V lokalitě tří veřejných rychlodobíjecích stanic ČEZ ve Vestci u Prahy budou testovány různé režimy provozu dobíjecích stanic ve spojení s akumulací a fotovoltaikou.
foto: ČEZ
Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu. Novinka, která by se měla stát modelem pro nasazení zejména v dobíjecích lokalitách s dlouhodobě nízkým nebo omezeným výkonem, vznikla díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
NEPŘEHLÉDNĚTE ČEZ chystá změnu systému placení na svých nabíjecích stanicích díky novému izraelskému softwaru
Rychlé dobití elektromobilu, kdy vlastní produkce energie v kombinaci s akumulací doplňuje standardní dodávku ze sítě, je od konce září 2019 realitou ve Vestci.
Trojice rychlodobíjecích stanic zvládne díky nově spuštěné vlastní fotovoltaické elektrárně o výkonu 20 kWp a akumulačnímu systému s kapacitou 275 kWh zajistit doplnění baterií e-aut.
Zařízení dodané společností ABB ČR svou maximální možností akumulace pokryje např. jednorázové dobití 7 běžných elektromobilů s bateriemi o kapacitě 36 kWh.
Instalace systému byla financována z grantu z evropského programu CEF, jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Lokalita ve Vestci je v provozu od října 2017.
„Robustní síť rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení vnímáme jako zásadní podmínku pro další rozvoj elektromobility. Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu. Po testu ve Vestci zvážíme možnost instalace podobného systému v lokalitách, kde je dlouhodobě nízký nebo omezený výkon v síti. Evropský grant z programu CEF pro oblast Doprava nám pomáhá výrazně urychlit výstavbu těchto instalací. Řešení podobného typu jsou současně jednou ze základních částí naší nabídky elektromobilním zákazníkům z řad firem nebo subjektů státní správy a samosprávy,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO.
„ABB Microgrid systém je inovativní řešení v oblasti decentrálních sítí, které díky využívání obnovitelných zdrojů a akumulace energie zvyšuje stabilitu sítě, snižuje spotřebu elektrické energie, tím i provozní náklady a dopad na životní prostředí. Jsme rádi, že právě komplexní řešení od ABB je součástí největší podobné dobíjecí lokality pro elektromobily v České republice a věříme, že zde prokáže svoji technickou úroveň a vysokou spolehlivost,“ řekl Vladimír Janypka, marketingový a obchodní ředitel divize Elektrotechnika ABB Česká republika.
V rámci dvojice projektů souhrnně označovaných CEF vznikne do konce příštího roku více než 100 rychlodobíjecích stanic umožňujících většině elektromobilů nabít většinu kapacity baterií během 30 minut.
Na dvou lokalitách budou otestovány různé režimy provozu dobíjecích stanic ve spojení s akumulací a fotovoltaikou. Vedle využívání dotačních titulů pokračuje ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury i z vlastních prostředků.
ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily v České republice, která už se svým rozsahem více než 170 stojanů vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic.
a solárka a větrníky prostě nebudou ne ne a né
a solárka a větrníky prostě nebudou ne ne a né ;))
https://www.lidovky.cz/domov/cesko-musi-stavet-jaderne-bloky-i-kdyby-porusilo-pravo-eu-rekl-babis.A191016_104718_ln_domov_ele
jinak by si lidi dobíjeli eko doma solar a nejezdili na pumpu platit výpalný za vodík z atomovek :)))))))))))
off
Německá reportáž o historii EV
Die ersten
off
Německá reportáž o historii EV
Die ersten Elektroautos: von den Anfängen des Elektromobils
https://youtu.be/YgJQ9g0lBpk
A ještě jedna o rozvážce mléka a chleba
TV Doku: Elektro-Autos bei der Post im 19. Jh.
https://www.youtube.com/watch?v=sSYdh3HA7jA
viděli ste tu kamijónovou sračku ve městě co se tam
viděli ste tu kamijónovou sračku ve městě co se tam votočí nafleku!?? :)) prostě germánblije 2019 švajhundstvoland 😉 ve městech nas*áno díky konzerwágn natahowágn 😉
https://youtu.be/sSYdh3HA7jA?t=107
Tak ted jiz vim, proc ze trech stojanu tam funguje jen
Tak ted jiz vim, proc ze trech stojanu tam funguje jen jeden.
Ale to je furt dobry, to je jen 66% vyluka; SC jich tam stoji 6 a nejde ani jeden bo tesly se mackaji u toho jedineho ceziho.
Docela by mě zajímaly parametry provozu nastavení baterie.
Docela by mě zajímaly parametry provozu nastavení baterie. Určitě to není jen na „přebytky“ z FVE, protože ta má nedostatečný výkon.
Co technické parametry systému, cena projektu a výše dotace ?
Nádhera 😀
A zítra si otevře pumpu Lojza s kanystrem
Nádhera 😀
A zítra si otevře pumpu Lojza s kanystrem benzínu.
Pokud by na té pumpě denně prodal benzín na zhruba 150 km
Pokud by na té pumpě denně prodal benzín na zhruba 150 km jízdy (odhadem tak 12 litrů?), tak by mu ten kanystr skoro i stačil. To je totiž průměrná vytíženost nabiječek – cca. 30 kWh dodané energie na stojan a den.
20 kWp? To jako fakt? K baterce 275 kWh? Předpokládám, že
20 kWp? To jako fakt? K baterce 275 kWh? Předpokládám, že ta baterka se bude nabíjet i nízkým tarifem, protože jinak je to kanon na vrabce…
Nevím jestli distributora trápí nějaký NT nebo VT. Není
Nevím jestli distributora trápí nějaký NT nebo VT. Není přece konečný odběratel.
Distributor si sám může řídit nabíjení aku v době, kdy je přebytek el a čerpat baterie v době, kdy je velká zátěž na baterie.
Takže třeba k 50kW nabíječce může stačit i 3x32A přívod.
Takto by to mělo být do budoucna všude. Solár sám něco dodá lokálně a páteřní spoje se můžou zatěžovat podle potřeby bez ohledu na to, jestli někdo dobíjí.
Nebo samotná baterie se může použít pro lokální stabilizaci sítě.
Jen si myslím, že s něčím podobným se mělo začít už dávno. Nějlépe někdy v době, kdy tu začali růst solární elektrárny jak houby po dešti.
Jo, to jsem si neuvědomil, že Vestec je těsně za hranicí
Jo, to jsem si neuvědomil, že Vestec je těsně za hranicí Prahy a tam už je distributorem elektřiny ČEZ. Pak samozřejmě platí to, co píšete.