V těchto dnech v manufaktuře Böllinger Höfe začíná sériová výroba elektromobilu Audi e-tron GT.
foto: Audi
Výroba, při níž se využívá výhradně ekologická elektrická energie a teplo z obnovitelných zdrojů, má neutrální bilanci emisí CO2. Inovativní výroba šetrně využívá suroviny, eliminuje spotřebu papíru a obalů a zavádí uzavřené koloběhy pro hliník a plasty. Navíc je to poprvé, co se příprava produkce nového modelu Audi zcela obešla bez fyzických prototypů.
Závod Neckarsulm zahajuje sériovou výrobu modelu Audi e-tron GT, nejvýkonnějšího elektromobilu značky. Výrobní proces v manufaktuře Audi Böllinger Höfe je přitom stejně jedinečný jako samotný vůz. Žádný jiný vůz s logem čtyř kruhů nebyl dosud připraven pro sériovou výrobu tak rychle.
Neckarsulm je již hlavním závodem pro výrobu vozů s externě nabíjitelnými hybridními pohony a s verzemi Plug-in Hybrid a Mild Hybrid modelových řad A6, A7 a A8 produkuje největší počet elektrifikovaných modelů Audi.
Již od začátku roku 2020 odebírá celý závod Neckarsulm výhradně ekologickou elektrickou energii. Teplo potřebné pro výrobu v manufaktuře Böllinger Höfe dodává modulární závod pro kogenerační výrobu elektrické energie a tepla spalováním bioplynu.
Emise, které v současnosti ještě nelze eliminovat energiemi z obnovitelných zdrojů, kompenzuje Audi tzv. karbonovými kredity z certifikovaných projektů na ochranu klimatu.
Logistika je proto stejně důležitá jako samotná výroba vozidel. Veškerá železniční doprava v závodě Neckarsulm je klimaticky neutrální. Díly přivážené od dodavatelů nákladními vozidly jsou z logistického centra přepravovány do areálu výrobního závodu různými lokomotivami s pohonem na CNG nebo elektrickou energii.
Uzavřené koloběhy chrání přírodu
I v rámci výrobního závodu se daří snižovat spotřebu důležitých surovin a recyklovat materiály. Nejlepším příkladem je uzavřený koloběh hliníku, v němž jsou opakovaně využívány odřezky hliníkových plechů, které vznikají v lisovně závodu Neckarsulm – mimo jiné při výrobě rámu boční stěny pro model Audi e-tron GT.
Tento díl s extrémní tažnou hloubkou 35 centimetrů mezi nejvyšším a nejnižším bodem umožnil realizaci výrazného tvarového řešení ramenní oblasti nad podběhy kol, která u modelu e-tron GT tvoří blatníky extrémního vzhledu ve stylu quattro.
Při náročném zpracování hliníku jsou maximálně využívány současné technické možnosti. S hliníkovým koloběhem ušetří výrobní závod několik tisíc tun emisí CO2 ročně. Roztříděné odřezky hliníkových plechů se vracejí k dodavatelům, kteří je zpracují pro další použití u značky Audi.
Ekologický přístup však hliníkem nekončí. I při recyklaci plastů je cílem vyrábět z odpadu nové produkty. V aktuálním pilotním projektu se třídí plastový odpad z montáže modelů A6 a A7. Po rozemletí se z něj vyrábí speciální vlákna.
Tyto tzv. filamenty se pak v tiskárnách 3D používají znovu k výrobě. Již dnes se interní tým pro aditivní výrobu v manufaktuře Böllinger Höfe specializuje na nejrůznější montážní pomůcky, které jsou přesně přizpůsobeny požadavkům zaměstnanců. Při výrobě modelu Audi e-tron GT se používá více než 100 těchto pomůcek. Cílem recyklačního projektu je vytvořit dokonalý uzavřený koloběh pro plasty.
Důsledné šetření surovinami
Úspor ve spotřebě surovin se dosahuje nejen uzavřenými materiálovými koloběhy. Model e-tron GT je také prvním modelem Audi, u něhož se příprava výroby zcela obešla bez fyzických prototypů.
Pomocí softwaru a aplikací s virtuální realitou se všechny montážní postupy testovaly pouze virtuálně – a nyní budou úspěšně využívány v praxi při sériové výrobě. Také část speciálních přepravek pro díly, vyžadující citlivou manipulaci, byla vyvinuta bez prototypů díky novým virtuálním metodám.
Tím se snížila spotřeba kovu a obalových materiálů pro ochranu dílů. Dalším bodem je eliminace odpadu a papíru. Již dnes probíhá výroba karoserií a montáž dalekosáhle bez papíru. Papír šetří také nové projekty, jakým je například aplikace pro údržbu, díky níž jsou konvenční, písemně vyplňované protokoly zbytečné.
Dalším přínosem budou digitální štítky, které se v současnosti v logistice testují. Konvenční papírové nálepky na regálech s přepravkami plnými dílů budou nahrazeny elektrickými štítky. Ty jsou na jedné straně extrémně energeticky hospodárné a na druhé straně je stačí při změnách jednoduše přeprogramovat.
To je důležitá výhoda oproti běžným jednorázovým štítkům. Projektový tým Audi navíc pracuje společně s dodavateli na dalších řešeních, která umožní důsledně snižovat množství obalů, a tím i odpadu.
Kombinace chytré továrny a precizního řemeslného umění
Manufaktura Böllinger Höfe je od svého založení proslulá vysokou kvalitou, vysokými výkony a vášní pro detaily. Od roku 2014 se v ní vyrábí vozy Audi R8, v roce 2019 byla manufaktura pro sportovní vozy, která je součástí závodu Audi Neckarsulm, rozšířena a modernizována pro začlenění výroby modelu e-tron GT. Zde vznikají oba nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběné modely Audi všech dob.
„Výroba dvou technicky odlišných vozidel na jedné montážní lince je v rámci celého koncernu jedinečná,“ říká vedoucí výroby Wolfgang Schanz. „S integrací zcela elektrického čtyřdveřového kupé se naše malosériová výroba v manufaktuře Audi Böllinger Höfe proměnila ve velmi flexibilní, technicky vyspělou výrobu, která si však zachovává svůj manufakturní charakter.“ Zákazníci budou moci objednávat zcela elektrické gran turismo krátce po jeho světového premiéře na začátku příštího roku.
Zatímco ohromná VW fabrika na iD3 ve Zwikau nemá dosud na
Zatímco ohromná VW fabrika na iD3 ve Zwikau nemá dosud na svejch ohromnejch střechách ani jeden solární panel.
Má jen pár kousků nastraženjech nekde u vjezdu aby se neřeklo. Prostě pidi greenwashing. :))))
No Tesla Nevada taky nic moc.
No Tesla Nevada taky nic moc.
Fakt jo, taky má nulu panelů? Ale di ty blepto.
Fakt jo, taky má nulu panelů? Ale di ty blepto. 😀
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Tesla_Gigafactory_1_-_December_2019.jpg
Holandsko
https://i1.wp.com/www.intelligentliving.co/wp-content/uploads/2020/06/tesla.jpeg?resize=1024%2C575&ssl=1
Já nenapsal nula, ale nic moc. To je rozdíl. Jinak děkuji
Já nenapsal nula, ale nic moc. To je rozdíl. Jinak děkuji za připomenutí. Já vím že to začali poslední dobou osazovat a díky jim za to. Chtěl jsem jen poukázat na to že jim to trvalo docela dlouho. Jen že je tu každej tak krutopřísnej na VW. Mimochodem doufám že Tesla má své želízko v ohni baterií s pevným elektrolytem jako VW v Quantumscape. Víte o nějaké podobné investici Tesly? (Nemyslím to ironicky, jen se ptám protože vím že máte docela dobrej pžehled o světě EV.)
Běžte s těma eko nazi popelnicema do ******. Já chci
Běžte s těma eko nazi popelnicema do ******. Já chci hybridní benzínový osmiválce s MGU-K. To je pokrok, ne tyhle impotentní sra****, kde je hlavní, z jakého odpadu je to sestavené. Celý je to odpad.
A jak budete tankovat na domaci naftove cerpacce benzinak?
A jak budete tankovat na domaci naftove cerpacce benzinak? Simsalabim?
Nechápu pointu. Proč by měl mít někdo v nádržích
Nechápu pointu. Proč by měl mít někdo v nádržích benzín, když chce jezdit diesel?
Mě nafťáky zas tak moc neberou.
Preci pisete, ze mate nadrze plne nafty a ze mate cerpacku 80
Preci pisete, ze mate nadrze plne nafty a ze mate cerpacku 80 litru za dve minuty. To mate k nafte jeste jine nadrze v zemi?
Představte si, že mám i 2 dieslová auta. To je šok,
Představte si, že mám i 2 dieslová auta. To je šok, co?
Nafta je pro mě ale především univerzální energetická rezerva s neomezenou skladovatelností a nulovými náklady na ni.
Tak vas naftaky berou nebo ne? Asi 2x tolik jako benzinak.
Tak vas naftaky berou nebo ne? Asi 2x tolik jako benzinak. Nebo kolik benzinaku mate jeste?
Diesly považuji veskrze za užitková auta.
V benzínu mám
Diesly považuji veskrze za užitková auta.
V benzínu mám aktuálně čtyři auta, z toho dvě leštěnky.
„neomezenou skladovatelností“ – tak to určitě. 🙂 To
„neomezenou skladovatelností“ – tak to určitě. 🙂 To vyprávějte mému dieselu, které z ročního náběhu 40 tisíc km po pořízení elektriky najede 2 tisíce (a to jen během několika dní) a celý rok je v garáži. Už jsem se naučil tankovat jen 1/4 nádrže a pokud ji neprojedu do půl roka, tak si udělám vejlet sem a tam, abych to projel a dotankoval čerstvou naftu. Moderní diesely jsou nesktečně háklivé na jakost nafty, to není 1.9TDI rotačka z Octávky, která žrala i použitý olej z kuchyně hospody.
To je objev 😀
Proč myslíte, že jsme si nechal dovézt
To je objev 😀
Proč myslíte, že jsme si nechal dovézt arktickou naftu bez příměsí? Ta vydrží desítky let beze změny.
Ale chápu vás, dává to smysl, je logické, že když se necháváme oje***t s elektromobilem, tak s naftou to nebude u vás jiné.
Já to neobjevil. Obracíte strany. Vy jste tvrdil, že nafta
Já to neobjevil. Obracíte strany. Vy jste tvrdil, že nafta má naomezenou životnost, já ne. Koukám, že když řeknete 2 a 2 jsou 5 a já odpovím, že 4, tak budete tvrdit, co jsem to objevil…
Takže ne (a sám jste si odpověděl), běžná nafta z většiny pump nemá neomezenou životnost…
Kdežto elektřinu si „natankuji“ z jakékoliv zásuvky vždy ve stejné kvalitě…
Pozor, on nemá naftu z benzinky ale jakostní bez příměsí
Pozor, on nemá naftu z benzinky ale jakostní bez příměsí hnijících sra.ek. Nějaká arktická, zdaleka kde jí vůbec jde sehnat.
To není sarkasmus 🙂
edit: předběhl jste mě, musel jsem odskočit 🙁
Pry ji dovezl u Ukrajiny. Asi kradena a pokoutne pasovana.
Pry ji dovezl u Ukrajiny. Asi kradena a pokoutne pasovana. bezec je takovy cizi element ve spolecnosti.
Pozor na poloplnou/poloprazdnou nadrz. Pri vykyvech teplot se
Pozor na poloplnou/poloprazdnou nadrz. Pri vykyvech teplot se tam srazi voda a casem bude na dne cista voda a pak znicite cerpadlo. Presne to same se mi stalo. A kdyz jsem zase pres zimu natankoval plnou a 3/4 roku nejel, benzin byl zlukly a auto coudilo a poradne nejelo. Tak jsem vypustil 60 litru super 98. Zkousel jsem to dat do sekacky a zahradniho trakturku. Vysledek byl zasrany karburator trysky. Neco jsem pridal do nafty do traktoru a tam se take neco posr@lo. Ted cekam az nam tady udelaji cestu z vyfrezovaneho asfaltu a poleju to tim sajrajtem aby se to spojilo a bylo jako asfalt. Dlouho nejezdici spalovak je s dnesni PHM hrozny problem. Nejlepsi by bylo vyjet do sucha a na hrdno nadrze dat hadici do chemickeho odvlhcovace a poradne to utesnit.
Vím, ale u mne je to v pohodě, jednak parkuji v garážích,
Vím, ale u mne je to v pohodě, jednak parkuji v garážích, kde je stálá teplota a jednak motor má palivový filtr s odlučovačem vody.
Normálně bude tankovat, otevře si poklop a spustí kýbl na
Normálně bude tankovat, otevře si poklop a spustí kýbl na špagátku. Mnohem jednodušší, než dát FV panel na střechu a tahat se s dráty…
Já bych ho nepodceňoval, možná tam má léty osvědčenou
Já bych ho nepodceňoval, možná tam má léty osvědčenou https://slovenskycestovatel.sk/item/vahadlova-studna-pezinok
No vidíte, pro naftu by to bylo naprosto funkční a
No vidíte, pro naftu by to bylo naprosto funkční a bezproblémové řešení.
Já mám ale pro případ výpadku proudu a nutnosti vytáhnout z nádrže nějakou naftu pro rozběhnutí agregátu křídlové čerpadlo od Sigmy. Klasika je klasika.
Tahat tu naftu vahadlem by bylo vtipný.S tím závěrem
Tahat tu naftu vahadlem by bylo vtipný.S tím závěrem souhlas, já mám v domě topení na plyn a pochopitelně elektřinu, ale mám tam také kamna s výměníkem s odbočkou na „samotíž“ plus krbovky a zásobu cca. deseti kubíků dřeva.Výhledově počítám se soláry plus baterie, abych se na tu televizi „nemusel dívat při svíčkách“, jako ta slovenská ministrině.
To by mě zajímalo, kde ten super energeticky neutrální
To by mě zajímalo, kde ten super energeticky neutrální bioplyn berou.
Jestli pak se nevyrábí z biomasy, kterou pěstují jezedáci, kteří při tom pálí naftu a cpou do pole chemii.