V roce 1958 vyvinula automobilka Ford koncept Ford Nucleon. Šlo o auto poháněné jadernou energií, tedy malým jaderným reaktorem. O více než 50 let později se tenhle nápad dostává znovu do hledáčku technologických expertů.
foto: General Motors/Cadillac
Za znovu probuzenou mediální pozorností stojí americká společnost Laser Power Systems. Právě ta totiž dlouhodobě pracuje na vývoji nového typu turbínového elektrického generátoru postavené na jaderné technologii.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Jaderná fúze: alternativní pohon pro vesmírné lety
Jaderná fúze? Dřív, než si myslíte – díky Lockheed Skunkworks
Nukleárně poháněná létající letiště by nikdy nemusela přistávat
Jejím základem je zcela nový typ laseru, který dokáže získávat energii z thoria. To je radioaktivní prvek s atomovým číslem 90, který je podobný uranu. Jeho výhodou je ale relativně snadná dostupnost, výrazně nižší produkce jaderného odpadu a především nemožnost využít jej pro výrobu jaderných zbraní.
Thorium: zdroj bezpečné jaderné energie?
Podle některých odborníků je právě thorium klíčem k vývoji nové generace bezpečnějších a čistších jaderných elektráren. Ty by ostatně mohly být velmi brzy ve velké poptávce, protože bez jaderné energie to prý nepůjde. Myšleno boj proti globálnímu oteplování a především ohrožujícím změnám klimatu.
Jaderný pohon na bázi thoria není nějak výrazně převratným konceptem. Jde o uzavřený systém, ve kterém thoriový laser zahřívá kapalinu (nejspíš vodu), která se mění v páru pohánějící turbínu. A ta nakonec vyrábí elektřinu.
Podle Charlese Stevense, šéfa firmy Laser Power Systems (LPS), by jedna taková pohonná jednotka o výkonu 250 kW mohla vážit asi 227 kg. Jednoduše by tak bylo možné ji zamontovat do klasického automobilu. Na pouhých osm gramů thoria by pak údajně bylo možné ujet až půl milionu kilometrů.
Je v tom nějaká bouda…
Jaké jsou ale reálné předpoklady, že se někdy něco takového uskuteční? Pravděpodobně limitně se blížící nule. Pro Charlese Stevense a jeho 40 zaměstnanců je výše vyobrazený koncept a především celá idea toho, že by bylo možné malý jaderný reaktor montovat do auta především cestou k mediální pozornosti.
Té se mu ve své době ostatně i dostalo. V roce 2009 představil Cadillac na autosalonu v Chicagu koncept vozu World Thorium Fuel (krásně zkráceno na „WTF“) navržený designérem Lorusem Kulesusem.
Podle Stevense jsou ale možnosti thoriového pohonu daleko vetší. Je totiž podle něj možné stavět pohonné jednotky o výkonu v řádech od kilowatt po megawatty. Thorium je proto podle něj tou nejlepší alternativou k ropě, zemnímu plynu, uhlí a dalším fosilním palivům.
Podle mého osobního názoru dojde dříve k jaderné válce,
Podle mého osobního názoru dojde dříve k jaderné válce, než k využití této energie. Jste všichni moc velcí optimisté v lidskou společnost přemnoženou na planetě Zemi. Ekologická katastrofa nastane mnohem dříve a ta z ekonomických důvodů vyvolá jadernou válku. Zažíváme poslední dobu celého světa a uchylujeme se k matrixu nesmyslné techniky ničící celou planetu odpadem všeho druhu. Je to rakovina.
xD
xD
Je zajimavy, ze je tu
Je zajimavy, ze je tu komentaru jak hub po desti, ale ani jeden nemluvi o tom, ze je to fyzikalne nemozne postavit a i kdyby to mozne bylo, tak by ridice to zareni z reaktoru brzo zabilo.
Kdo umi anglicky, si muze nechat vysvetlit jak to doopravdy s timhle konceptem je na youtube od uzivatele thunderf00t, video se jmenuje Thorium Powered Car, Drive 100 yrs on 8 grams of fuel! (tak jako original)
No počuvaj a pozrei si ty
No počuvaj a pozrei si ty zasa taku interaktivnu naučnu knihu WIKIPEDIA a tam sa dozvieš aj to že Thorium alebo tórium vyžaruje slabé alfa žiarenie čo netreba tieniť olovom a postačí hliníková fólia a dokonca človek ma tak hrubú kožu že by mu to nič nespravilo pretože polčas rozpadu má tak dlhé že ani tvojho syna či dcery pravnúčata by to nestihli možno!
Ale o niečom inom som chcel ešte a prečo nespravia dajme tomu keď je torium vzhnetové pri normalnom tlaku so vzduchom po zahriatí taký motor ktorý by sa takmer neopotreboval?
Jak jde o atom, tak každý
Jak jde o atom, tak každý blbec, který propadal z fyziky, kecá pitomosti o nebezpečí. Hlavní je šířit strach, protože strach z atomu je něco pokrokového, posvátného a musí se „respektovat“. Inu, blbci světu vládnou !
No víte, vaše argumenty jsou liché, protože nevíte, jaký
No víte, vaše argumenty jsou liché, protože nevíte, jaký měl kdo prospěch. Znám i několik jaderných fyziků, kteří jsou k současné jaderné energetice velmi kritičtí. Pravda, jsou v menšině. Tak přidám ještě jeden příklad. Máme SÚJB – Státní ústav pro jadernou bezpečnost. Pokud by šlo jenom o strach, asi by ten ústav už dávno zanikl. Na druhou stranu, proč nemáme třeba SÚFVB – Státní ústav pro fotovoltaickou bezpečnost? Fotovoltaický jev je také, podobně jako jaderné štěpení, zcela unikátní fyzikální jev.
A těch blbců jako ty je taky hodně.
A těch blbců jako ty je taky hodně.
Já myslím, že jako první
Já myslím, že jako první se to objeví v tanku (americkým nebo ruským) 🙂 Tam nebude půl tuny navíc znát.
Pak by se to mohlo konečně objevit v kamionech. Do osobních aut se to asi nedostane.
Možná si to budeme moct koupit a zakopat na zahradě, zalít betonem a vyrábět si tak sami elektřinu do domu.
preco to pchaju do auta? co
preco to pchaju do auta? co takto letecka a lodna doprava? tam vidim ovela lepsie uplatnenie.
V lodnej doprave sa take
V lodnej doprave sa take nieco pouziva uz davno (lietadlove lode, ponorky). Tam sa predpoklada,ze pri poskodeni sa lod potopi do velkej hlbky a nebude hrozit radiacia. Dalo by sa to urobit aj ovela jednoduchsie, aby sa to zmestilo do auta. Je to asi skor otazka bezpecnosti,
lietadlove lode a jadrove
lietadlove lode a jadrove ponorky nepovazujem za lodnu dopravu 🙂 okrem toho tie ponorky pouzivaju ako zdroj energie uran. tu sa bavime o bezpecnejsom thoriu.
a fakt nevidim zmysel pchat nieco take do auta.
Pisal som o principe (clanok
Pisal som o principe (clanok je o nuklearnom pohone). Lietadlova lod sa da povazovat za dopravnu lod. Ja by som take auto kludne bral (ale nie s takym uletenym tvarom, ako je v tomto clanku). Kludne by sa dalo pouzivat aj ako zdroj energie pre cely dom. Zaujimave by tiez bolo, ci sa da taky thoriovy generator regulovat. O tom sa v clanku nepise.
A co jaderné ledoborce?
tam
A co jaderné ledoborce?
tam se to úspěšně používá už víc jak 50 let…
thorium ti ledva rozsvieti
thorium ti ledva rozsvieti led, to je mytus ktory zasiahol internet.
ak nie rozpad, tak fuzia, co ine co vieme napodobnit este pohana vesmir ?
ak nemame hviezdu, ostava pozbierat zdroje a pouzit ich.
ziadna energia nie je zelena, cervena alebo fialova, so to iba politicke voloviny.
jadro zeme je rozpalene vdaka tazkym prvkom vzniknutym vo hviezdach ktore sa prepadli k stredu a rozpadavaju sa.
