Německo: zákaz aut na fosilní paliva od roku 2030?

Norsko uvažuje o zákazu prodeje fosilních aut od roku 2025. Nyní přichází podobný nápad i z Německa, které uvažuje o zákazu prodeje aut na benzín a naftu od roku 2030.

Nad auty na fosilní paliva se, zdá se, stahují mračna…
foto: eugeniu, licence public domain

V Německu dnes jezdí asi 45 milionů aut. Z toho pouze 150 000 jsou hybridy a 25 000 auta do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). O alternativy tam dlouhodobě není velký zájem a aktuální zavedení dotace €4000 pomáhá zatím jen málo.

O zákaz prodeje fosilních aut se dnes zajímá Rakousko, Norsko, Nizozemsko a dokonce i Indie. Podobné tendence ale existují také v Německu. Mezi ty, kdo podobný krok prosazují u našich západních sousedů patří Dieter Janecek (Zelení) nebo Rainer Baake (náměstek ministra pro Energiewende).

Ti, kdo by o podobném kroku skutečně mohli rozhodnout – jako je ministr dopravy Dobrindt – se ale k věci zatím nevyjádřili. Náměstek ministra energetiky Baake nicméně nedávno na Berlin Energy Days řekl, že Německo by podobný zákaz mělo implementovat do roku 2030.

Jak realistické je ale uvažovat o zákazu prodeje fosilních aut v Německu během dalších patnácti let? Není těžké si domyslet, že jde o z větší části nesmyslnou fantazii.

Německý průmyslový kolos stojí a padá na výrobě automobilů se spalovacím motorem a jejich vývozu do celého světa. Automobilový průmysl zaměstnává téměř milion lidí.

Volkswagen, BMW, Daimler, ti všichni sice pomalu, ale jistě začínají nabízet také auta do zásuvky, ale jádrem jejich byznysu stále zůstávají spalovací motory.

Německo by se tak střelilo ne do nohy, ale rovnou do hlavy. Na druhou stranu, když nedávno ohlásilo plánované uzavření všech jaderných elektráren do roku 2022, měli to mnozí právě za ránu do vlastní nohy.

Na druhou stranu, Daimler aktuálně ohlásil plán velkého přerodu svého byznysu. V jeho rámci chce investovat €8 mld. do výroby hybridů, plug-in hybridů, elektromobilů a vodíkových aut.

Vokswagen zase před časem ohlásil plány na stavbu vlastní velké továrny na výrobu baterií přímo v Německu, jako konkurenci pro gigatovárnu Tesla.

Plány na zákaz prodeje fosilních aut v Německu (byť za 10-15-20 let) tedy nevypadají dvakrát realisticky. Ovšem už jen to, že se o nich na vládní úrovni mluví, je zajímavý signál.

Pokud se menší trhy, méně závislé na výrobě fosilních aut (jako je Norsko, Rakousko, Nizozemsko) k podobnému kroku nakonec přeci jen odhodlají, nebude pak samotné Německo moct příliš dlouho otálet.

Tamní automobilky se budou muset novému trendu přizpůsobit už kvůli tomu, aby na těchto trzích měly co nabídnout.

73 Comments on “Německo: zákaz aut na fosilní paliva od roku 2030?”

    1. Jen aby ta jejich reakce
      Jen aby ta jejich reakce nebyla stejně nastavený hoax, jako nastavená reakce dýzlu na připojení k testovací aparatuře. Něco jako lidi a politici řvou, zapínáme scénář elektromobilita. Reálně neděláme nic. Bouře se tiší, pokračujeme v klidu v chrlení benzínu a nafty, sem tam plynu. 🙁

      1. pokud budou chtit prodavat
        pokud budou chtit prodavat auta ruzne po svete kde prodavaji dnes, tak se na ty EV budou muset podivat a zacit je vyrabet, vsechny tyhle prohlaseni jsou vpodstate jen nafouknute cosi co je stejne nemine, jen si na tom ted proste snazej nahnat doby, oni vedi ze diesel to ma za sebou a do 15 let po nich stekne tak maximalne par jedincu co jsou na cichani splodin zavisli, a s benzinem to nebude o moc delsi proces, abude jim teda jen EV

      2. BBC si na hoaxy dává
        BBC si na hoaxy dává majzla narozdíl od ostatních plátků, který jsou rádi za každej klik. Když Německo do roku 2030 zakáže auta s emisema tak VW stejně nic jinýho nezbejvá a pokud chce bejt jedničkou tak musí celý svoje portfolio včetně dcer postavit na elektrice a to s předstihem čili 2025. Jinou alternativu prostě nemaj. Spalováky bez vejfuku nefungujou, vodík je nebezpečnej, složitej krám bez čerpaček. Navic začali stavět VW gigatovárnu za miliardy a vlastní výzkum a vývoj baterek už provozujou.

        S dízlem si tak podělali reputaci a prodeje, že udělaj cokoliv jen aby to zvrátili. Podle mě s tím souvisí i ty registrace názvů škodováckejxh aut v USA, začnou to tam rovnou vozit v elektrice.

  1. V Nemecku zatim zadnou
    V Nemecku zatim zadnou dotaci na EV nevyplaci. Dotace jeste neprosla celym legislativnim koleckem a Evropska Komise ma vyhrady kvuli omezeni dotace na auta s cenou do 60k€ bez DPH. Tim diskvalifikovali treba Teslu, Porsche atd.
    Takze psat ze dotace pomaha zatim jen malo je naznak naproste neznalosti problematiky. Teoreticky plati narok na dotaci od 18.5. Ale neexistuje ani moznost podani zadosti.
    Vsichni vyckavaji jak to nakonec dopadne.
    Mozna to byl take zamer odsouhlasit si neslucitelnost s pravidly EU a tim oddalit vyplatu dotaci aby nemecke automobilky mely moznost nabidnout vice modelu. Zadny stat nechce dotovat cizi automobilky …

    1. Bohužel z ropy se dělá
      Bohužel z ropy se dělá spousta jiných věcí,než jen benzín a nafta do osobních aut,ropa nerovná se nafta a nafta nerovná se osobák na naftu,nejvíc nafty,víc než vše ostatní na zeměkouli dohromady sežere asi šest největších zaoceánských lodí.Takže když si odepřeš tričko z číny,uděláš toho pro ekologii víc,než když pojedeš na kole do práce.Nějaká ochcávka TDi je jen minimální zlo.I pitomý krém na obličej je z ropy a dokonce ten základ,bez všeho se dá koupit v lékárně.

  2. Podle mně je to
    Podle mně je to neprosaditelné a nesmyslné. Bude existovat velké množství lidí, kteří prostě auty se spalovacími motory budou chtít jezdit a zákaz je nijak nezastaví. Mnohem lepší cestou je motivace. Pokud bude elektřina levnější, výhodnější a bude skutečně přinášet výhody, tak si ji pořídí většina a pak nebude třeba nic zakazovat.

    1. pokud dobre ctu vsechny ty
      pokud dobre ctu vsechny ty zpravy okolo zakazu fosilnich aut, tak to neni o zakazku jizdy tech aut s fosilnim pohonem, ale o zakazku prodeju novych fosilnich aut, tedy prvoprodej takoveho auta coby noveho, fosilni auta budou moct normalne jezdit dal podle predpisu ktere museli plnit v dobe kdy se dostali do prodeje

        1. dovoz to neresi, auto ti
          dovoz to neresi, auto ti neprihlasej, a neregistrovane auto by provozoval v Nemecku jen blazen co ma joo hodne na rozdavani sveho rozpoctu 🙂 resit to zezacatku bude registrace v jine zemi kde takto fosilni auta nebudou diskvalifikovat

          ale co myslis, kolik Nemcu co si porizuji nova auta budou chtit resit nejake obstrukce? v autosalonech v Nemecku bys zadna fosilni auta nemel, to necili na kupujici, ale na prodavajici 😉

          1. Asi tak, chtěl jsem to s
            Asi tak, chtěl jsem to s druhou zemí napsat taky. Ale vlastně to nebude asi problém až na pár vyloženě speciálních modelů, které stejně nemají nějaké extrémní zastoupení v běžné flotile. Taky je možné že na ně bude možné získat výjimku.

            Že by Ford uvažoval o elektrickém mustangovi jsem neslyšel.

            1. asi maloktera automobilka
              asi maloktera automobilka uvazuje na vic nez 10 let dopredu co se nejakeho modelu tyce, jinak Mustang v elektrice problem neni, je to spise problem mysleni lidi zda to prijmou nebo ne, ale i tak 14 let je dlouha doba, za tu dobu bude i ten Mustang v dalsich 2 generacich 🙂

  3. Na jedný straně je to
    Na jedný straně je to děsivá budoucnost pro klasický německý autoprůmysl na straně druhé VW i Mercedes už stavi svoje baterkové Gigatovárny takže jde do tuhýho.
    Zrovna v tomhle případě mi to České kopírování předpisů z Německa či ze západu vůbec vadit nebude. Jedině pokud by to lobbysti ubrzdili stejně jako zákaz kouření, tak bych byl dost nas**nej.
    Schválně kdo to nabídne ve volbách? 😀

    Kupujte V8, za chvili nebudou a ty co budou už nezlegalizujete ;D

  4. Myslím, že originální
    Myslím, že originální zpráva nemluví přímo o zákazu spalováků, ale o požadavku nulových emisích což je prakticky ale to samé. Jedině že by za autem byl ohromný přívěs kam by se exhalace jímali a pak by se doma měnili na zlato, ale to ještě nikdo nevynalez tak to asi neprojde :D:D

  5. jiz jen to ze to nekde nekdo
    jiz jen to ze to nekde nekdo v politice zminuje naznacuje ze se to blizi, 14 let je extremne daleka budoucnost, moderni seriova EV jsou tu s nama nejakych 6 let, takze v 2030 ty prvni budou vpodstet jiz skoro veterani 😀

    nejdulezitejsi jsou rekl bych posledni 2 odstavecky 🙂

  6. I během těch deseti let je
    I během těch deseti let je to myslím dost reálné, že by se jim to podařilo, dá se jít inkrementálně jako se žárovkami, první se omezí spalovací motory pro nákupní tašky, v podobném sektoru máme již i3, iona etc.pak se půjde k větším a větším výkonům.

    Otázkou spíš je proč o ně Němci zájem nemají.

    1. muj odhad je ze lidi
      muj odhad je ze lidi vetsinove nevedi a pokud vedi, tak jsou jim predkladany ruzny polopravdy a nesmysly

      znamej z Mnichova o Ev neuvazoval protoze si myslel ze maji dojezd jen do 100km, proste si to nekde precet na internetu v beznem textu serveru co se autama vubec nezabejva a byl tam jen vseobecnej clanek na tema EV, a dal ho to nezajimalo, kdys jsem mu pak ukazal odkazy treba na chystany Bolt nebo na Teslu, tak byl prekvapenej ze neco takoveho existuje a ze to ujede vic nez 300km na nabiti

      maji 2 auta a obe pouzivaj jen na jizdy do prace a s detma do skolky, Tourana a Golfa, minimalne jedno EV by tedy skliem mohli mit, maj barak, takze ani nabijeni by nebyl problem, dnes jiz uvazuje ze pristi auto bude tedy e-Golf nebo Golf GTE 🙂

        1. ono to tak stejne dopadne i
          ono to tak stejne dopadne i bez zakona, staci ze se o tom mluvi a pise, jiz to dava jakousi nadeji ze se veci meni

          ruzne se pise ze cena fosilnich a baterkovych aut se ma dorovnat mezi 2020 a 2022 a pote se ma rozevirat opacne nez je ted, takze pokud by se to splnilo, tak si trh sam vpodstate vybere a fosilni auta pomalu zacnou upadat na prodejich, nakonec mozna ani nebude co zakazovat, protoze zbude treba jen tak malo fosilnich aut v prvoprodeji, ze to zabalej automobilky sami a proste na EV prejdou bez nejakych zakonu

      1. Hm no ono problem bude podla
        Hm no ono problem bude podla mna skor v tom, ze tych 100 km ak nie menej je dojazd EV na dialnici. Pokial teda clovek nema Teslu. Toto je podla mna problem viacerych ludi kedze na jazdenie po meste tych 100 km staci bohate aj na cely tyzden jazdenia, ale v momente ked sa potrebuje niekto presunut povedzme 120 km po dialnici to bez zastavky na nabijanie neda – ak teda nechce ist 90 nalepeny za kamionom.

