Budoucnost je v průběžně dobíjených elektrobusech

Další zajímavou přednáškou na dopravním veletrhu Eurotrans přispěl Jakub Slavík, odborný garant semináře o budoucnosti MHD. Představil obecné závěry studie „E-mobilita v MHD“. V té byly velmi pozitivně hodnoceny co se hospodárnosti i ekologické šetrnosti provozu týče trolejbusy.

Studie pak s trolejbusy srovnávala hybridní autobusy (paralelní i sériový), CNG autobusy, dieselové autobusy a elektrobusy. V rámci elektrických autobusů mají dle studie velkou budoucnost tzv. „oportunitní e-busy“ (dobíjené na trase pomocí zásuvky, sběrače, indukce a „flash charging“) a „fc-busy“ (elektrobusy s palivovými články na vodíkový pohon).

Naopak jako „poražené“ vzešlo ze studie CNG – plynové autobusy mají zveřejněných hodnot až o 20 % vyšší relativní spotřebu energie než naftové a jejich přínosy v městském prostředí s častými rozjezdy jsou považovány za sporné.

Co se emisí CO2 týče, ty produkují v nejmenší míře trolejbusy a elektrobusy s palivovým článkem. Tento typ e-busů má však ze všech srovnávaných vozidel na druhou stranu nejvyšší celoživotní náklady.

Studie nabídla i zajímavé srovnání provozní spolehlivosti. Naměřené hodnoty u elektrobusů byly okolo 80 – 90 %, a tak jsme se na konkrétní fakta zeptali následujícího řečníka, kterým byl Ing. Hanzelka, ředitel společnosti EKOVA ELECTRIC, která se podílela na kompletaci ostravských elektrobusů SOR EBN 10,5.

Na dotaz, zda je pravda, že první a nejstarší z těchto vozů (ev. č. 5001, který má najeto cca 110 tis. km) už měl údajně měněné akumulátory a diferenciál, a proč v současnosti více stojí v dílně, než jezdí, odpověděl, že nic z toho není pravda a problémy tkví „pouze“ v nesprávném seřízení náprav.

Je vhodné podotknout, že všechny baterie, jejichž hmotnost je 1700 kg, životnost cca 3000 nabíjecích cyklů (cca 400 tis. km) a cena 2 mil. Kč jsou uloženy na zadní nápravě.

Závěrem jsme se z projevu Ing. Hanzelky kromě zajímavého srovnání třech typů elektrobusů dozvěděli, že provozní spotřeba těchto elektrických autobusů je v Ostravě 0,91 kWh/km (vlastní spotřeba 1,376 kWh a rekuperace 0,445 kWh) a že mají nejnižší provozní náklady (32,84 Kč/vozkm) ve srovnání s diesely (33,66 Kč/km) a trolejbusy (41,91 Kč/vozkm).

Od budoucí generace elektrobusů požadují Ostravané dojezd alespoň 270 km na jedno nabití.

5 Comments on “Budoucnost je v průběžně dobíjených elektrobusech”

  1. Dodatek.
    A autorův

    Dodatek.

    A autorův vývod:
    S ohledem na tyto skutečnosti nelze CNG v městském provozu seriózně nazývat „ekologickým pohonem“, byť je tato fráze poměrně zažitá. Tím není nijak zpochybňováno využití tohoto pohonu v jiném než městském prostředí.

    Už je úplně mimo. Zajímavé, že když byl CNG horší vždy si do něhl kopl, když byli horší ostatní bylo jenom konstatování bez přidaných citoslovců a příslovců…

  2. Tak studie zajímavá, je
    Tak studie zajímavá, je málo takových. Ale některé „vývody“ sjou zajímavé, hlavně ty o CNG.

    Cituji tabulky kdy náklady na CNG celoživotní horší vůči diselu.:
    „Do předpokládaného růstu celoživotních nákladů u dieselu, diesel-hybridu a CNG se promítá mimo jiné očekávaný vývoj cen fosilních paliv.“

    V druhé tabulce, kde jsou celořivotní náklady propočteny na km je situace jiná…

    Nevím, ale lid a podnikatele nezajímá, že motor na km spotřebuje více energie u CNG, ale že CNG na km je levnější. Závěr studie, je podjat pohledem, který ukazuje co chtěl autor jako výsledek a dle toho vybral kriterium úspěšnosti.

