TEST: Audi SQ5 TDI MHEV – Krůčky do budoucnosti

Jan Majurník - 22 Říjen 2019

Automobilka Audi se v současné době s velkou vervou opřela do elektrifikace a přidává pokročilou elektrickou síť do většiny svých nových modelů.auto Audi SQ5 TDI MHEV

Světlou výšku umí regulovat počítače pomocí vzduchových měchů
foto: Jan Majurník

Vyzkoušeli jsme cestovní SUV Audi SQ5, které disponuje 48voltovým mild-hybridním systémem a nenásilnou formou snižuje palivový apetit i emisní stopu. Už dávno (dogmaticky) neplatí rovnice, že čím větší auto, tím více musí spotřebovat paliva.

Audi SQ5 TDI MHEV

Audi SQ5 TDI MHEV
foto: Jan Majurník

Jedním z důkazů je právě Audi SQ5 – silné cestovní SUV, které disponuje třílitrovým šestiválcovým turbodieselem naladěným na 255 kW (347 koní). V tuhle chvíli byste asi modrého obra úplně zavrhli, jenže uvnitř pracuje ještě 48voltová elektrická síť, která má starosti řízení několika důležitých věcí.

Srdcem mild-hybridního systému je generátor, který je spojený prostřednictvím řemene s klikovým hřídelem vozu. Tahle „hračka“ umí rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji do napájecí baterie. Výhodou je také daleko rychlejší start motoru, potažmo jeho vypnutí už při dojezdové rychlosti 22 km/h.

Starý známý spořič emisí stop-start posunuli v Audi ještě na vyšší metu – pokud při jízdě rychlostí od 55 do 160 km/h dáte nohu z plynu, mohou počítače vyřadit na volnoběh, případně až na 40 vteřin motor úplně vypnout. V praxi umí tihle pomocníci ušetřit až 0,7 litru paliva na sto kilometrů, a to velmi nenásilnou formou.

Zadní lampy jsou plně diodové a mají dynamický blikač

Zadní lampy jsou plně diodové a mají dynamický blikač
foto: Jan Majurník

Mild-hybridní síť ovládá také elektrické dmychadlo, které přispěchá na pomoc vždy, když odpadní plyny nestačí roztáčet klasické výfukové turbo a řidič dává požadavek na výkon. Na jednu stranu tedy podpoří dynamickou jízdu, na druhou stranu opět ušetří pár „kapek“ nafty.

Proč? Elektricky ovládané dmychadlo nemá prakticky žádnou prodlevu, proto nevznikají hluchá místa, kdy řidič stojí na pedálu plynu, do válců tečou kýble nafty a auto takzvaně nejede.

Auto nebo laboratoř?

Audi SQ5 je pohodlné, moderní, odladěné a poměrně drahé auto – základ vyjde na 1,9 milionu korun, testovaný vůz na 2,6 milionu korun. Jelikož jde o řadu S, můžeme se také bavit o určité sportovnosti. O pohodlí se tu stará vzduchové odpružení a nastavitelné jízdní profily, které ovlivňují chování samotného vozu.

Dieselový agregát s podporou elektromotoru dokáže rozhýbat tohle dvoutunové SUV z nuly na sto za 5,1 vteřiny, což je minimálně slušné číslo. Spíše než auto do města však hledejte v Audi SQ5 pojízdnou laboratoř, technické centrum a cestovní Gran Turismo.

Palubní deska je laděná do konvenčního stylu, ovšem plná technologií

Palubní deska je laděná do konvenčního stylu, ovšem plná technologií
foto: Jan Majurník

Samotná kabina je prošpikovaná moderní technikou, nabídne například virtuální kokpit, díky kterému se dostane před řidičovi oči daleko více dat. Dále se můžete kochat středovou multimediální obrazovkou s poměrně složitým ovládáním a mnoha skrytými nabídkami.

Kolikrát musíte klikat s otočným voličem nebo středovým touchpadem do stran, abyste narazili na další funkce. V tomto ohledu na trhu zatím kraluje infosystém od BMW, který díky centrálnímu dotykovému voliči (a obrazovce zároveň) dosud nenašel přemožitele.

Řazení zajišťuje osmirychlostní automat, který spolupracuje s mild-hybridním systémem

Řazení zajišťuje osmirychlostní automat, který spolupracuje s mild-hybridním systémem
foto: Jan Majurník

Masivní sportovně-užitkový vůz se cítí dobře na dlouhých trasách, kde se dá nejefektivněji využít práce naftového motoru, který je vybaven oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic, systémem recirkulace výfukových plynů a SCR-katalyzátorem.

Poslední zmíněný právě výrazně ovlivňuje samotnou „čistotu“ spalovacího šestiválce, jelikož pomocí roztoku močoviny eliminuje a rozkládá většinu odpadních škodlivých látek.

Ekolog samouk

Vůz je schopen jezdit v průměru za cirka 9 litrů nafty na sto kilometrů, což sice na první pohled nevypadá kdovíjak zázračně, nicméně v nedávné minulosti auta podobného typu spotřebovala klidně o půlku více.

Zákazník, který půjde po ostrém SUV řady SQ5, určitě moc ekologicky smýšlet nebude, pravděpodobně mu tento aspekt věci bude volný, nicméně díky zastavěným komponentům a mild-hybridu se o ekologickou stránku věci postará auto samo.

Vpředu pracují plně diodové a vysoce svítivé lampy

Vpředu pracují plně diodové a vysoce svítivé lampy
foto: Jan Majurník

Nemůžeme se sice bavit o super-ekologickém autě, ale díváte se na první krůčky do budoucnosti, ve které bude minimálně třetina vozů elektrifikovaná. SQ5 od Audi ještě ukazuje, že cesta k úspornější jízdě a menšímu lokálnímu znečištění nemusí nutně být na úkor komfortu posádky. Auto se stará, vy jezdíte, a tak by to mělo být.

Ačkoli vůz obouvá 21palcové pneumatiky, na komfortu to není znát

Ačkoli vůz obouvá 21palcové pneumatiky, na komfortu to není znát
foto: Jan Majurník

Na závěr jsme ještě vyzpovídali tiskového mluvčího divize Audi, pana Jiřího Rozkošného, který nám prozradil více o budoucnosti značky. Už teď víme, že bude elektrifikovaná, ale jak moc?

Hybrid.cz: Audi hojně osazuje nové modely mild-hybridním systémem. Je to jen z důvodu snížení emisní stopy při homologačních testech?

Jiří Rozkošný: Mild hybridní systémy plní důležitou roli při snižování emisí a podle motorizace jsou buď 48V nebo 12V. Kromě úspory paliva, a tím nižších emisí, mohou tyto systémy také podpořit akceleraci, případně napájet systémy stabilizace podvozku nebo elektrické turbodmychadlo.

Hybrid.cz: Co bude moci Audi nabídnout zákazníkům ve srovnání s ostatními značkami koncernu Volkswagen?

Jiří Rozkošný: Koncern VW je znám tím, že umí výhodně využít synergií tam, kde je to možné. Pro modely nižších tříd tak bude Audi využívat například elektrickou platformu MEB, pro vyšší modely naopak běží spolupráce s Porsche na platformě PPE a J1. Jako vždy jsou platformy základem, které si jednotlivé značky dolaďují pro své produkty.

Díky vstřikování močoviny jde o velmi čistý naftový motor

Díky vstřikování močoviny jde o velmi čistý naftový motor
foto: Jan Majurník

Hybrid.cz: Plánujete být plně elektrickou značkou nebo se zaměříte na hybridy a postupně budete přecházet na elektřinu?

Jiří Rozkošný: Audi pánuje, že v roce 2025 bude přibližně třetina dodaných modelů elektrických – a to buď BEV nebo PHEV. Spalovací motory mají zatím své místo v nabídce. Audi také pracuje na CNG modelech a na pozadí běží také výzkum vodíkového pohonu.

Hybrid.cz: Bude značka Audi i nadále nabízet v Evropě oblíbené diesely?

Jiří Rozkošný: Dieselové motory v současné době nabízejí vynikající parametry výkonu v kombinaci s velmi příznivými emisemi a pro řadu uživatelů dnes představují stále vhodnou volbu. Konec spalovacích motorů není v současné době aktuální.

Hybrid.cz: Připravují se servisní centra v ČR na elektrifikované pohony? Bude v Česku dostatek odborných pracovišť, až nastane větší rozmach?