        1. co nejde dnes neznamena ze
          co nejde dnes neznamena ze nepujde za par let, Ev se vyvyji a ohlasene nove modely ci zvysene kapacity baterii davaji tusit ze dojezdy budou 250-300km, cele tohle haloooo je planovane na rok 2030, to je 14 let vzdalena budoucnost, Chevi Bolt/Opel eAmpera jsou ohlasene na konec letosniho roku, a baterka 60kWh myslim bude statcit na vuic nez 120km na dalnici

          1. To, ze su ohlasene viem.
            To, ze su ohlasene viem. Problem je, ze realne sa do EU koncom 2017 dostane pri troche stastia tak Bolt a vzhladom na vzhlad jeho karoserie to prave idealne auto na dialnicu nebude tiez. M3 v EU skor ako koncom 2018 alebo zaciatkom 2019 nebude. V kazdom pripade to je buducnost. Fakt je, ze plati to co pise vacsina „nezaintersovanych“ webov dojazd nad 100km pri jazde mimo mesta, kedy vacsina normalnych ludi pouzije dialnicu ak nezainvestujes do S alebo X dnes proste nie je mozny. A preto je zaujem o EV z pohladu normalneho obyvatelstva taky aky je.

            Sam EV chcem, ale pokial nebude schopne prejst na jedno nabitie aspon 150km po dialnici s cenovkou okolo 40000euro seriozne si jeho kupu ospravedlnit nedokazem. Ak tomu este pridam novy cennik greenway vdaka, ktoremu je prevadzka EV na stredne dlhu cestu nielen spomalena o nabijanie, ale prakticky rovnako ak nie viac draha ako prevadzka spalovaku tak mi vychadza, ze EV sa na Slovensku tak lahko asi nerozsiria.

            1. eAmpera je ohlasena na
              eAmpera je ohlasena na zacatek roku 2017, proc by teda mela dorazit koncem roku 2017? a Ampera neni jedina, novej Golf, novej Leaf, zvysena kapacita je ohlasena pro i3, a v 2018 maj prijit od Mercedesu 4 nove EV, v 2018 bude i Tesla 3

              porad ale plati ze zprava je o roku 2030, tedy za 14 let, to fakt nekdo jako ty ceka ze za 14 let se nezvedne dojezd EV baterkovych aut? cekas snad ze vyrobci budou ted 14 let preslapovat na miste?

                1. V Americe se modely 2017
                  V Americe se modely 2017 prodávaj už snad od května 2016.

                2. Až na to, že výroba akosi
                  Až na to, že výroba akosi ešte nezačala…

                3. Predpokladam myslis Volt, ne
                  Predpokladam myslis Volt, ne Bolt 🙂

              1. Ok. Ked sa pozries na
                Ok. Ked sa pozries na prispevky vyssie uvidis, ze o tom co bude za 14 rokov som nikde nic nenapisal. Moja reakcia bola k tomu, ze 100km dojazd prezentovany dnes v inych mediach je realita v beznom pouzivani normalneho vodica, ktory nejazdi len po meste. V buducnosti sa to samozrejme zmeni, ale dnes je to proste tak.

                Bolt ma ist do vyroby pravdepodobne zaciatkom oktobra, pricom GM nikde zatial realne nepotvrdilo, ze ich planuje vyrabat aj niekde inde ako v USA. Skor naznacil, ze Ampera sa bude vyrabat na tej istej vyrobnej linke ako Bolt a lisit sa bude len znakom na kapote – http://www.autonews.com/article/20160216/COPY01/302169978/opels-ampera-e-electric-car-will-be-built-in-the-u.s.-report-says

                Ak tomu pridas fakt, ze GM ma plan vyrabat aktualne na tej linke 30000 EV rocne – http://gas2.org/2015/07/27/why-is-gm-only-planning-30000-chevy-bolts-per-year/, ktore pojdu primarne na domaci trh zistis, ze do EU sa tak rychlo vacsie mnozstvo kusov nedostane.

                To, ze M3 sa dostane do EU s oneskorenim musi byt z aktualnych predobjednavok plus faktu, ze realna hysteria zacne az po kompletnom odhaleni, po vyhlaseniach, ze prvotne sa bude uspokojovat dopyt v USA jasne kazdemu. Navyse je to Tesla cize, je otazne ci vobec stihnu datum planovany datum uvedenie v USA.

                i3 ani Leaf nie su stavane na dialnicu a je jedno aku velku bateriu do nich natlacis co potvrdi asi kazdy kto tie auta ma. Mercedes bude cenovo porovnatelny s X takze to dieru na trhu prave nespravi.

                1. tak to jsi reagoval na cast
                  tak to jsi reagoval na cast vytrzenou z kontextu, protoze dojezd nad 100km i po dalnic maji nektera EV jiz dnes, to co me ukazal on byl ale text kde to tvrdili o vsech EV

                  eGolf ma dojezd vetsi nez 100km i na dalnici, 30kWh Leaf take ma vetsi dojezd, vsechny Tesly, proste ty auta jsou jiz dnes

                2. Teraz si ma dostal. Ak
                  Teraz si ma dostal. Ak niekto dokaze prejst v eGolf alebo Leaf v dialnicnej rychlosti tj. 120 az 130km/h v realnom svete (tj nie, ze cela cesta je dole kopcom, alebo v idealnych laboratornych podmienkach) tak by som o tom chcel vidiet nejaky dokaz, kedze z predajcov co som sa rozpraval si toto garantovat nedovolil ani jeden, teda okrem BMW, kde mi predajca odporucal pockat na model s dvojnasobnou bateriou a salamunsky ho odporucal aj potom radsej skombinovat s REXom.

                3. test 30kWh Leafu a eGolfa
                  test 30kWh Leafu a eGolfa zde na hybridu jiste najdes sam, stejne jako poznatky o spotrebe pri dalnicni rychlosti u uzivatelu v diskuzi

                  Leaf i eGolf jsou navic dosluhujici auta, do 2 let jim musi prijit nastupce nebo citelne navyseni kapacity baterie aby byli prodejne, s 30kWh casem moc nezaujmou

                4. Leaf spotreba pri cca
                  Leaf spotreba pri cca 125km/h 26kWh/100 km. Čiže s 30kWh batériou možno tých 100 km dá, ale aj to len tak tak v relatívne dobrých podmienkach. Egolf má dojazd podľa recenzie 130km pri rýchlosti 90km/h čiže pri 130km/h určite 100 km nehrozí.

                  Áno v budúcnosti to už vďaka lepším batériam problém nebude, ale ja sa bavím o tom čo je dnes dostupné a nie za x rokov. Ale ak reálne poznáš niekoho kto nemá teslu a reálne jazdí na Ev tých 100km po diaľnici bez nabíjania a bez toho, aby išiel pod 120km/h daj vedieť naňho kontakt lebo by som sa s tým človekom veľmi rád pobavil a to myslím vážne lebo určite nie som sám koho by zaujímalo ako to robí.

                5. cela diskuze je odzacatku
                  cela diskuze je odzacatku otom co mozna bude v roce 2030

        2. Pokud nebude možný prodej
          Pokud nebude možný prodej aut na fosilní paliva, co udělají čerpací stanice? Začnou nabízet i elektřinu? Investice do nabíjecí stanice je cca plat jednoho zaměstnance na čerpací stanici za dva roky. Nabíjecí stanice pracuje 24hod. denně a to i bez zaměstnanců.
          Každý rok propustí jednoho zaměstnance a každý druhý rok nainvestují peníze do další nabíjecí stanice. Pak se budou předhánět, kdo vaří lepší kávu, nebo polívku. 🙂

            1. Nemám tušení, kolik berou
              Nemám tušení, kolik berou zaměstnanci na čerpacích stanicích v Horní Dolní. Ale i kdyby za soboty, neděle a za noční bral jeden zaměstnanec cca 20tis.hrubého, což je cca 17čistého, tak je to pro zaměstnavatele 26,8tis. v nákladech za měsíc. Za dva roky spočítané cca 643tis.

              1. za 650 tisic si ale nekoupis
                za 650 tisic si ale nekoupis skoro ani samotnej nejlevnejsi nejakej 20kW stojan, natoz aby si ho mohl provozovat, pocitej ze stojan, + instalace a zapojeni do systemu placeni vychazi na +-1 az 1.3 milionu podle typu stojanu, nejlevnejsi okolo 20 tisic eur, nejdrazsi okolo 30 tisic eur, a to nepocitame trafostanici kterou bys musel zridit (ta by se dimenzovala podle vykonu ktery bys predpokladal ze tam muze bejt u vsech stojanu co budou instalovane, tam cenu netusim, ale levne to asi nebude)

                http://goo.gl/elXJOQ tenhle nejlevnejsi stojan od ABB stoji 19500,- eur, a to je jen za stojan, pak ti napocitaj dopravu, montaz (pokud mas pripravene misto k montazi), zapojeni do platebni site, zapsani do site ABB, atd…. v nejlepsim moznem scenari se dostanes asi na cca 36-37 tisic eur kdy je stojan zapojenej, funkcni a zakaznici muzou nabijet