    V kapitole spolehlivost pro změnu CNG není vůbec.

    V kapitole „Elektromobilita MHD a koncept „smart grid“ „, kde je sice zabrán koncept vítr->umělé CNG, ale z CNG se vyrábí el. kterou se nabíjí elektrobus. Proč autor opoměl, že umělí metan lze načepovat v rámci smartgrid do CNG busu?

    Závěrem, člověk se může dočíst něco nového o el. busu aspol. Závěry co autor vyvozuje jsou mírně řečeno tendenční. Otázka u CNG a vliv na prostředí vs elektrobus. Cpo výroba baterek a vliv na prostředí? CNG toto nepotřebuje. Smartgrid a načrtnutá výroba elektřiny vítr-plyn-elektřina odpadá infrastruktura pro elektřinu, tedy další menší zatížení prostředí…

    Autore studie, kdopak tě zaplatil nebo vyznáváš modlu elektřina vždy a všude?

    1. Vaše poslední věta je
      Vaše poslední věta je trochu legrační v kontextu kdy tu článků o CNG dopravě bylo zvláště v poslední době více než-li dost. Namátkou: http://www.hybrid.cz/vitkovice-prezentuji-na-brnenskem-veletrhu-cng-infrastrukturu Pak nemluvě o tom, že když svůj ctěný zrak zaměříte na horní lištu tak tam uvidíte, ano správně rubriky Auta na plyn a CNG. Opravdu lidi, někdy se zamyslete, než něco napíšete. Nemluvě o tom, že autor pouze předkládá to co mu bylo řečeno na prezentaci. Na věty typu, kdo to platí atd. už jsem vážně alergický!!! A co je tendenčího, třeba na tom,když řeknu že plynobusy i CNG lobby jede na plno? Kolik měst v ČR provozuje elektrobusy a kolik plynobusy? Odpovězte si sám vy „kdo vás platí?“ Že by Gazprom?

        1. Pane Adame,
          pokud udělám

          Pane Adame,

          pokud udělám nejakou studii a výsledkem je jak je elektřina skvělá oproti ostatním, pak nesmím manipulovat s fakty.

          Mě jako zastánce elektromobility vadí studia jako je tato. Manipulaci pak využijí oponenti aby ukázali, jak elektromobilita škodí atd.

          Viz tato studie, elektrika vyšla ve všem kromě spolehlivosti nejhůř, přesto je hlavní závěr „elektrika má největší budoucnost“. Detaily jako dvě tabulky aby alespoň jedna ukázala větší náklady CNG vůči naftě? A to, že se započtlo jako dle autora bude cena CNG a Nafty za x let dopředu, tj. něco co nikdo neví?
          Že dá cyklus výroby elektřiny(přímo je tam nakreslen) jaký využívá audy, ale místo naplnění umělého metanu autor studie chce vyrábět elektřinu? Že autor říká vyšší dopat CNG autobusů na přírodu, ale jaksi nikde ve studii není nic o akumulátorech a vše s tím související? Že opomíjí, že cyklus výroby umělého metanu dělá s CNG dopravy alternativu ropě, to autor taky zamlčuje…

          Nemám problém s elektrobusy aspol. sám čekám, kdy elektromobil bude za rozumný peníz, ale to neznamená, že mě nemusí vadit okatě manipulující „taky studie“. Na mě to působy jako zaplacené od výrobce elektrobusu.

          P.S. A propo, nejsem zaměstancem RWE (což může třeba majitel webu zjisti dle mé IPadresy), výroba umělého metanu je přístupná i společnostem ostatním jak RWE a když by se vyráběl umělý metan lokálně je pravděpodobné, že DS RWE, či obchodník RWE (dnes má méně jak 50 procent trhu) nikoho zajímat už nebude.

          Takže pane kromě výkřiků, že jsem zaplacen RWE máte nějaká faka, která by dokázala opak toho co tvrdím, tedy „chyby a manipulace“ na které jsem upozornil jsou nerelevantní vůči závěrům co autor vyvozuje na základě hodně neúplné studie?

          Prosím o fakta ne výkřik zeměstnanče RWE… Nebo jsem zaměstnanec Audy :D. Jó když dochází fakta nastupuje v ČR obvinění s členství v nějaké zakázané skupině a tím se dokazuje, druhé straně drž klapačku…

Napsat komentář