Obce mohou díky elektromobilu ušetřit na provozních nákladech až 250 tisíc za 5 let

Města a obce mohou díky dotacím, které 10. 11. 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, nakoupit některé elektromobily levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem.

Elektromobil Kia Soul EV
foto: Kia

TISKOVÁ ZPRÁVA

  • Při ročním nájezdu 30 tisíc km činí provozní náklady elektromobilu včetně servisu jen 0,40 Kč na ujetý kilometr a jsou o 1,60 Kč nižší než u dieselu
  • Elektromobil mohou využít obce pro poskytování různých typů sociálních služeb, hodí se také pro městskou policii
  • Největší efektivity dosahují elektromobily při nočním nabíjení a pravidelném nájezdu od 100 do 200 kilometrů denně
  • Nabíjecí stanici na elektromobily lze pořídit již od 20 tisíc korun

Například pořizovací náklady elektromobilu Kia Soul EV jsou po započtení dotace o 70 000 Kč nižší než u modelu s dieselovým motorem a srovnatelnou výbavou. Výše dotace na nákup elektromobilu dosahuje 220 tisíc korun.

Elektromobily mají také výrazně nižší provozní náklady a města a obce díky nim mohu ušetřit v některých případech až 250 000 Kč během pěti let provozu.

Podle výpočtů provedených společností Kia Motors Czech se totiž průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u dieselového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč za jeden ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu činí pouze 0,30 Kč.

Při ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u dieselového vozu 2 Kč na ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu pouze 0,40 Kč.

„Elektromobil tak ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 kilometrů denně, ušetří na provozních nákladech za 5 let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista Kia Motors Czech.

Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu Kia Soul 1,6 CRDI a elektromobilu Kia Soul EV v reálném provozu a počítají s průměrnou cenou nafty 32 Kč/l, což je průměrná cena za poslední tři roky, a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 Kč/kWh.

„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat denní nájezdy kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR Manager Kia Motors Czech s tím, že typickým příkladem jsou sociální služby.

Může jít například o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu samotných seniorů. „Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech velmi napjatý provozní rozpočet. V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením, neboť jeho následné provozní náklady jsou výrazně nižší než u běžného automobilu,“ dodává Kateřina Jouglíčková.

elektromobil Kia Soul EV

foto: Kia

Dalším příkladem je obecní policie, která může elektromobil využívat k pravidelným obhlídkovým trasám a k příležitostným výjezdům. Elektromobily mohou využít také společnosti alespoň z poloviny vlastněné obcí, například zdravotnická zařízení či městské plynárny či vodárny.

„Současné elektromobily mají normovaný dojezd okolo 200 kilometrů, přičemž reálně nižší je při cestě po dálnici a mimo obec a vyšší naopak v obci, kde elektromobil častěji využívá rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Michal Tolar.

Elektromobil jako dopravní prostředek, který neprodukuje během své jízdy žádné lokální emise, mohou také využít obce, které mají problémy se znečištěným ovzduším, čímž mohou jít příkladem firmám a občanům ve svém regionu.

Při provozu elektromobilu je potřeba zajistit také infrastrukturu pro jejich dobíjení. Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti VOLTDRIVE s.r.o., která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic pro elektromobily, by každý elektromobil měl v ideálním případě mít svoji vlastní nabíjecí stanici, ve které se bude moci nabíjet přes noc za využití levnějšího tarifu.

„Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož ceny elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než ceny elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg.

Při využití vlastní neveřejné stanice mohou obce vybírat ty nejjednodušší varianty, které lze pořídit již od 20 000 Kč.

tisková zpráva

51 Comments on “Obce mohou díky elektromobilu ušetřit na provozních nákladech až 250 tisíc za 5 let”

  1. Osobně bych řekl, že doba ještě nepokročila tolik, aby
    Osobně bych řekl, že doba ještě nepokročila tolik, aby se elektromobil vyplatil. Sám jezdím na LPG a kromě pravidelného servisu: levnelpg.cz/servis-a-revize-lpg/ jsem v podstatě ještě neměl náklady navíc. přitom počáteční náklad byl tenkrát asi 20 tisíc, což je s nákladem na elektromobil jako takový, a jeho vyšší cenu, naprosto neporovnatelné…

  2. Ano, elektromobil, který z
    Ano, elektromobil, který z poloviny dostaneme zadarmo a který budeme nabíjet tou nejvýhodnější sazbou bude výhodnější než diesel, který bude tankovat u nejdražší pumpy a bude ho řídit nešika, který místo za 4 litry bude jezdit za 6.
    Hlavně to veřejnosti správně podat, naprosto rozhodit rovnováhu trhu, připravit podhoubí pro korupci. Tahle levičácká společnost se řítí do záhuby.
    Na druhou stranu furt lepší dotace obcím, než jednotlivcům.

    1. Vase predpoklady jsou
      Vase predpoklady jsou vicemene spravne, jen bych si dovolil 2 poznamky:
      1. Jezdit s autem, ktere ma udavanou spotrebu ve meste 6 l/100 km za 6 l/100 km mi nepripada az tak extremne nesikovne.
      2. Resit u sluzebaku jestli natankuju za prumernou cenu nebo budu hledat levnejsi benzinku nemusi vyjit ekonomicky zdaleka tak dobre, jak by se na prvni pohled mohlo zdat. Ten zamestnanec stoji radove nekolik Kc za minutu a prejezd k levnejsi benzince take nemusi byt bez nakladu.

  3. Penize za PHM, posleze za
    Penize za PHM, posleze za ropu jdou do cizich ekonomik. Ty penize maji jinou hodnotu pro nas, nez penize vynalozene za domaci energii, tedy elektrinu. Misto sjezdovek v Dubaji si nasi elektrinou budujme nase nemocnice atd.
    EV muzou byt drazsi a pritom prinesou nasi ekonomice zisk.

      1. kdyz se kouknu co si v
        kdyz se kouknu co si v pousti postavili za mesta a jak zijou, tak mi nerikejte ze zasadne nepodporujeme cizy ekonomiky. Nemusi to byt velka suma za 1 litr. I tak jsou to obrovske penize ktere tam tecou proudem. A rusko zbroji jak sileny za co. prece za ropu a plyn. Presne to nechci podporovat. Vrazim to do EV a jeste do nasi ekonomiky.

                1. Bob-an se tváří, že ví
                  Bob-an se tváří, že ví co města a obce kupují, tak se ptám jeho 😉

                2. Mensi obce jsou povetsinou
                  Mensi obce jsou povetsinou po tom nejlevnejsim co rozumne jde koupit a staci parametry (fabky, i20, ix20 apod). Ve meste narazite i na i30, rapid nebo octavie…

                3. takže cena kolem 300k?
                  V

                  takže cena kolem 300k?
                  V tom případě se to v porovnání s Leafem už vyplatí, ne? Se zohledněním dotace a úspory za 5 let. A mají za to lépe vybavené a ve většině případů i větší auto 😉

                4. Kdyz mrknu, za kolik se auta
                  Kdyz mrknu, za kolik se auta bezne vysoutezi, tak jsou ty Fabie, i20 a dalsi male vozy spis kolem 200 tisic korun bez DPH. Octavie, i30 a podobne jsou vyrazne drazsi, ale to jsou auta, u kterych lze predpokladat, ze casto slouzi i na delsi cesty, na to zatim neni levny EV uplne dobre pouzitelny. Nejlevnejsi Leaf bez DPH stoji 603 s dotaci 383 tisic Kc. Teoreticky se misto Fabie muze za 5 let vyplatit. Prakticky tezko rict, pokud je to kalkulace na 30 tisic rocne, tak je otazka, nakolik budou po 5 letech a 150 000 km pouzitelne baterie. U 24kWh modelu, jehoz cenu jsem bral do uvahy, budou tou dobou uz 50 000 km po zaruce (pokles tolerovany v zaruce je cca 1/4 kapacity).

                5. V našem podnebí by měly
                  V našem podnebí by měly baterie v klidu vydržet.

                6. baterie budou vypadat
                  baterie budou vypadat úplně normálně.
                  Proměřil jsem si baterie 24kWh Leafu po 50tis km a cca 14ti měs. provozu – pokles cca 4% – a to v prvním roce bývá pokles největší. Jen pozn. na P106E jsem původní baterie NiCd měnil po 12letech. Nové LiFePo4 měly po 3 letech a cca 130tis km pokles za tehdejších podmínek neměřitelný – rozdíl při vybití článků na 15% byl 0,04V. Baterie současných EV vydrží v použitelném stavu min 3-400tis km při normálním užívání tzn víc jak zbytek auta

                7. Vasi jistotu bych chtel mit,
                  Vasi jistotu bych chtel mit, kdyz prohledate internety, tak na jedne strane najdete lidi, kterym kapacita baterie vyrazne neklesla ani po 100 000 mil, na druhe strane najdete takove, kteri maji kolem 50 000 mil pokles o 3 dilky (9 z 12 bere Nissan jako dobrou kapacitu z pohledu zaruky). Tech faktoru bude urcite mnoho, pocinaje rezimem nabijeni, pres klimaticke podminky az treba po zpusob jizdy.
                  Ja netvrdim, ze baterie budou po 150 000 km urcite na odpis, jen upozornuju, ze je s tim treba pocitat, zejmena, pokud jezdite na horni hranici dojezdu.