                1. Pane Samane, píšete: „za
                  Pane Samane, píšete: „za 650 tisic si ale nekoupis skoro ani samotnej nejlevnejsi nejakej 20kW stojan,“

                  Měl jste tímto na mysli něco

                  takového

                  ?
                  „Rychlonabíjecí stanice s výkonem až 20kW DC s oběma rychlonabíjecími standardy – CHAdeMO a CCS.“
                  361 790 Kč s DPH

                2. 20kW opravdu neni
                  20kW opravdu neni rychlonabijeci 😀 u tohohle by i dnesni EV stali nekolik hodin aby se nabili na nejakou zajimavou uroven

                  a ma to nejakej systemy na spravu a placeni? nebo je to spis tak nejak vhodne pro firmy co si u toho budou nabijet sami? popis sice pise „Vhodné jak pro komerční, tak soukromé nabíjení.“ ale nikde tam tu komercni fuknci nevidim, z ceho pujde poznat kolik se ma uctovat?

                  ale jako nabijecky pro suspermarketova ci hotelova parkovoste to vypada super, to zas jo, stejne jako ty AC co maj v nabidce, za to palec nahoru 🙂

                3. Pane Samane, reagoval jsem
                  Pane Samane, reagoval jsem pouze na tu část vaší věty kterou jsem vykopíroval z vašeho předchozího příspěvku.
                  Dotazy typu: „a ma to nejakej systemy na spravu a placeni?“ a podobné, adresujte na firmu, na kterou vede klikací odkaz, rozhodně ne na mne.
                  Vím, že jsem nenašel nějakou SuperExtraUltra rychlou nabíječku. Psal jste „nejakej 20kW stojan“.

                  Vzhledem k tomu, že tomu vůbec nerozumím bude lepší mi ani neodpovídat. Omlouvám se za váš ztracený čas.

                4. tak jasne, ber to doslovne
                  tak jasne, ber to doslovne 😀

                  rec byla o nahrazovani stojanu u benzinek stojany pro dobijeni, a musis sam uznat ze tohle by asi jako nahrada nefungovalo, jako zakaznik bys tam stal pulden a ani nevedel kolik ze jsi nabil dokud by ti to u kasy obsluha nezdelila

                5. Pane Samane, bral jsem to
                  Pane Samane, bral jsem to takhle:
                  když se např. iOn s baterkou o kapacitě 16 kWh nabije pomocí 230 V střídavých z domácí zásuvky za 6 hodin, jak dlouho by se nabíjel z momentálně diskutované kraksny 22 kW stejnosměrných?
                  Já to nevím, ale odpověď by mne zajímala.
                  Tím rozhodně nechci tvrdit že je to nějaký zázrak který by se měl zavádět všude, ale k nějakému měřitelnému zrychlení dobití by snad došlo, nebo né?

                6. to Pane nepis
                  a odhadem tak

                  to Pane nepis

                  a odhadem tak hodku v pripade toho iOnu

                  na tazich na „benzinkach“ budou spise potreba 50KWh a vice, dobudoucna 150 a 350KWh, tohle reseni cos postnul je vhodne nekde do arealu firmy na nabijeni aut prez noc nebo na verejna parkoviste u marketu

                  jako zazrak to ale je, posouva to nektere instalace nabijecich mist cenove do zajimavych vod 🙂 rozhodne je dobre ze jsi to sem postnul

  7. Tak na jednu stranu článek
    Tak na jednu stranu článek správně uvažuje: (cituji) Německý průmyslový kolos stojí a padá na výrobě automobilů se spalovacím motorem a jejich vývozu do celého světa. Automobilový průmysl zaměstnává téměř milion lidí. Volkswagen, BMW, Daimler, ti všichni sice pomalu, ale jistě začínají nabízet také auta do zásuvky, ale jádrem jejich byznysu stále zůstávají spalovací motory. Německo by se tak střelilo ne do nohy, ale rovnou do hlavy. (konec citace)

    Na druhou stranu je třeba se vážně zeptat, jaký názor má na fosilní paliva budoucí muslimská většina, která o tom bude v roce 2030 rozhodovat 🙁

Napsat komentář