Tištěná elektronika zajistí novou úroveň přizpůsobení uvnitř vozů Jaguar Land Rover

Výzkum společnosti Jaguar Land Rover na poli strukturální elektroniky by mohl přinést nahrazení klasických palubních desek zakřivenými displeji. Díky panelům, které mění barvu, by si tak řidiči mohli přizpůsobovat interiér.

Technologie LESA staví na existující technologii tištěné elektroniky používané u flexibilních nositelných zařízeních a OLED televizí. Odstraněním tradiční ECU a natištěním obvodu přímo na díl tato technologie sníží hmotnost celkové elektronické výbavy až o 60 %.
foto: JLR

Jaguar Land Rover jako první na světě vyvíjí technologii lehké elektroniky ve zjednodušené architektuře (LESA – Lightweight Electronics in Simplified Architecture), která se standardně používá ve flexibilních nositelných zařízeních a v zakřivených OLED televizích, také pro interiéry automobilů.

Tato novinka může v budoucnosti radikálně změnit interiéry aut a nabídne zákazníkům větší schopnost personalizace vozů a přizpůsobení jejich potřebám. Díky technologii LESA bude Jaguar Land Rover schopen vyrábět panely s displeji, které budou zobrazovat informace pouze tehdy, kdy to bude zapotřebí.

To designerům v budoucnu pomůže dosáhnout čistého uhlazeného vzhledu bez tlačítek. Tento druh designu může zahrnovat přizpůsobitelné ambientní osvětlení interiéru, které obklopuje palubní desku bez jediného tlačítka a různé materiály nebo kůži vyhřívaných volantů.

Systémy tištěné elektroniky rovněž sníží hmotnost elektronické výbavy na palubě až o 60 %. Vodiče, senzory a procesory jsou obsaženy ve všech nekovových materiálech, tím pádem není potřeba další místo navíc pro řídící jednotky.

Prvky, které využívají technologii LESA, by se vyráběly rychlejším, jednodušším a více automatizovanějším procesem. Byly by flexibilnější při používání a nabízely by technologické výhody jako například zobrazování digitálních údajů na povrchu jako je dřevo bez potřeby displeje.

Tato technologie by rovněž umožnila přidání solárních panelů do vozu bez zvýšení jeho hmotnosti. Sluneční energie by pak mohla být používána k dobíjení baterie. Na rozložení součástky do své 2D struktury systém využívá počítačové výkresy (CAD).

Poté je požadovaný elektronický obvod, který je obvykle napojený na tradiční ECU, vytištěn na rovný povrch. Před složením do původní 3D podoby jsou ještě namontovány komponenty. Díl je potom vyroben s elektronikou natištěnou do struktury.

Jaguar Land Rover úspěšně vyzkoušel technologii LESA na prototypu ovládacího panelu umístěného ve stropě vozu. Dosáhl tak snížení hmotnosti o 60 % a zmenšil velikost součástky z 50 mm na 3,5 mm. Výzkum získal ocenění Inženýrské a technologické inovace (IET).

Výhody nízké hmotnosti jsou krokem na cestě k „Destination Zero“, kterou si Jaguar Land Rover stanovil. Cílem je bezpečnější a zdravější společnost a čistší životní prostředí. Budoucí modely značek Jaguar a Land Rover budou díky snížení hmotnosti těžit ze zvýšeného dojezdu v elektrickém režimu nebo nižší spotřeby paliva.

tisková zpráva

60 Comments on “Tištěná elektronika zajistí novou úroveň přizpůsobení uvnitř vozů Jaguar Land Rover”

  1. 2030.. jsem v servise proto, ze nefunguje hlasovy povel pro
    2030.. jsem v servise proto, ze nefunguje hlasovy povel pro stazeni PP bocniho okna o 35mm. Supertechnik to odhadl na 8hod a 1234€ bo musi vymenit tapecirunk stropu bo tam to nasloucha a radeji vsechna oblozeni vsech dveri bo tam to ovlada :-))

  2. https://cz.ucil-jsem-se.eu/
    Líbí se mi skvělé reklamy

    https://cz.ucil-jsem-se.eu/

    Líbí se mi skvělé reklamy které financují tento server. Normálně bych to asi ignoroval, ale protože jde o čestné slušné lidi od elektromobility, věřím že je vše poctivé. Takže jsem tam poslal peníze a těším se jak díky metodě profesora LeRouxe budu vydělávat miliony. Přidejte se ke mě přátelé, čím víc peněz vyděláme tím víc elektromobilů si budeme moci koupit.

    1. Jako ironie dobrý 🙂 Já podle toho dlouhého popisu myslel,
      Jako ironie dobrý 🙂 Já podle toho dlouhého popisu myslel, že zas jedna zázračná metoda na zbohatnutí pomocí binárních opcí… a ono to je nějaná interntová měna. Jinak, koukal jsem na to a za poslední rok cca. -50%, tak to nevím, no 🙂

      1. Jižní Braniborsko dává dobrý smysl. Ten kraj je
        Jižní Braniborsko dává dobrý smysl. Ten kraj je kousíček od Berlína, má dobré spojení, je v severní půlce Německa, tj. hodně těží z větrné energie, a zároveň potřebuje reindustrializovat, protože zdejší významný zaměstnavatel – povrchové doly na hnědé uhlí a uhelné elektrárny, postupně končí. Navíc je to bývalá NDR, kde se už 30 let snaží je ekonomicky pozvednout.

            1. Tohle, cituji „Zároveň by v Berlíně mělo vyrůst
              Tohle, cituji „Zároveň by v Berlíně mělo vyrůst inženýrské a designérské centrum Tesla.“, neni to, co mate na mysli? Navic pokud je ci bude vyroba aut maximalne automatizovana a budou zdaneny roboty, pak by dle meho ty montovny davaly smysl, protoze i personal bude muset byt daleko kvalifikovanejsi jak nyni.

      1. Ozonovou vrstvu narušují nejvíc rakety na tuhá
        Ozonovou vrstvu narušují nejvíc rakety na tuhá paliva(Falcon-kapalná).Jistě, můžeme zrušit družice na počasí,televizi,telefon,záchraný systém,GPS atd. a začneme např.více tisknou automapy, ale ta uhlíková stopa bude asi větší než u těch družic, co myslíte?

        1. Podle dostupných databází kroužilo koncem roku 2018 kolem
          Podle dostupných databází kroužilo koncem roku 2018 kolem naší planety téměř 5.000 umělých družic. Zatímco v roce 2018 přibylo na oběžné dráze něco přes tři sta satelitů, v rekordním roce 2017 to bylo neuvěřitelných 453 satelitů.

          Ílon chce pro svůj starlink vypustitit dalších přez 10.000 ks… to je trošku jiná liga soudluhu 😉 to je doslova z3násobení současnýho počtu, nikoli pár set meteoroligickejch ročne.

          Faktem je že starlinkovský družice jsou poměrně malý ale i tak to je 10.000 / 50 na jednu raketu = 200 startu a permanentní obnovování družic na nízkým orbitu protože budou padat jako mouchy 😉

          1. Povrch země je cca 500 milionů km2, děleno 10000=50000km2
            Povrch země je cca 500 milionů km2, děleno 10000=50000km2 na jednu družici, která navíc může manévrovat já bych tam problém neviděl.Problém jsou staré nefunkční družice a smetí na vyšších oběžných drahách kde budou desítky let.Musk se na řešení problému podílí https://www.kosmonautix.cz/2018/09/sit-proti-kosmickemu-smeti-otestovana/

            1. nj jenže pak si podobnou sít bude chtít vybudovat džef
              nj jenže pak si podobnou sít bude chtít vybudovat džef amazon pak majkrosoft a šukrber a z 5 tisíc do pár let bude 50 tisíc s tisícem startů emise a padat na hlavu a vozařovat zemi aaaa stejně to bude pomalý … lepší je natáhnout voptiku 🙂

              1. Doplnění,počítal jsem to pro jednu „letovou“hladinu,pokud
                Doplnění,počítal jsem to pro jednu „letovou“hladinu,pokud budou třeba po 20km jistě si vypočítáte kolik se jich tam vejde, a je to taky otázka povolení k provovu-kdo dřiv přijde……podobně jako pásma pro mobil, televizi atd.Tahat optiku na moři a oblastech např.severního a jižního polu je trochu problematické,a hlavně u lodí a letadel.

                1. a v noci když koukneš nahoru to bude padajících
                  a v noci když koukneš nahoru to bude padajících hvězdiček ani přání ti nebudou stačit 🙂 hele lidstvo je přemnožený druh, vyhlásí se zákaz množení a arktida antarktida zakázanou zonou 😉 tvl ty bys tu planetu dočista dojebalcoo 😉

                2. Pár set raket ročně je prd proti miliardě
                  Pár set raket ročně je prd proti miliardě spalováků,desítky tisíc letadel a tisíce zaoceánských lodí, nemyslíte?Skoro každý chce mít trvalé připojení k internetu, tak jak to chcete vyřešit?

                3. no paráda no tak k tý miliardě spalováků, desítky tisíc
                  no paráda no tak k tý miliardě spalováků, desítky tisíc letadel a tisíce zaoceánských lodí přidáme ještě Pár set raket ročně a můžeme vo tom klimatu fakt jen mluvit :)) všichni nemůžou mít prostě všechno, obzvlášt ti co se množí geometrickou řadou

                4. A jak těm cca 5 miliardám chcete zakázat západní
                  A jak těm cca 5 miliardám chcete zakázat západní standart?Kde jsem tvrdil,že se nemají omezovat emise, prioritní je omezit hlavní znečisťovatele, a to ty rakety rozhodně nejsou.Kolik asi ušetřil globální internet energie jenom nahrazením dopisů, které cestovaly po celem světě,domívám se, že to bude hodně, a tím bych to ukončil.

                5. čína taky dokázala omezit množení, v osn, bud se to
                  čína taky dokázala omezit množení, v osn, bud se to vyřeší slovy anebo klasicky jako obvykle už mockrát v minulosti válkou, nedá se svítit země je jen jedna :)) podivej se jak dvě největší milijardový množírny futrujou svět oxidem uhličitým permanentně 24/7 😉 co na to říkáš?

                  https://www.windy.com/cs/-Zobrazit—p%C5%99idat-vrstvy/overlays?cosc,40.711,76.078,3

            1. Ne. Muskovi družice nevyužívám. Heleďte, nikam to
              Ne. Muskovi družice nevyužívám. Heleďte, nikam to nepovede. Jste zamilován a se zamilovanými se nedá bavit. Nakonec zjistíte, že kvůli těm 10000 družic od Muska kleslo CO2 a zrodilo se několik nových živočisných druhů. Raději už nic nepišme a nedělejme uhlíkovou stopu. Pššš.

  3. off:
    Dnes jsem na parkovišti u obchoďáku viděl novou Teslu

    off:
    Dnes jsem na parkovišti u obchoďáku viděl novou Teslu 3. Koukl jsem se ze zvědavosti dovnitř a jak jsem se přiblížil k oknu řidiče a nakoukl, rozsvítil se ten velký tablet uprostřed, červené podsvícení a nápis „Wächter-modus aktiviert“. Jsem se normálně lekl… tak asi budu na záznamu. Jinak teda, je to tam vevnitř úplně prázdné až na ten svítící displej 🙂

    PS:
    To byl asi ten sentry mode, nebo jak se nazývá ten Tesla hlídač, ne?

      1. to těžko záznam má majitel na zabezpečeným serveru,
        to těžko záznam má majitel na zabezpečeným serveru, žádný příživnictví počezku nebude…. ale ten majitel by ksicht toho debila co mu líza vokýnko umohl za bitkojny střelit anonymně nedohledatelně do porna. Je ted málo pornoherců jak je votročí šáde na lince a sou dost vyflusaný, jeden se nedávno i voddělal. Ksicht by se hodil zbytek fotošop domaluje a je to nedokazatelný

      1. Ani jsem se toho krámu nedotkl 🙂 Už když jsem zajížděl
        Ani jsem se toho krámu nedotkl 🙂 Už když jsem zajížděl vedle ní, tak jsem si dal bacha, abych jel pomalu, protože jak je to šlendriánsky sestavené, aby se náhodou nerozpadla a nebylo to na mě.

        Jo a měla kliky zasouvací 🙂

          1. Jako… nevím jestli je nad čím slintat. Ten interiér se
            Jako… nevím jestli je nad čím slintat. Ten interiér se mi zdá hnusný, ale uznávám, že to chce vidět za pořádného světla a sednout si do toho… pochybuji ale, že to bude méně hnusné 🙂 A jezdit bych s tím taky nechtěl, za Lexuse bych to neměnil ani náhodou.

            Jo, kliky zasouvací/vysouvací, nebo jak je nazvat, prostě aerodynamicky splívající s kastlí… to jsou ty, co z nich máš pořád trauma 🙂

                1. no ty seš teda expert, tm3 nema vysouvaci kliky ale
                  no ty seš teda expert, tm3 nema vysouvaci kliky ale mechanický protikliky, mohls tam správně strčit palec a vylezla by ven, pokud nebyla ovšem zase přimrzlá :)))))))) viz odkaz videa

                2. Z vás dvou budou ještě kamarádi.
                  Z vás dvou budou ještě kamarádi.

                3. Koukám, že už mě má František i v podpisu 🙂 Akorát
                  Koukám, že už mě má František i v podpisu 🙂 Akorát nevím, co to znamená…

                4. To určitě, dotknu se toho a ten krám mi dá ránu 🙂
                  To určitě, dotknu se toho a ten krám mi dá ránu 🙂

                5. Hořelo to? Jestli ne, tak to tesla nebyla. 🙂
                  Hořelo to? Jestli ne, tak to tesla nebyla. 🙂

  4. Já nevím asi jsem starej. Ale pro mě je přednější aby
    Já nevím asi jsem starej. Ale pro mě je přednější aby základní funkce byli dostupné pomocí tlačítek. Topení, rádio, vyhřívání sedaček a další věci které se štelují za jízdy chci mít možnost ovládat tak, abych to mohl dělat po paměti.
    Tím že budu kvůli nastavení teploty nucen tlapkat na displej chápu povinnost nouzového brždění a držení v jízdním pruhu.

    Klasické tlačítka žádný displej nenahradí.

    1. Brzy zadna tlacitka nebudou. Vse se bude ovladat hlasem nebo
      Brzy zadna tlacitka nebudou. Vse se bude ovladat hlasem nebo gesty. A nekdy v budoucnu i myslenkou. Stejne pri autonomni jizde nic nebudete ovladat. Nastoupite, povezete se a vystoupite. Jako v autobuse nebo taxiku. Mackate tam neco? No vidite, presne tak to bude.

Napsat komentář