Výroba elektromobilu Opel Ampera-e už se rozjela, podívejte se

Jan Horčík - 16 Únor 2017

Výroba evropské verze elektromobilu Chevrolet Bolt EV už se rozjela. Opel Ampera-e se vyrábí v továrně Orion v Michiganu.auto výroba elektromobilu Opel Ampera-e Michigan Orion GM

Výroba elektromobilu Opel Ampera-e v americké továrně společnosti GM
foto: GM

První dodávky elektromobilu Opel Ampera-e začnou letos v červnu v Norsku, evropské mekce elektromobilismu. Jsme dost zvědaví, jak to tam pohne podílem elektromobilů na celkových prodejích aut. Dostane se Norsko letos na 50 %?

Následovat bude postupně zbytek Evropy. Česká republika se auta bohužel dočká až v roce 2018. Neměl by ale být problém si pro něj dojet k nejbližším šťastnějším sousedům. Elektromobil Opel Ampera-e nabízí reálný dojezd asi 380 km na jedno nabití.

elektromobil Opel Ampera-e u mostu Golden Gate Bridge v San Francisku

Elektromobil Opel Ampera-e u mostu Golden Gate Bridge v San Francisku
foto: GM
 

Takže PSA vlastněj ze 14 % Číňani od roku 2014. To se nám to vybarvuje.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele ozana

Dojezd 380km WLTP (520km NEDC)

a další video

a ještě

---

Jezdím na proud, najeto prvních 49 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bez tepelného čerpadla to bude mít za mrazů jen o málo větší dojezd je IONIG.

Od kdy platí to WLTP?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele ozana

Proceduru WLTP budou muset absolvovat vozidla uvedená na trh po září 2017. Všechny vozidla prodávané v EU budou muset udávat emise a spotřebu podle nové normy po září 2018. Do konce roku 2019 však zůstane právně závaznou normou NEDC. Takže až od roku 2020 budou muset automobily plnit emisní normy podle WLTP.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 49 tisíc km.

GM chysta prodej OPELu Frantikum PSA a osud Opel Ampera-e je ve hvezdach. Mozna se bude prodavat pod jinym jmenem.
Sefove OPELu v DE maji projekt premeny OPEL fabrik jen na ciste elektricka auta. Prodejem z toho asi nic nebude. Bylo by fantasticke, kdyby OPEL zustal a vyrabel pouze EV. Drzim palce.

Podle článku zde ten projekt přeměny OPELu měl cílový rok 2030, tj. něco jako sliby VW :-)
Ale hlavně, součástí transakce by údajně mělo být to, že celá nová skupina PSA-Opel by měla přístup k technologii Bolta - mohla by taková auta vyrábět pro Evropu v licenci. To by bylo ještě lepší, než když se Ampery-e vyrábějí v Michiganu a v Evropě asi jen smontují ;-)

Nejvíc lidi od koupě odrazujou přední úzký sedačky, které jsou navíc kvůli airbagu asymetrické.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Ono to má airbag? Proboha co je to za argument, že kvůli airbagu budu mít nesymetrické sedačky. A kde máte statistiku nezájemců?

Běžne si dělám statistky sám v terénu, ale tentokrát jsem se na to vykvajz :)))
Po zbytku se ptej těch co si to v emerice testujou. např ve FB skupině Bolt owners
Za každýho si udělej čárku a máš to. :) Stačí na to gůgl. ;)
nebo http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5675
Jestli čekáš na to až ti to někdo tady na hybridu přinese pod nos tak se načekáš.

Ty si nikdy neslyšel o airbazích v sedačkách nebo furt žiješ minulém století??
"Bolt has asymmetric front seats. Outboard bolster is bigger to house airbag, while inside bolster is smaller."

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Jsem na to zvědavej :-) jestli v EU přidaj i tepelný čerpadlo? Bolt ho nemá...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale klimatizáciu bude mať. Nejde klimatizáciu použiť aj ako tepelné čerpadlo?

Klimatizáciu ide použiť na kúrenie keď je už tak vyrobená, keď je to len klíma, kúriť sa ňou nedá.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale můžeš si pustit klimu a nechat si přitom vykúriť :-)
Používat klimu i na vytápění je technicky hrozně jednoduché. Stačí dva dvoucestné ventily a výparník konstruovaný na vyšší tlak, páč se použije jako výparník. Nechápu, že to nemontují standardně do všech aut, i spalovacích. Místo toho tam montují jako přídavné topení odporová tělesa, která mohou mít maximálně asi desetinový výkon.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jako kondenzátor, samozřejmě, překlep.

Obrázek uživatele Jolinar

To se mi nechce verit

Obrázek uživatele ePavel

Osobně jsem přesvědčen, že je lepší za stejné peníze dát do auta větší baterii, než tam cpát zbytečně složité tepelné čerpadlo. Zaznamenal jsem info, že ioniq bude mít čerpadlo za příplatek 140.000 Za to má člověk u tesly 10kWh navíc.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud to auto má klimu, znamená to navíc dva ventily a robusnější výparník. Hmotnostně asi tak půl kila a výrobní náklady asi tak 500Kč.
Veřejnost je (úmyslně) zmatená pojmy klimatizace a tepelné čerpadlo.
Je to jedno a totéž zařízení. Na jedné straně odebírá teplo a na druhé straně ho předává. A dá se jednoduše vyrobit tak, aby se ty strany daly prohodit.

Obrázek uživatele ePavel

Samozřejmě, že klimatizace je tepelné čerpadlo. Nejsem odborník na klimatizace, pouze ze zkušenosti vím, že když nám dělali na firmu nabídku, tak varianta co uměla i topit byla dražší o cca 70%, k pětikilu to tedy mělo hodně daleko. Navíc, pokud by v autě byla klimatizace co by měla odebírat teplo ze vzduchu, tak by to mělo smysl na jaře a na podzim. V zimě by se účinnost blížila přímotopu. Proto u EV ty tepelná čerpadla berou teplo například z měniče, jak mi vysvětloval jednou majitel Kia.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A nepočítalo se v té budově s vyšším instalovaným výkonem?
U budovy je na vytápění potřeba mnohem vyšší výkon než na chlazení. U auta ne.
Pokud chtěli o 70% vyšší cenu za stejný instalovaný výkon, je to marketingový trik, stejný jako těch 150 tis za Tč u EV.
I nejlevnější přenosné klimy za 6tis. mají možnost topení.

Obrázek uživatele ePavel

Proč by u budovy bylo potřeba většího topného, než chladícího výkonu? Auto je lépe zateplené, než budova? A bavíme se o procentech, tak to je snad jedno. Nezdá se mi, že by všichni výrobci klimatizací uzavřeli kartel a účtovali si u výrobků s 5% rozdílem pořizovacích nákladů o 70% vyšší prodejní cenu. Byla by jen otázka času, kdy přijde konkurence která to neudělá.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U budovy největší podíl tepla dovnitř i ven projde pláštěm budovy.
U auta musíš především ohřívat a chladit vzduch, který musí jít dovnitř, aby posádka měla co dýchat. Pak chladíš teplo, které vydávají lidé uvnitř auta. Teplo v autě ovlivňuje přímé slunce mnohem víc než v budově. V autě topíš v zimě třeba na 18, páč se nesvlíkáš, v budově na 23. Pokud v autě nepustíš klimu, můžeš tam mít i za jízdy třeba i 40, v budově míň. Dobře postavená budova vůbec klimatizaci nepotřebuje.
orientační data:
rodinný dům topení 15kw
chlazení 5kw
os. auto webasto 8kw To je výkon, který ohřeje auto během 30 minut.
přídavné el. topení 1kw
klima 5kw
Otočí-li se chod klimy, přidá se k topnému výkonu ještě příkon kompresoru, takže 5kw stoupne třeba na 7.

Obrázek uživatele ePavel

Klimatizace k chlazaní nepoužívá kompresor?

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kompresor je základem.
Kompresor stlačí médium, tím do něj předá energii. Ta se při kondenzaci předá v kondenzátoru společně s teplem, odebraným z výparníku při vypařování. V režimu chlazení je teplo, vyrobené kompresorem odpadní, při režimu topení se využije.

Obrázek uživatele ePavel

Otočí-li se chod klimy, přidá se k topnému výkonu ještě příkon kompresoru, takže 5kw stoupne třeba na 7.
Z této věty mi vyplinulo, že se kompresor používá jen pro topení. Princip tepelného čerpadla v celku chápu.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Ne, Tomig to psal správně.

Stále se jedná jen o jeden kompresor s jedním elektrickým motorem. Jenže při topení se jeho (toho samotného kompresoru) jeho teplota připočte k výkonu co udělá chladivo do kondenzátoru (který je zdroj pro topení ve ventilaci auta).
Topení - kompresor(1kW) + chladivo(3kW) jde do kondenzátoru kde topí (4kW v kabině) a ten ohřívá auto - výparník je (3 kW třeba v masce auta).

Chlazení - kompresor(1kW) + chladivo (3kW) jde do kondenzátoru (4kW v tomto případě je v masce auta) - výparník je v této funkci (3kW v kabině auta) a ten to auto ochlazuje.

Materiálové, je ten systém téměř totožný, ale pro funkci topení se musí přidat ventil na obrácení chodu chladiva v systému a proto si výparník a kondenzát prohodí funkce!
Takže otázka finanční je zanedbatelná i kdyby to mělo dělat 10 tisíc, tak je to moc.

Obrázek uživatele ePavel

Jasně, tak nějak jsem si to představoval ale není mi jasné proč si za to tolik počítají. Nebude tam například ještě rozdíl v tom, že při topení pracujeme s vyšším rozdílem teplot? Když si v zimě chci topit na 24 a venku je -20 je to teplotní rozdíl 44 stupnů, kdežto když chladím v létě na 24 a venku je 40, tak je ten rozdíl jen 16 stupňů. Nedovedu si v autě představit, že budu mít na topení systém vzduch-vzduch. Asi bych potom mohl mít pod kapotou pěkně namrzlo.

---

http://ts.la/pavel4572
Najeto 150.000 el. km. 21 měsíců bez spalováku.
Výroba nabíjecích kabelů a wallboxů.
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabely-pro-elektromobily~c144.html

Samozřejmě, že rozdíly tam jsou, v účinnosti, velké možná ještě větší rozdíly jsou při chlazení, nízká venkovní teplota snižuje ale topný výkon. Stejně to funguje u klimatizace s topením nebo u tepelného čerpadla (v podstatě je to totožné) pro ohřev RD. Takže si to klidně představ, ono to tak funguje. Při větších mrazech stejně už musí vypomoct elektrické spirály.

Namrzlo ?
Záleží, kde je umístěn, ale vždy se musí odvětrávat, takže o moc víc(míň) jak venku tam nebude.

Daleko horší to bude při chlazení, to je pak jeho teplota o dost větší jak venku, tam se to musí setsakramentsky odvětrávat.

Díval jsem se do auta a ten kompresor je napojený na hlavní motor auta, takže nemá ani svůj motor jak jsem si původně myslel. Asi se spíná nějakou spojkou, nevím ale jak regulují jeho otáčky, a jak běží, když auto stojí?
Když nabíjím a jsem v autě tak si topím, ale asi je to spirálami, když jedou z nabíječky, tak je to stejně jedno.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je totiž o tom, že absolventi dopravních škol kteří posléze auta opravují holt mají vzdělání jaké jim bylo s hůry dáno. Používají proto pojmy aby byli zajímaví a to že jim ostatní nerozumějí považují za svou vyjimečnost. No a tak potom zlidoví pojmy, že si technik rve vlasy. Bohužel realita. Jestliže se z megového města rozšíří citace "třikrát méně než" (pro ty co se baví česky prý jde o "třetinu") i do učebnic ZŠ, tak s tím neudělají nic ani zástupy matematiků a češtinářů.

Přesně tak. Neexistuje technická ani ekonomická překážka, aby v každém EV nebyla klima, která dle potřeby chladí nebo topí. Proč zbytečně plýtvat energií bez ohledu na velikost akumulátoru. Ono by se popravdě hodilo i do spalováků, aby se nemuselo čekat, až se ohřeje motor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

technická překážka je, že to je další zbytečné kurvítko. Klimy zde nejsou masově déle než 10 let a před tím auta také jezdily.
Ekonomická překážka je, že výrobce místo zvýšených nákladů za klimu chce po zákazníkovi "tržní cenu". Už z principu mu ji nedám. Nejhorší je, že neexistuje výrobce vyrábějící elektromobil s akcelerátorem, brzdou (rekuperací), volantem a nic víc. Takové Saxo s novou kastlí a aku na těch 300km. Za cenu 150kKč+cena aku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ctirad:
Máš asi poněkud fantastické uvažování.
Jakpak bys to chtěl provést, abys topil dříve, než se ohřeje motor?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spalováky přídavné topení běžně mají odporové. Aby se co nejrychleji po nastartování vyhřála kabina, odmlžila okna, případně i rychleji zahřál motor. Kdyby se to řešilo zmíněnou konstrukcí klimatizace, bylo by to mnohem výkonnější. Nejde o spotřebu, ale o to, že ta klima, která je hnaná přímo řemenem může při příkonu třeba 2kw dát výkon 6kw, zatímco to odporové topení je omezené alternátorem. Takže dá nejvýš kilowatu.

Obrázek uživatele Josef

Problémem trochu je, že tepelné čerpadlo dobře funguje jen při teplotách nad nulou nebo mírně pod nulou. Pak už dochází k zamrzání výparníku a ten se musí přímotopně odmražovat.

K namrzání výparníku dochází hlavně při teplotách okolo nuly,při větším mrazu je sušší vzduch a namrzání zase menší.Když namrzne,reverzací se zase odmrazí,což nějakou energii stojí,ale ani při těch nejhorších podmínkách okolo nuly nemá čerpadlo menší účinnost,než přímotop.Navíc každý současný elektromobil má klimatizaci a přidat pár součástek,aby zároveń fungovala jako tepelné čerpadlo není nic náročného.Takhle to už dávno používají některé diesely,protože mimotoho že smrdí a v zimě nechytají ještě k tomu netopí.Konkrétně některé Dieselové Toyoty od roku tak 2005,ale určitě i další.

Obrázek uživatele Josef

Ok, díky za doplnění.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To se řeší tak, že se jednou za čas na krátkou dobu zase otočí chod, výparník se odmrazí a běží vesele dál. Je to jen otázka softwaru a u bytových TČ to funguje. Při nízkých teplotách má samozřejmě TČ nižší výkon a účinnost a pomalejší náběh.
U spalováků by se odmrazování vůbec řešit nemuselo. To TČ poběží pouze třeba půlhodinu po nastartování, pak se vypne a výparník se sám odmrazí teplem od motoru.

Obrázek uživatele Josef

Díky za info. Tohle mne nenapadlo.

Co tak třeba tím tepelným čerpadlem?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ctirad:
Dobře, připustím diskusi a rovnou se ptám:

ODKUD chceš brát tu energii k vytápění?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z baterie

Ano, musela by to být baterie jako v hybridu - musela by mít kapacitu 1kWh ale pro ohřev motoru zcela dostatečné

Samozřejmě z okolního vzduchu. Vnější výměník se vám ochlazuje a vnitřní v kabině zahřívá. U klimy je to naopak. Motor potřebujete jenom k tomu, aby točil kompresorem a na to nemusí být zahřátý.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ctirad:
Fajn, tak dál:

KDE bude výparník?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

výparník bude pod kapotou v přední části vozu. Místo chladiče u spalováků.

Záleží, jestli zrovna topíte směrem ven (chladíte) nebo dovnitř (topení). Ty výměníky na obou stranách musí být konstrukčně přizpůsobené aby mohly fungovat tak i tak. Funkci topení má dnes i většina lepších domácích klim na trhu. To není žádná kosmická technologie.

Funkci topení májí dnes všechny domácí klimatizace nejen lepší!
Systém je u obou úplně stejný, jen u topení je tam přidám ventil, který otočí směr proudění chladiva, toť vše.
Dnes už i všechny klimatizace nejen ty lepší mají regulovatelný výkon pomocí otáček kompresoru.

Jak jednoduché milý Watsone.

Kdo to hned nedělá s chlazením a topením, tak chce jen vydělávat na dalším případném vylepšení modelu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem, pokud bude výparník v masce chladiče??

Ten v masce vůbec není potřeba.
Kdyby byl v masce tak ten vzduch půjde do motorového prostoru!
Kam ho automobilka dá tam bude.
Když tak se vyjádři konkrétně o co ti jde?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

e-LUKY:
Jde o to, že zde několik lidí víří debatu s představou, že se do auta namontuje tepelné čerpadlo.
Naprostý nesmysl, nemůže to mít přínos.
Proto chci slyšet, KDE bude výparník umístěn.
Na odpověď, že v masce chladiče, jsem následně chtěl vědět, kam tedy půjde vzduch po průchodu výměníkem.
---
Aby vůbec mohlo TČ přinést efekt, musí procházet výparníkem velké množství vzduchu.
To je ovšem u auta dost těžko možné, už jen kvůli nemožnosti umístit velkou plochu takového výměníku.

Ale ten výparník může být kdekoliv a vepředu, vzadu a ten průchod vzduchu může klidně zajistit ventilátor (stejně jako u domácích klimatizací)i s regulací otáček. Přece když auto stojí tak klimatizace funguje dál.

Já mám tepelné čerpadlo na topení i chlazení v e-golfu a funguje naprosto výborně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ctirad:

KDE bude ten výparník...?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pod kapotou v místě kde spalováky mají chladič motoru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

Co na tom ještě nechápete? Tady to máte i s obrázky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ctirad:
Pokud vedeme seriozní debatu, pak je třeba taky odpovídat k věci.

Tak ještě jednou a víc polopaticky:

KDE bude na vozidle umístěn výparník, tj. zařízení fungující jako vnější výměník?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tam, kde má 95% současných aut kondenzátor.
Nikam se nic nového umísťovat nebude. Ten výparník tam je, akorát se jmenuje kondenzátor. Tím, že se změní směr stlačování chladiva se z kondenzátoru stane výparník.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tomiq:
Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli máš běžné auto, tak otevři kapotu a podívej se, jak to tam vypadá.
Pokud máš klimatizaci, tak těsně za nárazníkem je kondenzátor klimatizace, za ním chladič vody, případně před kondenzátorem ještě intercooller. Pokud nemáš klimu, je tam jen chladič vody, který funguje úplně stejně. Mřížkou vepředu se nasává vzduch, ten projde přes chladič a ventilátor a pak motorovým prostorem odchází dospod, případně dalšími větracími otvory. Myslel jsem, že tohle je tak jasné a jednoduché, že to musí pochopit každý.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tomiq:
Aby mohlo TČ fungovat a přinést nějaký efekt, musí procházet výparníkem velké množství vzduchu.
Prostor před výměníkem a za ním musí být volný - pokud bude v masce, bude účinnost mizivá.
Podívej se, jak vypadá výměník někde u baráku...

tepelne cerpadlo ma priblizne stejny vykon jako klima. Kazde moderni EV ma dnes klimu a vse funguje OK a bez nejakych obrych vymeniku. I obycejna EV jako Leaf muzou mit za priplatek TČ a vse funguje a nic neni zvenci videt. A Leaf topi s TČ bezesporu dobre.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nenapadlo tě, že barák je větší než auto a na jeho vytápění je třeba více tepla?

Obrázek uživatele ozana

A u baraku tam ten vzduch tlaci kdo?

Za jizdy vozu pres chladic fouka vice nez dost!

---

Jezdím na proud, najeto prvních 49 tisíc km.

Je mi líto, ale jestli nerozumíte principu tepelného čerpadla tak sem nechoďte.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Marty:
Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

Obrázek uživatele Josef

Pokud vám to ze zde uvedených odpovědí ještě nedošlo, není vám pomoci. Chechta anonym.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

Obrázek uživatele jurazhor

tam,kam po průchodu chladičem

---

jurazhor

Obrázek uživatele ozana

Voda i vzduch si cestu vždy najdou.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 49 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Celá diskuse se nám stočila k tepelnému čerpadlu.
Když to shrnu: Otočení směru klimatizace k vytápění auta nejen je možné a přínosné, jak tvrdím, ale běžně se používá, jak tvrdí EBobo.
A výrobci elektromobilů ty 2 ventily prodávají za 150 tis, zatímco dieselové Toyoty to mají v základní výbavě.

Auto na papíru vypadá dobře a popravdě jsem byl na auto natěšen. Po pár uživatelských recenzích/video recenzích už mě to auto nechává trošku chladným :-D.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

preco?

na co sa stazuju recenzenti ??

Obrázek uživatele ozana

Na úzký sedák řidiče.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 49 tisíc km.

úzké sedačky(říkali to u hubení američané:-)), občas se zvláštně chová na cestě. Odporové topení. Obcas problem s ergonomii ovladacich prvku ale to je subjektivni a další

Sorry, ale pokud kupuju krabici a nejsem odborník, tak mi odporové topení nemůže vadit, protože mne ani nenapadne se na to zeptat. Opět tu chybí statistika. Kolik líbí nechce z kolika a proč. A kolik naopak. Jinak je to je kvák kvák.

Už to sem sypej! :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

Elektromobil a akumulace energie s dotacíEVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyPůjčte si elektromobil TeslaŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlinePůjčte si elektromobil Tesla Model X!