TEST: Audi SQ5 TDI MHEV – Krůčky do budoucnosti

Automobilka Audi se v současné době s velkou vervou opřela do elektrifikace a přidává pokročilou elektrickou síť do většiny svých nových modelů.

Světlou výšku umí regulovat počítače pomocí vzduchových měchů
foto: Jan Majurník

Vyzkoušeli jsme cestovní SUV Audi SQ5, které disponuje 48voltovým mild-hybridním systémem a nenásilnou formou snižuje palivový apetit i emisní stopu. Už dávno (dogmaticky) neplatí rovnice, že čím větší auto, tím více musí spotřebovat paliva.

Audi SQ5 TDI MHEV

Audi SQ5 TDI MHEV
foto: Jan Majurník

Jedním z důkazů je právě Audi SQ5 – silné cestovní SUV, které disponuje třílitrovým šestiválcovým turbodieselem naladěným na 255 kW (347 koní). V tuhle chvíli byste asi modrého obra úplně zavrhli, jenže uvnitř pracuje ještě 48voltová elektrická síť, která má starosti řízení několika důležitých věcí.

Srdcem mild-hybridního systému je generátor, který je spojený prostřednictvím řemene s klikovým hřídelem vozu. Tahle „hračka“ umí rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji do napájecí baterie. Výhodou je také daleko rychlejší start motoru, potažmo jeho vypnutí už při dojezdové rychlosti 22 km/h.

Starý známý spořič emisí stop-start posunuli v Audi ještě na vyšší metu – pokud při jízdě rychlostí od 55 do 160 km/h dáte nohu z plynu, mohou počítače vyřadit na volnoběh, případně až na 40 vteřin motor úplně vypnout. V praxi umí tihle pomocníci ušetřit až 0,7 litru paliva na sto kilometrů, a to velmi nenásilnou formou.

Zadní lampy jsou plně diodové a mají dynamický blikač

Zadní lampy jsou plně diodové a mají dynamický blikač
foto: Jan Majurník

Mild-hybridní síť ovládá také elektrické dmychadlo, které přispěchá na pomoc vždy, když odpadní plyny nestačí roztáčet klasické výfukové turbo a řidič dává požadavek na výkon. Na jednu stranu tedy podpoří dynamickou jízdu, na druhou stranu opět ušetří pár „kapek“ nafty.

Proč? Elektricky ovládané dmychadlo nemá prakticky žádnou prodlevu, proto nevznikají hluchá místa, kdy řidič stojí na pedálu plynu, do válců tečou kýble nafty a auto takzvaně nejede.

Auto nebo laboratoř?

Audi SQ5 je pohodlné, moderní, odladěné a poměrně drahé auto – základ vyjde na 1,9 milionu korun, testovaný vůz na 2,6 milionu korun. Jelikož jde o řadu S, můžeme se také bavit o určité sportovnosti. O pohodlí se tu stará vzduchové odpružení a nastavitelné jízdní profily, které ovlivňují chování samotného vozu.

Dieselový agregát s podporou elektromotoru dokáže rozhýbat tohle dvoutunové SUV z nuly na sto za 5,1 vteřiny, což je minimálně slušné číslo. Spíše než auto do města však hledejte v Audi SQ5 pojízdnou laboratoř, technické centrum a cestovní Gran Turismo.

Palubní deska je laděná do konvenčního stylu, ovšem plná technologií

Palubní deska je laděná do konvenčního stylu, ovšem plná technologií
foto: Jan Majurník

Samotná kabina je prošpikovaná moderní technikou, nabídne například virtuální kokpit, díky kterému se dostane před řidičovi oči daleko více dat. Dále se můžete kochat středovou multimediální obrazovkou s poměrně složitým ovládáním a mnoha skrytými nabídkami.

Kolikrát musíte klikat s otočným voličem nebo středovým touchpadem do stran, abyste narazili na další funkce. V tomto ohledu na trhu zatím kraluje infosystém od BMW, který díky centrálnímu dotykovému voliči (a obrazovce zároveň) dosud nenašel přemožitele.

Řazení zajišťuje osmirychlostní automat, který spolupracuje s mild-hybridním systémem

Řazení zajišťuje osmirychlostní automat, který spolupracuje s mild-hybridním systémem
foto: Jan Majurník

Masivní sportovně-užitkový vůz se cítí dobře na dlouhých trasách, kde se dá nejefektivněji využít práce naftového motoru, který je vybaven oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic, systémem recirkulace výfukových plynů a SCR-katalyzátorem.

Poslední zmíněný právě výrazně ovlivňuje samotnou „čistotu“ spalovacího šestiválce, jelikož pomocí roztoku močoviny eliminuje a rozkládá většinu odpadních škodlivých látek.

Ekolog samouk

Vůz je schopen jezdit v průměru za cirka 9 litrů nafty na sto kilometrů, což sice na první pohled nevypadá kdovíjak zázračně, nicméně v nedávné minulosti auta podobného typu spotřebovala klidně o půlku více.

Zákazník, který půjde po ostrém SUV řady SQ5, určitě moc ekologicky smýšlet nebude, pravděpodobně mu tento aspekt věci bude volný, nicméně díky zastavěným komponentům a mild-hybridu se o ekologickou stránku věci postará auto samo.

Vpředu pracují plně diodové a vysoce svítivé lampy

Vpředu pracují plně diodové a vysoce svítivé lampy
foto: Jan Majurník

Nemůžeme se sice bavit o super-ekologickém autě, ale díváte se na první krůčky do budoucnosti, ve které bude minimálně třetina vozů elektrifikovaná. SQ5 od Audi ještě ukazuje, že cesta k úspornější jízdě a menšímu lokálnímu znečištění nemusí nutně být na úkor komfortu posádky. Auto se stará, vy jezdíte, a tak by to mělo být.

Ačkoli vůz obouvá 21palcové pneumatiky, na komfortu to není znát

Ačkoli vůz obouvá 21palcové pneumatiky, na komfortu to není znát
foto: Jan Majurník

Na závěr jsme ještě vyzpovídali tiskového mluvčího divize Audi, pana Jiřího Rozkošného, který nám prozradil více o budoucnosti značky. Už teď víme, že bude elektrifikovaná, ale jak moc?

Hybrid.cz: Audi hojně osazuje nové modely mild-hybridním systémem. Je to jen z důvodu snížení emisní stopy při homologačních testech?

Jiří Rozkošný: Mild hybridní systémy plní důležitou roli při snižování emisí a podle motorizace jsou buď 48V nebo 12V. Kromě úspory paliva, a tím nižších emisí, mohou tyto systémy také podpořit akceleraci, případně napájet systémy stabilizace podvozku nebo elektrické turbodmychadlo.

Hybrid.cz: Co bude moci Audi nabídnout zákazníkům ve srovnání s ostatními značkami koncernu Volkswagen?

Jiří Rozkošný: Koncern VW je znám tím, že umí výhodně využít synergií tam, kde je to možné. Pro modely nižších tříd tak bude Audi využívat například elektrickou platformu MEB, pro vyšší modely naopak běží spolupráce s Porsche na platformě PPE a J1. Jako vždy jsou platformy základem, které si jednotlivé značky dolaďují pro své produkty.

Díky vstřikování močoviny jde o velmi čistý naftový motor

Díky vstřikování močoviny jde o velmi čistý naftový motor
foto: Jan Majurník

Hybrid.cz: Plánujete být plně elektrickou značkou nebo se zaměříte na hybridy a postupně budete přecházet na elektřinu?

Jiří Rozkošný: Audi pánuje, že v roce 2025 bude přibližně třetina dodaných modelů elektrických – a to buď BEV nebo PHEV. Spalovací motory mají zatím své místo v nabídce. Audi také pracuje na CNG modelech a na pozadí běží také výzkum vodíkového pohonu.

Hybrid.cz: Bude značka Audi i nadále nabízet v Evropě oblíbené diesely?

Jiří Rozkošný: Dieselové motory v současné době nabízejí vynikající parametry výkonu v kombinaci s velmi příznivými emisemi a pro řadu uživatelů dnes představují stále vhodnou volbu. Konec spalovacích motorů není v současné době aktuální.

Hybrid.cz: Připravují se servisní centra v ČR na elektrifikované pohony? Bude v Česku dostatek odborných pracovišť, až nastane větší rozmach?

Jiří Rozkošný: Příprava servisních center běží již několik let, navíc elektrifikované modely nejsou pro Audi novinkou. Servisní zázemí se rozšiřuje včetně nabíjecích stanic na autorizovaných zastoupeních, celá servisní síť byla na jaře proškolena na Audi e-tron. Český importér navíc dlouhodobě spolupracuje s vybranými učilišti na programu QHERO, který pomáhá vychovávat mladé mechaniky.

Virtuální kokpit je jednou z nejlepších věcí na voze

Virtuální kokpit je jednou z nejlepších věcí na voze
foto: Jan Majurník

Hybrid.cz: Bude se Audi podílet na zefektivnění nabíjení na stanicích?

Jiří Rozkošný: Audi nabízí ke svým vozům službu Audi e-tron charging services, která aktuálně pokrývá více než 100 000 nabíjecích míst v Evropě. Koncern VW je také zapojen do společnosti Ionity, která buduje síť rychlonabíjecích stanic na hlavních silničních tazích v Evropě včetně České republiky. První stanice by měly být otevřeny ještě do konce letošního roku.

Hybrid.cz: Plánuje Audi také investovat do rozvoje vodíkových pohonů nebo jiných alternativních pohonů?

Jiří Rozkošný: Audi v současné době nabízí produkty využívající jak konvenční paliva, tak i řadu alternativ. Například Audi A5 Sportback jezdí na , modely Audi A6, A7, A8L, 55, Q7 nabídnou v nejbližší době provedení plug-in hybridní provedení.

Audi SQ5 je krůčkem do elektrifikované budoucnosti

Audi SQ5 je krůčkem do elektrifikované budoucnosti
foto: Jan Majurník

V listopadu bude představený druhý plně elektrický model Audi e-tron Sportback, na sklonku příštího roku budou následovat modely Audi e-tron GT a Audi Q4 Sportback. Pokud jde o vodíkové pohony, je to oblast, kterou Audi neopomíjí sledovat, nicméně jedním z faktorů je i rozvoj infrastruktury.

vlastní

40 Comments on “TEST: Audi SQ5 TDI MHEV – Krůčky do budoucnosti”

  1. To si dela Audi prdel ne?
    9litru/100 km s hybridem? Mam presne

    To si dela Audi prdel ne?
    9litru/100 km s hybridem? Mam presne toto auto z roku 2010, 3l sestivalec a jezdim kombinovane dalnice/mesto za 8 litru!!!
    To je pokrok stylem back to the future, ze jo?
    Nechapu, ktery … si tohle koupi misto eTrona. Vzdyt na nakladech na palivo to auto musi byt drazsi nez eTron uz po 100 000km.

      1. Jo, jo… a taky máš určitě podobnou dynamiku 0-100 kolem
        Jo, jo… a taky máš určitě podobnou dynamiku 0-100 kolem 5s 🙂

        PS:
        Ale je pravda, že ta spotřeba není žádný zázrak, já mám pod kapotou stejné stádo koní, podobnou dynamiku, opravdový hybrid a spotřebu momentálně 7,6. A to je většina dálnice tempem 130.

        1. Jasně že ne. Asi 11 vteřin. Moc nechápu co na tom
          Jasně že ne. Asi 11 vteřin. Moc nechápu co na tom zrychlení pořád všichni máte. Jasně, může se to hodit a je to kůl, ale pri normální jízdě kdybych na to pořád dupal tak sem si nemusel kupovat hybrid. Každej máme naštěstí jiný priority, jinak by to byla nuda. Tady v Japonsku by se vám líbilo. Tady jezdí Lexusů hodně. Ta myslím 550 je dobrá krava a ten nejdražší sporťák, ten se mi fakt líbí. Ten teda ani tady není vidět často.

          1. Já neříkám, že je to zrychlení nutné. Někomu stačí i
            Já neříkám, že je to zrychlení nutné. Někomu stačí i těch 11, v pohodě. Jen pak nemůže srovnávat spotřebu lenocha a sprintera 🙂

            Taky na to pořád nedupu, ale je fajn mít vysoký výkon a super dynamiku (když to potřebuji) a přitom mít spotřebu jako s dieselem, ale bez dieselového projevu a taky bez potenciálních problémů.

            PS:
            Tady v Německu moc Lexusů nejezdí, oni jsou patrioti. Dokonce včera se mě soused ptal, co to mám za auto. Jak jsem jel domů, klidnou ulicí, pomalu, na elektřinu, tak to bylo tiché a on říkal, že v první chvíli myslel, že je to Tesla. A přitom to auto mám už rok 🙂

            1. To je jasny. Ono kdybych to turoval, tak by spotreba byla
              To je jasny. Ono kdybych to turoval, tak by spotreba byla jiste o dost vyssi. Jen chci podotknout ze jezdim normalne, nebrzdim provoz 🙂 Ja kdyz sednu do normalniho spalovaku spusti motor tak se skoro leknu. Jinak ja nikdy nebyl na luxustni auta i kdyz mezi Lexusama bych si vybral. Co u nich ale ocenuju je odhlucneni a pohodova jizda. No proto jsou taky drazsi :-).
              Ad soused. Tady v Japonsku dost lidi kdyz reknu Tesla, tak nemaji ani poneti co by to mohlo byt. Musk ma pred sebou jeste dlouhou cestu.
              Jinak v Japonsku z cizich aut Nejvic Mercedes, pak BMW, VW a pak nejak to ostatni. Ameriky tu skoro nejsou videt. Korejsky auta jeste min. (Nemaji tu ted ani zastoupeni).

          1. spolu vyrobenych golf city sromer
            1. generacia 20ks
            2. gen

            spolu vyrobenych golf city sromer
            1. generacia 20ks
            2. gen 100ks
            3. gen. 120ks
            .. to tazko nazvat vyrobou, to boli len testy konverzie spalovaka s olovennymi bateriami, aj prevodovka ostala.
            Prvym seriovo vyrabanym elektromobilom bol (a vlastne este je, lebo sa vyraba dodnes) Mitsubishi i-MiEV z roku 2009 a neskor jeho europske klony.

            Seriovy e-golf az v r. 2014.

                1. Čítal jsem to opakovaně tady.
                  Čítal jsem to opakovaně tady.

                2. Neznelo by od Vas lepe, kdyz byste zadal priklad misto
                  Neznelo by od Vas lepe, kdyz byste zadal priklad misto osobniho napadani? Tim mu davate za pravdu. Opravdu je lepsi mlcet, nez druhe ponizovat.
                  Toto je kransy pripad, jak nevest diskuzi ani soukromou, natoz aby to tady cetly desitky lidi.
                  Stydte se 🙂

                3. Trhni si nohou a to svoje moralizování si nech pro svoje
                  Trhni si nohou a to svoje moralizování si nech pro svoje děti. Trolům žádný vysvětlení neposkytuju. Ten blbec si jednou začal, tak už se toho nezbaví.

                4. Trollove se jen loví…
                  Hlavně nekrmit…
                  Ten jejich trollí

                  Trollove se jen loví…
                  Hlavně nekrmit…
                  Ten jejich trollí mozek ani nestojí o vysvětlení…
                  PS :nevíš kam se poděl malý trollik rs?

                5. Nemám tucha, možná se vrátil v nějaký reinkarnaci a
                  Nemám tucha, možná se vrátil v nějaký reinkarnaci a změnil dikci.

                6. Jo už jsem si vzpoměl, asi to bude ten expert co se zove
                  Jo už jsem si vzpoměl, asi to bude ten expert co se zove TrochuNadhledu, ten je stejně hloupoučkej a zaslepenej. :)))

                7. Sakra to bude on….. Pokud nepomaha v Africe cernouskum
                  Sakra to bude on….. Pokud nepomaha v Africe cernouskum

          2. Podle mě ke ta cena úplně mimo. Dát čtvrt mega za 25 let
            Podle mě ke ta cena úplně mimo. Dát čtvrt mega za 25 let starý Golf je úlet. A je jedno, že to je elektrický, spíš bych řekl tím hůř.

            Ale možná má cenu jako rarita, kusovka 🙂 I když tento není v původním stavu, pokud se nepletu…

            1. Přesně tak. Je to spíš pro fandu jak na smysluplné
              Přesně tak. Je to spíš pro fandu jak na smysluplné ježdění.
              Když jsem vybíral elektromobil, tak sem chtěl v rámci úspor sáhnout třeba po Citroen saxo, nebo toho golfa. Jenže max. výkon 22kW není na ježdění po vysočině.
              Když se u IONu zkusím pohybovat do tohoto výkonu, tak do kopce bych jezdil šedesát.
              Jedná se o starou technologii (nevím jestli golf taky třeba nemá ještě motor s uhlíky).
              Je to předělávka spalováku se všema jeho záporama. Ten golf má dokonce i převodovku.
              Raději jsem vzal za podobnou cenu IONa. Je to čistokrevný elektromobil, není to brzda provozu a hlavně pro nějaké cestování mimo rádius to disponuje 50kW DC nabíječkou. Bezpečnost bude taky někde jinde.

              https://www.youtube.com/watch?v=aviqS0Lt7sw

              Mělo by oboje být pří 64 km/h, a výsledek golfa je dost strašnej. A těžko říct, jak se bude chovat předělávka s těžkejma baterkama. Přímo crash test citystormer jsem nenašel.

              https://www.youtube.com/watch?v=nQPLFLYIrdM

Napsat komentář