Jadro hviezdy je fuzia ktora raz skonci.
Pokial viem, je to jediny primarny zdroj energie, ktory pozname a viem vyuzit (ako primarny).
Ano, fuze vodíku na helium jednou skončí a bude pokračovat
Ano, fuze vodíku na helium jednou skončí a bude pokračovat fúzí na těžší prvky při vyšší teplotě. To ale nebude lidstvo už vůbec trápit.
No jisté je, že by to bylo
No jisté je, že by to bylo v podstatě na „jedno použití“… — (Určitě se takováto pohonná hmota nebude dát doplňovat…)
Za další tu taky nemůže být řeč o tom, že po 200 000 se bude jednat o vrak, protože se tu přeci nebavíme o klasickém spalovacím motoru… 😛
Otázkou je, jak moc je thorium bezpečný a stabilní zdroj, aby po běžné autonehodě nevznikaly náhodou krátery a nemizela města z map. 😀
… a pak… i kdyby to bylo 100% spolehlivé (teoreticky), ropní magnáti si zaplatí, aby se tato auta nevyráběla (vždyť už se dá jezdit na principu rozkladu VODY — a proč si myslíte, že tak dneska nejezdíme? — Zaplaceno… Drahej benzín se bude kupovat dokud tady vůbec bude…)
s tou vodou to byl FAKE 🙂
s tou vodou to byl FAKE 🙂 to auto melo baterii, ktera pohanela elektrolyzu 🙂
pro rozklad vody potrebujete pridat energii, ze spaleni vodiku a kysliku (at uz spalovacim motorem nebo palivovym clankem) energii dostanete a ta pak muze pohanet vozidlo.
Tak hele ty ropny magnate.
Tak hele ty ropny magnate. tem to bude k nicemu, kdyz si zaplati aby se auta nevyrabely tak jeste budou za ctyricet let az dojde ropa prosit na kolenou, aby se dana auta vyrabela.
Krom toho za nedlouhou dobu tyto zalezitosti budou zcela bezne a nikdo uz si ani nevzpomene jaky byl svet, kdyz jeste existovaly spalovaci motory.
Takže k řidičáku budou i
Takže k řidičáku budou i zkoušky na parní tlakové kotle? No hlavně aby to v zimě nezamrzlo, to by bylo po turbínce.
v mraze by som problém
v mraze by som problém nevidel, s takým zdrojom energie je možné za nečinnosti kotol a turbínu temperovať
Hele nevím, proč se tu
Hele nevím, proč se tu všichni bavíte pořád o těch 8 gramech. To je tak podstatný kolik km to na to ujede? Zdá se vám 500 000 km hodně? Tak si koupíte množství 16 mikrogramů a po 1000 km se prostě v servisu vymění za nový palivový článek.
nedokážem si predstaviť
nedokážem si predstaviť že by bolo jadrové palivo bežne dostupné, jadrová bomba sa síce z neho vyrobiť nedá ale na špinavú bombu to stačí, bohužiaľ svet je taký. Jedine ak to nájde využitie vo vojenských alebo špeciálnych vozidlách, ktoré môžu byť dobre kontrolované.
vezmi si, ze aj takyto
vezmi si, ze aj takyto postoj nas zabija….treba byt inventivny…myslim si ze ak by boli vojensky strazene stanice, kde by si dosiel kazdych 500 000 km a oni by ti tam implantovali dalsiu davku thoria, by mohlo bit setko v pohode, vojaci by mali robotu ,mi palivo….lepsie jak ich posielat do Kandaharu ,nie?
len či by potom v konečnom
len či by potom v konečnom dôsledku ten pohon nebol drahší ako spaľovací alebo elektrický, lebo by nestačilo kontrolovať len „čerpacie stanice“ ale aj výrobu, distribúciu, havarované autá, šrotoviská. A aj tak by nebola záruka že si niekto nekúpi alebo neukradne 20 takých aut, nerozoberie im reaktory a rádioaktívne palivo nerozptýli niekde v metre
cerpaci stanice? asi jezdite
cerpaci stanice? asi jezdite fakt hodne. co? kdyz vezmu v uvahu prumernou denni ujetou vzdalenost dejme tomu 50km (coz vetsina lidi zijicich ve meste imho neudela ani omylem, ale beru v uvahu lidi dojizdejici do prace z venkova), tak 8g thoria, tedy palivo vlozene od vyrobce, spotrebujete za 10tis. dnu jezdeni, tedy za cca 27 a ctvrt roku. Da se tedy predpokladat, ze vetsine lidi tech 8g vydrzi po celou zivotnost auta, nekterym mozna i cely zivot, protoze o vikendu treba nejezdi nebo jako treba ja to maji do prace a z prace domu jen 20km. Krom toho se podivejte na technicky stav treba i jen 15 let starych ojetin.
A k cene paliva … kdyz vezmu v uvahu prumernou spotrebu benzinu 8l/100km a cenu 38kc/1l benzinu tak to mate za 500tis. km projety benzin za cca 1 520 000kc. Myslim, ze 8g udajne mene nebezpecneho a snadno dostupneho radioaktivniho materialu nez je uran by mohlo stat 1,5mil. kc nebo mozna i trochu min. Pri kurzu 25kc/1€ se bavime o castce kolem 60 800 €.
„500 000 km na 8 gramů
„500 000 km na 8 gramů thoria“
Když vezmu v úvahu, že auto s najetyma 200tis. km se povazuje za skoro neprodejny vrak a vetsina lidi vas pred koupi auta s tachecem nad 200tis. a malem i nad 150tis. bude odrazovat se slovy ze se to brzo rozpadne, tak predstava, ze to na 8g ujede 500tis. km je silena a znamena to jedno. to radioaktivni palivo by stacilo zabudovat ve vyrobe takovym zpusobem, ze by demontaz vyzadovala specialni a sakra drahy naradi, ktery by meli jen vyrobci a pripadne par prisne kontrolovanych servisu a jediny co by se uzivatelsky doplnovalo by byla voda. rozhodne tady nemuze byt rec o tom, ze by nejaka blondyna dojela na „benzinku“, rekla si o pul kila radioaktivniho materialu a ten by si tam sama dala. btw celkem by me zajimalo, kolik je nutny tehle latky na vyrobu bomby. neco mi rika, ze to bude vic jak 8g. to uz je lehci ukradnout nebo si i koupit cisternu s benzinem a najet s ni do nemocnice nebo skoly. 😉
nedá se použít ani k
nedá se použít ani k výrobě špinavé bomby, zjistěte si o thoriu nejdřív …něco , thorium jako takové se nedá použít samotné k nastartování štěpné reakce, je třeba přeci n zářič, není to z článku jasné , thorium 232 -> uran 233 ??
A vy si zase zjistěte co je
A vy si zase zjistěte co je špinavá bomba 😉 To nemá se štěpnou reakcí nic společného, jde o radioaktivní materiály, které se rozmetají konvenční výbušninou a tím zamoří vše okolo zářením na dlouhé roky.
ale houbelec. tu nejde o
ale houbelec. tu nejde o radioaktivne zamorenie a spad(to nikto nechce) u jadrovej bomby ide o obrovsku termonuklearnu reakciu a tlakovu vlnu . . . na co by komu bol zamoreny pozemok
Copak to tu píšete za
Copak to tu píšete za blbosti?
Škoda, že tu sehraje
Škoda, že tu sehraje velkou roli lobby a něčeho tak úžasného se veřejnost nikdy nedožije… 🙁
Ked sa tak mozu pohanat
Ked sa tak mozu pohanat vesmirne sondy, preco by to nemohlo fungovat aj na Zemi. Urcite by to malo zmysel.
u vesmírných sond se
u vesmírných sond se neřeší recyklace ani znečištění životního prostředí při havárii
Ve vesmíru nenajdete
Ve vesmíru nenajdete zatáčky, přechody pro chodce, jiná auta… Sondám stačí konstantní zdroj energie, auta potřebují říditelný a škálovatelný zdroj.
připomělo mi to GM
připomělo mi to GM Firebird
youtube.com/watch?v=V2PIo70cYPQ
Co si přít víc.
Koupíš
Co si přít víc.
Koupíš to jak ledničku, až se to rozpadne tak to zahodíš.
No tohle bych nechtěl ani
No tohle bych nechtěl ani zadarmo. Nikdo by si před lety nevsadil na Japonce, že jim bouchne elekrtárna a nebudou schopni odstranit následky po celé roky. Jaderná energie není zvládnutá. Člověk ji dokáže řídit jen částečně a následky havárií jsou tragické. Dojezd 500 000 km? A k čemu to je dobré?
Suhlas. Ktore auto „fyzicky“
Suhlas. Ktore auto „fyzicky“ vydrzi najazdid 5000000km?
Mozno na pohon zaoceanskeho parniku. To by slo.
Hele, už jsem viděl dost
Hele, už jsem viděl dost aut, co mělo najeto 500 000 km a vypadaly slušně.
Navíc, ti tam přebejvá nula, ne o 5 000 000, ale o 500 000 km, se ve článku píše.
No nieviem. V clanku sa
No nieviem. V clanku sa nepise, ci sa to auto da aj „tankovat“.
Predpokladam, ze by to potencialny vyrobca nedobabral ako apple, ze zalisuju baterku do sasi a potom mozes cele auto vyhodit.
Viem, miesam jablcka s hruskami, ale snad cteny diskuter, pochopil, co mam na mysli.
firemne A8micky maju
firemne A8micky maju najazdenych 840 000km , a videl som aj jednu co mala 1,2 mega:) a spocitaj kolko zozral za ten cas 4.2 litrovy V8….500k nevydrzi mozno fabia, alebo golf…vsetko je o kvalite vyroby
500.000 a ne 5.000.000km!
500.000 a ne 5.000.000km! 🙂
a 500.000km některé auta zvládnou…
Tak třeba většina VW T4
Tak třeba většina VW T4 najede mnohem víc než půl mega a žádné šroty to nejsou. Jistě Fóbie, nebo třeba Ochcávka v TDI co táhne hezky odspodu to vážně nedá… Já bych tento pohon bral hned.
Nic nebouchlo, spláchla jim
Nic nebouchlo, spláchla jim to vlna. Bohužel měli tu nejhorší konstrukci reaktoru na světě (bez aktivního chlazení neukočírovatelná reakce).
A v černobylu si s reaktorem hráli jako děti se sirkami ve stohu.
To je tim japoncom nejak blizke… to ani Leaf nema aktivne
To je tim japoncom nejak blizke… to ani Leaf nema aktivne chladenie…
Thorium nieje schopne
Thorium nieje schopne jadrovej explozie a neviem ci mas vodicka a auto ale ze naco 500000km ? No nahovno . Naco asi . Aby si nemusel furt jak curak tankovat ze by? Kks diskusne fora stratili viznam.
Akú už len má hodnotu
Akú už len má hodnotu diskusný príspevok od ľudí, ktorí nepoznajú ani gramatiku svojho rodného jazyka? Žiadnu… Škoda to tu čítať. Takéto príspevky by mali byť adminom vymazané už len pre formálnu nespôsobilosť. A to už radšej ani nekomentujem obsah.
K čemu je dobrý tak dlouhý dojezd? No k tomu, že nemusíš
K čemu je dobrý tak dlouhý dojezd? No k tomu, že nemusíš doplňovat a platit palivo. Já za svůj život najel různými vozidly — něco mezi 1,2 až 1,5 milionem kilometrů (věřit mi to nikdo nemusí) — a vyjádřeno v penězích je to něco kolem 3 milionu Kč v cenách paliva roku 2018. Já bych to vozidlo, zvláště zadarmo, bral všemi dvaceti (více prstů na těle nemám).
Takové auto bych hned bral.
Takové auto bych hned bral. Nic lepšího si nelze představit.
Zlosyni kradouci pro sebe
Zlosyni kradouci pro sebe medialni pozornost… Nepodporili hybrid.cz financne jako Skodovka, tak jsou zli, co :)? Tesim se u pristiho PR pozitivniho clanku…
Konečně, na toto dlouho
Konečně, na toto dlouho čekám.