Sen o létajících autech je tu s námi už mnoho desítek let. Teprve během posledních let ale začaly vznikat firmy, které se jej reálně pokoušejí realizovat. Jednou z nich je i Terrafugia.
foto: Terrafugia
Koncept létajícího auta Terrafugia TF-X je vizí budoucnosti osobní dopravy americké společnosti Terrafugia. Jde o polorobotické čtyřmístné hybridní létající auto.
Dokáže vertikálně vzlétnout i přistát. Tento stroj má být uveden na trh „několik let“ po modelu Transition a nabídnout (bohatým) zákazníkům zcela novou svobodu cestování.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
AeroMobil – létající auto ze Slovenska
Prozatím je ale TF-X především hezky vypadajícím renderem na působivém videu. Tím, co dnes Terrafugia reálně provozuje, je model Transition. Ten vypadá po designové stránce výrazně méně progresivně než TF-X. Ale zato už opravdu existuje a létá i jezdí.
Terrafugia Transition dokáže ulétnout 640 km, létat rychlostí 160 km/h při spotřebě 18,9 l/h. K dispozici má 87 litrů paliva (běžného benzínu). Dole na silnici pak spotřebuje 6,7 l/100 km.
Uveze náklad o hmotnosti až 227 kg. Rozpětí automaticky se rozkládajících křídel činí 8 metrů. Prvních šest kusů bylo rezervováno za částku $299 000 (v přepočtu přes 7,5 milionu korun).
Létající auto nikdy nebude „masovou“ záležitostí. Přináší nicméně univerzálnější alternativu pro všechny letecké nadšence.
lietajuce auta, alebo
lietajuce auta, alebo lepšie povedané: ultralaighty ktoré mozu jazdit po ceste su velmi vhodné pre vrcholový manažment.
Príklad:
„Sadneš do toho v podzemnej garáži svojej firmy, prejdeš sa na okraj mesta a na malom letisku vyrazíš. Za dve hodky si v druhom velkomeste, pristaneš na malom parkovisku a prejdeš k obchodnemu partnerovi.“
Pre krajiny ako USA, Čína, Veĺka Britania ak idu na navševu na kontinent, a možno aj Rusko fakr ideál. Nemušíš financovať lietadlo či vysedávať na letisku, alebo letieť po dialnici.
Aj taký Kiska by na tom prešiel rýchlejšie z BA do Popradu 😉
Jo a pilotovať si to mozeš sám, alebo máš pilota, kto ako chce.
a ve finale dojedes k
a ve finale dojedes k obchodnimu partnerovi pozde protoze tak jak se to prezentuje na videu a jak to licis v textu je blbost a nefunguje to tak 🙂
Fantomas měl
Fantomas měl léééépšíííí…
Dost mě vzalo, že pilot nemá před sebou průhledový displej. Leda by byl přímo v blembáku.
A kde jsou raketnice a ostatní podvěšená výzbroj???
Bez ohledu na to, že se
Bez ohledu na to, že se jedná o létací auto, mi to připadá kapku… ulítlý 🙂
letajici auta jsou nesmysl,
letajici auta jsou nesmysl, nejsou dobra ani jako jedno ani jako druhe, ale jsou jak spatnym autem tak spatnym letadlem
co vlastne vede lidi po touze mit spatne auto co je zaroven spatnym letadlem a oboje to spatny dohromady stoji velke penize?
postradam i jakoukoliv vyhodu takoveho stroje
To už je levnější mít
To už je levnější mít dvě auta a ultralehké letadlo. Jen je problém s hangárem na obou stranách. Letadlo nejde nechat někde jen tak stát. Ale to platí o létajícím autě také.
No v podstate pilot pred
No v podstate pilot pred letem takovou prohlidku dela pokazde tak kdyz se mu prihodi nejaka prihoda na parkovisti ma skratka smulu a neleti.
Takovych malych karambolu na
Takovych malych karambolu na parkovisti je vic nez si vsichni myslime, akorat nejsou okem hned tak videt. Takovy narazeny naraznik u auta nema zase tak velky vliv na bezpecnost provozu, ale narazene kridlo to uz je trochu jina vec. Pri predletove zkousce to nemusi byt hned videt, protoze ty prvky nejsou zkouseny pri zatizeni. Kdyz to letadlo leti, tak pusobi docela velke sily na kridla, klapky a dalsi casti.
A co je jeste horsi, ze vam kazdy neprejici blbecek muze poskodit hydrauliku, nebo jine dily. Pak preju hezky let.
Maly naraz na parkovisti se
Maly naraz na parkovisti se ve vzduchu projevi jako velky problem. Tato koncepce nema budoucnost. Jak nekdo muze ochranit dulezite prvky proti nahodnemu poskozeni nebo treba vandalismu. To aby si pilot pred kazdym startem udelal generalni prohlidku stavu techniky.