v tom máte zalíbení, ale na co si v normálním provozu zbytečně komplikovat život. Neříkejte, že Vás baví např. v koloně neustále stát na spojce, vyšlápnout, povolit a tak pořád dokola….

                1. a) nic si nepletu b) tam, kde lidé na cestě do mírného kopečka v klídku řadí manuálně třeba ze 2 na 3 tak sousedovic audina v automatu jde do zběsilých otáček. Samozřejmě to není případ jen sousedovic audiny. Manuálů jsem se nastahoval, pro mně nic nového, chci po Tobě právě ten, deklarující nižší spotřebu u automatu. Jestli nemáš, tak jen plácáš prknem o rybník d) v koloně nemám vůbec žádný problém a při každém rozjetí se zachovám jinak: někdy popojedu kousek na jedna, někdy přeřadím na dva, jindy z té jedničky vyřadím na neutrál a dojedu setrvačností. A tak pořád dokola mně to baví. To, co mně naopak nebaví když jsi zmínil současné televize – je jedno, jakou používají zobrazovací technologii. Podstatné je, že se jeví býti chytrými do prvního update firmware, poté jsou už jen hloupé, protože po tom updatu se jich „chytrost“ rozplyne.

              4. Přiznám se, že už taky posledních asi 200 tis. km jezdím s automatem, předtím asi 3/4 milionu s manuálem. Řazení a ovládání 3 pedálů mi nedělá problém.

                Zlom nastal, když jsem koupil auto manželce a tam byl automat nutnost, protože ona opravdu moc nezvládala práci se spojkou a řadičkou a odmítala jezdit autem s manuálem. S automatem jezdí bez problémů. Tak jsem si to taky vyzkoušel a od té doby mám automat, momentálně ve druhém autě. A manuál bych už nechtěl, takto mi to víc vyhovuje.

                1. Tak se v tom vyzivejte kdyz vas to tak bavi. Ono vubec stupnova prevodovka je prehistorie. Kdyz uz tak CVT.

                2. Hrabe Monte Christo je uplne neco jineho nez Miserables. Boze muj, co ty kulturni bolsevici jeste znevazi.

            1. Omyl. Snažíš se dokázat, že pro lidi je benzín levnější… na to ale nemůžeš použít průměrnou mzdu, ale medián mzdy.
              A to už tak skvěle nevychází, protože dnes více jak dvě třetiny pracující populace, na rozdíl od komunistické doby, na průměrnou mzdu nedosáhnou.

              1. Medián je dnes cca. 32000 KČ, benzín je za 42 KČ/litr. Takže člověk s mediánovou mzdou si koupí za ni asi 760 litrů benzínu.

                Při průměrné mzdě 3200 před revolucí si při ceně 8 KČ/litr koupil za měsíc přesně 400 litrů. A to je průměr, medián i tehdy byl nižší.

                Takže reálně je dnes benzín cca. na půlce ceny zpřed revoluce, nebo ne?

                1. Ne, není. Přesněji otázka je, co znamená DNES a co znemená REÁLNÁ CENA. Především prosím používejme stejnou srovnávací základnu.

                  ČSSR medián byl vyšší, skoro 3400 Kčs. Cena nejlevnějšího benzínu nebyla též 8, ale 7,5 Kčs.
                  Takže si občan Československa mohl koupit cca 450 litrů.

                  Medián mezd Q4 2021:
                  ČR: 34 128 Kč
                  SR: 26 783 Kč (přepočteno dnešním kurzem)

                  Průměr na obyvatele „Československa“ tedy činí 31 645 Kč.

                  Při ceně benzínu 47,73 Kč/l (červenec, CCS) si tedy občan může koupit 663 litrů. A to jak uznáte, rozhodně není dvojnásobek a už vůbec tak podstatný rozdíl, aby vyvážil desetinásobný rozdíl v cenách ostatních energií.

                2. @Tupec24. Ve vasem vypoctu musite zohlednit socialistickou vyhodu koupit naftu od kamionaku za 2kcs/l. Tim padem se dostanete k vasemu idealu a muzete hrde prohlasit, ze za komousu bylo nejlip. Cest praci.

                3. Nejsem natolik starý, abych mohl mít přímé srovnání, přesto nebudu popírat ceny řady položek spotřebitelského koše, které byly před rokem 1989 výhodnější.
                  A nejedná se o žádné banality, protože tam jednoznačně patří naprosto zásadní věci jako bydlení a energie, což v Maslowově pyramidě potřeb zcela jistě zastává významnější místo, než kolik stojí televizor.

                  A vytahovat cenové srovnávání jedné z energetických komodit v okamžiku, kdy je říše vlastním zaviněním v totální energetické krizi a české domácnosti na pokraji bankrotu, to mi nepřijde jako zrovna dvakrát chytré.

                4. By me zajimalo, zda se bude tupec42 drzet narizeni vytapet v zime na teplotu 19 °C, nebo bude mit doma porad trenyrkovou teplotu. Ma preci tu obrovskou zasobu nafty a tak proc ne. Ale bacha, satelit s termovizi to uvidi a spali ho laserem ⚡🔥🤣

                5. Budu jako vždy topit na 23 všude. Bolšáni z říše mi můžou políbit p***l.

                6. Budu topit tak, aby mi bylo příjemně (hlavně tedy manželce, ta je citlivka) a abych na to měl. Byli jsem zvyklý na 24-25, tak se uskromním a dáme to na 23. Podle loňské spotřeby a letošních cen mi vychází roční účet cca. 36000 za plyn, což je stále v pohodě. Pokud snížím teplotu na těch 23, tak to bude možná ještě méně, záleží jaká bude zima.

                7. Pro Marek…. Skoro každý, kdo dělá podobná srovnání, (rád) zapomíná, že tenkrát bylo spousta výdajů tak nějak (skoro) v ceně. Většina výplaty zůstala u tebe a utrácení na tvé vůli…Dnes naopak většina nízkopříjmových platí nájem a zůstává jim mnohem méně než medián…
                  Správná odpověď tedy zní: pro NĚKOHO je benzín ještě docela levný, pro spoustu jiných mnohem dražší.

                8. @Drvoštěp
                  Ano, to je pravda. Ale je potřeba říct i to, že aut je mnohem více a jezdí se mnohem více než před 89, i soukromně.

                9. @Marek_. Mate jeste prechodny byt v Reichu? Tam jste si mohl uz davno zvyknout na normalni teploty 20-21°C. Ja mam nejradeji 21 a nejakou mikinu, protoze lehce se zapotim a moji individualni pohodu muzu regulovat tou mikinou. Ale kdyz je 23 a vys, tak muzu vyletet z kuze. Je fakt ze podlahovka umozni pro stejny pocit teplotu o 1 az 2 stupne nizsi, protoze vyzaruje velke mnozstvi IR zareni. Obracene maly radiator v mistnosti se studenou podlahou je za trest. Tam muze byt i 25 malo a clovek ma porad pocit ze tahne.

                10. Leodendula
                  Ano, ten byt ještě mám, i když tam už končím a budu definitivně v ČR. Jo, tam je stálá teplota přesně kolem 20-21, ani v létě víc, je to SZ strana, přízemí.
                  Když tam byla manželka se mnou, tak tam skoro zmrzla 🙂 Pro mě v pohodě, kvůli ní topím doma na víc.

                11. Zeny potrebuji rozproudit krev aby nemrzly. Existuje vic moznosti, ale nesmi se to prehanet. Nekdy je zase nutne je zchladit. Na to je bohuzel uz mene moznosti.

                1. Znova opakuji, při srovnávání je potřeba se držet jednoho rozsahu, a to jak časového, tak populačního.

                  Buď používejte údaje za uzavřená období, nebo při aktuální okamžité ceně musíte použít i aktuální okamžitou hodnotu příjmu. A tu, samozřejmě, neznáme.

                  Nelze použít medián mzdy za 2021 a cenu benzínu ve čtvrtek v 17:13 na pumpě Tank-Ono v Podolí.

              2. Cena 42/litr je dnešní průměr CCS. Medián mzdy, samozřejmě, neznáme, ale vsadím se, že bude vyšší než údaje za 2Q 2022, to znamená min. 32000. Pak platí, co jsem napsal, benzin je cca. za půlku než byl před revolucí.

                A ano, dnešní cena kolem 40-42 odpovídá předinflační ceně kolem 32, takže benzin vlastně reálně zlevňuje, poslední cca. měsíc dost výrazně.

            1. Lepsi nez za korunu je zadarmo z prebytku z vlastni FVE. To jsem vam prece uz psal. Tak proc bych mel platit tu korunu? A kdyby nebylo tolik pitomcu, tak mame FVE vsude na strechach uz par let a minimalne 8 mesicu v roce by byla elektrina za hodne maly peniz. Tim by opadnul zajem o ostatni energeticke komodity a byly by take levnejsi. Ale kdyz nas pitomci odpurci OZE nahnali na ruske vidle, tak to bude zrejme az za nekolik let kazdemu jasne, ze OZE je nase zachrana.

              1. Ano, pokud by se ty stamiliardy, které zmizely v solárním tunelu, vynaložily lépe (třeba podpore FVE na rodinných domech a pod.), dnes jsme jinde.

                Já jen reagoval na ten váš nesmysl benzin za 100/litr. Už dnes je většina ceny PHM daně.

                Jo a už je benzín zase pod 40, hezky to klesá…

                1. 100kc/l pro soukromou spotrebu by bylo samozrejme pomoci administrativnich ukonu. Neco jako dan za blbost.

                2. Radujte se, veselte se a modlete se aby vám těch 40 Kč aspoň chvíli vydrželo. Čekají vás i doby kdy budete tesknit jak byla krásná cena za stovku. 😢

                3. Doufám, že si uvědomujete, že benzín za 40 Kč dnes znamená stejnou reálnou cenu, jako za 32 Kč minulý rok před rozjezdem inflace.

                4. @visper
                  Jo, uvidíme. Už jsem četl odhad, že příští rok v květnu bude benzín za 80, tak jsem moc zvědavý 🙂

                5. Reálnou cenu 32 Kč? To jistě ale za předpokladu, že i naše příjmy kopírují inflaci. Obávám se, že to se málokomu podařilo.

                1. Neco me rika, ze se ta tendence rysuje. Vse je ted v pohybu a kdyz se situace s energiemi vyostri, tak bude benzin na pridel 😀👍

    1. No hele, když jsme u toho pečiva, tak to se dá upíct v pohodě aj doma, elektřinu získá člověk od jara do podzimku ze solárů. Přes zimu třeba na kamnech. 🙂 Ale chápu, kam míříte. Ano, bohužel jsme stále závislí na jednom nespolehlivém dodavateli a Evropa má být maximálně nezávislá s diverzifikovaným portfoliem dodavatelů.

Napsat komentář