Test: elektrokolo Wisper 905se Sport

Jan Horčík - 04 Květen 2010

Trh s se utěšeně rozrůstá i v . Z kuriozity se stává běžný dopravní prostředek. Vyzkoušeli jsme si, jak se jezdí na sportovnějším modelu Wisper 905se.   

elektrokolo Wisper 905se Sport

elektrokolo Wisper 905se Sport elektrokolo Wisper 905se Sport elektrokolo Wisper 905se Sport

Jediný pohled stačí aby na vás tohle udělalo dobrý dojem. Netradičně tvarovaný rám v sobě má jakousi dravost ne nepodobnou vyloženě terénním kolům. Sjíždět strmé kamenité kopce nebo se s Wisperem prohánět po neupravených lesních pěšinách ale příliš nedoporučujeme.

I pro náročnější vyjížďky

Jde spíše o kolo do lehkého terénu a ke sportovním vyjížďkám po venkově a okolí. Tomu odpovídá také jedna z hlavních předností elektrokola, totiž jeho dojezd. Výrobce udává minimální dojezd 90 km. My jsme při našich vyjížďkách naměřili minimální dojezd na jedno dobití kolem 60-65 km. Co se týká terénu, testovali jsme kolo spíše v rovinaté oblasti s mírnými kopci a jezdcem o váze 75 kg.

elektrokolo Wisper 905se Sport

Přitom jsme však maximálně namáhali kolo a rukovět plynu při jízdě s nastavením maximální asistence šlapacího momentu. Minimálně jsme naopak spoléhali na vlastní nohy a nechávali je často odpočívat. V takovém případě je 60 km velmi slušný dojezd a už při minimální snaze jezdce dokáže elektrické kolo Wisper nabídnout dojezd ještě o několik desítek kilometrů vyšší.

Kvalitní výbava

Elektrické kolo za cenu 42 000 Kč se nutně musí chlubit kvalitním výrobním provedením i výbavou. Elektrokolo Wisper 905s se může pochlubit výškově nastavitelnými řidítky se zámkem, pláštěmi Kenda K-Shield, přehazovačkou Shimanou Alivio, přední diskovou brzdou Tektro IOX a olejovou přední vidlicí RST Vita TnL. Ve výbavě jsou také přední a zadní blatník, postranní stojan a nepostradatelný, snad málem zapomenutý, zvonek.

elektrokolo Wisper 905se Sport

Kolo zvládá asistenci šlapacího momentu, a to ve dvou různě silných režimech. Zároveň má jezdec k dispozici na pravé rukověti "plyn" kterým si lze (čas od času, samozřejmě!) vypomáhat. Štávu dodává kolu 14Ah lithium-polymerová baterie. Spolu s ní váží elektrokolo 23,6 kg. Kupředu jezdce tlačí motor o jmenovitém výkonu 250 W.

Příjemná, i když hlučná jízda

Asistence je příjemná a na silnější nastavení s ní kolo pěkně fičí. Některým cyklistům může vadit cuknutí, které provází "nástup" silné asistence po jednom či dvou šlápnutích. Uvítali bychom plynulejší zapojení asistence do činnosti. Zároveň, ale to platí u většiny elektrokol, budete mít problém kolo rozjet na rychlost vyšší než 25 km/h - ať už přes plyn nebo vlastní námahou, Wisper vás prostě "nepustí".

Základní technické údaje
Název: Wisper 905se Sport
Typ: elektrokolo
Dovozce: Ekolo.cz
Max. rychlost: 26 km/h
Max. dojezd: 90 km
Hmotnost: 19,5 kg + 4,1 kg baterie
Doba nabíjení: 6 hodin
Motor: Bezkartáčový v zadním náboji 450 W/250 W
Přehazovačka: Shimano Alivio. 7 rychlostí (MegaRange 34T)
Kola: 26"
Brzdy: Přední disková Tektro IOX, zadní V-type Zoom, obě mechanické
Akumulátor: Lithium-Polymer 518 Wh (37V / 14Ah)
Max. zatížení: 140 kg
Cena (vč. DPH): 41 999 Kč

Jízda po rovině bez baterie je docela bezproblémová a kolo příliš nedává pocítit svou nadměrnou hmotnost. Jakmile se však bez elektřiny pustíte i do mírnějšího kopce, už je těch pár kilo navíc cítit. Asi poslední zásadnější výtku směřujeme k nepříjemnému chrastění, které vás bude provázet při jízdě po kočičích hlavách nebo jiných plošných nerovnostech. Stabilnější uchycení blatníků, baterie a dalších součástí by kolu určitě neuškodilo. Při jízdě byste si pak nepřipadali jako pojízdný flašinet.

Za cenu lehce přes 40 000 Kč dostávají cyklisté elektrokolo s vynikajícím dojezdem, pohodlným svezením i v lehkém terénu a několika měnšími nedostatky. Nejvyšší částkou se na ceně elektrického kola podílí baterie, tudíž můžeme doufat, že čím dál tím vyšší obliba elektrického pohonu postupně cenu srazí na přijatelnější úroveň. Náhradní baterie pro Wisper 905se stojí 14 999 Kč s DPH. K dispozici je také další příslušenství, např. světla, cyklocomputer, nosič a další.

Hodnotící tabulka
velmi dobrý dojezd hlučnější jízda na kostkách
zajímavý rám pozor na ztracený klíček
pohodlné sedlo nepříjemné trhnutí asistence
polohovatelná řidítka
Hodnocení: Hodnocení 4/5

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Netrénovaný člověk ujede na Vysočině max. 50 km a má dost.
Takže se dostane do vzdálenosti max.25 km. Pokud se chce dostat dál a nechce se jen vozit na motorce, tak elektrokolo je dobrá volba.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Od loňského roku funguje na našem trhu nová skutečně kola vyrábějící značka Polygon. Má opravdu velký záběr napříč mnoha cyklistickými disciplínami, v její nabídce najdete opravdu hi-tec modely přesahující hodně přes sto tisíc korun určené pro závodní nasazení třeba v časovce, silnici, crosscountry, sjezdu nebo allmountainu. Polygon však vyrábí i kola dostupnější s velmi dobrým poměrem ceny a výkonu pro "běžnější" cyklistiku. V nabídce značky také najdete také kola pro děti, skládací kola, citybiky, fitnes, bmx a dirt.
Na začátku sezony jsme otevřely nové testcentrum na Klínech v krušných horách kde máme připraveny tři desítky modelů pro testovací jízdy. Naše testcentrum se nachází v rekreačním areálu kde kde si můžete kromě prohlédnutí a testování našich kol vyzkoušet třeba horolezeckou stěnu, nebo využít jinou z mnoha možností které místní areál ale i nádherné Krušné hory nabízejí.
Zároveň bychom do budoucna mimo distribuce a prodeje Polygonu chtěly být i významným prodejcem a dodavatelem Elektrokol. Pokud máte chuť se na elektrokole svést nebo získat pár užitečných informací, pak tu máme lepší testovací kousek připravený. Umíme dokonce vaše kolo upgradovat na elektrické, stačí si jen vybrat jak výkonnou sadu by jste raději (závodníků se to netýká :)
Máme co nabídnout i obchodníkům, neokoukanou značku s širokým záběrem kterou nekoupíte na každém rohu. Výborně postavená kola s řadou komponentů vyrobených jen pro Polygon. Budeme rádi pokud poku se s vámi setkáme u nás na Klínech v Krušných horách nebo na závodech na které se chystáme i s naším stánkem. Pro více informací se můžete mrknout na náš web.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Obdivuji tu paní na jedné z fotek, která nese 23,6 kilové kolo jako pírko. Je pěkná a silná. Kolo je také moc pěkné, i když jej trochu shodila ta recenze, zřejmě od člověka, který o jízdě na e-kolech moc neví. P.s. S tím testem si děláte legraci. Je snad rozdíl mezi písmeny a čísly!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co myslíte tím, že kolo vás (podobně jako většina elektrokolo) nepoustí přes 25km/h? To jako, že nemůžu ani vlastní silou nebo z kopce jet rychleji a kolo mě záměrně brzdí? To snad ne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dopomoc elektromotoru se vypíná při rychosti nad 27 km/h ( u tohoto modelu). Při jízdě bez asistence elektromotor žádný odpor neklade a lze jet standardní rychlostí dle možností jezdce (na tomto kole se sirokým pláštěm i přes 50 km/h).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

OK, v tom případě by to měli v recenzi opravit, protože to vyznívá tak, že kolo jim rychleji jet nepovolí vůbec.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za stejnou cenu koupim jetou motorku s dojezdem 400 km a cestovni rychlosti 150 km/h (Honda CB500). Ono je dulezite si uvedomit, proc se ekola prosadila jen v Cine (zakaz motorek ve mestech) a Holandsku (brutalni statni dotace), zatimco v Taiwanu pres obrovske statni investice ne a program podpory elektrokol byl ukoncen.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je špatná argumentace. Elektorkolo si kupují lidi, co chtějí mít kolo, jezdit na kole, používat trasy určené pro kola a všechno to co s tím souvisí. Je nesmysl cyklistům cpát motorku, motorkářům auto, automobilistům MHD a tak pořád dokola.

Pro správce webu: Ta captcha je otřesná naprosto nečitelná a když se spletu v náhledu, tak mě to hází zpátky!?!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V USA zase elektrokolo malokde potkate, protoze je cykliste povazuji za podvadeni. Takze v beznem obchode s cyklistickymi potrebami je temer nenajdete.

Nevnucuji nikomu motorku, ale zduraznuji, ze uzitna hodnota elektrokola v pomeru k nakladum je nizka a priklad Ciny a Taiwanu to mimoradne vymluvne ilustruje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já žádnou ilustraci nevidím. Čína a spol. byla vždycky světová velmoc pokud šlo o počet lidí přepravujících se denně do práce na kolech. Proto je celkem logické, že je tam i největší počet elekrocyklistů. U nás nebo zmiňovaném USA je situace úplně jiná, tady většina lidi jezdí na kole především pro zábavu a sport a ne, aby se jen přepravili z bodu A do bodu B. Tudíž je to trochu jiná cílová skupina. Nicméně i tady je ten boom velice zřetlený. Dovozci komponent na elektrokola by mohli vyprávět.

Je opravdu zavádějící tvrdit, že elektrokolo má nízkou užitnou hodnotu. Opak je pravdou. Na dojíždění po městě a okolí je to téměř dokonalé. Jede to (téměř) samo a přitom není člověk svázaný takřka žádnými omezeními, povinnostmi a provozními náklady.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokusim se lepe vysvetlit. V Cine byl nejpopularnejsi mestsky dopravni prostredek maly motocykl. Vzhledem k obrovskemu mnozstvi techto dopravnich prostredku se objevil problem s emisemi a smogem. Z toho duvodu byly male motocykly efektivne zakazany a obyvatele byli donuceni prejit na kola. Elektrokola ZVYSILA cestovni komfort oproti beznemu bicyklu. Proto jich je v Cine nyni cca 100 milionu.

Naproti tomu v sousednim Taiwanu se vlada pokusila elektricka kola prosadit statnimi dotacemi. Kdyz se ukazalo, ze malym motocyklum konkurovat zatim nemohou, protoze SNIZUJI cestovni komfort oproti malemu motocyklu, tak byl program podpory zrusen. Ac si muzu prat opak, benzin ma bezkonkurencni pomer ulozena energie/hmotnost.

Moje tvrzeni si muzete na internetu snadno overit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Případ Taiwanu naopak krásně ukazuje, že je opravdu nesmysl cpát někomu jiný prostředek než pro který se sám rozhodl, jak jsem uváděl nahoře.

A co se týče otázky jízdního komfortu, tak ta je velice diskutabilní. Pro mě třeba komfort znamená, že jedu stezkou lesem, parkem nebo podél vody namísto kličkování po smradlavé silnici mezi náklaďáky, nemusím se na to nijak extra oblékat a řešit jestli si mám dát k obědu pivo nebo ne a pod.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasim s tim, ze motorka a kolo jsou dva uplne odlisne dopravni prostredky. To se proste neda srovnavat.
Stejne jako se neda srovnavat motorka a auto, protoze za cenu motorky se taky da sehnat pekny auto a pohodli v aute je rozhodne o necem jinem nez na motorce.
Navic kolo je zatim svazane opravdu s minimem omezeni, naproti motorce, kde musite mit helmu, nesmite jezdit po ciklosteskach, mezi lidma, po chodniku (tam se teda nesmi jezdit ani s na kole, ale tak nejak se to toleruje, prave proto, ze je to relativne maly, tichy a pomaly dopravni prostredek nez motorka).
Na kole u nas stale jeste nastesti neni povinnost mit prilbu, i kdyz je to dobra vec. Ale je to urcite omezeni, protoze to s sebou clovek musi tahat. Helma na motorku je ale od prilby na kolo stale o dost vetsi zatez. Takze do mesta klickovat mezi lidma a jezdit zkrz parky, je stale lepsi kolo a kdyz navic ma maly motor, co vam pomaha je to jedine plus, alespon se clovek nezpoti, kdyz prijede do prace.
Skoda ze je tak malo ciklostezek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Určitě kupte to co je Vašemu srdci bližší. V Nizozemí žádné státní dotace na elektrokola neexistují, přesto se podílí na prodejích cykloatriklu takřka 50%.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pri cene 40 000 by nemalo "chrastit" nič.
Dojazd v pohode, ale tá maximálna rýchlosť? Že by bola elektronicky obmedzená?
Na dobrom bicykli je na rovine možné rýchlosť 50km/h dosiahnuť aj bez motora.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ohromný zájem o Wisper SPort v Evropě a Austrálii zapříčinil, že další dodávka tohoto typu elektrokola se zpozdí cca do poloviny června 2010.

ekolo.cz a všichni regionální partneři přijímají závazné objednávky, které zvýhodní slevou 2-4% z celkové ceny.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil