Baterie Tesla Megapack v Austrálii hořela tři dny, začíná vyšetřování

Tesla po obrovském úspěchu 100MW/129MWh baterie v Jižní Austrálii postavila další, ještě větší. Tu ale aktuálně potkal požár.

Velké průmyslové baterie pro energetiku divize Tesla Energy se stávají pro firmu čím dál tím důležitějším zdrojem příjmů. Jen za 2. čtvrtletí 2021 jich nainstlaovala 1,274 GWh.
foto: Electrek.co

Požár baterie Tesla Megapack 300 MW/450 MWh společnosti Neoen v oblasti Moorabool (stát Victoria) se z neznámých důvodů rozhořel před týdnem. Bylo to krátce poté, co byl systém částečně dokončen a procházel právě testováním.

Požár vznikl v jednom z 3MW Megapack modulů. Více než 150 hasičů z oblasti se snažilo zastavit šíření požáru na další moduly. Uhasit samotný požár ale téměř nebylo možné a bylo nutné chladit okolí čekat, než baterie po třech dnech „vyhoří“.

Vodou se samozřejmě hasit nedá. Odpovědné orgány nyní mají začít s vyšetřováním příčin požáru. Podle zástupců společnosti Neoen jde o světově první zahoření baterie Tesla Megapack. Jakmile bude celý projekt hotový, půjde o největší baterii na jižní polokouli.

24 Comments on “Baterie Tesla Megapack v Austrálii hořela tři dny, začíná vyšetřování”

  1. Pánové elektromobilisté, mám pro vás špatnou
    Pánové elektromobilisté, mám pro vás špatnou zprávu.
    Velmi reálně se přiblížilo zdražení tarifů pro elektromobily o 30% a zavedení spotřební daně na elektřinu pro elektromobily ve výši 15% s účinností od 1.1.2022.

    Těšte se.

        1. presne tak, a casem nejen u chat, staci se podivat kam posouva
          presne tak, a casem nejen u chat, staci se podivat kam posouva treba CALT v soucasnosti bateriove uloziste k takovym systemum, jiz dnes se da 1kWh poridit s BMS okolo 8 tisic korun, az do prodeje prijdou ty nove baterky pro energetiku od CALTU, a ze se zacinaj jiz vyrabet, tak podle odhadu pristi rok pujde cena za kWh u koncoveho zakaznika vyrazne pod 6 tisic korun (pod 260 dolaru), vyrobni naklady maj prej ted okolo 70 dolaru za kWh, a pokud v druhe verzi ktera by mela prijit do prodeje za 2 roky maj jit pod 30 dolaru vyrobnich nakladu, da se ocekavat cena u zakazniku na urovni okolo 220 dolaru za kWh, tedy cca 4500 korun za kWh

          kdyz se prictou klesajici ceny na samotne panely, ktere dnes klesaj pod 10 tisic za kWp, tak se asi opravdu zacne fotovoltaika objevovat ve velkem i v takove dire kde na OZE lidi hlavne nadavaj jakou je Ceska Republika

    1. Cena silové elektřiny roste, protože roste cena plynu a
      Cena silové elektřiny roste, protože roste cena plynu a uhlí. Celosvětově rostou všechy komodity. Spotřební daň bude další ranou a plánovaný green deal ještě větší. Green deal plánuje emisní povolenky na všechnu elekřinu a i na jiné druhy energií. Dotne se to například i vytápění. Ve výsledku bude Evropa sice „zelená“, ale lidi a výrobci budou muset platit další ekologické daně, které budou snižovat životní standart a snižovat konkurenceschopnost firem. Za sociálně slabé zaplatí eko daně stát a odrbaná bude zase střední třída.

      1. fakt si nekdo mysli ze spotrebni dan na elektrine 15% v nejaky
        fakt si nekdo mysli ze spotrebni dan na elektrine 15% v nejaky prdeli sveta jako je Ceska Republika elektromobilitu nejak ohrozi? vdyt tech 15% je naprosto smesne zdaneni, a ikdyby cena elektriny sla o polovinu nahoru, tedy treba na 6000 za MWh, tak to taky mnoho nezmeni 😀

        mimochodem zdrazovani silove elektriny vede ke zdrazovani pohonnych hmot zavyslich na rafinaci, pri zdrazeni o 10% to na litru benzinu nebo nafty dela cca 50 haleru, takze zdrazi sice jak elektrina, tak zdrazi i benzin a nafta

        a ted jak se to dotkne tech co si nabijej vetsinu treba ze sve fotovoltaiky, nijak 😀

    2. A jak mohou zdanit elektřinu, kterou si beru doma (mám tarif
      A jak mohou zdanit elektřinu, kterou si beru doma (mám tarif tepelné čerpadlo a 22 hodin denně velmi levnou elektřinu (řádově 2,6 Kč/kWh vč. DPH vč všech rozpočítaných poplatků a paušálů) – při spotřebě 16 kWh/100 km a ztrátách při nabíjení 10% mi vychází cena 46 Kč/100 km.
      A i kdyby zdražili – řekněme o 20%, tak by to bylo celkem cca 55 kč/100 km.

      Myslím, že bych ustál i to zdražení.

      Nyní ale vážně…. Jak by bylo možné zdanit elektřinu doma, ve firmách a podobně??? Jó u veřejných rychlonabíječek by to asi bylo možné, ale dopad by to mít nemělo moc velký.

      Příklad. U CNG si taky mohou majitelé rodinných domků tlakovat kompresorem vlastní plyn do aut na CNG – a nemají na něm jakoukoli spotřební daň. Zatímco čerpací stanice CNG mají takovýto zemní plyn zdaněný (sice jen trochu, ale je zdaněný)….

    1. Plachta nebo obecněji bariérové zamezení přístupu
      Plachta nebo obecněji bariérové zamezení přístupu kyslíku, mi taky přijde jako dobré řešení. Třeba ještě v kombinaci aplikací nějakého netečného plynu. Zamezí to rozšíření požáru, výrazně sníží únik spalin do okolí a nechat to zakryté, dokud se to nevyžhaví.

      Ale taky jde o to, na jaké riziko mají to úložiště spočítané, aby jim pak hasicí systémy nevycházely ze střednědobého pohledu dráž než požár jednoho modulu jednou za x let.

      1. Zamezení přístupu kyslíku je u Li-ion baterií k ničemu,
        Zamezení přístupu kyslíku je u Li-ion baterií k ničemu, když mají kyslík v sobě, ne ?

        „V případě primárních baterií je v nich obsaženo kovové lithium, které se vyznačuje mimořádnou reaktivitou při styku s kyslíkem. Lithium iontové a lithium polymerové akumulátory obsahují řadu látek s vysokým podílem chemicky vázaného kyslíku, a tudíž podporující hoření. Materiály záporných elektrod jsou samy o sobě hořlavé a nezřídka na vzduchu samozápalné.“

        https://www.elektrowin.cz/cs/aktuality-a-akce/aktuality.html/3_6704-lithiove-baterie-a-pozarni-bezpecnost/1

        1. To platí především pro LiCo články (původní a
          To platí především pro LiCo články (původní a nejrozšířenější chemie katody, v NTB, mobilech dodnes snad jediná masově používaná) a čím starší, tím horší. Tam se při zápalné teplotě z katody uvolní kyslík a hoří to jak autogen. Katodové chemie používané v automotive v kombinaci s pokrokem výrobních technologií jsou na tom ohledně uvolnění vlastního kyslíku z katody řádově lépe. To je ostatně vidět i na tom videu s plachtou. S LiCo články by to nejspíš vůbec nefungovalo a hoření by vesele pokračovalo v plné síle i pod plachtou. Problém všech hořících akumulátorů je v tom, že vám jde obrovské množství nabité energie do zkratu, který to až do její vyčerpání ohřívá na zápalnou teplotu nebo spíš její násobky. A dokud ten zkrat a návazné chemické reakce trvají, tak to neuhasíte.

    2. spise ne nez ano, protoze pokud jsou clanky jiz zahorene, tak
      spise ne nez ano, protoze pokud jsou clanky jiz zahorene, tak zahoreli lithium, a tedy po odkryti plachty by to zacalo horet znova neb by to dostalo novej prisun kysliku k lithiu, ci se mejlim?

      spis me zarazi to, ze na zadne z fotek nebo videi nejsou videt vice nez 3 hasicska auta primo v akci, jako kde tam je tech 30 jednotek a 150 hasicu nebo kolik to vsude pisou? s hadici v ruce tam vsude vidim tak 3-4 hasice, opodal 3 hasicsky auta, pak nejaky zatarasi na silnici a tim to hasne, a nato jaka je to udalost tak treba nejaky super zabery z dronu jsem snad jeste nevidel k teto udalosti, pritom bych cekal ze dronem budou hasici danou situaci i primo kontrolovat

      1. Materiály v li-ion článcích rozhodně nezačnou hořet
        Materiály v li-ion článcích rozhodně nezačnou hořet samy od sebe jen tím, že se dostanou do styku s kyslíkem. Musí být zahřáté na zápalnou teplotu, což je typicky zkrat, ať vnější nebo vnitřní (mechanické poškození článku, případně výrobní vada). Ten zkrat plachtou samozřejmě neodstraníte, ten pojede dokud bude mít energii, což mohou být klidně i ty desítky hodin až dny, ale zablokováním přístupu kyslíku z podstatné části zamezíte tomu, aby to hořelo plamenem. A nesundavat, dokud zkrat trvá, jinak to zase podpálí.

Napsat komentář