Proton je malajská automobilka založená v roce 1983. Dříve se zabývala především licencovaných vozů Mitsubishi, ale dnes už má vlastní vývoj. Mimo jiné aktuálně představila prototyp plug-in hybridu Proton Preve.
foto: Proton
Malajsie je relativně malé království v jihovýchodí Asii. Původně šlo, jak jinak o evropskou kolonii, kde se postupně vystřídalo u vlády Portugalsko, Nizozemsko a Británie. Dnes jde o nezávislou a poměrně bohatou zemi, kde se daří i domácímu automobilovému průmyslu.
V poslední době se značka Proton snaží dostat i mimo malajské hranice, a tak je nasnadě, že se snaží prodrat také do médií. A jak jinak než nějakými pěknými modernámi buzzwordy, jako jsou třeba „plug-in hybrid“.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ford uvažuje o prodeji plug-in hybridů v Evropě
Proto Preve je běžně prodávaný sedan. Jeho plug-in hybrid verze je notně upravená: obsahuje 15,7kWh baterii (hustota 163 Wh/kg), 80 kW PMSM elektromotor o max. točivém momentu 170 Nm a navíc i malý 1,3l spalovací motor. Hmotnost vozu je 1724 kg, ne nepodobná americkému plug-in hybridu Chevrolet Volt (1717 kg).
Čistě na elektřinu ujede 50 km, max. rychlost je 128 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je to poněkud líných 14,7 vteřiny. Podle standardu pro měření spotřeby ECE R101 je spotřeba 0,82 l/100 km, ale pochopitelně pouze na prvních 100 km a s plně nabitou baterií.
Jaktože auta jsou
Jaktože auta jsou malajská, zatímco havarovaná letadla malajsijská?
Ten údaj o hustotě
Ten údaj o hustotě uložené energie je pro nás rýpaly dobré vždy uvádět v kontextu jestli se jedná o samotné články, nebo pro celou baterii. Pokud by těch 163 Wh/kg mělo platit pro celou baterii znamenalo by to, že jsou na stejné úrovni jako Tesla!
A kdyby na baterie ujelo
A kdyby na baterie ujelo 150km, bude spotřeba. -0,82?
Není tahle metodika trochu na hlavu?
Ano, je 😉
Ano, je 😉
U takového auta by mě
U takového auta by mě zajímala především jeho cena. Nikde ji ale nevidím…
Aj tak vyzerá tá spotreba
Aj tak vyzerá tá spotreba až podozrivo dobrá. Keďže po prejdení 50 km už ide s vybitou baterkou, tak na 100 km by mal mať papierovú spotrebu 1,64 l. To je aj v kategórii hybrid vynikajúca hodnota.
To se asi nedá takhle
To se asi nedá takhle brát. Dle mě při tom cyklu je zapojen el. motor v podmínkách pro něj vhodných (rozjezdy, malé rychlosti, rekuperace při brzdění) a stejně tak motor spalovací (vysoké stálé rychlosti). Tzn. to neznamená, že to auto dokáže s prázdnou baterií ujet 50km se spotřebou 0,82 l.
Ja sa nehádam. V podstate
Ja sa nehádam. V podstate chcem poukázať na klamlivú a užívateľsky zle využiteľnú podstatu metodiky merania spotreby pre hybridy. Mne by sa žiadalo meranie, ktoré by mi dalo info akú budem mať spotrebu pokiaľ auto používam dlhodobo bez pripojenia do zásuvky. Lebo pokiaľ poctivo dobíjam každých 50 km (v tomto prípade), spotrebu benzínu si viem celkom presne vypočítať 🙂
V podstatě by stačilo
V podstatě by stačilo uvádět dojezd na baterii a spotřebu při druhé stovce ujetých kilometrů 🙂
Přesně tak. Mě vůbec
Přesně tak. Mě vůbec nezajímá kolik má spotřebu benzínu nebo nafty nebo LPG. Mě zajímá kolik KWh/100Km. Odkud energii ji vezmu je mi volné. Vše se dá přepočítat na KWh/l(kg apod.). Prostě energetický štítek vozu a ne jen informace bez hodnoty.