ABB zakládá nové globální centrum pro vývoj a výzkum e-mobility

ABB chce posílit pozici na trhu s nabíjecí infrastrukturou pro elektromobily. Otvírá nové centrum pro výzkum a vývoj E-mobility Innovation Lab, v němž se bude 120 specialistů zabývat vývojem nabíjecích řešení nové generace.

ABB vstoupilo na trh nabíjení elektrických vozidel v roce 2010 a do dnešního dne prodalo více než 17 000 DC rychlonabíjecích stanic do 80 zemí.
foto: ABB

Cílem nového centra, které vzniklo za US$10 milionů v kampusu nizozemské Delft University of Technology na ploše 3600 m2, je podporovat další inovace v oblasti e-mobility i rozvoj budoucího portfolia ABB a výzkumných projektů zaměřených na elektromobilitu. V roce 2020 byla výše uvedená univerzita zařazena mezi 15 nejlepších vysokých technických škol na světě.1

Společnost ABB je dlouhodobě lídrem v oblasti inovativních průmyslových technologií. Své čelní místo potvrzuje řadou aktivit a významných investic, mezi něž patří jak výše zmíněné centrum v Delftách, tak například i globální Centrum excelence a výrobní závod na nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily za celkem US$30 mil., které se otevřou v příštím roce v Itálii.

Frank Mühlon, ředitel pro oblast infrastruktury e-mobility společnosti ABB, k tomu dodává: „Inovace máme v krvi – ABB stojí v čele rozvoje nabíjení elektromobilů a pyšní se tím, že hraje klíčovou roli v zavádění elektromobility na celém světě. Proto jsme chtěli umístit naši inovační laboratoř pro e-mobilitu právě do Delft, do centra univerzitního kampusu, v němž jsou soustředěny největší nizozemské technické talenty a startupové společnosti.“

Vybudováním komplexu, v němž bude pracovat až 120 specialistů, se ABB vrací do kolébky aktivit v oblasti nabíjení elektromobilů. Byli to totiž právě studenti delftské univerzity, kteří založili společnost Epyon, start-up zaměřený na nabíjení elektromobilů, který ABB v rámci akvizice získalo v roce 2011.

„ABB Elektrotechnika investuje do vývoje a výzkumu přibližně US$400 mil. ročně. To jí umožňuje nejen být nadále v čele technologického vývoje, ale také určovat standardy udržitelné mobility. V rámci této investice je naším cílem posunout hranice e-mobility ještě dále, zejména v oblasti nabíjení, ukládání energie a digitalizace. Nové centrum nám umožní posílit spolupráci s výrobci elektromobilů, a podporovat tak zlepšování výkonu a celkový rozvoj sektoru,“ dodal Mühlon.

Oblastí, na kterou se chce ABB zejména zaměřit, je hladké a bezproblémové propojení vozidel, nabíjecích stanic a jejích sítí s elektrickou sítí a podpůrnými softwarovými systémy. Laboratoř E-mobility Innovation Lab byla vybavena nejmodernějšími technologiemi, díky nimž budou nabíjecí stanice ABB kompatibilní se všemi typy elektromobilů.

Přesně pro tyto účely byly vybudovány simulátory. ABB totiž plánuje provádět 95 procent veškerých testů na digitálních kopiích vozidel. Pro testování výkonu elektromobilů ve velmi horkém nebo chladném počasí ABB vyvinulo speciální zkušebny, v nichž budou elektromobily vystaveny extrémním podmínkám, jako jsou teploty od -40 °C do +100°C a vysoká vlhkost.

Centrum má rovněž velké atrium, do něhož budou moci výrobci zaparkovat elektrické vozy, autobusy i nákladní vozy a v teplém a kontrolovaném prostředí provádět testy, což podpoří rychlý vývoj nabíjecích řešení pro elektrické nákladní vozy a autobusy.

V souladu s trvalou snahou ABB vytvářet a podporovat bezemisní společnost je nové centrum vybudováno tak, aby umožňovalo intenzivní rozvoj udržitelné mobility při minimálním negativním dopadu na životní prostředí.

Pro vytápění a chlazení bude proto komplex ABB připojen na geotermální jednotku, kterou Delft University of Technology využívá pro vytápění či chlazení. Na střeše bude mít centrum fotovoltaické panely se solárními invertory pro přeměnu stejnosměrného proudu na střídavý, což dohromady s pokročilým systémem ABB pro řízení budov, umožňujícím řízení klimatu a světla i ovládání bateriového úložiště, umožní testovat způsoby, jak vracet energii zpět do sítě.

V listopadu letošního roku ABB oznámilo, že hodlá zvýšit výdaje na výzkum a vývoj i digitalizaci tak, aby nově dosahovaly 5 procent ročních výnosů. To je pozitivní zpráva jak pro zákazníky, kterým tento krok přinese ještě inovativnější řešení, tak pro ABB, které zajistí kvalitnější výnosy díky zaměření na vysoce růstové segmenty včetně e-mobility. V rámci celé ABB Group se výzkumu a vývoji věnuje cca 7000 zaměstnanců, z čehož se 70 % zaměřuje na vývoj softwaru a digitálních inovací.

tisková zpráva

13 Comments on “ABB zakládá nové globální centrum pro vývoj a výzkum e-mobility”

    1. tam byli mista vyhrata davno pred tim nez vubec vdeni ABB
      tam byli mista vyhrata davno pred tim nez vubec vdeni ABB rozhodlo ze ten projekt zacne
      znamej u nich dela tady u nas ve meste a pokud nejsi spicka v oboru v danem regionu, nebo znamej nekoho z vedeni, tak moc sanci na misto neni, a prej to tak bohuzel funguje v celem ABB

  1. Tak to jsou strašný kecy 😀 Lídrem jo? 😀 Kdy už
    Tak to jsou strašný kecy 😀 Lídrem jo? 😀 Kdy už konečně doplní nabíječky o možnost současného nabíjení dvou DC a dělení max. výkonu stanice mezi 2 auta. Tím by měli začít. Když vidím na 50kW nabíječce mačo, co to tam láduje po 10kW, tak proklínám nejen jeho, ale i ABB.

    1. Vaše vina za rozčilení se line špatným směrem.
      Vaše vina za rozčilení se line špatným směrem. Elektromobilista za tuto situaci ne vždy může (zpravidla to nedělá schválně).
      1) Síť dobíjecích stanic není hustá
      2) Síť je dále rozbíjena více standardy, což ještě víc limituje počet příležitostí k nabití – možnost dobít každému zákazníkovi na každé nabíjecí stanici.
      3) Síť není propojená (chybí informace o tom, že nedaleko je jiná dostupná příležitost – volná stanice)
      4) Síť je roztříštěná operátory s výrazně rozdílnými podmínkami užití (čez versus Eon, atd.)

      EU jako globální regulátor trhu má být ve svém přístupu přísnější a v co nejbližším čase ukončit výjimky ze standardu (Tesla je v EU sice nerada, ale relativně rychle přijala). Nejlépe ihned by měla povolit užívání pouze jednoho nabíjecího standardu, který máme a není špatný… Mennekes/CCS. Jakkoliv je Chademo a Jazaki starší, je čas poslat ho do propadliště dějin. Jedině tak se zvýší kultura nabíjení v EU. Už jen to, že jeden dnešní rychlonabíjecí stojan ABB by pak po úpravě mohl nabídnout až 3 příležitosti (dvě rychlé CCS a jednu Mennekes pomalou/dokrývací). Kdyby stojany dále propojily na systém plateb (např. něco jako dnes funguje u CNG – více dodavatelů plynu, více provozovatelů stanic, jasné ceny/slevy či pravidla pro každého) a další propojení by vedlo na systém on line obsazenosti s možnou rezervací, to by byl pokrok. A to plánování nabíjení v rámci tras, to by to zdokonalilo. No jo, ale tohle už Tesla vymyslela a takto to provozuje už řadu let… To zase mnozí na svém písečku vymýšlí a tvoří po svém, už dávno dobře funkční i optimalizované věci… Chjo

      1. Chademo tu nabijecku nijak neomezuje a ani moc neprodrazuje. V
        Chademo tu nabijecku nijak neomezuje a ani moc neprodrazuje. V 50kW DC nabijecce je jeden vykonostni modul kteremu je uplne jedno, zda vykon posila pres CCS konektor, nebo Chademo. Ridici modul zvlada oba protokoly. Na stavajici ABB 50kW DC nabijecky muzete dat vic CCS kabelu, ale stejne bude nabijet jen jedno auto pres DC. Predchozi komentar je opravneny. Nabijecky by mely zvladat vykonnostni split mezi 2 EV. Tesla SuC to umi a urcite to neni zadny hokuspokus.

