Největší německé automobilky se zaváděním elektromobilů dvakrát nespěchají, místo toho se raději zaměřují na hybridní pohony. Příkladem může být značka Audi, součást koncernu Volkswagen, která na frankfurtském autosalonu ukázala dravý hybridní koncept Audi Sport quattro.
foto: Audi
První Audi Sport quattro diváci spatřili na frankfurtském autosalonu přesně před třiceti lety. Sportovní quattro navazovalo na první automobil s pohonem všech kol – Audi quattro z roku 1980. Oproti svému předchůdci bylo auto kratší a nabízelo větší výkon.
Auto poháněl pětiválec o objemu 2,1 litrů a výkonu 220 kW (300 koní). Audi Sport quattro se proslavilo především na závodech rallye, kde úspěšně navázalo na svého předchůdce Audi quattro.
Jak se změnila technika ve sportovním quattru za třicet let? Jednoduchý spalovací motor nahradila moderní hybridní pohonná soustava. Výsledek? Obrovský nárůst výkonu a dramatické snížení spotřeby paliva.
foto: Audi
Audi Sport quattro z roku 2013 pohání osmiválcový motor 4.0 TFSI o výkonu 411 kW (560 koní) a elektromotor o výkonu 110 kW (140 koní). Celý výkon pohonné soustavy je tedy slušných 521 kW (700 koní).
Zajímavé je rozložení obou pohonných jednotek. Spalovací motor je umístěn vpředu, elektromotor se pak nachází mezi spalovacím motorem a osmistupňovou převodovkou. Jako prakticky všechny vozy Audi, i Audi Sport quattro nabízí pohon všech kol.
foto: Audi
Ohromný společný výkon motorů jde znát i na jízdních parametrech. Maximální rychlost Audi Sport quattro je 305 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h pak německý sportovec zvládne za 3,7 sekundy.
Baterie o kapacitě 14,1 kWh je umístěna vzadu, aby vyrovnala velkou hmotnost přední pohonné jednotky. Audi dokáže na elektřinu ujet 50 kilometrů, naprosto postačující pro každodenní dojíždění do práce.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Audi R8 e-tron se nakonec prodávat nebude
Výjimečně nízká, i když u hybridů je to již zvykem, je udávaná spotřeba. Tabulkově má Audi Sport quattro spotřebovat jen 2,5 litrů na 100 kilometrů. V reálu ale počítejte se spotřebou minimálně kolem 4 l/100 km a víc.
Pěkné, pěkné a zase
Pěkné, pěkné a zase pěkné! Bohužel pro mě normálního smrtelníka je nedostupné. Asi budu muset přidat do kroku – jestli to půjde.