TORQ LTEV: Elektrická bugina pro pyrotechniky

Jan Grohmann - 21 Říjen 2016

Britská firma TORQ Defense Systems nabízí pro pyrotechnické týmy malé elektrické buginy TORQ LTEV. Vozidla mají zlepšit mobilitu pyrotechniků oblečených do těžkých ochranných obleků.TORQ LTEV

Lehká elektrická bugina TORQ LTEV
foto: TORQ Defense Systems

Během válek v Iráku a Afghánistánu se mezi povstalci a teroristy staly velmi populární tzv. improvizované výbušné systémy IED (Improvised Explosive Device). Jde sice o “zbabělé”, nicméně velmi efektivní zbraně.

Američané a další spojenci do boje proti IED vyslali jednotky určené k ničení explozivních zbraní EOD (Explosive Ordnance Disposal) - speciálně vybavené a vycvičené týmy pyrotechniků. Jejich úkolem bylo rychle dorazit na místo a zničit nahlášené IED.

Zde ale obvykle nastal problém. Pyrotechnici museli zastavit až několik stovek metrů od nálezu IED. Povstalci jako IED například používali sovětské dělostřelecké náboje ráže 152 mm. Ty při explozi vytvoří kráter o průměru 4 m, hloubce 2 m a na otevřeném prostranství dokáží zabíjet (případně zranit) stojící osoby až na vzdálenost 150 až 200 m od epicentra výbuchu.

EOD týmy proto se svými vozidly zůstávají v dostatečné vzdálenosti a na místo nálezu IED se vydává pyrotechnik v těžkém ochranném obleku. Hmotnost obleku v nejodolnější verzi je 40 kg více. Pyrotechnik tak musí urazit v 40 kg těžkém obleku 100 a více metrů, často sebou nést/táhnout vybavení a pak se koncentrovat na nebezpečnou práci.

Britská firma TORQ Defense Systems právě pro tyto situace vyvinula a postavila speciální elektrickou buginu TORQ LTEV. Bugina uveze dva pyrotechniky v těžkých ochranných oblecích a příslušné vybavení určené k ničení IED, min či munice.

“Navrhli jsme toto účelové LTEV, jak na základě poznatků expertů z EOD a obranného průmyslu, tak na základě zkušeností firem vyrábějící nástroje a produkty pro EOD,” stojí v tiskové zprávě TORQ Defense Systems. “Naším cílem bylo vyvinout velice schopné taktické vozidlo, které zmírní únavu pyrotechniků a zkrátí dojezdové časy k cíli.”

Podle TORQ Defense Systems mohou TORQ LTEV využít i další bezpečnostní služby. Firma zmiňuje policejní zásahové jednotky, které při akcích jistě ocení prakticky bezhlučný elektrický pohon.

Elektrický motor o výkonu 13 kW (18 koní) udělí bugině maximální rychlost 45 km/h. Konstruktéři dali vozítku nezávislé přední/zadní odpružení a hydraulické brzdy na všech kolech. K dispozici je také elektrická rozvodná síť k připojení externích elektrických přístrojů.

TORQ LTEV je dalším příkladem pronikání elektrických vozidel do armádního světa. Elektromobily vojákům poskytují několik zásadních výhod - jsou tiché, mají nízké nároky na údržbu, nepoužívají hořlavé palivo, jsou špatně vidět na termovizních přístrojích, atd.

Z zmínku stojí nízké nároky na údržbu v polních podmínkách, což je pro každou armádu klíčová schopnost. Elektromobily nepotřebují například oleje nebo vzduchové filtry, které se především v prašných prostředích (jako Afghánistán a Irák) rychle zanášejí.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Něco podobného,Berg, jsem nedávno řídil.Sice jen 1KW,1 hnané kolo a jen 25km/h ale 2 dospělé a 2 děti to povozí celé odpoledne.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol