P-MOB: Evropské solární auto

Jan Grohmann - 16 Srpen 2013

Na FaceBookové stránce Hybrid.cz jsme si před pár dny uspořádali myšlenkové cvičení, zda solární články umístěné na karoserii mohou efektivně sloužit k prodloužení dojezdu elektromobilu. Náhoda tomu chtěla, že téměř současně se v mediálním prostoru objevila informace o mini-autě P-MOB, které dokáže údajně jezdit pouze na energii ze svých solárních článků.Solární auto P-MOB

Elektromobil P-MOB, zatím bez solárních článků
foto: P-MOB European Consortium

Někteří si stále kladou otázku proč elektrická auta už dávno nevyužívají integrované solární články. Vysvětlení je prosté. Vysoká cena, hmotnost a technická komplikovanost současných solárních článků jednoduše nestojí za vyrobené množství elektrické energie.

Pokud je vozidlo v pohybu, tak solární články mohou dodat průměrnému elektromobilu (např. Nissan Leaf) navíc jen pár kilometrů jízdy.

Jedním z řešení, jak zlepšit kooperaci solárních článků a elektrického vozidla, je snížit množství energie, kterou elektromobil potřebuje pro svou jízdu. Ideálním způsobem je snížit hmotnost a vylepšit aerodynamiku vozidla.

P-MOB
video: YouTube

Výše pospanou cestou jde i vozidlo P-MOB. Dvoumístný P-MOB má hmotnost pouze 600 kg, což je dvakrát méně než má . Auto má údajně také o 30 % lepší aerodynamické vlastnosti, než ostatní vozidla podobné kategorie. Samozřejmostí je výkonný systém rekuperace energie.

Vývoj vozidla P-MOB je financován z peněz Evropské unie. Cílem je vytvořit velmi lehké městské nebo příměstské vozítko s integrovanými solárními články. Podmínkou je, aby stroj dokázal denně urazit minimálně 20 kilometrů pouze na energii ze slunce.

Solární auto P-MOB

Dva cestující sedí za sebou
foto: P-MOB European Consortium

Klasické elektromobily spotřebují na jeden kilometr jízdy přibližně 200 až 300 Wh elektrické enrgie. Podle oficiálních údajů P-MOB spotřebuje na kilometr jízdy pouze 80 Wh, tedy dvakrát až třikrát méně energie než klasické elektromobily.

P-MOB pohání dvojice elektromotorů – na přední a zadní nápravě. Vozítko má tak de facto pohon 4×4, což se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech. Maximální rychlost stroje je 100 km/h.

Na obrazcích zatím vidíme jen automobil bez integrovaných solárních článků. V další etapě však budou na karoserií umístěny flexibilní solární články s odhadovaným denním výnosem 2 kWh (platí pro jižní státy Evropy). Ve vozidle je přítomná samozřejmě i malá li-ion baterie.

Na vozítku P-MOB pracuje 6 technických pracovišť, z toho tři z Itálie a jedna ze Španělska. Široké zapojení zemí jižní Evropy není náhodné. Právě slunná jižní Evropa je ideálním místem, kde lze solární automobily efektivně používat.

P-MOB EU project
Zpět na HybridPřidat komentář

Já už se nedivím ničemu, když před EU komisaře předložím dva plány:

1) tohle auto + 25-30kWh baterie, pohotovostní hmotnost 550kg
2) tohle auto + ??? baterie + solární články, pohotovostní hmotnost 600kg.

obě budou mít spotřebu NEDC 8kWh/100km a obě budou žádat stejnou dotaci, které vyhraje?

mimochodem to auto jako takové mi nepřijde špatné (na hodnocení designu elektromobilů už jsem rezignoval), jen prostě ta fotovoltaika i kdyby nakrásně udělala za sluneční den energii na 20km tak je pořád pro každodenní použití nepoužitelné a auto stejně bude pořád stát na kabelu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na ČT2 nedávno byl odvysílán dokument o prvním solárním letadle a jeho rekordním letu. Kdy v letu nad Švýcarskem dokázal létat 26 hodin nepřetržitě, a pokud by konstruktéři neměli obavu o pilota tak by jistě létal ještě déle. Letadlo bylo zásobováno pouze solárními panely na křídlech a ty dobíjely akumulátory. - Nebavme se o praktickém využití, berte to spíše jako počáteční studie. Proto otázka ceny a dotací je v těchto případech druhořadou a bezpředmětnou.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jde o letadlo solar impulse

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Tady to přirovnání je velice nešťastné, letadlo stavěné pro dlouhotrvající lety (bez ohledu na druh pohonu)

1) vždy bude mít velmi velké rozpětí = enormní plochu vystavenou slunečnímu záření. Navíc létají co nejvýše a tedy i nad mraky.

2) nevyžaduje se po něm ani náznak "dynamiky" letu tj. pokud to má velmi slabý motor a mizernou stoupavost a rychlost letu, tak to ničemu nevadí.

.. z tohoto pohledu je pro solární pohon vytrvalostní letadlo velmi vhodný projekt a opravdu to je prakticky použitelné obzvlášť pokud by vzrostla účinnost FV panelů.
___________________

Naproti tomu na osobním automobilu nebudete mít nikdy víc jak 2m2 plochy, auto musí mít zaručenou dostatečnou dynamiku jízdy pro provoz na pozemních komunikacích. Při parkování běžný řidič preferuje stín, protože v autě jinak bude nechutně rozpáleno a ničí to lak, přístroje, čalounění. No a dále pak tu máme garáže, stromy a další nekonečno stínících objektů.

.. z tohoto pohledu je automobil naprosto nevhodný pro solární pohon a opravdu je to prakticky nepoužitelné. A nic s tím nenadělá ikdyby měly FV panely 80% účinnost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen se divím, že nejsou žádné informace o karosériích aut nebo potazích křídel letadel vyráběných přímo se zabudovanou fotovoltaickou vrstvou integrovanou přímo do nich. Váhový přírustek by byl minimální. Ještě by se ušetřilo na váze, pokud se místo plechu auta použije např. uhlíkové vlákno. Já vím, bude to drahé na výrobu a budou problémy při opravách po bouračkách (žádné vyklepání, jen výměna kus za kus). Ale co je jinak drahé na elektromobilu? Baterie. Ta by pro běžné ježdění do 100 km denně mohla být daleko menší za předpokladu průběžného celodenního dobíjení zdarma i za jízdy! Amorfní články mají sice menší účinnost, ale zase fungují i při difuzním světle. Už dlouho jsou technologie na výrobu průběžné folie s fotovoltaickou vrstvou. Tak proč nešla aplikovat i na libovolnou plochu mírně oblého tvaru. Povrch karosérie i malého auta je několik metrů čtverečních. Co teprve takové dodávky, obytky a kamióny. To jsou skoro potenciální jezdící elektrárny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Existují i průhledné fotovoltaické folie (3M), takže i plochu oken auta lze beze zbytku využít. Mají sice zatím dost malou účinnost 2-3%, ale mají i další funkce, jako tepelná izolace, schopnost zachytit až 90 % infračerveného záření (zabraňuje přehřívaní vnitřních prostor) a ochrana okna proti rozbití.

Proč jen slunná Itálie? Stačí zaparkovat pod lampou veřejného osvětlení, hlavně v zimě svítí dlouho :-).

---

hariprasad

Obrázek uživatele EKOLO

dost dobrý vtip, ale lze lobisticky využít a trochu lidem zblbnout hlavu.

---

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

S tím souhlasím, Nakonec firma Citizen nenabádá své zákazníky a majitele svých hodinek aby je používali pouze za slunných dnů. A otázka drahoty solárních panelů nekoresponduje s reklamními tahy českých solárníků a nabízejících solární panely a zařízení v ČR.

Teď jste mě dostal. Zkusil jste si propočítat, kolik byste do toho autíčka dostal energie při hustotě energie řekněme 10W/m2?

---

hariprasad

Tady by se právě dobře uplatnil extender pro případ ,že bude zataženo - vzhledem k malé baterii.

---

ipekra


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol