Toyota představuje nový pětimístný Prius Plug-in Hybrid

redakce - 24 Červenec 2019

Prius, celosvětově první hybridní vůz, je technologicky inovován už více než 20 let. Nové provedení Plug-in nabízí zákazníkům pět míst k sezení a nový černý metalický lak.auto Toyota Prius plug-in hybrid

Nový Prius Plug-in Hybrid je i praktičtější, nabízí totiž pět komfortních míst k sezení. Interiér dostal kvalitnější černé obklady nahrazující stávající bíle a nové čalounění, exteriér zase zdobí nový metalický černý lak.
foto: Toyota

Plně hybridní soustava pohonu má velmi nízkou spotřebu paliva 1,3 litru/100 km při emisích CO2 na úrovni 29 g/km (podle metodiky WLTP), přičemž nabízí i možnost jízdy pouze na elektřinu do vzdálenosti až 50 km při maximální cestovní rychlosti 135 km/h.

Prius Plug-in je vybaven tepelným čerpadlem, které využívá teplo z okolního ovzduší, a napomáhá tak zvyšovat provozní účinnost oproti klasickým systémům topení, které využívají odpadní teplo z motoru nebo jsou napájeny elektřinou.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Cena Toyota Prius Plug-in Hybrid v Česku začíná na 990 900 Kč.
foto: Toyota

Systém ohřevu baterie zase během dobíjení zahřívá články na efektivní provozní teplotu, což zaručuje dostatečnou úroveň výkonu a účinnosti baterií s cílem maximálně omezit dopady chladného počasí na jízdní dosah v režimu EV.

Výsadou modelu je i unikátní fotovoltaický panel k výrobě elektřiny pro dobíjení hybridní baterie. Dobíjení solární energií může prodloužit jízdní dosah v režimu EV až o 5 km denně, což odpovídá přibližně 1 000 km jízdy čistě na elektřinu za rok (200 dnů/rok).

Toyota Prius plug-in hybrid

Toyota Prius plug-in hybrid
foto: Toyota

Od uvedení na trh v září 2016 se prodalo přes 1 700 vozů Prius Plug-in Hybrid s fotovoltaickým panelem, což nyní představuje cca 1 700 000 kilometrů ujetých každým rokem na sluneční energii.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Tomáš

Konecne 5 mist. Hura!
Ale znam pani (Japonka) ktera ma ten 4-mistny a rekla mi ze si tohoto faktu vsimla az kdyz si ho koupila. Inu lide jsou ruzni.
Nakonec v tom jezdi stejne sama.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Tá spotreba 1.3l/100km je nezmysel. Asi sa vzťahuje iba na prvých 100km jazdy. Ak by som potreboval prejsť za deň 500km po rovine tak ma baterka kapacitu na 50km a zbytok 450km budem so sebou vláčiť ťažkú, prázdnu baterku a jeden nepoužiteľný elektro motor. A spotreba bude ďaleko nad 1.3l.

Obrázek uživatele Tomáš

Kdyz pojedete dlouho z kopce muze mit spotrebu i 0l/100km a nebo muzete diky rekuperaci zpusobit zazrak a mit spotrebu zapornou.
Hle, perpetuum mobile.
Jen dodavam, neberte me vazne, pisu obcas pekny hlouposti....:-)

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

U Passata GTE, což zde bude dost podobné psali baterie 125 kg, elektromotor 34 kg, tedy ta zbytečná váha je jen cca 160 kg. Mnohem horší je to s vláčením té spalovací části, tam je 100 kg převodovka, motor bude mít tak 130 kg, ostatní nezbytnosti nejmíň 50 kg, k tomu 30 kilo v benzínu... a je to hnedle dvojnásobek zbytečné váhy, která se vleče při provozu na elektro.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Koukáte na to moc jednostranně, PHEV sice sebou na elektriku vláčí motor , vejfuk, nádrž, ale zase je použije na delší trasy.

Navíc má baterii jen o váze 1/3 , 1/4 než čisté EV takže výsledná hmotnost je prakticky vždy nižžší než u čistého EV.

To by jste stejně mohl říct proč EV sebou vláčí tak těžkou baterku zbytečně, když na dlouhé trasy jede jen občas.

Jen pro info - Prius žádnou převodovku nemá, má zařízení zvané Power Split Device, které se uplatňuje jak při provozu na elektriku, tak na benzín. Váží odhadem do 10kg.

Pro upřesnění
PSD je planetová převodovka - nedochází tam k žádnému řazení (zasouváním různých ozubených kol), ale pořád je to převodová skříň / převodovka.

Dobre. Myslel jsem to hlavne tak, ze Prius nema neco ve stylu https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#/media/File:ZF_Stufenautomatgetriebe_8HP70.jpg

PSD je v jedne "skrini" spolu se dvema elektromotory a jeho vaha je relativne mala ve srovnani s tradicni prevodovkou.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Aha, díky. Koukal jsem, že váhový rozdíl je opravdu dost velký. Takže to vypadá, že Toyota je o parník napřed před VW.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Passat GTE je možná o 200 Kg težší než prius,ale asi to nejsou moc srovnatelná auta na porovnávání hmotností?

Nemůžete je přece srovnávat je proto že jsou oba PHEV

spíše bych to srovnával s Golfem GTE , ten je težší jen o 40 Kg,ale stejne ten golf je mnohem silnější má i nesrovnatelně vyšší maximálku.

Tahle toyota má 1550 Kg prázdná , stejně má Ioniq, Niro ,když by mělá 1300 Kg neřeknu ani slovo.

