Do konce roku 2016 by mělo být v EU až 50 dalších LNG stanic

redakce - 18 Březen 2015

Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního plynu (LNG) je podle společnosti Vemex velmi příznivá. Plánuje proto významně pomoci Gazpromu Germania při výstavbě prvních LNG stanic v ČR/Slovensku. autobus s pohonem na LNG, zkapalněný zemní plyn

Autobus s pohonem na zkapalněný zemní plyn ()
foto: Vemex

Výhody LNG představil Gazprom Germania minulý měsíc právě u mobilní LNG plnicí stanice v Dunajské Stredě na Slovensku. Město Dunajská Streda na Slovensku se stalo minulý měsíc centrem rozvoje nových technologií - LNG v dopravě. Výhody LNG zde představili všem zájemcům zástupci firem Gazprom Germania, Danube LNG a další.

Nejméně 60 zájemců ze soukromých společností zde přihlíželo tankování paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice. Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobus Solcity 12. Palivová nádrž autobusu s objemem 367 litru byla naplněna zhruba 35 kilogramy LNG.

"V roce 2016 bude potřebovat ČR první LNG stanici na zkapalněný zemní plyn,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX. Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu.

Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a návratnost velmi krátká.

„Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této technologie a tím je společnost Chart-Ferox Děčín, se kterým již více než 5 let spolupracujeme. Rádi bychom se právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom Germania významně podíleli,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX.

Autobus bude nyní po dobu asi 14 dní zapůjčen dopravci SAD Dunajská Streda na testování v běžném provozu. Dojezd takového autobusu je až 600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 litrů na 100 km.

Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než jeho stlačením () a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG. 

„V tuto chvíli informujeme veřejnost o výhodách tohoto paliva a prezentace proběhnou ještě ve Zvolenu, Prievidzi a Trnavě. Máme plán vybudovat i LNG stanici na Slovensku, ale zatím si situaci jen monitorujeme,“ dodává Hugo Kysilka.

LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu, registrováno je v celé EU asi jen 500 LNG vozidel. 80 % z nich je v Británii a Beneluxu, zbytek je z , , , a . V České republice zatím není registrováno žádné LNG vozidlo.

V celé EU je dnes asi 75 LNG stanic, ale do konce roku 2016 bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2-3 by měly být právě v ČR a na Slovensku.

Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovila i maximální vzdálenost mezi plnícími stanicemi LNG na 400 km a také povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení, svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní paliva.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jaká je výhoda LNG oproti CNG?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Menší objem zásobníků paliva (kapalina vs. stlačený plyn).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky! A to je jediný rozdíl, nebo je rozdíl i v objemu energie paliva? Jestli to dobře chápu, tak je to vpodstatě nová alternativa a CNG auto nenaplním na LNG stanici a LNG autobus na CNG stanici, chápu to sporávně?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je úplně stejné palivo. Akorát se nejdřív zkapalní, aby se ho víc vešlo a pak se zase zplynuje, aby se mohlo spálit. Problém jak LNG i CNG (u toho míň) je, že na zkapalnění (stlačení) se spotřebuje spousta energie, která pak přijde vniveč, páč v autě se již nijak nevyužije.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud by pro LNG existovalo něco jako Vialle LPI pro LPG, tak by se dalo využít efektu "jako intercooleru" pro zvýšení výkonu. LNG by se z kapaliny na plyn změnilo až v sání, čímž se nasávaná směs zchladila a pojmula by víc kyslíku. Teoreticky je to trochu výkonu "zadarmo".


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil