Brno se připravuje na změnu klimatu, pomohou elektromobily

Další rozšiřování flotily o nízkoemisní vozy a auta na zelenou energii nebo zavedení principů cirkulární ekonomiky – to jsou některé z principů, které pomohou připravit Brno na probíhající změnu klimatu.

Dnes v podvečer se k těmto cílům na Festivalu architektury přihlásí i první český carsharing Autonapůl. Iniciativu #PripravBrno společnost dlouhodobě naplňuje poskytováním sdílených aut, které se řadí k šetrným druhům dopravy. Memorandum o dlouhodobé spolupráci na závazku Statutárního města Brna k adaptaci na klimatické změny za Autonapůl podepíše jeho spoluzakladatel Stanislav Kutáček.

„V roce 2022 najezdily v Brně naše sdílené elektromobily téměř 50 tisíc kilometrů a přispěly tak ke snížení problematických emisí prachových částic a oxidů dusíku ve městě. V naší flotile preferujeme využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů, což snižuje emise CO2 zhruba o polovinu oproti emisím ze spalovacích aut. A hlavně, k úsporám emisí z dopravy vede už samotný fakt, že provozujeme sdílená auta, protože jedno sdílené auto nahradí až 15 soukromě vlastněných vozidel,“ vysvětluje jeden za zakladatelů Autonapůl Stanislav Kutáček.

Z výzkumů i anket vyplývá, že uživatelé carsharingu většinu svých cest namísto autem uskuteční pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou. Emise CO2 z jejich dopravy jsou tak řádově nižší, než kdyby jeli osobním autem.

„Lidé, kteří využívají náš carsharing, nad svou dopravou přemýšlejí jinak a auto berou spíše jako doplněk při řešení svých dopravních potřeb. Sami také poptávají elektrická a nízkoemisní auta, i proto jsme loni do brněnské flotily zařadili tři hybridní vozy a dvě auta na LPG. Už teď přitom Autonapůl provozuje pro brněnskou veřejnost tři elektromobily včetně ikonické Tesly 3 a preferujeme pro ně především elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ dodává ředitel Autonapůl Michal Šimoník.

V následujících letech plánuje Autonapůl dále rozšiřovat flotilu sdílených vozů včetně elektrických. Podle provozovatele bude ale kromě preferencí uživatelů záležet i na tom, jak se budou zlepšovat ekonomické podmínky provozování elektromobilů, dostupnost nabíjecích míst a nabídka modelů vhodných pro sdílení.

Statutární město Brno jako signatář Paktu starostů a primátorů se dobrovolně zavázalo snížit emise CO2 na svém území nejméně o 40 % do roku 2030 a zároveň zvýšit svou odolnost vůči dopadům již probíhajících klimatických změn. Město Brno si je vědomo, že musí jít samo příkladem, a proto přijímá opatření především na vlastních objektech, zařízeních, vozovém parku apod. Závazku města ale nelze dosáhnout bez zapojení inovačního průmyslu, výzkumu a vývoje i navazujících služeb, který se na emisích podílí z 46 %.

Carsharing nabízí výhodné řešení pro ty, kdo potřebují auto spíše nepravidelně a vědí, že za rok ujedou zhruba do deseti tisíc kilometrů. Představuje flexibilní způsob, jak řešit vlastní mobilitu. Zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa. Sdílená auta totiž využívají uživatelé Autonapůl průměrně 30 % času každého dne, kdežto auta v soukromém vlastnictví jezdí průměrně jen 24 minut denně.

Autonapůl provozuje po celé republice flotilu necelých sto sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily včetně Tesla Model 3. Působí v Brně, Praze, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě a Olomouci. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz. Například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.

zdroj: tisková zpráva

40 Comments on “Brno se připravuje na změnu klimatu, pomohou elektromobily”

      1. 1. odvolávať sa na Klementínum, nemeckú univerzitu je nečešské.
        2. ako sa zmenilo prostredie v okolí Klementíne od tamtých čias ku dnešku. podotýkam, že ešte v časoch, keď natáčal forman mozarta (alebo niečo iné s výpravnýi kostýami) prahou prechádzali kropiace autá, rozprašovali do vzduchu vodu s odérom nie nepríjemným, prispievali k zníženiu klimatických zmien o ktorých nik nevykládal …

          1. slovák musí vedieť o českých dejinách aby opravoval neználka (nikolaj nosov).
            https://cs.wikipedia.org/wiki/Klementinum
            Vznik dnešního Klementina je spojen s příchodem Tovaryšstva Ježíšova (jezuitů) do českých zemí roku 1556…. Do rozdělení Karlo-Ferdinandovy univerzity na českou a německou v roce 1882 v Klementinu dále sídlily filozofická a teologická fakulta, kde se vyučovalo především, ne-li výlučně, německy.
            je pre ideológa príznačné odvádzať od témy. a najmä ak nevie odpovedať na FAKTICÚpoznámku. ak človek poukáže na fakt, že miesto merania sa nachádza v podstatne zmenenom pristredí je obvinený z podpory motorov s vnútorným spaľovaním.
            si hlúpy, ak obhajuješ iba smradom. moje dvojtakty nedymli, dýzle nesnrdeli. a stačilo nastaviť otor a dodržať návod.
            treba fakty, pocity nestačia.
            a „jestcvuje všeobecný konsenzus“ nie je vedecký dôkaz.
            uvedom si, že to čo papagájuješ/papouškuješ sú politické ideologické heslá.
            nemci zatvárajú reaktory, pretože národ sa zhrozil z 1600 mŕtvych z fukušimy. lenže ani jeden nnezomrel na žiarenie, ale z toho ze ich ako starých ľudí premiestnili!
            preto nemci dymia uhlím a sú ekologickými.

  1. Připravujete se raději na sociální nepokoje.
    Aktuálně míříme k deficitu 30% příjmů státního rozpočtu. Kumulativní inflace 2020-2023 bude 50%, tedy v podstatě skrytá rozložená měnová reforma. Hlavní segmenty průmyslu kolabují. Výdaje na válku rostou. Pětina domácností nemá na základní potřeby, třetina jede z rezerv. 95% domácností provedlo výdajové škrty.
    Prodeje elektromobilů zaostávají za předpoklady o 75%, růst jejich podílu na registrovaných vozidlech se zastavil. Náklady na provoz elektromobilu vzrostly za dva roky o 400%.

    Sny elektromobilistů se proměnily v delirium tremens.

      1. Ano, a na vycházce jsem si přečetl výsledek hospodaření státu za první dva měsíce a abych se dorazil, otevřel jsem moji oblíbenou humoristickou publikaci Národní akční plán čisté mobility také známý jako Fetky na tripu, podle jehož prvního vydání jsme teď meli provozovat skoro půl milionu vozidel na CNG a podle reedice z roku 2019 nás za sedm let čeká na silnicích 360 tisíc elektromobilů a 40 tisíc vozidel na vodík.

        Svět je krásný 😀

            1. Máš pravdu, soukromý majetek by neexistoval, všichni by měli všechno. Už si nepamatuju ale určitě tam psali i o společných autech. Možná i o společných soudružkách. Ale nějak se to nedařilo. Zkoušeli dávat chleba zadarmo ale museli to rychle zrušit protože lidi s tím krmili prasata.

              1. pro Visper…Nápad ze soudružkama zajímavý, případ s chlebem známá SOVĚTSKÁ propaganda, která měla vysvětlit, proč není možné přejít ze socialismu k vysněnému komunismu. Pomatuju si na vyprávění učitelky ruštiny. Snad někde v SSSR reálně proběhl sociální experiment chleba zadarmo. Výsledek byl očekávaný a samozřejmě chtěný…
                Opravil jsem tvůj původní příspěvek úmyslně, nemyslím ale že bys měl zlý záměr. Co mě ale vadí, že dnešní mladí si pod vlivem propagandy představují 70tý a 80tý léta jako směs politických procesů, hladomoru, policejní agrese, prázdných regálů atd, ve skutečnosti měla velká část společnosti lepší kvalitu života (schválně nepíšu životní úroveň) než dnes…

                1. Hlavne meli ty dnesni dedkove lepsi erekci a to ke kvalite zivota prispelo nejvic.

                2. pro Leodendula…Rozporuješ snad co jsem napsal?? … Na tobě a tobě podobných je nejzajímavější, jak upřímně (?) věříte, že se dá za vítězství pravdy a lásky bojovat lží a nenávistí 🥺🥴

                3. Samozrejme ze v CSsR se dalo koupit vsechno. stejne jako v DDR. Kdyz se vratil Honecker z Bonnu, ptali se ho v TV jake to je na tom zapade. Honecker odpovida, prakticky stejne jako u nas, za zapadni Marky tam dostanete vsecko.

                4. Pro Leodendula… podobnou odpověď jsem čekal… Demagogu!!..

                5. Prevazna cast lidi to tak vnima. Jen zaslouzili komunisti, praskaci a budisknicemove basni o skvelem realne existujicim socialismu.

                6. pro Leodendula…. Znovu kadíš mimo, mísu, nikdy jsem o reálném socialismu nebásnil. Naopak jsem se aktivně podílel na jeho ukončení (i když vědět co vím teď, šel bych radši na pozdní houby)…
                  Není moje vina, že jsme překročili z louže pod okop a velká část obyvatel přišla o i zbytek toho, co jim bylo slibováno získat… Svobodu a důstojnost..

                  To ty jsi špína chlap, který obhajuje vyšinutý perverzní a stále méně spravedlivý systém i když už z lidí začala hromadně stříkat krev a hovna (Doslova)
                  A jaká že je ta ušlechtilá idea která tě pohání??…Zachovat svoje PRIVILEGIA.
                  FUJ A HANBA!!!👎👎👎

                7. Bez radeji makat do lesa a tvoje obdivovani ruzzaku si vem sebou.

                8. pro Leodendula… Máš to pomotaný… Rusko se podobá svým militarismem a imperialismem tvejm zbožněnejm Amíkům víc než je ti libno 😃💪🖕

                9. leon už nevie ani nejaké demagogické heslá.
                  nemyslel som argumenty, fakty.
                  a do ameriky nepôjde, pretože tam dostrelia čínske „hyper“ klzáky.
                  tuná vyvesí do okna odložené mávatká a nejaký transparent a osloboditeľom dodá zoznamy ….ä bude vlezený do iného rekta.

      1. Pro Jirkajíru….Ty auta jen pro někoho nechápu proč… Elektromobilů bude jak nakadíno, stejně jako teď spalováků. Akorát protože si do hodně staré Eojetiny těžko budeš kupovat novou aku, budou mít problém z dojezdem, což u spalováku problém není.Možná se opravdu sníží použitelné stáří auta, ale ,,auto jen pro někoho“ je bezdůvodné strašení…
        Teď jsme v mezidobí, ještě se uvidí.

                1. lekár mi dáva cca 10 rokov aktívneho života, potom už asi iba pasívny.
                  takže žiaden súhlas s tvojim tvrdením nebude, iba slina z kútka úst.
                  ale – skutočne indivindy dopreava automobilmi nebude, stačí sa pozrieť na smerovanie zákonov, aktivisti tvrdia že automobilizmus je zlo, príčina všetkých možných škodlivín ….

                2. pro 123… Prosimtě se ti divím, že jim to baštíš… Kdyby byla všechno pravda čím nás krmněj, tak budeme do 10ti let všichni trans lesby a všichni chodíme jenom na jeden druh záchodu. Na pisoár…I na velkou!!😁

                3. @Dr
                  somnrealista, viem sa orientovať v tom, kto ťahá za motúziky. portál euractiv dáva víziu smerovania/indoktrinácie mladých. napríklad https://euractiv.sk/event/udrzatelna-doprava-v-mestach/
                  Workshop je určený pre študentov / študentky a mladých ľudí vo veku do 30 rokov. Členovia víťazného tímu budú odmenení predplatným na Curiosity Stream, poukážkami do kníhkupectva Martinus a vecnými cenami od Kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Súčasťou workshopu budú prednášky, na ktorých experti účastníkom priblížia hlavné výzvy v oblasti udržateľnej mestskej dopravy a tréningy zručností pri príprave projektov a ich prezentácií. Každý tím bude mať k dispozícii mentorov, ktorí s nimi budú nápady konzultovať.
                  Príklady inovatívnych projektov:

                  motivovanie majiteľov budov / investorov, aby súčasťou stavby / rekonštrukcie bola aj infraštruktúra pre udržateľnú dopravu, vrátane alternatív k osobným automobilom
                  úpravy existujúcej dopravnej infraštruktúry pre potreby udržateľnej mobility
                  zber a využitie existujúcich dát pre lepšiu organizáciu dopravy, dopravné plánovanie a pod., s dôrazom na udržateľnú dopravu
                  motivačné programy pre zamestnancov / obyvateľov pre uprednostňovanie udržateľnej dopravy
                  podnikateľské modely postavené na myšlienke dopravy ako služby (napr. zdieľané vlastníctvo)

                  a odvčera výnosom odvolaného ministra zdravotníctva budem môcť byž užívateľom ženských záchodov, šatien, …. byť na ženskom oddelení väznice bez toho, aby ma preoperovali/chemicky sterilizovali!
                  budúcnosť sa začala predvčerom.

                  blahoslevení čo nevedeli

              1. Hlavu vzhůru, nemoci organismu jsou často hodně individuální věc a nějaké prognózy deset let dopředu je věštění z koule.
                Moje babička měla v padesáti letech kvůli srdeční chorobě před sebou maximálně deset let života. S tímto damoklovym mečem na hlavou žila zcela aktivně dalších 44 let a zemřela z naprosto nesouvisející příčiny.

                Přeji pevné zdraví!

                1. To vypada, ze babe diagnostikovali chorobu jeste za bolsevika a proto ta kratka predikovana delka zivota. Pak prisel samet, prisly zapadni leky, lecebne postupy a baba tady otravovala 4x tak dlouho.

                2. Tak zaprvé to nebyla bába a neber si jí do tvojí německý huby. Zadruhé její srdeční choroba byla neléčitelná. Zatřetí na pohřeb přišlo pět set lidí z celé republik a nebyli líní přijít se rozloučit i z pěkné dálky. Protože i když to nebyla žádná herečka nebo zpěváčka, ovlivnila životy desítek dětí. Lidé ji měli rádi.
                  Smrt po naplněném životě je jeho součástí a není to tragédie.
                  Já nedosáhnu podobného naplnění, to zvládne málokdo, ale budu se ještě snažit.
                  Tebe někde zahrabou jako německého psa, kterým jsi.

                3. staroba nie je choroba.
                  geneticky mám predpokladcez 90, ale nikdy nehovor nikdy.

  2. Existuji výrobci akumulátoru pro elektrokola, kteři nabizeji vyšší kapacitu (dojezd ) než originální dodávaný akumulátor ke kolu a za určitých podmínek také delší zaruční garanci dobu 36 měsíců
    https://e-bike-vision.de/e-bike-vision/cz

    Co umi dnešní inteligentní BMS (Integrovaný systém řízení baterie) který je součastí Akuboxu
    -Ochrana proti přebití-
    -Ochrana proti hlubokému vybití-
    -Ochrana proti příliš vysokému vybíjecímu proudu-
    -Ochrana proti zkratu-
    -Ochrana proti příliš vysoké/nízké teplotě-
    -Inteligentní balancování článků-
    -Kontrola jednotlivých článků-
    -Funkce hlubokého spánku (Deep Sleep): Náhradní baterie se po 24 hodinách nečinnosti automaticky přepne do režimu hlubokého spánku, aby snížila míru samovybíjení. Před každou jízdou stačí stisknout tlačítko indikátoru kapacity na baterii a baterie se opět probudí.-
    https://e-bike-vision.de/pdf/manual/ebv-ebike-battery-compatible-to-yamaha/manual-ebv-ebike-battery-compatible-to-yamaha-cz.pdf
    Záruka 24 měsíců (volitelně Záruka 36 měsíců)
    Prodlouženou záruku na 36 měsíců si lze zakoupit ke všem EBV E-Bike Batteries, pokud tak učiníte do 6 měsíců od koupi zboží. Prodloužení záruky se nevztahuje na zboží druhé jakosti.
    https://e-bike-vision.de/servis/prodlouzeni-zaruky/cz

Napsat komentář