Je to víc než rok, co jsme informovali, že ve Finsku vzniká komplexní systém recyklace baterií. Tehdy šlo o pilotní provoz. Zdá se, že se osvědčil.
foto: Fortum
Společnost Fortum proto oznámila, že na základě pilotního provozu pro recyklaci li-ion baterií z elektromobilů vybuduje celou továrnu. Půjde o investici za 24 mil. euro (asi půl miliardy korun). Továrna vyroste ve městě Harjavalta ve Finsku.
Fortum bude elektromobilní baterie recyklovat jak mechanicky, tak s pomocí technologie zvané „hydrometalurgie“. Hydrometalurgie zahrnuje použití vodných roztoků pro získávání kovů z rud, koncentrátů a recyklovaných nebo zbytkových materiálů.
Poté, co lithiové baterie dojdou definitivního konce své životnosti (tedy nejprve asi 10+ let v autě a následně klidně dalších 10-15 let v bateriovém úložišti), továrna ve Finsku z nich dokáže získat zpět drahé kovy typu kobalt, nikl a další materiály.
Továrna bude výrazně automatizovaná, práci v ní najde pouhých asi 30 zaměstnanců. Spuštění se očekává v roce 2023. Podle společnosti Fortum dokáže proces recyklace získat z baterií nazpět až 95 % kovů v aktivních materiálech.
Takže Finové budou mít suroviny na výrobu lithiovek a my
Takže Finové budou mít suroviny na výrobu lithiovek a my nic, protože přece víme, že baterie se nedají recyklovat. Možná budeme při současné devastaci životního prostředí těžit lithium a vozit do Němec aby škodovce vyrobili baterky. Víme kam jsme vylezli uran a za kolik kupujeme palivové tyče do Temelína A Dukovan.