                8. Ty internety zas tak
                  Ty internety zas tak neprocitam, hovorim z vlastni zkusenosti. Jen pro info, od letosniho roku v podstate vsichni vyrobci davaji na baterie 8 let zaruku a min 150tis km – tzn na zaklade teto info a dle mych zkusenosti co se tyka zivotnosti aku v ev jsem klidny

                9. Vlastni zkusenost je jedna z
                  Vlastni zkusenost je jedna z nejhorsich veci, neda se na ni zhodnotit vliv ruznych rezimu pouzivani a i v tom jednom je to strasne slaby statisticky vzorek.

                10. Jojo, vlastní zkušenost je
                  Jojo, vlastní zkušenost je skutečně nejhorší. Proč bych to měl dělat vyzkoušenou vlastní cestou, když vím že mi to nemůže průměrně fungovat, že jo? 😉 😀 😀

                11. Jenze, je vase cesta
                  Jenze, je vase cesta srovnatelna s obecnim automobilem? Vy auto nejak pouzivate. Bude ho kazda obec pouzivat stejne? Vy auto nejak garazujete/parkujete. Bude ho kazda obec garazovat stejne? Vy auto nejak dobijite. Bude ho kazda obec dobijet stejne? Vyrobni tolerance jsou nulove? Kvalita materialu je 100% stejna? Bude tedy baterie v jinem aute uplne stejna?

                  Osobne jsem vlastnil nebo vlastnim nekolik vyrobku, ktere mely byt spolehlive a selhaly nebo naopak, to se stava. Nikdy se vam nestalo, ze neco selze v zaruce a 2. kus funguje mnoho let?

                12. Teď mluvíte o něčem
                  Teď mluvíte o něčem jiném. Je jasné, že nemohu použít vlastní zkušenosti pro ostatní, protože to mohou být idioti a zařízení prostě rozbít. To se stává. Častěji, než si člověk myslí. Ale podle mých zkušeností s bateriemi v i3 jsou tyto dimenzované natolik dobře (hlavně díky teplotnímu managementu, kdy v zimě jsou vyhřívané a v létě chlazené), že je ověřeno i v teplých krajinách, že v podstatě nedegradují. Pokud máte po 160000 km degradaci ve výši 4 %, je to zanedbatelné.

                13. Jenze k tomu idiotskemu
                  Jenze k tomu idiotskemu chovani nabadaji prodejci elektromobilu, kdyz tlaci kalkulace na hranici maximalniho dojezdu, pokud budu baterii pravidelne plne dobijet a temer uplne vybijet, tak jeji zivotnost pravdepodobne nebude nejlepsi.
                  Druha vec je, ze z osobni zkusenosti sice muzete ziskat predstavu o degradaci baterie pri urcitem rezimu pouzivani, ale je to zkusenost pouze s jednou baterii, 2. kterou si poridite nemusi byt uplne stejna, na to narazely moje dotazy na nulove tolerance a 100% jakost vyroby.

                  Teplotni management u i3 je urcite dobra vec, ale pokud se stale bavime o ekonomickem souboji maly automobil vs EV, tak se bojim, ze priplatek cca 200 tisic proti Leafu se realne nemusi nikdy vratit.

                14. No máte pravdu, že i3
                  No máte pravdu, že i3 používá články od Samsungu, které jsou extrémně odolné. Mnohem odolnější než třeba ty, co používá Tesla. Ale také vychází dráž a mají podstatně horší objemovou hustotu.

                15. když chcete záruku, tak
                  když chcete záruku, tak Nissan nabízí Leaf s 30kWh výbavou Visia s 8-mi letou zárukou/160k Km. Cena 790k s daní, či 653 bez daně. o 50k víc je zvýšený dojezd i záruka

                16. to je ale blbost – se nad
                  to je ale blbost – se nad tím zamyslete, byste si nic nemohl koupit. Se podívejte na http://www.qauto.cz, tam je způsob používání našich EV popsán. Auta jsou celoročně negarážovná. Hledáte problém kde není.

                17. To je porad dokola, vy ze
                  To je porad dokola, vy ze svych 4 vozu, kazdy original, vyvozujete nejake obecne zavery, ja vam tvrdim, ze to tak proste nejde delat. V tomto se jednoduse neshodneme.
                  Jinak ja si samozrejme mohu koupit i nevyzkousene veci nebo pachat neracionalni rozhodnuti a koupit dokonce vec s vysokou pravdepodobnosti poruchy nebo nizkou zivotnosti a obcas to i delam, nicmene to neni spravny zpusob hospodareni s cizimi penezi.

                18. A ti výrobci, kteří
                  A ti výrobci, kteří dávají 8letou záruku také vycházejí ze špatných informací?!

                19. Zaruka byva omezena
                  Zaruka byva omezena kilometry treba u nejlevnejsiho Nissanu Leaf se jedna o 100 000 km, u drazsi varianty s 30kWh baterii o 160 000 km. Pokud kupujete auto na 30 00 km rocne, tak vas vetsinou drive zarazi ujete kilometry nez vek baterii. Zaruka navic byva u ruznych vyrobcu ruzne definovana, obvykle kryje selhani nebo ztratu kapacity o 20 – 30 %. Vzhledem k tomu, ze optimisticke kalkulace casto vychazeji z +- maximalniho dojezdu, tak i 20% ztrata muze byt problem.

                20. Mají to dobře
                  Mají to dobře spočítané, pokud spadnete o těch 20% ještě v záruce jste smolař.

                21. jasně, všichni výrobci
                  jasně, všichni výrobci mají své záruční podmínky, které musíte splnit, aby se reklamace uznala. Tzn nevím jaký výrobek by si člověk měl koupit, aby neriskoval tu uvedenou smůlu…

                22. co považujete za
                  co považujete za odzkoušený a spolehlivý výrobek? Podle vašeho názoru by to nebyl ani hrnec. Někdo s ním mlátí o zem a za chvíli ho musí vyhodit – někomu vydrží celý život. Proto tvrdím, že nejlepší je vlastní zkušenost v kombinaci se zkušenostma jiných uživatelů samozřejmě v porovnání se základními informacemi o výrobku od výrobce. Teď nehovořím o technologických omezeních, ale pokud mám podobný způsob užívání, tak nevidím problém.

                23. Problém je v tom, že
                  Problém je v tom, že zrovna Leaf má naprosto hloupě (rozuměj nijak) řešený teplotní management. Takže pokud jezdíte třeba v údolí smrti, tak ty baterky vydrží chvíli a pak je to vedro odepíše.

                24. A můžete nám formou
                  A můžete nám formou zdejšího článku sdělit (popsat) jak jste baterie měřil a co jste na nich naměřil? Nejlépe s nějakými fotkami a výsledky(hodnotami) z měření.

                  Ať se všichni zasmějeme!

                25. baterie Leaf můžete celkem
                  baterie Leaf můžete celkem detailně proměřit přes WIFI-Dongle prostřednictvím standardní sběrnice. P106E to neměl, takže každý článek je vybaven balancerem s bluetoth a přes aplikaci na tel. nebo PC můžete vidět m.j. napětí na každém článku při různých stupních vybití nebo stav cyklování. Toto vše samozřejmě funguje i online při jízdě, takže se dá sledovat chování každého článku při různém stupni zatížení. Těch funkcí je samozřejmě u tohoto systému více.
                  Doufám, že jste se nejen pobavil. Není moc dobré hned něco zavrhovat jen proto, že tomu nerozumíte.

                26. Otázkou je jak budou
                  Otázkou je jak budou vypadat po 150tis.km ve Fabii všechny důležité a nedůležité komponenty(katalyzátor, spojka, rozvody, svíčky,vstřiky, egr, připálené ventily,startér, lambda sondy, těsnění hlavy válců, turbo, vodní pumpa, brzdové kotouče a destičky….atd. )
                  Obávám se, že bude mnoho věcí třeba vyměnit.

                  Pokud máme dnes kvalitní a spolehlivá auta, proč existuje tolik servisů? Co tam všichni opravují?

          1. Prostý pohled do ceníku
            Prostý pohled do ceníku odhalí, že do maximální výbavy CRDi museli ještě naházet příplatky za 150 tis., což snad ani nejde, aby pořizovací ceny se zahrnutím dotace vyšly tak, jak je uvedeno ve zprávě.

            Jinými slovy opět do srovnávací kalkulace postavíme nesmyslnou superluxusní výbavu klasického auta, elektromobil nabíjíme výhradně extra tarifem na noční proud, vyhneme se započítáním nákladů na redukce, dobíjecí stojan, nebo prostoje nabíjením při cestě, z peněz daňových poplatníků si vyplatíme dotaci, abychom mohli daňovým poplatníkům vysvětlit, jak jim šetříme náklady a až nám to hezky vyjde, tak v autě za 850 tis. rozvážíme humanitární pomoc sociálně slabým.

            Pochopil jsem a tleskám tomuto ekonomickému zázraku. Válka není, všude mír.

Napsat komentář