Nový elektromobil Audi se ovládá pomocí brýlí s rozšířenou realitou

Audi představuje studii crossoveru s elektrickým pohonem všech kol quattro. Unikátní je koncept ovládání pomocí brýlí s rozšířenou realitou.

Studií Audi activesphere concept završuje značka se čtyřmi kruhy své „kvarteto“ koncepčních vozů Sphere. Po roadsteru Audi skysphere z roku 2021, limuzíně Audi grandsphere z roku 2021 a velkoprostorovém koncepčním vozu Audi urbansphere z dubna 2022 debutuje nyní čtyřdveřový crossover kupé s návrhem karoserie, která se může proměňovat. Auto o délce 4,98 metru není pouze sportovním vozem vyšší třídy, jehož světlá výška ve spojení s 22“ koly signalizuje také talent pro jízdu v terénu. Záď studie activesphere ve stylu Sportbacku lze stisknutím tlačítka proměnit na otevřenou ložnou plochu („Activeback“), která je ideální pro přepravu výbavy pro trávení volného času, například elektrických jízdních kol nebo náčiní pro vodní či zimní sporty.

Audi activesphere concept
Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti AUDI AG pro technický vývoj, u nového konceptu. foto: Audi

Možnost předat ve vhodném terénu řízení automatickému „řidiči“ poskytuje posádce nový rozměr svobody. Ve studii activesphere lze získaný volný čas aktivně využívat prostřednictvím nové zobrazovací a ovládací technologie. Audi dimensions, inovativní koncept ovládání, propojuje fyzický a virtuální svět, čímž vytváří tzv. „smíšenou realitu“, v níž jsou digitální informace v reálném čase promítány do zorného pole příslušné osoby. High-tech brýle přitom umožňují sledování reálného okolí a cesty, ale současně do zorného pole promítají trojrozměrně ztvárněné informace a interakční prvky. Vše lze navíc individuálně nakonfigurovat jak pro řidiče, tak i pro spolucestující.

Tímto způsobem lze zobrazovat všechna důležitá provozní data – například jízdní stav a navigaci. A v interiéru vidí uživatel brýlí ovládací panely a další virtuální ukazatele, které jinak zůstávají pouhému lidskému zraku v čistě uspořádaném, minimalizovaném designu skryty. Prostřednictvím vizuálních funkcí smíšené reality lze dokonce ovládat i bodově přesnou interakci s těmito reálně existujícími, ale bez brýlí neviditelnými zónami citlivými na dotek. Brýle totiž zobrazují funkce a jejich realizaci v reálném čase v reakci na dotek rukou.

Audi activesphere concept
Velká, 22“ kola, nápadná světlá výška, pro vozy Audi typicky nízká kabina a dynamický oblouk střechy definují zásadním způsobem sportovní proporce. Pneumatiky rozměru 285/55 evokují svým robustním vzhledem terénní vlastnosti a svým členitým dezénem zdůrazňují talent studie activesphere pro terénní provoz. foto: Audi

Robustní elegance – vnější design

Svými rozměry – vnější délkou 4,98 metru, vnější šířkou 2,07 metru a vnější výškou 1,60 metru – se Audi activesphere concept řadí mezi zástupce vyššího segmentu. Rozvor náprav činí 2,97 metru. Pro cestující v interiéru to znamená maximální prostor pro nohy. Kola obsahují pohyblivé segmenty, které se při jízdě v terénu otevřou, aby zajišťovaly optimální průchod vzduchu, zatímco v uzavřeném stavu na silnici optimalizují aerodynamiku. Pro minimální aerodynamický odpor vzduchu byla důsledně koncipována také krásně tvarovaná, tenká ramena kamer s funkcí zpětných zrcátek na obou předních dveřích.

Audi activesphere concept
Barva Arctic Teal. foto: Audi

Vnější vzhled záměrně signalizuje terénní vlastnosti a rozšířenými podběhy kol vizualizuje elektronicky řízený pohon všech kol quattro s variabilním rozdělováním hnací síly, který je samozřejmou součástí konstrukce vozu. Variabilní je také světlá výška studie Audi activesphere, kterou lze ze základní úrovně 208 milimetrů zvýšit o 40 milimetrů, což je ideální pro terén, nebo ve stejné míře zase snížit pro jízdu po zpevněné silnici. Řidič tak při rychlé jízdě profituje z nízkého těžiště a výhodné aerodynamiky. Nájezdové úhly studie Audi activesphere jsou 18,9 stupně vpředu a 28,1 stupně vzadu.