To je presne ten rozdil kdyz postavite auto okolo hybridniho reseni od zakladu (Toyota) nebo kdyz jen vyuzijete hybridni princip pohonu spolecne s tradicnimi komponenty ktere VW koncern ma k dispozici.

Obrázek uživatele Marek_

V oblasti hybridních pohonů bych řekl, že ano. A nejen před VW :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Spotřeba není na pvních 100 Km , je to spotřeba v homolagačním cyklu a ten nemá 100Km a celý se jede s nabitou baterkou.

Počítejte se mnou 50 Km ujede na baterku, takže 1,3 l/50 Km je 2,6 litru na 100 Km.

Tak nízkou spotřebu nemůže mít žádné takhle velké auto.

Jinak s tím zbytkem nesouhlasím, nikdy nejedete 500 Km po rovině bez zastavení, stále to bude normální hybrid ještě vylepšený o velkou baterku na rekuperaci a dá se jet i 3000 Km a mít baterku stále nabitou pro účely akcelerace je to jen o nastavení ve voze.

Mam na tomto aute najazdenych 36tis km. priemerna spotreba do 3l/100km. Dnesna jazda napr po ostrove Korcula (stupania,klesania), dediny do 90km/hod bola prvych 50km nula (presnejsie cca 5kwh z baterky cize do 1,5e) a dalsich 50 km v rezime hybrid spotreba 4.7 l/100km, priemer do 3l/100km. Funguje to, ale len ak mate denny najazd do 100km a lacne nabijanie okolo 20c/kwh. Co je na Prius PHEV super je v clanku spominane tepelne cerpadlo vdaka ktoremu sa da jazdit do -15st len na elektro (na rozdiel od hyundai) a schopnost aj po 'vymlateni' zakladnej casti baterky jazdit v hybrid rezime.

---

+havo+

Tepelne cerpadlo je dobre to je jiste vyhoda, ale zase snizuje dojezd. Takze skutecny prinos ,myslim treba v rocnich nakladech na benzin a rlektrinu je sporny. Kia a Hyundai topi odpadnim teplem ze spalovaku takze na delsi trase zadarmo , na kratkych do 10 km je to blbe uznavam. Jinak kazde phev jede po vybiti baterky jako hybrid ne jen toyota.

Možná se mýslím, ale PHEV určitě nejede jako HEV, protože nemá dobíjení baterie z motoru, ale pouze rekuperaci.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Ma dobijeni z motoru pres stargenerator. Obe auta jsou identicke a chovaji se skoro stejne. Phev v hybridnim rezimu s vybitou baterkou bere dokonce mene benzinu nez HEV mam to z vlastni zkusenosti rok a pul jsem mel HEV a nyni rok PHEV.

Díky za info ten rozdíl 300000 Kc to je masakr.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

To sa mylite.

Alespon tak mi to vysvětlili v Kia prodejně.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Nestudoval som to detailne, mozno sa mylim ja. Ale potom by to auto nebolo hybridom, ale elektromobilom dokedy ma energiu v baterii a cistym spalovakom ked bateriu vybije. Zil som v tom, ze ked ma PHEV uplne vybitu bateriu, tak ju pri jazde na spalovak spalovakom ciastocne dobija, aby mal energiu pre elektromotor, ak ju bude potrebovat, teda nie len rekuperaciou.

Ano, kdyz se baterie vybije pod 20%, ukaze dojezd 0 km ,ale pokracuje dal na elektrinu a pod 15% se pousti a vypina spalovak dle potreby. Baterka chodi od 5 do 20%. Kdyz je dlouhe klesani uni klidne i 20 Km narekuperovat. Nebo de da i nucene nabit spalovakem ve sportovnim modu.

Možná nám to objasní místní majitel PHEV Niro, jen jsem z nich nedostal odpověď na to, proč mají výkonově úplně stejná auta s prakticky stejnou technologií a motory mezi sebou cenový rozdíl 300 tis. Kč, tedy evidetně asi cena 8.9 kWh baterie + řídící obvody a palubní nabíječka.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Mate pravdu nabijecka, zasuvka, vetsi baterka ,vykonnejsi e motor. Na cenu se zeptejte u KIE. Proc stoji e niro, 2x tolik nez HEV a pritom mema spalovak, vejfuk, nadrz a 6st dsg? Vse ostani k provozu na ev vcetne el.nkompresoru na klimu ma?

Cena běžných EV se nekalkuluje, všechny stojí 900 tis až 1.2 mil. bez ohledu na výrobní náklady. Změna přijde až příští rok.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Stejny je to i s tim Phev. Jedine u hybridu je ta cena rozumna viz. Kona hev. Proste dan za to kdyz to umi jezdit na neco jinyho nez benzin.

"2,6 litru na 100 km nemůže takhle velké auto mít". Ano a ne. Za ideálních podmínek to tak může být.

Já s Priusem Plug-in jezdím. Běžná letní spotřeba na delších trasách (200+ km) je mezi 3,0 a 3,5 litru (bez dobíjení baterky ze zásuvky), pokud nejsou po cestě dálnice. Nedávno jsem jel trasu 200km s celkovou spotřebou 2,5 litru.

Co se týká cesty po dálnici, včera jsem jel trasu Hradec Králové - Praha Zličín a zpět s celkovou spotřebou 3,6 litru na 100 (tempomat nastavuju na 125 tacho, ale nebojím se jet rychleji když je potřeba).

Ano, 1,3 na 100 to není. Ale špatné taky ne.

Jo a ta baterka se chová trochu jinak než "nabito-jedu jako hybrid, vybito-jedu jako čistý spalovák"

Jeste musim doplnit - tohle jsou samozrejme hodnoty z leta. Na zimnich pneu je to samozrejme horsi - tam kolikrat vidim hodnoty lezouci pres 4 litry.

Ale diskutujeme o spotřebě bez extreního zdroje, vy počítám vyjíždíte s plnou baterkou a vracíte se s prázdnou, to tam musíte dopočítat.

Jaký máte ročník toho priuse? Přeci jen Niro není Prius, ten se měří spíše Ioniqem.

Jám s Nirem plná baterka, prázdná v cíli jedu trasu Liberec-Praha a zpět 260 Km za 3,6 litru. Včera jsem jel 130 Km za 2,2.

trasy do 100 Km kolem 1,4 je to prostě matematika.

Máte pravdu že i s vybitou to jede jak hybrid.

Já tedy na delší trase aktivně přepínám pohon do kopců a na dálnici dávám hybridní. Město, okresky a dálnice spíše klesání na baterii, tím stylem najedu na baterku i přes 100 Km a je menší doba zapnutého spalováku a celková spotřeba je mnohem lepší, než prvních 50 Km vybít baterku a pak jet jen jako hybrid. Prostě když už beží spalovák tak at maká co nejvyšším výkonem.

Ano, vyjizdim s plnou a vracim se s prazdnou. Delal jsem ale experimenty, jel jsem jednu 180km trasu v ciste hybridnim rezimu a zpet zase se spotrebovanim baterky (profil trasy byl podobny obema smery, nebylo to "do Alp a zpet"). Vysledek - 3,4 l/100km a 3,1.

Takze ano, vliv baterky tam jiste je. Na druhou stranu na 400km trase je maximalne v radu nekolika malo desetin litru indikovane spotreby.

Rocnik mam lonsky, auto je vyrobene minule leto.

Ja pohon nijak aktivne neprepinam s jedinou vyjimkou - na dalnici zapinam hybridni rezim, aby mi zbyla baterka do mesta (typicky do Prahy).

Obrázek uživatele Tomáš

Vy mate asi Prius Plugin druhe generace a ne "dedecka" z r. 2012 jako ja. Proto zrejme ty lepsi cisla. Bylo by to logicke.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Obrázek uživatele Tomáš

Muzu jen potvrdit. Moje dlouhodoba spotreba jen v hybridnim rezimu je 3,5l (vetsinou dalnice), kdyz zapoctu i externi dobijeni tak presne 2l na 100. Ale doted nechapu jak dociluje tenhle Prius PHV tak nizky spotreby jen v hybridnim modu.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Uprimne receno, ja taky uplne ne. Sice nejezdim jako zavodnik, ale normalne na hranici predpisu s okolnim provozem a bez jednoho oka prilepeneho na ukazatel spotreby.

Proste behem tech mnoha generaci hybridniho pohonu dokazali hodne snizit vnitrni ztraty a zaroven udelat ten elektricky subsystem hodne efektivni. Je fakt zajimave videt, jak pri dobrzdovani pred obci "ziskam" par set metru dojezdu navic (nesleduju to nijak cilene, ale ukazuje mi to HUD). Ten pak samozrejme zase "spotrebuju" pri zrychlovani pri vyjezdu z obce.

Obrázek uživatele Tomáš

Super je to v horach kde muzeme oproti klasickemu hybridu rekuperovat daleko vic. Jen jednou se mi podarilo na prudkem 14km dlouhem sjezdu narekuperovat plnou baterku, asi 20km. Me ta mala spotreba v hybridnim modu strasne (mile) prekvapila. Nejdriv sem podeziral merak jesi neni rozbitej.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 15000 km.

Zapomnel jste dodat po rovine, kde navic bude minimum provozu, abyste za celou dobu nemusel ubrat plyn ci dokonce brzdit. V opacnem pripade (a vsadim se s Vami o cokoliv, ze ten je pro mistni ctenare beznejsi), se baterie a elektromotr vyuziji pro rekuperaci pohybove energie do elektricke a potom znovuvyuziti te elektricke k pohybove. Proc by jinak hybridy mely nizsi spotrebu? Nemsite brat extremy, nebo Vy jezdite bezneji 500 km po rovine bez brzdeni nez jine trasy, kde brzy ci brzdeni motorem vyuzijete?
Kazdopadne plne souhlasim se zhovadilosti mereni spotreby na kratkou vzdalenost. Meli by u PHEV udavat dve spotreby. Jednu ciste na elektrinu + dojezd a druhou ciste na hybridni rezim.

V U.S. se uvádí spotřeba v MPGe, tj. počítá se spotřebovaná energie přepočítaná zpět na lidsky stravitelnější spotřebu v benzínu. Prius plugin má udávanou spotřebu 133 MPGe. Pro srovnání - TM3 má 126 - 134 MPGe podle modelu (vyšší MPGe je lepší).

Bych to upřesnil 133 MPGe má v elektrickém režimu bez podpory spalováku. Na spalovák to má 54, jen aby to nevydalo jako že to má větší efektivitu jak čistý elektromobil.

zajímavé srovná s Nirem zde

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=41184&id=40863

Přeci jen je Niro takové menší SUV ,ale je zajímavé že na elektřinu má 1,26 vyšší spotřebu , ale na benzín má vyšší jen 1,17x. Za to jistě může převodovka protože umí jet jen čistě na benzín bez podpory elektromotorů. Jsem přesvědčen že s prázdnou baterkou po dálnici rychlostí kolem 150-160 pojede za míň.

aha, parada, diky za doplneni!

Přesně tak s těmi dvěmi spotřebami u hybridů. Byly by to technicky jasná čísla a ne PR zavádějící kecy.

Vy si fakt myslíte, že veľká premávka - teda brzdenie a zrýchľovanie Vám spotrebu (rekuperáciou) posunie dolu teda ku 1.3l/100km a plynulá premávka (teda bez rekuperácie) bude mať väčšiu spotrebu??

Urcite ne k 1,3. Me zajima spotreba ciste v hybridnim rezimu. UDA psal 2,6, pokud testoavci cyklus ma 100 km a 50 ujedou na elektrinu. Takze nevim, jaky je testovaci cyklus.
Dale je u spalovaku hodne dulezite, zda bezi v nejefektivnejsich otackach a jaky cyklus pouziva. Takze ve Vasem priklade, v optimalnich otackach si myslim, ze bude mit auto nizsi spotrebu. Na druhou stranu si myslim, ze tento priklad nema moc smysl diskutovat, protoze neni realny a nelze jej overit v praxi.
Hodne by me zajimalo, jakou technologii se dostali na spotrebu cca 2,6 l / 100 km. Ponevadz to je polovicka modernich benzinovych aut.

Testovací cyklus mená ani 30 km , tak spotřeba tam je protože se jede po dálnici 130 tkou , občas i na plný plyn tak se občas spalovák pustí.

Žádné normální auto nepojede za 2,6 i při teoretické učinnosti hybridních pohonu 40% to je 9,36 kWh. To je stejné jako že žádný normální elektromobil neumí jet pod deset. Prostě jen odpor pneu a vzduchu. Jako za 3,5 už se dá jezdit viz moje Niro,Tomášuv prius, ale za 2,6 to je utopie.

Ale pokud toho Piruse bude pravidelně nabíjet a nebude často jezdit trasy nad 100 Km tak se dá s tím dlouhodobě za 1,5 litru jezdit v průměru úplně v pohodě.

Já jel Nirem na sardini 3000 Km bez nabíjení a rozbil jsem si spotřebu z 2 litrů na 3,1 a teď to zase pracně dávám zpátky, pak přijde zima , topení a začne to nanovo.

Skutočne testujú spotrebu na okruhu 30km s autom čo na (doma zo siete) nabitú baterku zájde 50km a uvedú, že spotreba bola 1.3?

Jo protože občas např. při max rychlosti se spalovák nuceně zapne a na trase 30 Km stačí když běží třeba jen 5 Km a už to udělá těch 1,3 l.

To číslo je jen na srovnání PHEV slušný auta jako prius a Kia ,KH mají 1,3 litru, horší jako superb passat kolem 1,8. Oulander cca 2,2 a ty co mají nad tři litry jako Range Rover,A Q7 Vám v praxi budou jezdit za deset.

Obrázek uživatele Michelin

A nebo si muzete koupit nejakej baterkac s rozumnym dojezdem, na strechu dat FVE, do garaze uloziste a jezdit vetsinu cest na slunce.
A zadna z tech cest pak nepovede na vymenu oleje...
Ale chapu, ze treba v panelaku se takova vec realizuje hure.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Marek_

Někde jsem četl, že ty panely stojé 50.000 KČ! Tak přemýšlím, jestli není levnější nabíjet to radši doma, protože cena toho panelu se vrátí za nějakých 100 tisíc km, za 100 let :-) A nebo ty peníze investovat do domácí FVE, to bude určitě lepší užitek. Takto je to absolutní nesmysl.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Panely této velikosti určitě nestojí takovou sumu, takže jakékoli další výpočty tohoto typu nedávají smysl. 50 tisíc může být příplatková cena nějakého solárního paketu (ne nutně tento Prius, dělalo se to a dělá i mnoha spalováků), jehož primárním účelem není šetřit pár km, ale poskytovat energii pro vychlazení nebo natemperování/odmlžení interiéru, když to auto stojí bez ohledu na stav trakční baterie (pokud je to Plugin/EV).

Obrázek uživatele Marek_

Ano, je to příplatek za ty fotopanely. Nevím, jaké další možnosti kromě nabíjení baterie to má, ale i tak je to ekonomický nesmysl. Dnes už snad všechny moderní auta mají aplikaci na dálkové ovládání topení a klimatizace i bez těch panelů. Ano, s panely je to možné i když baterka je prázdná, ale takových situací asi moc nenastane.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

U těch spalováků žádná baterka, co by to utáhla, není :) A situace u toho pluginu bude záležet na tom, jak daleko to máte do cíle, aby vám tam něco zbylo, protože typicky ráno jedete nabitý z domova někam, tam to pak dlouho stojí někde venku bez možnosti dobít. Ten příplatek mi přijde k ceně auta adekvátní,je to primárně příplatek za komfort. Mimochodem, proč máte lexus a ne třeba Fabii? O úspoře to asi nebude, že.

Obrázek uživatele Marek_

Myslel jsem moderní elektroauta, ne spalováky. Ale i spalovací auta mají dálkově ovládané topení (klímu?), samozřejmě pak na naftu :-)

Jak to myslíte, že je to příplatek za komfort? Předpokládáte, že ty panely slouží třeba na klimatizování auta? Já právě četl, že to dobíjí baterku. A pokud to slouží na klimatizování... pak je otázka, jestli to Prius bez těch panelů tu funkci nemá? Pak by to byl příplatek za komfort.

