Ceny ojetin meziročně lehce vzrostly, jejich stáří mírně pokleslo

Ojetin v inzertní nabídce neustále přibývá a jsou také mírně dražší. Za prvních osm měsíců letošního roku se na českém trhu s ojetými automobily objevilo 595 tisíc aut s mediánovou cenou 199 tisíc korun a stářím 10,8 roku – což je o 25 tisíc vozů, tedy o 4,3 %, více než ve stejném období loňského roku.

Auta jsou také o něco dražší (medián +20 tisíc Kč), zato mírně omládla (10,8 vs 11,1 roku). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největšího prodejce ojetých vozů v ČR v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Aut přibylo ve všech krajích Česka, s výjimkou Karlovarského a Jihočeského, které se podle statistik potýkají s nižší nabídkou. Nejmladší automobily se prodávají v Praze (stáří 8,1 roku), nejstarší (13,8 roku) v Ústeckém kraji; tam jsou také logicky nejlevnější (medián 120 tisíc Kč).

Ze statistik vyplývají i další zajímavé údaje – například výrazný procentuální nárůst nabídky hybridů (43,5 %) a hlavně elektromobilů (87 %). Rostou ovšem z nízkých základů, a tak v celkovém mixu ojetin mají stále minimální zastoupení (1,1 % hybridy, 0,64 % elektromobily); ani další alternativní paliva do nabídky výrazně nepromlouvají (1,6 % LPG, 0,36 % CNG). 

Základní parametry ojetých vozů v období leden až srpen 2023 v jednotlivých krajích ČR
Kraj Medián cenyMedián tachometruMedián stáří
Praha270 000126 5578,1
Středočeský185 000160 52011,6
Plzeňský180 000159 00010,9
Jihomoravský175 000172 41311,9
Moravskoslezský169 000162 50511,7
Ústecký120 000183 20613,8
Jihočeský139 000170 15013,2
Královéhradecký159 999170 21512,6
Pardubický150 000172 00013,1
Olomoucký160 000171 26112,3
Zlínský185 000166 00011,6
Vysočina149 000175 00012,7
Liberecký130 650179 67213,2
Karlovarský154 000170 84012,5

Významný je ovšem sedmiprocentní nárůst počtu nabídek dieselových ojetin – na sekundárním trhu se tedy letos objevilo 45 % naftových a 51 % benzinových ojetin. „To je zajímavý údaj, můžeme spekulovat, co za tím stojí. Pravděpodobně vyšší dovozy dieselů ze zahraničí, kde jsou nahrazovány elektromobily. Otázka je, zda budou nacházet kupce, protože v Česku jdou víc na odbyt benziny, což cítíme i na našich prodejích. V AAA AUTO zákazníci poptávají nejčastěji benzinová auta, jež tvoří 57 % našich prodejů. Jedou ale i alternativní paliva, hybridů prodáváme 1,5krát více, elektromobilů dokonce více než šestinásobek loňských objemů,“ říká výkonný ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Luboš Vorlík.

„Cítíme, že posun k benzinu je zřejmý, výhody dieselů pomíjejí – nové benzinové motory jsou často obdobně úsporné a cena nafty jde v poslední době výrazně nahoru,“ dodává Vorlík, podle nějž se diesely vytrácejí i z trhu nových automobilů. „Letos se jich prodalo jen 26 %, 66 % tvoří benziny, rychle rostou elektrovozy – mají už přes 2,5 % – i hybridy s 2,2 %,“ říká Vorlík. Tento trend u nových vozů je zřejmý už několik let, poměry benzinu a nafty jsou prakticky stejné jako v loňském a předloňském roce, zatímco do roku 2016 býval dlouhá léta poměr zhruba 54:42 ve prospěch benzinu (což časově odpovídá vypuknutí aféry Dieselgate na podzim 2015). 

Doslova o výprodeji pak letos můžeme mluvit v případě vozů na CNG, jichž bylo v nabídce ojetin o 26 % víc než loni – o toto palivo kvůli jeho zdražení a neperspektivnosti do budoucna totiž ztrácejí zájem i skalní příznivci. 

Stále vede Škodovka

Co se týče skladby značek, nejprodávanější jsou stále domácí Škoda (cca 150 tisíc ks), Volkswagen (81 tisíc), Ford (41 tisíc), BMW (34 tisíc), což je stejné pořadí jako v roce 2022. Na páté místo nově skočil Mercedes, který si prohodil příčku s Audi. V první desítce nejoblíbenějších značek jsou ještě Peugeot, Renault a Opel; letos vypadl Citroën, na jehož devátou příčku se letos dostal Hyundai.

Co se týče konkrétních modelů, nejvíce nabízeným vozem jsou Škody Octavia (56 tisíc), Fabia (38 tisíc) a nově Superb (18,3 tisíce) – ten sesadil z loňského třetího a čtvrtého místa Volkswageny Golf a Passat. Také škodovky jsou letos dražší – cenový medián octavie skočil ze 167 tisíc Kč na 180 tisíc, u superbu je nárůst šest tisíc (na 376 tisíc Kč). Průměrný věk se mírně snížil z 10,9 na 10,4 roku u octavie, nájezd kilometrů zůstal zhruba stejný (183 vs 185 tisíc km).

Stejně tak letos ještě nepadl rekord v nájezdu kilometrů, nejojetější je podle statistik Fiat 508 s 650 tisíc kilometry na tachometru, další tři příčky zabírají Volva – modely 460, 740, 240 a 440 – posledně uvedený byl loňský rekordman s nájezdem 763 tisíce km. Ukazuje se, že „švédské ingoty“ nemají problém najet více než půlmilion kilometrů a být stále ve stavu vhodném k prodeji. 

A ještě několik perliček. V letošních neuvěřitelně pestré nabídce celkem 1370 různých modelů aut figurovalo také sedm Rolls-Royců Cullinan, 125 kusů Ferrari všech modelů či třeba 13 extravagantních Renaultů Avantime. Loňské cenové rekordy však zatím nepadly – nejdražším  letošním prodaným autem byl Mercedes SLR McLaren za 17,3 milionu korun, zatímco loni to bylo Ferrari Enzo za 87,5 milionu, Bugatti Veyron za 39 milionů či McLaren Senna za 33 milionů korun.

zdroj: tisková zpráva

14 Comments on “Ceny ojetin meziročně lehce vzrostly, jejich stáří mírně pokleslo”

  1. off
    Chlapci z našeho průmyslu a energetiky se zamýšlí nad současným stavem a budoucností. Poslouchejte.
    ČEZ, Bosch, Škoda Auto, Orlen

    V Česku se tváříme, že se nás elektromobilita netýká. Změny se ale dějí všude kolem, shodli se experti v debatě Hospodářských novin

    https://archiv.hn.cz/c1-67249100-v-cesku-se-tvarime-ze-se-nas-elektromobilita-netyka-zmeny-se-ale-deji-vsude-kolem?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

      1. VW oznámil, že pro nezájem o elektromobily a ukončení dotací propustí až třetinu lidí v závodě ve Cvikově. Výroba modelů ID.3 a Cupra Born v závodech ve Cvikově a Drážďanech bude zastavena. Třísměnný provoz bude změněn na dvousměnný. O obnově výroby v závodě ve Cvikově po nashromáždění dostatečného počtu objednávek se neuvažuje.
        Alespoň že se nemusíme ptát, čím to asi bude…

          1. Samozřejmě jsem tuto reakci předvídal, proto cituji VW. Takto to oznámili oni. Můžeme vést polemiku, jak dalece je to čistě jejich problém.
            Můj osobní názer je, že to není jen jejich problém ale celkově problém EU automotivu a protože je vysoce propojen s politikou, lze očekávat i politickou reakci.
            Evropa je nyní v situaci, že by jí sem mohl expandovat činský průmysl. Protože sama nemá dostatek dalších prostředků k přerozdělování a stimulaci poptávky po vlastních produktech, bude muset sáhnout k restrikci.
            Žádná levná čínská auta, žádné vlastní produkty. Ve výsledku bude elektromobilita dále skomírat na pomezí bezvýznanosti.

                1. Tak se ukaz frajere a sdilej nejakou fotku ze ktere je jednoznacne videt ze jsi v rusacku. A at tam jsou geodata.

                2. Tenhle magor aka běhna může zveřejnit fotku leda tak z uzavřeného sanatoria. On si fakt myslí, že mu někdo žere ty jeho nesmysly 🤡 šašek to je

                3. Já myslím, že GRU už zjistili, že z Ruska odcházejí divné zprávy a nejsou v azbuce. Doufám, že je chytrý a používá VPN.

                4. Kdyby jen GRU, tam je milion spionaznich, kontraspionaznich a kontrakontrakontraspionaznich instituci. A take Roskomnadzor ktery omezuje technicky internetove sluzby. VPN bude v 2024 zakazany, teda nebude fungovat. Kdyby tam lavrov42 byl, tak uz je davno zavrenej.
                  edit. Kdysi tady perlil ze pouziva Starlink od Muska. Tak si ho urcite vzal do batohu:-)

Napsat komentář