Variabilní světlá výška poukazuje na rodinu modelů Audi allroad, která si v segmentu C a později i B získává již od roku 2000 společenství nadšených a věrných fanoušků. I v tomto případě se od první generace dodává podvozek se vzduchovým odpružením a variabilní světlou výškou ve spojení s vizuálně odlišenou spodní částí vozu a spodními ochrannými prvky v roli výrazného designového prvku. Rovněž významné pro všechny verze allroad je uspořádání karoserie Avant.

Audi activesphere concept
Nový koncept Audi activesphere je především, ale nejen, terénní auto. foto: Audi

Stejně jako u příbuzného koncepčního vozu Audi grandsphere concept se dveře studie Audi activesphere otvírají od sebe. Přední jsou zavěšeny na střešních sloupcích A, zadní na střešních sloupcích C. Střešní sloupky B vůz nemá. Před cestujícími se tak již při nastupování otevře ničím nerušený přístup do velkoryse dimenzovaného interiéru.

Sportback a active back – variabilní uspořádání zádě

Audi activesphere concept překračuje hranice, protože se dokáže také proměňovat. Speciálně zadní partie je přizpůsobena aktivnímu životnímu stylu zákazníků, a umožňuje přepravu dokonce i velmi rozměrného sportovního náčiní, aniž by bylo této praktičnosti nutné obětovat eleganci a sportovnost siluety Sportbacku.

V případě potřeby se transparentní zadní okno přesune s minimální mezerou nad střechu studie Audi activesphere. Současně se překlopí spodní, vertikální segment zádě do horizontální polohy. Tím se otevře úctyhodná ložná plocha, do níž jsou již zapuštěny držáky například pro kola elektrických jízdních kol – vznikne tzv. active back. Boční plochy zádě – střešní sloupky C – zůstávají přitom beze změny ve své poloze a zachovávají dynamickou siluetu studie activesphere. Přepážka za zadními sedadly chrání kabinu před větrem a dalšími povětrnostními vlivy.

Do prostřední části střešní konstrukce je integrován držák pro přepravu lyží, který je prakticky neviditelně zapuštěný do oblouku střechy. Tento držák se v případě potřeby vysune a může sloužit k upevnění a bezpečné přepravě sportovního náčiní.

Přístrojová deska s dřevěnými lamelami funguje jako obrovská zvuková lišta i jako inteligentní výdechy ventilační soustavy v celé šířce interiéru (ve vysunuté i zasunuté poloze). Chce-li řidič převzít řízení, vysune se přístrojová deska s volantem ze svého úkrytu pod čelním oknem směrem dozadu. Každý řidič si přitom může individuálně nastavit její ergonomicky ideální polohu. Ovládací prvky systému MMI touchless na dveřích zůstávají vždy viditelné a dosažitelné, například pro ovládání oken nebo nastavení polohy sedadel.

Prostorové uspořádání je ve studii Audi activesphere definováno vysokou středovou konzolou v celé délce interiéru. Ta již v elektromobilu samozřejmě neslouží k uložení spojovacího hřídele, ale nabízí odkládací prostory a palubní bar – chlazený nebo vyhřívaný.

Horní kryt je transparentní – cestující tak vidí lahve a sklenky, toto řešení však také vizuálně začleňuje objemnou konzolu do interiéru. Rovněž na stropě se nachází, přímo nad centrální konzolou a v její velikosti, konzola, v níž jsou uloženy čtyři brýle s rozšířenou realitou pro všechny cestující, které jsou součástí systému smíšené reality.

Audi dimensions – mezi světy

Srdcem nového systému Audi dimensions jsou inovativní brýle se smíšenou realitou, které jsou individuálně k dispozici pro řidiče i každého cestujícího na jeho místě uvnitř vozu. Uživatelé mohou navíc během svého pobytu v Audi activesphere využívat komplexní digitální ekosystém.

Audi activesphere concept
Není pochyb o tom, že smíšená realita pozdvihne možnosti průhledového displeje s rozšířenou realitou na novou úroveň, co se týče flexibility, preciznosti a zobrazovatelných obsahů. foto: Audi

V rané fázi svého vývoje se brýle s virtuální realitou omezovaly na zobrazování umělé, „virtuální“ reality bez zahrnutí reálného světa. Později se však tato technologie rozvinula v „rozšířenou realitu“, v níž jsou do reálného světa vkládány virtuální obsahy. Smíšená realita je nyní dalším vývojovým krokem. V ní jsou virtuální obsahy zobrazovány trojrozměrně v prostorové souvztažnosti s reálným světem.

V konkrétním případě vypadá smíšená realita následovně. Ve studii Audi activesphere concept nalézá poprvé uplatnění perspektivní generace této technologie, která doplňuje rozšířenou realitu o dimenzi interakce. Systém dokáže uživateli brýlí za volantem zobrazovat do jeho zorného pole jinak neviditelné ovládací plochy a ukazatele s dosud nevídanou optickou precizností, v nejvyšším rozlišení a s excelentním kontrastem.

Audi activesphere concept
Uživatel vidí také virtuální detaily, které mají prozatím výhradně informativní funkci. Zaostří-li uživatel svůj zrak na tyto prvky, a signalizuje tím systému svůj zájem, objeví se detailnější obsahy – jako při manuálním kliknutí, které otevře podřazené menu. Interakční prvek se aktivuje, jakmile uživatel zaostří a reaguje gesty. foto: Audi

Ruka pak intuitivně následuje pohled a ovládá funkce vozidla – a „uživatelské rozhraní“ – virtuální ukazatel v brýlích – reaguje jako konvenční ovládací prvek v reálném čase na změny. Uživatelskou přívětivost zvyšuje také přiblížení virtuálního ovládacího prvku k uživateli, aby mohl komfortně ovládat uživatelskou plochu nezávisle na poloze svého sedadla. Na rozdíl od analogového, fyzického ovládacího prvku – tlačítek nebo otočných ovladačů – se nemusí předklánět, ani natahovat ruku.

Další výhodou je skutečnost, že se přehledný a velkoplošný design interiéru studie Audi activesphere nemusí již podřizovat funkci tlačítek a nejrůznějších ukazatelů, jako tomu vždy bylo uvnitř klasických aut. Uživatel vidí určitý prvek pouze v případě, že jej opravdu potřebuje, a může jej pak ovládat stejně intuitivně jako v analogovém světě. Auto tak stojí před odklonem od tradičního konceptu ovládání s displeji a fyzickými ovládacími prvky. Místo toho se zobrazované ovládací prvky vznášejí před funkčními elementy, k nimž patří. Pro představu dva příklady: Ovládací prvek klimatizace se objeví před výdechem ventilační soustavy, interaktivní ovládací panel zábavních a akustických funkcí nad reproduktorem.

Tím však nejsou možnosti této technologie ještě ani zdaleka vyčerpány. Například v terénním režimu lze do reálné krajiny promítat prostorová topografická zobrazení s vysokým rozlišením nebo řidiči poskytovat navigační pokyny či informace o cílové oblasti. Stejně lze využívat také data pro bezpečnost silničního provozu – upozornění na dopravní kolony nebo úseky s námrazou.

Audi activesphere concept
Interiér elektromobilu Audi activesphere koncept. foto: Audi

V závislosti na požadavcích a účelu obdrží cestující a řidič do svých brýlí se smíšenou realitou zcela individuální obsahy. Zatímco řidič se za volantem aktivně soustředí na řízení a sleduje informace o rychlosti jízdy a projížděné trase, mohou již jeho spolucestující uskutečňovat rešerše o aktivitách v cíli a dokonce se na ně připravovat. I přesto může kdokoli z nich také současně měnit nastavení teploty a přívodu vzduchu pro klimatizování svého prostoru nebo procházet výběr hudebních titulů pro individuálně využitelnou zvukovou aparaturu.

Vzhledem k tomu, že jsou brýle přesně přizpůsobeny geometrii interiéru studie activesphere, mohou uživateli dokonce s naprostou precizností promítat fiktivní kartotékové štítky na středovou konzolu, které vizualizují přístup k webovému obsahu. Díky tomu, že senzory brýlí se smíšenou realitou měří interiér s přesností na milimetr, mohou být virtuální obsahy promítány podle osobní potřeby a využívány pro individuální interakci.

Využitelnost bez hranic

Propojení uživatele brýlí a auta včetně ekosystému nabízí netušené možnosti také mimo interiér studie activesphere. Jestliže lze dnes připravovat například navigační trasy nebo údržbu vozidla pomocí laptopu nebo tabletu z obývacího pokoje, tak to v budoucnosti bude možné prostřednictvím technologie smíšené reality a jediným potřebným hardwarem budou brýle.

Cestující si také může vzít své brýle z vozu activesphere například do sportovního areálu či na sjezdovku a nechat si v nich ukazovat navigaci na náročné terénní stezce pro jízdní kola nebo ideální linii při lyžařském sjezdu. Uvnitř vozu i mimo něj jsou kdykoli dostupné také informace o samotném autě, o dojezdu na zbývající elektrickou energii v sadě akumulátorů nebo o nejbližších nabíjecích stanicích. A v případě potřeby lze předem využít upozornění na příliš nízký tlak v pneumatikách nebo předpověď počasí jako kritérium pro výběr trasy.

PPE – technologie pohonu střižená na míru

Audi activesphere concept je vzhledem ke svým rozměrům a úrovni výkonu ideální pro použití aktuálně nejinovativnějšího systému elektrického pohonu značky Audi – platformy PPE (Premium Platform Electric).

Stejně jako příbuzné koncepční vozy Audi grandsphere a Audi urbansphere využívá i activesphere concept tento modulární systém pro sériovou výrobu, který je vyvíjen pod vedením značky Audi společně s Porsche AG – první sériově vyráběné vozy Audi na základě PPE budou postupně představeny již v roce 2023. Platforma PPE je koncipována výhradně pro elektrický pohon napájený akumulátory, a může tak v plném rozsahu využívat všechny výhody této technologie – ve prospěch jak jízdních vlastností a hospodárnosti, tak i prostorového uspořádání.

Audi activesphere concept
Audi activesphere concept. foto: Audi

V důsledku toho lze rozšiřovat nabídku elektromobilů v portfoliu značky, a to v segmentech B a C s velkým objemy prodeje. Díky úsporám z rozsahu lze navíc technologie vyšší třídy a rozmanité varianty modelů nabízet v široké produktové řadě. PPE je jako první platforma koncipována pro rozmanitou nabídku aut v segmentech s vysokou poptávkou. Portfolio přitom zahrnuje SUV a CUV s vysokou podlahou, ale i auta s nízkou siluetou, které patří ke klíčovému segmentu nabídky značky Audi – například modelová řada Audi A6, jejíž vnější rozměry a rozvor náprav jsou téměř identické se studií Audi activesphere concept.

Ústředním konstrukčním prvkem budoucí flotily modelů na základě platformy PPE je akumulátorový modul mezi nápravami, který má ve studii Audi activesphere concept kapacitu 100 kWh. Využití celé šířky vozu mezi nápravami umožnilo relativně nízkou konstrukci sady akumulátorů. Audi activesphere concept s pohonem všech kol má po jednom elektromotoru na přední a zadní nápravě, jež dohromady poskytují nejvyšší výkon 325 kW a točivý moment 720 N.m. Přední a zadní kola mají pětiprvkové zavěšení. U koncepčního vozu nalézá uplatnění vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, Audi adaptive air suspension.

Rychlé nabíjení s napětím 800 V

Srdcem systému pohonu všech budoucích modelů PPE bude 800V nabíjecí technika. Ta stejně jako již v modelu Audi e-tron GT quattro umožňuje nabití sady akumulátorů v nejkratší možné době, na rychlonabíjecích stojanech výkonem až 270 kW. S platformou PPE se tato revoluční technika poprvé dostane do segmentů střední a vyšší třídy s vysokými objemy prodeje.

Technologie PPE umožňuje doby nabíjení, které se blíží klasické zastávce na čerpací stanici s autem poháněným spalovacími motorem. K doplnění dostatečného množství elektrické energie pro ujetí více než 300 kilometrů postačuje 10 minut. A za méně než 25 minut lze zvýšit stav nabití sady akumulátorů o kapacitě 100 kWh z 5 na 80 %. Audi activesphere concept navíc nabízí dojezd na jedno nabití výrazně přesahující hranici 600 km, takže v případě potřeby může překonávat i velké vzdálenosti bez jakýchkoli kompromisů.

zdroj: tisková zpráva, foto: Audi

4 Comments on “Nový elektromobil Audi se ovládá pomocí brýlí s rozšířenou realitou”

  1. off

    Chaotický projekt Britishvolt krachnul! Když chcete Gigafactory nestačí jen chtít, musíte mít i schopnosti a technologie. Británie je bez baterkárny a nikdo se tam nehrne a nemá o jejich autoprůmysl zájem.

    Anglie zatím bez baterií. Krach Britishvoltu ukazuje, jak těžké je rozjet gigafactory
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/anglie-zatim-bez-baterii-krach-britishvoltu-ukazuje-jak-tezk/r~d9f59f649b4c11edb1f50cc47ab5f122/

    Zakladatel Britishvoltu Lars Carlstrom po vyhazovu z Britishvoltu odcestoval do Turína, kde v roce 2021 podle stejného receptu založil Italvolt. Ha ha ha asi novej prodavač deště, nebo spíš elektronů. 😜😂🤣🙈

    Houževnatý Švéd s daňovými hříchy chce ohromit Itálii obří továrnou na baterie
    https://archiv.hn.cz/c1-66995810-houzevnaty-sved-s-danovymi-hrichy-chce-ohromit-italii-obri-tovarnou-na-baterie

    1. Podoba s He3DA ciste nahodna? Kdo jezdi kolem tovarny v Horni Suche at poda zpravu jaky je provoz kolem tovarny he3da a kolik aut zamestnancu tam parkuje. Odhaduji tak 3-5 aut. Podvod jak hrom a mnozi to porad nechapou, vcetne zemana ktery ty podvodniky vyznamenal nejakou statni medaili v r. 2017.

Napsat komentář