      2. Tak ani jeden z vašich čtyřech bodů mi ani v nejmenším
        Tak ani jeden z vašich čtyřech bodů mi ani v nejmenším nevadí a nijak nesouvisí s mým problémem. Sorry, ale vypadá to, že nejezdíte EV.
        1) Síť dobíjecích stanic je v současné době přeplněná DC nabíječkami a po zpoplatnění DC nabíjení na nich téměř nikoho nepotkávám.
        2) Dobíjecí standardy nic nerozbíjí, protože stejně nejde nabíjet dva DC současně.
        3) Informací o možnostech nabíjení je dost. Do mobilu je mraky aplikací s pěkným filtrováním, navigací s výpočtem dobíjení a i v autech se informace o nabíječkách zlepšují. Řidič potřebuje info v autě, že je obsazeno a ne na nabíječce o jiné nabíječce 😉
        4) Za roztříštěnost operátory jen děkujeme, bude to snižovat cenu. Jednoduchost obsluhy se zlepšuje a všem systém platby „Tesla“ dojde, protože jinak tam nebude nikdo jezdit nabíjet.

        Nefunkčnost dvou DC nabíjení současně mi vadí hlavně do budoucna, kdy bude aut víc. Vadí mi princip, nikoliv aktuální stav, protože poblíž je vždy dost jiných nabíječek. Jen je zbytečné tam jezdit, když bych mohl nabíjet jako druhý na DC.

      3. Taky nechápu instalaci nových stojanů s chademo, stojan
        Taky nechápu instalaci nových stojanů s chademo, stojan přece není investice na dva roky, musí tu vydržet desetiletí možná i dvacet let. Proč se osazují tímto formátem ,kolik se u nás prodá ročně % nových vozů s chademo?

        Trocha hledání odpovím si sám.
        za rok 2020 celkem do prosince 2123 vozů a podle tabulky má asi chademo jen nissan prodal jich 27 !! A kvůli tomu se na nové stanice montuje chademo!

        Jen škodovka za rok prodala přes 800 EV to je možná víc než tu historicky jezdí chademo vozidel.

        edit: ješte 19 ENV200 🙂

          1. Tady nejde o cenu kabelu i když cena kabelu a mám dojem že
            Tady nejde o cenu kabelu i když cena kabelu a mám dojem že i SW je licencovaný a něco stojí. Ale mohli tam být dva konektory CCS a odloženým startem pro druhé EV. Což umožňuje stanice ABB už nyní, ale kdy to využijete v 95% případů to využije majitel chademo vozu, protože v drtivé většině připadů jsou u stanice vozy s CCS.

            Prostě reagovat na trh nových vozů, chápu pro majitele staršího EV to může být flustrující ,ale ty ION a LAefy stejně jezdí jen kolem komína a jsou to vozy na dojetí. Maximálně bych litoval majitel Leafa2 ,ale ten věděl už od počátku co čeho jde.

            1. Pokud by ten odlozeny start fungoval, tak by to mohly udelat
              Pokud by ten odlozeny start fungoval, tak by to mohly udelat uz ted. Je prece uplne jedno, ktere auto z druheho kabelu bude nabijet. A proc tam teda nedaji treti kabel aby tam bylo 2x CCS a 1x Chademo? Az Nissany vymrou, da se jiny konektor a bude to za hubicku. Nissany si plati uplne stejnou cenu jako CCS auta. I kdyz mam ke strategii CEZu vyhrady, jsem rad ze tam nepracuji lide vaseho typu a chvalim je za zvolenou strategii.

              1. Ale tady jde o rozvoj elektromobility a proste to trochu bude
                Ale tady jde o rozvoj elektromobility a proste to trochu bude nekoho bolet. Vemte si ten extrem kdy se udela u nas za rok asi 2x tolik chademo dobijecich bodu, nez se proda vozidel. V soucasne dobe je jednoznacne lepsi mit chademo – je mnohem casteji volne a to neni fer pro moderni Ccs. Az bude DC dobijecka v paru co 10 km jako benzinky tak to resit nebudem.

Napsat komentář