Autosalon Ženeva 2019: elektromobil Audi Q4 e-tron s dojezdem až 450 km

Uběhl zhruba rok od chvíle, kdy v Ženevě debutoval první sériový elektromobil Audi e-tron, v té době ještě zakrytý maskovací plachtou. Nyní se tam představuje jeho menší brácha.

Kompaktní elektrické SUV s pohonem všech kol si odbývá svou premiéru na autosalonu v Ženevě. Produkční model bude na trh uveden na konci roku 2020 jako pátý elektrický model značky Audi.
foto: Audi

Koncept Audi Q4 e-tron je kompaktním, 4,59 metrů dlouhým čtyřdveřovým SUV, jehož spojitost s Audi e-tron je patrná na první pohled. Výkon 225 kW konceptu Q4 e-tron generují dva elektromotory a hnací sílu koncepčního vozu na silnici přenáší pro Audi typický pohon všech kol quattro.

Díky vynikající trakci zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy a dosahuje maximální, elektricky omezené rychlosti 180 km/h. Velký akumulátor s kapacitou 82 kWh zabírá téměř celý prostor podvozku mezi nápravami. Dojezd více než 450 km – dle metodiky WLTP – stanovuje v daném segmentu nová měřítka.

Technologie konceptu Q4 e-tron je postavena okolo modulární platformy pro elektrifikované vozy MEB, která se v budoucnosti stane základem mnoha elektricky poháněných vozidel koncernu Volkswagen Group, od kompaktních vozů až po prémiové vozy střední třídy.

Koncept Audi Q4 e-tron nabízí detailní pohled na automobil, jenž se v budoucnu stane pátým sériově vyráběným elektromobilem a který výrobce představí na konci roku 2020. Prodeje prvního elektrického Audi e-tron již započaly a první vozy se ke svým majitelům dostanou na konci března 2019.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron
foto: Audi

V průběhu letošního roku bude představeno Audi e-tron Sportback a z výrobní linky začne sjíždět také speciálně po Čínu navržené Audi Q2L e-tron. Uvedení na trh sériové verze čtyřdveřového vysokovýkonného kupé Audi e-tron GT, které vyvíjí dceřiná společnost Audi Sport GmbH, je naplánováno na druhou polovinu roku 2020.

Ve stejnou dobu si svůj produkční debut odbude také kompaktní Audi Q4 e-tron. S touto nabídkou Audi pokrývá všechny důležité segmenty trhu s elektromobily, od segmentu A po třídu full-size, a to pouhé dva roky po uvedení prvního elektricky poháněného vozu.

Kompaktní zvenku, prostorný uvnitř: rozměry a interiér

4,59 metru dlouhý, 1,90 metru široký, 1,61 metru vysoký: Se svými rozměry zaujímá koncept Audi Q4 e-tron pozici v horní třetině segmentu kompaktních vozů. Jeho nároky na silniční prostor toto elektrické SUV kvalifikují jako agilní univerzál, který se hodí také na jízdu ve městě.

Pokud jde o interiér, tak ten je pravým opakem. S rozvorem 2,77 metru se řadí přinejmenším o kategorii výše. A protože uvnitř vozu chybí tunel převodovky, koncept Q4 e-tron nabízí netušenou prostornost a komfort, zejména pokud jde o prostor pro nohy cestujících vpředu a vzadu.

Pocit prostornosti interiéru umocňuje jeho barevné schéma. Zatímco v horní části kabiny pro cestující převládají světlé, teplé barvy, tmavý koberec na podlaze působí jako kontrastní prvek. Stropnice, okenní sloupky a horní část obložení dveří a přístrojový panel jsou potaženy bílými a béžovými textiliemi z mikrovláken.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron
foto: Audi

Trvalá udržitelnost je v případě konceptu Audi e-tron prioritou číslo jedna nejen z hlediska elektrického pohonu. Například podlahová krytina je vyrobena z recyklovaných materiálů. Namísto chromovaných kovových dekoračních rámečků jsou povrchy nastříkány několika vrstvami vysoce kvalitní barvy.

Lakované matné plexisklo použité na obložení vytváří intenzivní efekt hloubky. Čtveřice sedadel se zabudovanými opěrkami hlavy je čalouněna příjemným a vysoce kvalitním materiálem Alcantara, který zdobí dvojité prošívání silnou přízí.

Displej virtuálního kokpitu s nejdůležitějšími informacemi týkající se rychlosti, stavu nabití akumulátoru a navigace se nachází za volantem. Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality. Zobrazuje důležité grafické informace, například navigační šipky přímo na silnici.

Ovládací panely navržené v podobě dotykových ploch na ramenech volantu lze používat k volbě často využívaných funkcí. Uprostřed středové konzole se nachází 12,3″ displej, pomocí něhož lze ovládat zobrazovaný infotainment a funkce vozu. Displej je pro jednodušší obsluhu natočen směrem k řidiči.

Pod ním se je umístěna řada tlačítek ovládajících klimatizaci. Jelikož na konzoli nejsou funkční prvky, jako například volič převodovky nebo parkovací brzda, je navržena jako prostorný odkládací prostor, jehož součástí je také dok pro nabíjení mobilního telefonu.

K dispozici je také horizontální plocha s vysoce kvalitním designem, jejíž součástí je tlačítko pro volbu jízdního režimu, a která slouží také jako kryt přední části konzole. Dveře kromě běžných odkládacích ploch ve spodní části nyní nabízejí možnost odložit do speciálně tvarované horní části láhev, odkud je snadno dostupná.

Hospodárný hráč: systém pohonu a podvozek

Modulární platforma pro elektrifikované vozy MEB nabízí širokou škálu variant pohonu a úrovní výkonu. V konceptu Audi Q4 e-tron je instalovaná výkonná verze elektrického pohonu. Každou z náprav pohání jeden elektromotor – Q4 je tedy quattro.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron
foto: Audi

Mezi jednotlivými nápravami neexistuje mechanické spojení. Místo něj zajišťuje optimální rozdělení točivého momentu elektronika, a to ve zlomku sekundy. To umožnuje elektrickému SUV dosahovat optimální trakce za každého počasí a na jakémkoliv povrchu.

Koncept Audi Q4 e-tron využívá pro dosažení co nejvyšší hospodárnosti většinou zadní, trvale nabuzený synchronní elektromotor. Z důvodu hospodárnosti je točivý moment obvykle rozdělován tak, že upřednostňuje zadní nápravu.

Pokud řidič potřebuje více výkonu, než je elektromotor schopen poskytnout, elektrický pohon všech kol připojí přední asynchronní elektromotor a podle potřeby přesune část točivého momentu na přední nápravu. To se děje také prediktivně ještě před tím, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou nebo v případě nedotáčivosti či přetáčivosti vozu.

Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a generuje točivý moment 310 Nm. Přední motor posílá na přední kola 75 kW a 150 Nm. Celkový systémový výkon činí 225 kW. Akumulátor v podlaze vozu má kapacitu 82 kWh, což umožňuje dojezd v cyklu WLTP více jak 450 km. Akumulátor lze nabíjet maximálním příkonem 125 kW. Ve výsledku tak nabití akumulátoru z 80 % celkové kapacity zabere pouhých 30 minut.

Aerodynamický odporu karoserie Cd dosahuje hodnoty 0,28. K efektivitě přispívá i sofistikovaný systém rekuperace kinetické energie. Kompaktní SUV využívá každé příležitosti, jak dojezd prodloužit. K tomu přispívá také komplexní tepelný management pohonu a akumulátoru, který zahrnuje tepelné čerpadlo s chladivem CO2.

Sportovní, precizní řízení

Klíčovým faktorem sportovního charakteru a mimořádného příčného zrychlení jsou nízko a uprostřed vozu umístněné komponenty pohonu. Vysokonapěťový akumulátor je optimálně uzpůsoben rozměrům konceptu Audi Q4 e-tron a v podobě plochého, širokého bloku nachází se mezi nápravami pod kabinou cestujících.

Akumulátor váží 510 kilogramů. Těžiště konceptu Audi Q4 e-tron je tedy podobné, jako v případě sedanu s konvenčním systémem pohonu. Rozložení zatížení náprav je rozděleno v téměř dokonalém poměru 50:50. Přední kola konceptu Q4 e-tron jsou vedena nápravou typu MacPherson s adaptivními tlumiči. Vzadu je použita víceprvková náprava se samostatnými pružinami a adaptivními tlumiči.

Modulární platforma pro elektrifikované modely MEB: základní kámen

MLB, MQB – modulární platforma pro podélně uložené motory a modulární platforma pro příčně uložené motory: Tyto komponentové systémy pro vývoj automobilů představují velký úspěch ve všech segmentech Audi a koncernu Volkswagen Group.

Předchozí platformy byly navrženy především pro použití spalovacích motorů. Co je na modulární platformě pro elektrifikované vozy nové a odlišné: Byla výhradně zkonstruována pro automobily s elektrickými systémy pohonu.

Nápravy, pohon, rozvory a souhra mezi všemi komponenty jsou voleny a adaptovány speciálně s ohledem na e-mobilitu. Umístění velkokapacitních akumulátorů a jejich geometrii lze optimalizovat bez nutnosti činit kompromisy u jiných konceptů pohonu, které je v případě MLB a MQB vždy nutno brát v úvahu.

Platforma MEB současně otevírá obrovský potenciál synergie. MEB slouží primárně jako základ pro masově vyráběni elektromobily segmentu A. Značkám umožňuje společný vývoj nejlepších dostupných technologií a jejich následném použití v mnoha různých elektromobilech. MEB konkrétně pomáhá také rozvoji elektromobility dokonce i na cenu citlivém segmentu kompaktních vozů

Elektrická ofenzíva: dvanáct plně elektrických modelů do roku 2025

Audi zahájilo svou elektrickou ofenzívu v září 2018 světovou premiérou plně elektrického SUV modelu Audi e-tron. Audi do roku 2025 na nejdůležitějších světových trzích nabídne dvanáct automobilů s plně elektrickým pohonem a tyto modely budou tvořit zhruba třetinu všech prodejů.

SUV modely v rámci tohoto portfolia zahrnují e-tron a e-tron Sportback, které si svůj debut odbydou v roce 2019. Kromě toho bude v nabídce řada modelů s klasickými tvary karoserie, jako jsou Avant a Sportback. Nabídka pokryje každý relevantní segment od třídy kompaktních vozů po luxusní automobily.

Audi e-tron GT , koncept vysoce dynamického kupé s nízkou světlou výškou, měl premiéru v roce 2018 na výstavě v Los Angeles. Technologie tohoto vozu byla vyvinuta společně s Porsche, přičemž design a charakter konceptu e-tron GT nese nezaměnitelné stopy DNA Audi. Projekt se v sérový automobil promění na konci roku 2020.

Prémiová platforma pro elektrifikované vozy PPE je speciální společný projekt vývojových oddělení Audi a Porsche. Stane se základem pro řadu modelových rodin Audi s plně elektrickým pohonem, sahajících od velkoobjemových automobilů segmentů B až po D.

tisková zpráva

35 Comments on “Autosalon Ženeva 2019: elektromobil Audi Q4 e-tron s dojezdem až 450 km”

    1. 3. Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s
      3. Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality.

      Inovace jako Brno. Na brýle s polarizačním filtrem zapomeňte, takže budete mít odlesků z všudypřítomných chromových doplnku interiéru plně přední sklo.

    2. 3. Aerodynamický odporu karoserie Cd dosahuje hodnoty 0,28. K
      3. Aerodynamický odporu karoserie Cd dosahuje hodnoty 0,28. K efektivitě přispívá i sofistikovaný systém rekuperace kinetické energie.

      Takže Cx nic moc a rekuperace už nezachrani tu obrovskou spotřebu, které to auto stejně jako jeho vetsi bráška bude mit.

      Když inženýři z Audi rezebrali Model 3, tak jim spadla celist.

      1. politici sou zkrmpovaný a podmazaný ropákem tak pindaj že
        politici sou zkrmpovaný a podmazaný ropákem tak pindaj že nic nevýýý ;))) bojej se dotoho naplno vobout to je celý soudluzi ;)))))

        to je hrozný jak sou ty ropný slačky namnožený 😉

        csfd.cz/film/397118-deepwater-horizon-more-v-plamenech

  1. Bravo, Audi opět dokázalo že dokáže naroubovat vzhled
    Bravo, Audi opět dokázalo že dokáže naroubovat vzhled spalováku i na elektrickou platformu MEB :))))
    Bezradní dizajnéři skáčou jak předposraný kravaťáci pískaj. Rozkaz dne: nesmí to být hezčí než současný Audi spalovací popelnice. K tomu masivnímu falešnýmu chladiči bych prosil 4 masivní fejk výfuky s výrobníkem čmoudu, ať je iluze dokonalá.
    Náskok díky technice! Zpátky ni vpřed! :)))

    1. njoooo chybí tomu imitace výfuků na který sme zvyklí :)))
      njoooo chybí tomu imitace výfuků na který sme zvyklí :))) a to máš fuk hlavně dyž to pojede na baterky. Já bych si demonstrativně na novýho elektromobila ty koncovky sám na vruta domontoval!!! A byl bych na to dílo hrdý!!!!!! :))))))

    2. Hmmm, a třeba Tesla S nevypadá jako klasický sedan se
      Hmmm, a třeba Tesla S nevypadá jako klasický sedan se spalovákem pod kapotou? Jak by sis představoval design elektroauta, aby si neprohlásil, že designáři jsou bezradní? Má to mít tvar krychle? Nebo co?
      Když někdo představí elektroauto, které vypadá jinak (i3, Leaf 1. gen.), tak všichni nadávají, že to vypadá hnusně a že se snaží odlišit jen proto, aby to dávalo na odiv, že je to elektroauto. Když někdo představí elektroauto, které designově vypadá jako klasické auto (mimo Tesly samozřejmě, že S vypadá jako sedan, X jako SUV a 3 jako hatchback, je naprosto v pořádku, že…), tak se zase kecá o tom, že to vypadá jako auto.
      Sám jezdím v „krabici ze sci-fi“ i3, ale chápu lidi, co chtějí klasicky vypadající auto typu eGolf.

  2. Pořád přešlapujou na jednom místě. Kdyby přišli
    Pořád přešlapujou na jednom místě. Kdyby přišli alespoň s nějakou inovací… třeba Polestar s tou dírou na nohy pro zadní cestující v baterkách.. tomu říkám chytré řešení nebo aspoň snaha udělat něco jinak (lépe). Ale stačilo prolézt si aktuální e-tron a všem musí být jasné, že AUDI začíná snad ještě ve větším pravěku než Tesla v roce 2008. Tunely a podobné hovadiny, nesmyslné plýtvání místem, prostě auto jako kráva a přitom užitný prostor taaaak malý – nechápu! Vždyť se tam ani ten průměrnej německej Ginter snad nemůže vejít!

          1. Všechny auta co jsem s nimi jel nějak pískají,
            Všechny auta co jsem s nimi jel nějak pískají, samozřejmě 20ti letý řidič slyší i měniče 20 kHz, po 50ti letech už lidé neslyší ani 14 kHz. Stačí si zapnout auto a pustit na telefonu signal analyzátor a je vidět, jak hned ty frekvence naskočí.

      1. Model 3 je dle jeho měření hlučnější, ale to neznamená
        Model 3 je dle jeho měření hlučnější, ale to neznamená že bude hlučný obecně. Vše závisí na použitých pneumatikách, teplotě a tom zda je povrch vlfký či suchý. Bjorn logický nemá možnast testovat všechna auta za stejných podmínek, ale i tak je jeho snaha velmi přínosná.

    1. No co jsem s elektroauty (tesly, bmw i3) tak to bylo v pohode.
      No co jsem s elektroauty (tesly, bmw i3) tak to bylo v pohode. Elektronika sice po seslapnuti plynu slyset je (pri rovnomerne jizde ne), ale neni to nijak neprijemny piskot (je mi pod 30, takze sluch jeste docela vysoke tony bere, s pribyvajicim vekem to bude pocitove „lepsi“).

Napsat komentář