Dánský futurolog: Elektromobily jsou jako popkorn

Přední dánský futurolog Larse Thomson přirovnává rozvoj elektrického pohonu automobilů k popkornu: Dlouhé minuty se s kukuřicí na první pohled nic neděje. Pak se ale během sekundy přemění na popkorn. Podle futurologa už první kukuřice pukly a svět je na pokraji elektromobilní revoluce.

Elektromobil BMW i3 se začal i v Česku prodávat s úspěchem
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

První náznaky toho, že má pravdu, se už projevují i v České republice – budují se nové dobíjecí stanice a zájem o auta „na baterky“ roste. Trend aut s elektrickým pohonem se šíří světem nehledě na zatím vysokou pořizovací cenu a málo dobíjecích stanic.

Dokazuje to například pozoruhodný úspěch firmy Tesla, jejíž nejnovější Model S se stal v září v Norsku nejprodávanějším nejen elektromobilem, ale i autem měsíce. Nový model má dojezd 502 kilometrů a v Česku se dá pořídit zhruba za 1,6 miliónu Kč (bez DPH).

„U nás se zatím elektromobily příliš nekupují, registrovaných máme pouze do 150 vozidel“, říká Jaromír Marušinec z Asociace elektromobilového průmyslu (). Podle něj je v tuzemsku horší ekonomická situace, než v ostatních státech , protože na elektromobily nejsou dotace.

Světovému žebříčku nejprodávanějších elektromobilů s počtem přibližně 100 000 dosud prodaných kusů vévodí společnost Nissan s vozidlem Leaf (udávaný dojezd až 199 km), Renault zatím prodal asi 40 000 elektromobilů. Novinka automobilky BMW, vozidlo i3, už měla měsíc před uvedením na evropský trh 8000 objednávek.

V České republice sice zatím pomalu, ale přece přibývají i dobíjecí stanice. Skupina uzavřela v rámci pilotního projektu Elektromobilita v roce 2010 partnerství s firmou Peugeot, jejímž cílem je testování možností elektromobility v ČR.

Podle projektového manažera Tomáše Knespla provozuje ČEZ v současnosti 35 veřejných dobíjecích stanic a další jsou ve fázi výstavby. Současní uživatelé elektromobilů obdrží u ČEZ za 150 Kč měsíčně čipovou kartu, na kterou mohou své vozidlo na stanicích ČEZ neomezeně dobíjet.

Na rychlodobíjecích stanicích, kterých je ale v ČR dosud jen 5, se elektromobil střední třídy s kapacitou baterie 25 kilowatthodin nabije v řádu desítek minut.

„Dobu dobíjení ovlivňuje několik faktorů: zejména kapacita baterií, ale také třeba teplota baterií,“ vysvětluje Knespl. On sám využívá elektromobil už téměř tři roky a mezi výhody řadí zejména náklady na provoz: 100 kilometrů uživatele vyjde průměrně na 70 Kč. „Navíc se dá vozidlo dobít prakticky z každé zásuvky,“ dodává Knespl.

tisková zpráva

18 Comments on “Dánský futurolog: Elektromobily jsou jako popkorn”

  1. Ano nabíjecí stanice od
    Ano nabíjecí stanice od ČEZu jsou k ničemu. Proč bych měl platit 150 kč za měsíc?
    Kolikrát asi tak člověk zastaví někde jinde a bude nabíjet? Mám elektromobil a na veřejných stanicích nabíjím 2 krát do měsíce a to jen na maximálně hodinu. Všeho všudy 20 kč za měsíc. Z tohodle pohledu (ač se to nezdá moc) je ČEZ jen předražená 230V zásuvka.
    Z tohodle důvodu provozuje PRE své nabíjecí stanice zatím zadarmo, protože ví, že pokud by je zpoplatnil tak by tam nepřijel nikdo.

    Pokud by se měli zpoplatnit tak za spotřebovanou elektřinu pak by mi bylo jedno kde budu a také nebudu mít problém těch 10k za hodinu zaplatit.

    Hádanka do pléna:
    „Kdo podporuje elektromobilitu, PRE nebo ČEZ?“
    🙂

  2. Co z toho Čez a ostatní
    Co z toho Čez a ostatní dát stranou a udělat veřejnou domácí sít dobíjecích stanic (zásuvek)? Já bych svou dal zdarma. Chtělo by jen vytvořit mapu ČR kde se můžete zaregistrovat určit polohu dobíjecí stanice (zásuvky). Myslím, že by se minimálně 100 lidí našlo. A byl by to dobrý výsměch Čezu a ropě. A zároveň si myslím že mě to v důsledku vyjde na méně peněz než 150 kč měsíčně.

    1. Vaša iniciatíva je
      Vaša iniciatíva je chvályhodná ale asi ste v texte prehliadli tú časť že „rýchlo“-dobíjacia stanica. Takú pravdepodobne doma ani nainštalujete bez spolupráce s energetikmi (bežný 25A/32A domový istič asi nebude stačiť).
      Jednoznačná výhoda EV je možnosť nabiť sa hocikde, ale z bežnej zásuvky to trvá dlho (5-10 hod. v závislosti na kapacite bateriek v EV). Pokiaľ ale cestujete, bez rýchlonabíjacích staníc by vám cesta trvala strašne dlho :-). BTW, pomalé nabíjanie z domáceho rozvodu je pre batérie šetrnejšie a pokiaľ auto pripojíte do zásuvky večer po príchode z práce, ráno ho máte nabité naplno.

  3. K dnešku samotný ČEZ
    K dnešku samotný ČEZ uvádí 1 – slovy jednu – rychlodobíjecí stanici pro elektromobily. Před nějakým dnem jsem četl příspěvek vašeho čtenáře, kdy tam navíc „odstavili“ svoje vozidlo, tak že se tato stanice nedala použít. Opravdu, rozvoj elektromobility jak řemen. Dnes už se u podobných článků jen bavím. Ten popkorn u nás asi moc praskat nebude. Docela by mě zajímalo, ja čez testuje tu elektromobilitu. Výsledkem testu určitě bude, že e-mobil je levnější na provoz, ale dražší na pořízení a že zatím chybí síť rychlodobíjecích stanic, která nejvíce brání rozvoji. Ale na tohle přijdou tak kolem roku 2016. Celkem sranda.

      1. Tak třeba u mojí práce na
        Tak třeba u mojí práce na parkovišti jedna nabíjecí stanice je – nkt cables Vrchlabí. Jen se ráno mrknu jestli je rychlonabíjecí – tím si nejsem jist. Ale mě by to na dojíždění do práce stačilo – přijedu, napíchnu se na nabíječku a po šichtě odpojím a jedu 🙂 Navíc bych měl vždy kde zaparkovat – před nabíjecím stojanem jsou dvě místa vyhrazená pro emobily 🙂

  4. Prosím už nepište o tzv.
    Prosím už nepište o tzv. „nabíječkách“ od ČEZu, protože to nejsou nabíječky, ale obyčejný zásuvky. navíc neskutečně předražený. Vyjde levněji se píchnout vedle této „nabíječky“ do nějaké sousedovi zásuvky a dat mu dvacku.

    Mají jedinou nabíječku ale u sebe ve firmě.

    1. naprosto souhlasím. Pana
      naprosto souhlasím. Pana Knespla by měli obratem odvolat a nahradit človkem, za kterým budou stát nějaké výsledky. Několik let se hovoří o rozvoji elektromobility a výsledkem je jedna velká nula. Náznaky rozvoje elektromobility se začínají projevovat v okolním světě, ale určitě ne v ČR. Pokud ovšem cílená brzda elektromobility není cílem…..

Napsat komentář