Autobusy v EU: skoro pětina nových je na elektřinu

Elektrobusy v zemích Evropské unie každoročně získávají na popularitě. V loňském roce bylo registrováno  6 587 nových elektrobusů, meziročně o 27 % více, podíl na všech registracích se z 16 % zvýšil na 18,5 %.

V Česku bylo registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíc, meziročně o 53 více. Český trh  s novými autobusy byl v roce 2024 šestý největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 18., vyplývá  z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského  sdružení výrobců automobilů. 

Nové elektrobusy v zemích EU. graf: Čistádoprava.cz

Prodej nových autobusů v EU vzrostl v roce 2024 o 9,2 % ve srovnání s rokem 2023 a dosáhl celkového  počtu 35 579 kusů. Itálie zaznamenala pozoruhodný dvouciferný nárůst o 26,7 %, Španělsko o 10,3 %  a Francie o 2,2 %.

Naopak Německo zaznamenalo 2% pokles. Největším trhem nových elektrobusů v EU  podle objemu se stala Itálie s nárůstem 161,7 %, zatímco Španělsko vzrostlo o 17,5 % a stalo se čtvrtým  největším trhem pro tento typ pohonu.

Německý trh vzrostl o 4,9 %, zatímco ten francouzský poklesl o 11,4  %. Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 16,1 % a tvořil 9,8% podíl. Registrace dieselových  autobusů vzrostly o 11,1 %, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 63,2 %, což je o 1 procentní bod více než v roce 2023. 

SOUVISEJÍCÍ: Kladno má 16 nových elektrobusů a největší nabíjecí hub

V České republice bylo loni registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíce, lídrem trhu se s 38  vozidly stal SOR, před Iveco Bus (11) a Solaris (8). V zemích V4 pak bylo v Polsku registrováno 195,  v Maďarsku dva a na Slovensku žádný elektrobus. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká  republika v podílu elektrobusů až 20. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu  a dodává:

V České republice je provozováno přes 18,5 tisíc autobusů kategorie M3, z toho 210 bateriových  elektrobusů. Nejvíce elektrobusů je registrováno v Ostravě (33), následuje Havířov (26), Chrudim (25), Praha  (20), Hradec Králové (20), Kladno (18), České Budějovice (16), Tábor (14), Břeclav (10) a další.“ 

Podíl registrací nových autobusů v roce 2024 podle zdroje energie: 

Zdroj energie ČR EU Δ
Nafta 89,4 % 63,2 % +26,2 p. b.
Elektro 4,4 % 18,5 % -14,1 p. b.
Hybridy 1,0 % 9,8 % -8,8 p. b.
Ostatní 5,2 % 8,5 % -3,3 p. b.

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s  palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva. 

Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v roce 2024 vyrobeno 4 489 autobusů, z toho 245 bateriových elektrobusů, tj. 5,5% podíl na celkové výrobě. Celkem 193 elektrobusů vyrobila společnost Iveco  Czech Republic, a. s., 52 pak SOR Libchavy spol. s r.o.

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

2 Comments on “Autobusy v EU: skoro pětina nových je na elektřinu”

    1. Nevim kde je ta vyhoda. Kdyby udelali u drazniho vozidla na kazde strane kabinu pro ridice, tak nemusi nic otacet.
      U toho bagru by kluci udelali lepe, kdyby ty kolejova kola umistily mezi tuplaky a nemusely by tam montovat nakladne hydraulicke picoviny. Kolejnice jsou dost vysoke aby mezi tuplaky umistene ocelove kolo mohlo byt mensi a presto by to fungovalo jak na kolejich, tak na normalni ceste.

Napsat komentář