Jiří Rozkošný: Příprava servisních center běží již několik let, navíc elektrifikované modely nejsou pro Audi novinkou. Servisní zázemí se rozšiřuje včetně nabíjecích stanic na autorizovaných zastoupeních, celá servisní síť byla na jaře proškolena na Audi e-tron. Český importér navíc dlouhodobě spolupracuje s vybranými učilišti na programu QHERO, který pomáhá vychovávat mladé mechaniky.

Virtuální kokpit je jednou z nejlepších věcí na voze

Virtuální kokpit je jednou z nejlepších věcí na voze
foto: Jan Majurník

Hybrid.cz: Bude se Audi podílet na zefektivnění nabíjení na stanicích?

Jiří Rozkošný: Audi nabízí ke svým vozům službu Audi e-tron charging services, která aktuálně pokrývá více než 100 000 nabíjecích míst v Evropě. Koncern VW je také zapojen do společnosti Ionity, která buduje síť rychlonabíjecích stanic na hlavních silničních tazích v Evropě včetně České republiky. První stanice by měly být otevřeny ještě do konce letošního roku.

Hybrid.cz: Plánuje Audi také investovat do rozvoje vodíkových pohonů nebo jiných alternativních pohonů?

Jiří Rozkošný: Audi v současné době nabízí produkty využívající jak konvenční paliva, tak i řadu alternativ. Například Audi A5 Sportback jezdí na , modely Audi A6, A7, A8L, 55, Q7 nabídnou v nejbližší době provedení plug-in hybridní provedení.

Audi SQ5 je krůčkem do elektrifikované budoucnosti

Audi SQ5 je krůčkem do elektrifikované budoucnosti
foto: Jan Majurník

V listopadu bude představený druhý plně elektrický model Audi e-tron Sportback, na sklonku příštího roku budou následovat modely Audi e-tron GT a Audi Q4 Sportback. Pokud jde o vodíkové pohony, je to oblast, kterou Audi neopomíjí sledovat, nicméně jedním z faktorů je i rozvoj infrastruktury.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Tohle není žádnej hybrid. Je to jen marketingová šakárna.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele DundyCZ

Ahoj, asi spíš emisní šaškárna, která sundá potřebných par miligramů.

Jinak nevidím důvod. Asi se někdo z Audi svezl Toyotou hybrid :). No ono vlastně někdo i z Fordu a Hyundaye a ... :-)

---

----------------------------------
RAV4 2019 Hybrid AWD
Auris Hybrid

To si dela Audi prdel ne?
9litru/100 km s hybridem? Mam presne toto auto z roku 2010, 3l sestivalec a jezdim kombinovane dalnice/mesto za 8 litru!!!
To je pokrok stylem back to the future, ze jo?
Nechapu, ktery ... si tohle koupi misto eTrona. Vzdyt na nakladech na palivo to auto musi byt drazsi nez eTron uz po 100 000km.

Obrázek uživatele Kuk

Další popagace zbytečnýho rakovinometu na hybridu.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Bohužel je to diesel a stím spojené problémy u budoucí ojetiny.
Mě by zajímal výkon toho 48V motoru.
Co mám zkušenost, aby rekuperace byla na brždění z kopce znát tak je potřeba 8kW a víc.

Emise se asi nebudou merit v rezimu vypinani a zapinani nezahrateho motoru, kdy jich vznika nejvic. Bude se merit jen kdyz budou podminky vhodne. To je uplne ve smyslu "budeme delat ze motor je cisty".

Obrázek uživatele Kuk

Přesně tak.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Úplně zbytečné auto, kterého se prodá pár kusů.
Ta spotřeba je směšná a cena taktéž. Kdo si to koupí, je delegát na cenu blázen roku.

---

ecotaxiolomouc.cz

Obrázek uživatele DundyCZ

Možna si to koupit bude muset. Nebude to kupec hybridu, ale auta s daným motorem (výkonem) které jinak nekoupí (neprojde emisemi).

---

----------------------------------
RAV4 2019 Hybrid AWD
Auris Hybrid

Obrázek uživatele Tomáš

Presne tak. To je astronomicka cifra. Ja vim ze vy se zase budete rozcilovat ale ja jen pripomenu (ne konkretne vam ale presto radsi nectete dale :-)) ze jezdim za 3.5l a to na benzin.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Obrázek uživatele Marek_

Jo, jo... a taky máš určitě podobnou dynamiku 0-100 kolem 5s :-)

PS:
Ale je pravda, že ta spotřeba není žádný zázrak, já mám pod kapotou stejné stádo koní, podobnou dynamiku, opravdový hybrid a spotřebu momentálně 7,6. A to je většina dálnice tempem 130.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Tomáš

Jasně že ne. Asi 11 vteřin. Moc nechápu co na tom zrychlení pořád všichni máte. Jasně, může se to hodit a je to kůl, ale pri normální jízdě kdybych na to pořád dupal tak sem si nemusel kupovat hybrid. Každej máme naštěstí jiný priority, jinak by to byla nuda. Tady v Japonsku by se vám líbilo. Tady jezdí Lexusů hodně. Ta myslím 550 je dobrá krava a ten nejdražší sporťák, ten se mi fakt líbí. Ten teda ani tady není vidět často.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Obrázek uživatele Marek_

Já neříkám, že je to zrychlení nutné. Někomu stačí i těch 11, v pohodě. Jen pak nemůže srovnávat spotřebu lenocha a sprintera :-)

Taky na to pořád nedupu, ale je fajn mít vysoký výkon a super dynamiku (když to potřebuji) a přitom mít spotřebu jako s dieselem, ale bez dieselového projevu a taky bez potenciálních problémů.

PS:
Tady v Německu moc Lexusů nejezdí, oni jsou patrioti. Dokonce včera se mě soused ptal, co to mám za auto. Jak jsem jel domů, klidnou ulicí, pomalu, na elektřinu, tak to bylo tiché a on říkal, že v první chvíli myslel, že je to Tesla. A přitom to auto mám už rok :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Tomáš

To je jasny. Ono kdybych to turoval, tak by spotreba byla jiste o dost vyssi. Jen chci podotknout ze jezdim normalne, nebrzdim provoz :-) Ja kdyz sednu do normalniho spalovaku spusti motor tak se skoro leknu. Jinak ja nikdy nebyl na luxustni auta i kdyz mezi Lexusama bych si vybral. Co u nich ale ocenuju je odhlucneni a pohodova jizda. No proto jsou taky drazsi :-).
Ad soused. Tady v Japonsku dost lidi kdyz reknu Tesla, tak nemaji ani poneti co by to mohlo byt. Musk ma pred sebou jeste dlouhou cestu.
Jinak v Japonsku z cizich aut Nejvic Mercedes, pak BMW, VW a pak nejak to ostatni. Ameriky tu skoro nejsou videt. Korejsky auta jeste min. (Nemaji tu ted ani zastoupeni).

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Tohle je zajímavé. VW vyráběl elektrické golfy už v roce 1977. To slyším prvně.

https://www.auto.cz/na-elektrinu-jezdil-uz-golf-prvni-a-druhe-generace-pak-z-vyvoje-seslo-pripomente-si-auta-ktera-predbehla-dobu-131608

---

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

Obrázek uživatele ozana

Máš mít nastudováno
http://www.electroauto.cz/tech_parametry_cars.html

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Obrázek uživatele Kuk

Snaž se víc naivko.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele tvkuba

Jen pro zajímavost, jeden předělaný na LiFePO4 baterky je k mání na bazoši:https://auto.bazos.cz/inzerat/109662542/Golf-3-CityStromer.php

---

TvKuba alias elektroblázen z vlastní vůle...:-)
10 let na e-skůtrech, nově 64 200 el. km. a nově Emax 90Li s 4,2kWh Nissan Leaf battery!

Docela za vysokou cenu. Přiznám se že mě tohle zaujalo, neměl jsem o tom ani tušení že VW něco takového vyráběl. Takže on to nakonec nebyl Musk kdo s tím přišel první.

---

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

Obrázek uživatele M.Krupka

On ani Volkswagen nebyl první,kdo vyráběl elektromobil.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Flocken_7_1888.jpg/1280px-Flocken_7_1888.jpg

Ty kdybys toho Muska neměl, tak by sis ho musel vymyslet.

Není divu, Musk je na prvním místě trollí ho seznamu....