Ano, Lexus mám kvúli komfortu na dlouhé trasy, s Fabkou bych nechtěl jet 500+ km :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

predpokladam ze Michelin nemyslel panel na strechu auta, ale na strechu domu ci garaze, zminka o panelacich to tak nejak navozuje :)

Obrázek uživatele Marek_

Samozřejmě, to jsem pochopil. A stejně jako on, i já si myslím, že ty fotopanely na střechu auta jsou nesmysl :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Michelin

Ano přesně tak jsem to myslel.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ano
v článku píšou 1000 Km za rok , když jim budeme věřit jako že asi ne, tak to máte úsporu na elektřině 400 Kč za rok, takže těch Vašich 100 let je správně.

A domácí úložiště pro nabíjení elektromobilu je ještě větší blbost, tak je návratnost záporná, protože kWh z uložiště Vás stojí 2x tolik než ze sítě zatím...

Obrázek uživatele Michelin

Jenže to uložiště nemá jen význam skladovat elektřinu pro pozdější použití, ale třeba zajistit soběstačnost při dlouhých výpadcích, které se dnes na vesnicích dějí velmi často.

Jinak samozřejmě máte pravdu. Při dnešních cenách je to ještě ekonomicky nezajímavé, ale blíží se doba kdy bude elektřina mnohem dražší, a baterky levnější a pak už to bude vycházet zase jinak.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Určitě se to bude časem vyrovnávat až se to protne, ale proč by měla být elektřina dražší? Když se bude technologie na její výrobu zlevňovat?

Vždy jednou za jednou rok chytne rapl, že bych pořídil VFE hlavně na dobíjení dvou vozidel, pořebuji typicky 20 kWh na den.

Ale pokaždé když přijdou nabídky tak mě omeje a jdu raději licitovat s dodavatelem elektřiny, tim ušetřím víc jak s VFE.

Já myslím ,že bateriové úložište je ideální právě na krátký výpadek v řádu minut, max jednotky hodin. Na delší výpadek je výhodnější generátor na benzín,nebo naftu.

No, jestli bude stát pokračovat v aktuální energetické politice (jaderky dostavíme za každou cenu, a ostatní technologie sabotujeme), tak podraží určitě, a ten megatunel budou splácet ještě děti našich vnoučat.

+1

Obrázek uživatele Michelin

Generátor na benzín nebo naftu? Brrr. Jsem se zbavil manželky spalováku i proto abych už nemusel měnit v ničem olej. No nakonec stejně musím ještě v mašině.

Jak jsem tu někde napsal. Za dva roky nám silová elektřina stoupla u korporátní firemní smlouvy z 890Kč/MWh málem na 1600Kč/MWh. A slibují další nárůst ceny.
Čím to je se mě neptejte. Nejsem z oboru.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

ja u tarifu D 45 od Cezu mam, vysoky tarif -1542,nizky za 1409Kc vc. DPH za 1 MWh +systemove poplatky. Smlouva na 3 roky.

Obrázek uživatele Michelin

To mluvite o cene pro domacnosti. Ja uvadel firemni tarify ani ne kvuli konkretnim cislum, ale kvuli porovnani o kolik nam to zdrazili za dva roky.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Predpokladam,z e Michelin pise o tarifu zacinajicim pismenem C nikoliv D.
Ja mam u sveho dodavatele NT: 1,32, VT: 1,59. I tak to sale vychazi, ze celkova cena elektriny je u NT pres 2,8 kc / kWh (> 1 kc za distribuci, 0,5 za OZE). Sazba D56d.

Já mám od minulého roku fixnutou na 3 roky od CEZU a včera přišla faktura a místo 2,3 to je 2,58 ale i tak to je pořád pohoda- tarif D57D

k tomu si ješte mustíte dát 595 solární výpalné

technologie na vyrobu elektriny se zlevnuje i zdrayuje, zalezi jaky zdroj elektriny si vyrobce a nasledne i distributor vybere, treba jaderna elergetika je stale drazsi, kazdych cca 10 let cena jadernych technologogii zdrazuje na cca dvojnasobek, zdrazuji take rozvodne site jak co se stavby tyce, tak co se udrzby tyce, a velke centralni zdroje zaroven vyzaduji i spravne dimenzovanou robustnost rozvodne site, co jzou opet casti systemu ktere stale zdrazuji

vesmes zlevnuje pouze lokalni malovyroba elektriny z obnovitelnych zdroju, tedy treba ona fotovoltaika na strechu a nebo male vetrne elektrarny

Jsem rpesvedceny, ze pokud bude OZE a baterie zlevnovat, tak cena elektriny nebude o moc drazsi, protoze pak si prece spousta subjektu nakoupi OZE a baterie a po vetsinu roku bude cena elektriny za susnu. Nejsem ekonom, ale dle me nefunguje, ze kdyz vstupy zlevnuji, ze zdrazuje vystup.

Obrázek uživatele Michelin

Tak do takového rozboru co udělá cena elektřiny, když se něco stane se pouštět raději nebudu. Na to tu jsou jiní zasvěcenější.
Vycházím jen z všeobecných informací kde tím všichni vyhrožují, že to (stejně jako už letos) půjde dál nahoru a ne o málo. V podstatě mi někdo tvrdil, že za nedlouho dorovnáme ceny v Německu...

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Mozna si to pamatuji spatne, ale letos silova elektrina klesla cca o 20 % vuci lonskemu roku. Zdrazeni prislo loni, protoze cca 2 roky po sobe silova elektrina rostla. Nyni je zase nizka (jen nereknu, na urovni jakeho mesice predchozich let). Verim ale, ze na podzim a v zime zase vzroste. Nyni bude docela slusna houpacka kvuli OZE a nedostatku dlouhodobe akumulace.

Obrázek uživatele Michelin

Možná už to teda bylo loni (to je hrozný jak to letí), každopádně mi přistála aktuálně v emailu po dvou letech nabídka na prodloužení korporátní smlouvy do práce s ČEZem a z původních 890Kč/MWh za silovou elektřinu nám nabídli skoro 1600Kč/MWh a po tom co jsem to neakceptoval šli na 1440Kč/MWh.
Ohání se tím, že se cena zvyšovala a bude zvyšovat.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Marek_

Hm... v Německu platím 0,30 eur/kWh + paušál 11 eur/měs :-(

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Pokud chcete relativně rychlou návratnost FV, tak je potřeba spotřebovat co nejvíc vyrobené energie přímo bez oklik přes úložiště. Někde to jde dobře, někde hůř a někde vůbec.

No právě u běžné domácnosti, když oba chodí do práce a auta jsou po dobu slunečního svitu mimo domov a doma před den spotřeba minimální tak to jde blbě.

A 20 kWh úložiště přijde tak na půl milionu, životnost max 20 let. Garantovaná životnost pod zárukou max 6 let víc Vám nikdo nedá. Zbytek si každý spočítá sám.

Zbrzdi si svůj elektroměr!

https://www.i4wifi.cz/cs/210767-solarni-elektrarna-gwl-power-gridfree-500

Kdyby to bylo legální tak bych do toho i šel, bohužel ten měnič nemá homologaci na připojení do sítě z toho dle pohledu je poměrně drahý.

Zbrzdi si svůj elektroměr!

https://www.i4wifi.cz/cs/210767-solarni-elektrarna-gwl-power-gridfree-500

Obrázek uživatele Michelin

Zase máte pravdu a proto jsem třeba vyměnil manželky auto za také elektrické, protože její auto stojí většinu času v garáži.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Je otázka co s nabitým autem když stojí v garáži :-)

Obrázek uživatele Michelin

Neco vyjede ona a obcas si ho pujcim ja.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

jj jsem si dělal srandu

Obrázek uživatele Michelin

No bez legrace to je u nás novinka, že si půjčuju docela často její auto. Dokud měla spalováka tak mě to ani nenapadlo.
:-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Já musel také do druhého elektrického, protože jsme se o toho prvního hádali, nyní si je střídáme podle potřebného dojezdu, nabité batrie a potřeby i několikrát denně.

Je zajimavé že tak odlišná auta jako MIEV a Niro každé s jinou hnanou napravou, se ovládají prakticky stejně vůbec to nevadí.

Jen ty stěrače !! proč je musí mít Japonci jinak nahodu vypnout u Nira dolu vypnout. Má to Tesla jinak než Leaf?

Obrázek uživatele Michelin

Teď jste mě zaskočil. Včera když jsem jel manželky tak jsem chvíli blikal dálkovejma než jsem pochopil, že musím přitáhnout pro ostřikovače tu pravou páčku, ale jinak kdyby jste mě zabil si teď nevzpomenu jestli je spouští tou pravou páčkou nahoru nebo dolu.

V Tesle ostřikuji promáčknutím tlačítka do druhé polohy na vrcholu levé páčky a jinak samotné stěrač se myslím spouští otáčením prstence na levé páčce. To je zajímavé jak si člověk nemůže vybavit tyhle věci co dělá automaticky. :-)

Jinak žena moje auto řídit vůbec nechce a asi krom krátkého vyzkoušení nikdy neřídila. Říká, že je to moc drahé než aby v tom jezdila...

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Tak pokud se ta funkce ovládá úplně jinak tak to je v pohodě, ale pokud stejnou pákou jen opačně, tak to je pakárna,

Obrázek uživatele Michelin

To asi jo. :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Marek_

Jo, ty stěrače jsou záludné. Já co měl poslední 4 auta - evropa, japonec, evropa, japonec :-) Řešení je automatika na stěrače.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Marek_

Pokud bych manželce vyměnil auto az EV...
Jezdí málo, tak 3-4 tisíc ročně, ale pokud by to bylo EV, tak by jezdilo skoro zadarmo, jezdil bych s ním i já častěji, takže by to bylo optimisticky tak 10 tisíc za rok. Při spotřebě cca. 15 kWh/100 km to dělá kolem 1500 kWh elektrické energie za rok. Řeknu, že budu dobíjet jenom doma a že takových 1000 kWh pokryju z FVE. To mi dělá úsporu kole 3000 KČ ročně, protože předpokládám, že s EV dostanu nějaký lepší tarif. Plus nějaká úspora v domácnosti, taky max. 1000 kWh, teda dokopy 6000 KČ ročně. A to jsou optimistické předpoklady, v praxi to bude zřejmě méně.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Michelin

Asi jak to napsal Pavel K níže.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Ale my oistatni Vam podekujeme (a ja rad i kazdy den :-) ), ze nepodporujete znecistovani ovzdusi a svym nakupem umoznite, aby technologie zlevnila a tim apdem umoznite rozsireni a tim zase zlepseni zivotniho prostredi.
Tak se prosim zminte, az to udelate a ja zacnu dekovat :-)

Je otázka jestli ty obrovské peníze neinvestovat lépe do ochrany ovzduší, než si dát na střechu pár panelů a bat. úložiště, které někdo musel zrovna né moc ekologicky vyrobit.

Další věc , že i ty peníze mají uhlíkovou stopu, pokud nejste zrovna sázeč stromků...

Myslim siz, e do ochrany ovzdusi by meli investovat primarne ti, co jej nici. Mimochodem, mate nejaky priklad takove investice pro obycejneho cloveka, at se inspiruji?
I obycejny zemedelec by mohl mit uhlikovou stopu minimalni. :-) Ale skvely postreh, je dobre si to uvedomit.

Sem si naběhl co?

Já jsem si třeba pořidil termické panely na ohřev vody, které mají stejný efekt jak FVE o 4x tak velké ploše.

Dále jsem předělal topení z elektřiny co co2 neutrální dřevěné peletky i když úspora za elektřinu je minimální.

není vše jen o autech, někdo jiný si třeba může zateplit dům pořít tepelné čerpadlo.

Ja si s termickejma prave nabehl pred deseti lety. Kazdy rok dopoustim 20 litru a nemuzu unik nikde najit. A jeste jsme nedospel k tomu, abych strhl v pulec baraku sadros, zda to neutika nad nim. Investice se mi nikdy nevrati a nevim, jakou stopu ma ta kazdoroni kapalina...
Opravdu jsou peletky CO2 neutralni? Nekde jsme cetl, ze se spotrebuje hodne energie na jejich lisovani a suseni. Takze az bude elektrina CO2 neutralni, pak budu verit i tem peletkam. :-)
Me jeste napadlo prave kazdy rok zasadit aspon 10 stromu. :-)

Trohu jsem se tou termikou zabýval, tak jestli vám to neteče přes výměník bojeru do vody. Zažil jsem už jak se sprchovali lidé fridexem ... (táto ta voda nějak lepí aje sladká).

Jinak já za 10 let nedolil ani kapku.

Peletky mají koeficient asi 0,2 dřevo je lepší má 0,1je jasné že nějaká výroba-doprava atd.

Elektřina má koeficient spotřeby primárních paliv 3 u nás

Vysadit stomy ideální, ovšem musite na to mít pozemek, nebo brigádu

https://vytapeni.tzb-info.cz/normy-a-pravni-predpisy-vytapeni/16491-neobnovitelna-primarni-energie

Jestli tece pres snek do akumalcni nadoby nezjistim, pro TUV je v ni pouze snek. Kazdopadne i tam musim par litru (nedokazu odhadnout, mam to napojeno na rad) dolit. Navic je spojena i s odlahovym topenim.
Tak to Vam s tou bezudrzbovou termikou zavidim. Ja postupne pretesnuju vsechny spoje. Ted jsme si uvedomil, z ejsme jeste nevlezl na strechu a tam neosahal sroubeni na kolektorech.
Verim, ze pokud se domluvite s majitelem mezi nebo obci, ze Vam dovoli na svem vysazovat stromy :-)

20 litrů je hrozně moc, to by jste musel vidět že to někde kape.

Já mám navíc mezi topením a solární kapalinou nerezový deskový výměnník, takže tam mám jen 10 litrů solární kapaliny.

Naposledy na jare jsem si vsiml vlhkosti u napojeni na expansku. Tak jsem ji odmontoval a prodlouzil vedeni (pri montazi jsme si neuvedomil, ze tam chci mit schody do patra a ted by mi tam zavazela). Uz jsem nove spoje 2x kontroloval, vse je naprosto suche a kapalina se stale ztraci (dnes mam rozdil mezi prvnim a poslednim kolektorem cca 25°, coz po dotlakovani byva max 4) :-( Tak jednu kapku za hodinu mi udela sroubeni u akumulacni nadoby, coz mi za rok zvladne jen zaspinit kbelik, ktery pod nim mam.
Ja mam prae na vse tu akumulacni nadobu (600 l).
Jakmile si necham predelat strechu, tak termika pujde z domu a dam misto nic FVE (prvne jen patronu do akumulacky, at naprimo ohriva) a casem uvidim, co dal.

Já myslím že už dnes je fakt lepší dát FVE když je místo na střeše. časem třeba zlevní i ty baterky.

O tom jsem taky plne presvedcen. Navic pro ohrev vody nepotrebujete ani stridac, takze muzete postupem casu rozsirovat malou pocatecni invcestici.
Mimochdoem, ja mam na ZJZ strechu 18 x 7 metru. V + Z mam 2 x 28 x 5 a 2 x 40 x 8 metru :-) Takze si mozna na duchod poridim elektrarnicku :-)

Obrázek uživatele Marek_

Jo, dám pak vědět :-) Já zatím děkuji lidem jako je Michelin, že i třeba jejich zásluhou bude EV časem dostupnější i pro nís, "socky" :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Pridavam se, dekuji Micheline :-)

Obrázek uživatele Marek_

To je ideální, když má člobvěk v baráku vše co jde na elektřinu, topení, v létě klímu a ohřev vody taky. Protože jinak je ta spotřeba nízká a návratnost v nekonečnu.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Na druhou stranu mam zase 1 kWh za 2,6 kc. Polovicni cena elektriny vuci normalnim spotrebitelum taky oddaluje navratnost. A to vemte v potaz, ze v lete mam spotrebu minimalni a v zime obrovskou. To je spis na VTE nebo mit za barakem kopec a na nem udelat precerpavacku.

Obrázek uživatele Marek_

Přesně. Já počítal s cenou 5 KČ/kWh, resp. pak s čistou cenou kolem 4 KČ/kWh. Spotřebu mám kolem 2500 kWh ročně a pokud bych dokázal z FVE pokrýt alespoň půlku (což nevím jestli je reálné), tak je to ušetřeno 5000 ročně. To je prd, vzhledem k investici skoro 100 tisíc. A pokud bych měl EV, tak bych sice zvedl spotřebu, ale patrně bych dostal taky lepší tarif a zase se návratnost posune.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Pokud elektřinou neohříváte užitkovou vodu (podle spotřeby asi né) tak nemáte šanci, já typuji max 25% a to ještě budete hodne muset změnit bez baterek stil života, jako prát žehlit přes den atd.

Obrázek uživatele Marek_

To opravdu jenom 1/4 pokryju z FVE? Myslel jsem, že více... tak to pak nemá smysl.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Tak si ráno když jdete do práce opište elektroměr a když se vrátíte tak znovu. Večer ,v noci a brzo ráno když jste doma tak prostě nesvítí, ale každý to může mít jiné.

Někomu může běžet klima, filtrace bazénu, vytápění akvárka , jde o to aby jste tu spotřebu opravdu potřeboval. Kupovat si akvárko, nebo klimu kvůli FVE je uchylárna, ale jsou takový lidé.

Obrázek uživatele Marek_

Jo, to mi přesně řekli na infolince (teď nevím... ČEZ nebo S-Power?), že s mou spotřebou to nemá smysl, ale že když si pořídím vyhřívaný bazén a klimošku, že už by to bylo lepší. Tak jsem si pomyslel, jestli se nezbláznil :-)

Pracuji většinou doma, takže něco spotřebovávám i během dne, manželka je doma, takže pere, vaří na elektrice, myčka běží průběžně, atd... ale i tak.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Tak to by jste jistě něco spotřeboval, hlavně máte elektřinu poměrně drohou.
2,5 MW a kolik platíte s paušálem ? 12000-13000

já mám spotřebu 10,7 skoro 4x tolik a platím 27 tis. takže mě se solár zaplatí za 3x tak dlouho jak Vám

Obrázek uživatele Marek_

Spotřebu mám 2600 kWh a platba 12800 KČ. ČEZ. Pokud bych měl tak vysokou spotřebu (topení, ohřev vody...), taky bych asi dostal lepší tarif a kWh za 3 KČ.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Právě dostal by jste vyšší paušál,ale mnohem menší cenu za Kw.

Takže u mě i když mám doma vše na elektřinu, ročně najedu 30 tis. Km na proud ze zásuvky, tak se mě solární elektrárna nevyplatí protože mám levný proud a přecházet na drahý proud jen proto to aby se mě zaplatila FVE dříve je blbost.

Takže každý bude spokojeni s tím co máme a jeto !

Pokud jste oba dva doma a platite 0,3 Eur za kWh, pak uz to mozna nejaky ekonomicky smysl ma. Co zacit s necim malym, co by vyuzijete temer vzdy a dle zkusenosti (i s prizpusobenim se vlastni vyrobe) pripadne rozsirovat?

Obrázek uživatele Marek_

Těch 0,3 eur platím v Německu, kde se zdržuji pár dnů v měsíci a spotřebu tam mám kolem 400-500 kWh ročně. Jinak v ČR mám klasický tarif, kde to vychází kolem 5 KČ komplet. Při očištění o stálé platby mi to vyšlo kolem 4 KČ - tolik bych ušetřil za kWh, pokud bych si ji vyrobil sám doma pomocí FVE. Ale pokud bych takto pokryl jenom 1/4 spotřeby (což je asi 650 kWh), tak bych ušetřil ročně 2600 KČ. A to je maximum.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Ekonomicky smysl pro Vas to nema zadny, smysl pro ostatni a nasi planetu to samozrejme ma (hlavne kvuli zvyseni dostupnosti ostatnim)

Obrázek uživatele Marek_

Jo, tak tento důvod přenechám těm majetnějším...

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Ano je to opravdu tak. Kdyz budete mit solidni akumulatory. V lete budete mit prebytek, budete nahrivat bojler s vodou, prat, myt nadobi apod v dobe spicky prebytku vlastni elektriny. Pokud toto nebudete delat v prebytku,ale napr. vecer budete zcela urcite pod 30%. Cez u svych nabidek u systemu uvadi 30% max. dle jejich vypoctu

Realne pokryti v CR z FVE sve spotreby, pokud ma system baterkace je kolem 35%. Pokud system baterky nema jeste mene.Pri jiznim vyhledu a idealnim sklonu strechy cca 35 stupnu.

Obrázek uživatele Radovan

Pak jsem výjimka. 48-52% výroby z jižní ideálně skloněné šikmé střechy spotřebuji jen domem a způsobem chování /myška a pračka s odloženým startem, žehlení na slunce, pečení a vaření taky pokud možno....). A to do aut cpu elektřinu jen výjimečně, protože doma jsou jen přes víkend a to zase obvykle někam jedeme k příbuzným na oslavu.

Cena FVE se nestřílí od boku a nekouká se na krabicová řešení. FVE se dělá na míru baráku, jeho využití a rodině, co v něm bydlí. A dělá se jako systém buď naráz nebo postupným doplněním. Ukládání se volí obvykle prvotně do vody, druhotně do baterky, pokud ovšem není k dispozici i kupa dalších možností jako auta, kola, motorky, akumulátorové spotřebiče a nářadí. Každopádně se spotřeba řídí a programuje podle toho, co a jak chci využívat, S dálkovým bezdrátovým ovládáním zásuvek se dá kouzlit do nekonečna.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 79 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 34 tis. km (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Marek_

Já počítal s cenou zhruba 0,50 KČ/km, to znamená spotřebu kolem 16-17 kWh/100 km a cena elektřiny cca. 3 KČ/kWh. Pak to vychází návratnost 100 tisíc km. No a pokud budeme věřit tomu silně optimistickému odhadu, že ten panel opravdu nabije za rok tolik, že auto na to ujede 1000 km, tak pak je to těch 100 let :-) Ale to je opravdu optimistický odhad. Zkrátka je to blbost.

---

Lexus GS 450h Premium 2013


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?