Elektromobily a hybridy musí být hlučnější

Stává se to už dnes. Toyota Prius pomalu vyjíždí z vjezdu, zatímco na chodníku před ním přecházejí lidé. Jakmile se téměř tiché auto vynoří nenadále zpoza rohu, lidé jsou poněkud překvapeni. Stejně jako když se procházejí po ulici a za nimi se tiše „plíží“ elektromobil nebo hybrid. Tichost elektrického pohonu je jednou z výhod, ale zároveň ohrožuje bezpečnost provozu. Chodci a cyklisté jsou zvyklí, že auto slyší dlouho předtím, než je míjí. Proto se začíná uvažovat o povinném „zvukovém systému“ pro tyto typy vozů. V americkém kongresu už je dokonce návrh zákona, který chce stanovit minimální úroveň hluku pro automobily, které nejsou poháněny spalovacím motorem. Navrhovatelé požadují takový zvukový systém s jehož pomocí bude možné identifikovat odkud a jak rychle se automobil blíží. Podobným návrhem se podle magazínu The Economist zabývá také Evropská komise. Podle odborníků by elektromobily i hybridy měly znít podobně jako klasická auta, protože lidé jsou na to zvyklí. Nemusejí být samozřejmě tak hlučná, mozek si dokáže poradit i s nižší úrovní hluku. Jednou z prvních společností, která na „zahlučnění“ svých vozů myslí je britský Lotus Engineereing, který s dohodl s německým producentem audiosystémů Harman Becker. Uvažuje se dokonce o tom, že budoucí elektromobily umožní využívat různé typy zvuků motoru a řidiči si je budou moct stahovat podobně jako vyzváněcí melodie pro mobily.

theeconomist, díky za tip jakubovi

15 Comments on “Elektromobily a hybridy musí být hlučnější”

  1. Proč to řešit složitě?
    Proč to řešit složitě? Vždyť by stačilo problematická místa (např. u přechodů) upravit, aby při pojezdu vozidlem vydávaly žádaný hluk.
    Pokud ale dojde k tomu, že se budou montovat hlukové vysílače rovnou do aut, tak můžou lidé bydlící blízko hlučných komunikací zapomenout, že by s nástupem elektromobilů došlo k výraznému zlepšení.

  2. Doporučuji povinně zavést
    Doporučuji povinně zavést před elektroautem běžce s praporkem, který bude máváním a výkřiky upozorňovat na příjezd neobvyklého stroje.
    Myslím, že když byl tento způsob použit naposledy, tak se celkem osvědčil, proč tedy znovu vynalázet už jednou vynalezené, že?

      1. Přesně tak. Neznám
        Přesně tak. Neznám hybrid/elektromobil, který by levitoval:). Gumy (i kvalitní) dělají dle mého názoru dostatečný hluk pro chodce. A při nízké rychlosti nevidím nikde nebezpečí. Lidi holt nesmí jak tupé státo spoléhat jen na zvuk ne? Na co jsou oči? Je pravdou, že třeba děti můžou představovat nebezpečí, ale to také na řidiči… Musím předvídat a v obytné zóně nepojedu 70. Tohle se mi zdá jako největší kravina. Proč mít tichá a čistá města že? Jo a také doufám, že si pak budeme muset montovat zásobník na smrad. Aby se z auta i kouřilo. Protože někdo může být zvyklý že…

        1. Také by měla mít
          Také by měla mít elektrická auta povinně speciální nádrž na olej, který by průběžně unikal a mohl pod autem dělat krásné skvrny, dále nádrž na benzín, kterou by měl motorista povinně udržovat plnou, a pro ty, co si příliš zvykli na cenu provozu spalovacích motorů ještě nějakou kasičku, do které by se povinně sypaly peníze, aby auto nejezdilo moc levně.

    1. Nevim, lidi maji koukat,
      Nevim, lidi maji koukat, jako to delame my ridici. Vetsinou kdyz se me takhle nekdo lekne tak jsou to lidi co poslouchaji hudbu, telefonuji, maminky koukaji do kocarku(popripade predstrci kocar a starej se) apod. ty reci o hlucnosti/nehlucnosti nejsou zas tak na miste. I muj Golf Citystromer dela hluk a kdyz jedu se starym dieslem tak se leknou stale ti stejní lidé. Je to jen o tom, že si moc chodců myslí skoro jako motorkáři(jsem také motorkář) jak jsou nesmrtelní a k tomu jakou mají navc „absolutní“ přednost. prostě všichni účastnici silničního provozu by měli dávat pozor. Dnes nejnovější auta jsou také minimálně hlučné, takové auto na CNG je taky pěkně tiché. Mám všechny tyto typy aut, takze dokazu porovnat, zas tak velke rozdily to nejsou. Jasne golf je nejtišší, ale jde slyšet jde jen o zvyk. Lidi jsou zvyklí na velký hluk, ale zarven, jim ten hluk vadi. Ma to 2 mince, bud chteji byt zdravější – min hluku a emisi anebo chteji byt stale vice nemocní, protoze i hluk zpusobuje stres a ruzne nemoci. Ja jsem pro mensi hluk nez je ted.
      Golf ma jen 20kW ty nová Euta mají vetsinou 50kW a více a to uz dela vetsi hluk.
      Mejte se a davejte všici pozor všemi smysly jinak vám jsou k ničemu.

Napsat komentář