Obrázek uživatele Marek_

Podle mě ke ta cena úplně mimo. Dát čtvrt mega za 25 let starý Golf je úlet. A je jedno, že to je elektrický, spíš bych řekl tím hůř.

Ale možná má cenu jako rarita, kusovka :-) I když tento není v původním stavu, pokud se nepletu...

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Přesně tak. Je to spíš pro fandu jak na smysluplné ježdění.
Když jsem vybíral elektromobil, tak sem chtěl v rámci úspor sáhnout třeba po Citroen saxo, nebo toho golfa. Jenže max. výkon 22kW není na ježdění po vysočině.
Když se u IONu zkusím pohybovat do tohoto výkonu, tak do kopce bych jezdil šedesát.
Jedná se o starou technologii (nevím jestli golf taky třeba nemá ještě motor s uhlíky).
Je to předělávka spalováku se všema jeho záporama. Ten golf má dokonce i převodovku.
Raději jsem vzal za podobnou cenu IONa. Je to čistokrevný elektromobil, není to brzda provozu a hlavně pro nějaké cestování mimo rádius to disponuje 50kW DC nabíječkou. Bezpečnost bude taky někde jinde.

https://www.youtube.com/watch?v=aviqS0Lt7sw

Mělo by oboje být pří 64 km/h, a výsledek golfa je dost strašnej. A těžko říct, jak se bude chovat předělávka s těžkejma baterkama. Přímo crash test citystormer jsem nenašel.

https://www.youtube.com/watch?v=nQPLFLYIrdM

Motor tam bol 3f synchronny s permanentnými magnetmi a technika od Siemensu, ale žiadne zázraky vo výkone to samozrejme neboli.
https://www.teslamagazin.sk/volkswagen-golf-citystromer-historia/
alebo:
http://www.electroauto.cz/tech_parametry_cars.html

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

A on to niekto tvrdil okrem teba?

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

Já to nikdy netvrdil. Jdi trollit někoho jinýho.

---

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

"Takže on to nakonec nebyl Musk kdo s tím přišel první." Toto si napísal ty, ak si pamätáš. A z toho súdim, že si to už niekde čítal (ja prvý krát od teba) alebo si si to vymyslel. Čo z toho?

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

Čítal jsem to opakovaně tady.

---

BMW M5 competition - když sešlápnu plyn, Gréta se rozbrečí
87tis km s Teslou model S - prodáno

Obrázek uživatele Kuk

Ty si blbej jak daleko vidíš.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Neznelo by od Vas lepe, kdyz byste zadal priklad misto osobniho napadani? Tim mu davate za pravdu. Opravdu je lepsi mlcet, nez druhe ponizovat.
Toto je kransy pripad, jak nevest diskuzi ani soukromou, natoz aby to tady cetly desitky lidi.
Stydte se :-)

Obrázek uživatele Kuk

Trhni si nohou a to svoje moralizování si nech pro svoje děti. Trolům žádný vysvětlení neposkytuju. Ten blbec si jednou začal, tak už se toho nezbaví.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Trollove se jen loví...
Hlavně nekrmit...
Ten jejich trollí mozek ani nestojí o vysvětlení...
PS :nevíš kam se poděl malý trollik rs?

Obrázek uživatele Kuk

Nemám tucha, možná se vrátil v nějaký reinkarnaci a změnil dikci.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Jo už jsem si vzpoměl, asi to bude ten expert co se zove TrochuNadhledu, ten je stejně hloupoučkej a zaslepenej. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Sakra to bude on..... Pokud nepomaha v Africe cernouskum

spolu vyrobenych golf city sromer
1. generacia 20ks
2. gen 100ks
3. gen. 120ks
.. to tazko nazvat vyrobou, to boli len testy konverzie spalovaka s olovennymi bateriami, aj prevodovka ostala.
Prvym seriovo vyrabanym elektromobilom bol (a vlastne este je, lebo sa vyraba dodnes) Mitsubishi i-MiEV z roku 2009 a neskor jeho europske klony.

Seriovy e-golf az v r. 2014.

Obrázek uživatele Kuk

Ty si nikdy nic nevěděl a ještě se tím chlubíš.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

"první krůčky do budoucnosti" to ma pobavilo :DD
A pritom to je "slepé črevo" úplne zbytočná vec

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon