Austrálie postaví obří elektrolyzér: začátek vodíkové ekonomiky?

Jan Veselý - 14 Únor 2018

Vláda Jižní Austrálie oznámila, že bylo zajištěno financování investice do zařízení určeného k produkci „zeleného vodíku“. Elektrolyzér o výkonu 15 MW bude vybudován nedaleko města Port Lincoln.Jestli má Austrálie něčeho dostatek, tak je to sluneční svit. Chystá se ho využít k výrobě vodíku.

Jestli má Austrálie něčeho dostatek, tak je to sluneční svit. Chystá se ho využít k výrobě vodíku.
foto: Reneweeconomy.com.au

Investorem je firma Hydrogen Utility (H2U), která na výstavbě zařízení bude spolupracovat s německým koncernem ThyssenKrupp. Kromě 15MW elektrolyzéru bude provoz obsahovat 10 MW spalovací turbínu na vodík a 5MW vodíkový palivový článek.

Účelem tohoto zařízení bude především zužitkování přebytků z výroby ze dvou solárních farem, které jsou budovány v blízkosti zařízení, a jiných větrných a solárních farem v Jižní Austrálii, jako součást místní sítě, aby její provoz byl méně závislý na vzdálené centralizované výrobě, a pro produkci amoniaku (čpavku), který bude dále využíván pro výrobu hnojiv.

Oblast poloostrova Eyre, kde se Port Lincoln nachází, je relativně odlehlé území, které se potýká s častými výpadky dodávek elektřiny kvůli velkým vzdálenostem od centrálních zdrojů a poruchám na vedení. Z tohoto důvodu bude vodíkové jednotka součástí mikrogridu, který buduje místní závod na zpracování ryb, který ji bude využívat i jako záložní zdroj elektřiny.

Projekt v hodnotě 117.5 milionu australských dolarů (přibližně 1.9 miliardy Kč) bude prvním projektem svého druhu v průmyslovém měřítku, který má demonstrovat možnosti ukládání energie ve formě vodíku spojené s produkcí amoniaku bez použití fosilních paliv.

Vláda Jižní Austrálie se na projektu podílí grantem v hodnotě 4.7 milionu AUD z SARTF (South Australia’s Renewable Technology Fund) a půjčkou v hodnotě 7.5 milionu AUD.

Vodíkové technologie bývají často odsuzovány jako technologická slepá ulička, hlavně kvůli velice rychlému nástupu bateriových technologií a elektromobilitě. Její zastánci ovšem vidí její budoucnost jako jejich doplňku, protože mohou bateriové technologie doplnit v situacích, kdy jejich využití nemá ekonomické opodstatnění (například dlouhodobé skladování energie) a pro vytlačování fosilních paliv v průmyslové výrobě, kde jsou využívána nejen jako zdroje energie, ale i jako chemické suroviny.

Vláda Jižní Austrálie vnímá toto zařízení jako pilotní projekt, jako první krok k novému průmyslovému odvětví, které umožní vytlačovat fosilní paliva z dalších oborů lidské činnosti a exportovat obrovské místní zásoby obnovitelné energie.

Vodíková jednotka bude mít celou řadu příjmů za služby a zboží:

  • Stabilizace elektrické sítě pomocí pružné poptávky – elektrolyzér.
  • Stabilizace elektrické sítě pomocí pružné výroby – turbína a palivový článek.
  • Špičkový zdroj schopný dodávat elektřinu v době kdy je jí nedostatek.
  • Velkokapacitní uchování energie ve formě vodíku (10 tun, 200 MWh).
  • Ústřední regulační prvek mikrogridu schopného fungovat nezávisle na vzdálené výrobě.
  • Levnější a spolehlivější náhrada záložních dieselagregátů.
  • Prodej vodíku.
  • Prodej amoniaku.

Oznámení o výstavbě je součástí vlny projektů, které chce ještě před nadcházejícími volbami rozběhnout jihoaustralská labouristická vláda. Jednalo se o podporu rozvoje mikrogridů, virtuální elektrárnu, bateriová úložiště energie navazující na úspěch velkého úložiště postaveného Teslou a výstavbu několika velkých přečerpávacích elektráren v místech starých vytěžených dolů.

Cílem je maximální rozšíření možností integrace výroby z větrných a fotovoltaických elektráren do sítě a zvýšení spolehlivosti dodávek elektřiny. Tyto zdroje tvoří v současnosti přibližně 50% místní výroby a ve výstavbě je několik dalších velkých projektů, které mají jejich podíl ještě výrazně navýšit.

Vodíková jednotka v Port Lincoln je součástí širší snahy o využití vodíku nejen jako nosiče energie, ale hlavně jako chemicko-energetické suroviny, která by mohla v budoucnu vytlačit technologie založené na fosilních palivech z průmyslových procesů.

Výroba amoniaku, resp. dusíkatých hnojiv, bez zemního plynu je jen jedním z nich. Dalším příkladem může být výstavba hutě a ocelárny ve Švédsku, která nahradí uhlí, jako palivo a redukční činidlo, rovněž vodíkem.

Vodíkové technologie mohou být v budoucnosti i důležitým krokem ve výrobě syntetických paliv a plastů. Důležitým parametrem, který rozhodne o tom, jestli budou tyto snahy v budoucnosti úspěšné, bude cena elektřiny z obnovitelných zdrojů, hlavě z větrných a fotovoltaických elektráren, která bude muset dále klesat.

Proponenti obnovitelných zdrojů energie tvrdí, že lze očekávat v dalších letech obdobně radikální pokles ceny těchto zdrojů, jako se odehrál v posledních 15 letech. Pokud tomu bude tak, naplní se vlastně slib z časů počátku jaderného věku a bude k dispozici dostatek čisté energie „tak levné, že se jí nevyplatí ani měřit“.

Vodíkové technologie jsou pak cestou této energie do oborů, kde to samotná elektřina nezvládne a na pokrytí posledních problematických 10-20% výroby z OZE.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Malinko zůstává otevřené jaká je celková účinnost systému od vstupu slunečního záření po výstup el. enrgie přes řetězec účinnosti FVE, výroby vodíku, skladování, generátoru/článku... budí to dojem plýtvání energií a prostředky..

Obrázek uživatele Jan Veselý

Plýtvání to je určitě, ale když se "dojí" sluneční záření, tak žádná škoda, to nedojde. Konec je stejný - teplo.
Naopak v případě výroby amoniaku to znamená značnou úsporu energie oproti Haber-Boschově procesu poháněnému zemním plynem.

Jenže proč neuložit energii do baterií s výrazně vyšší účinností. Také argument dlouhodobého skladování neobstojí. Baterky to podrží bez problémů i měsíce, ale neumím si představit, že bychom tak dlouho nepotřebovali energii...

Obrázek uživatele Jan Veselý

1 MWh baterie stojí v nejlepším případě 250 000 USD a vy do ní uložíte zboží v hodnotě cca 50 USD při nákupu a tak 100-150 USD při prodeji. Jediná vaše šance na ekonomickou návratnost je nabíjet-vybíjet co nejčastěji. Tolik k tomu uchovávání na měsíce

Máte pravdu v tom, že pokud by to zařízení mělo být používané jen jako "baterie", nemá šanci proti Li-ion technologii. Ale to bytí baterií je jen vedlejšák. V "nabitém stavu" je to prostě zdroj pro výrobu cenné chemické suroviny a ta se prodává. Jako baterka to funguje jen, když je zle.

Obrázek uživatele Joe

Technologie Power2Gas je určitě perspektivní záležitostí... V porovnání s ukládáním přebytků do baterií její vybudování a provoz pravděpodobně nevyžaduje žádné nerosty (Lithium). Zatím ještě nejsou
k mání baterie výrobně neutrální k životnímu prostředí.(po HE3DA se slehla zem?) V tomhle je P2G skvělý doplněk ....

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 22 kw. Elektromobilista čekatel....:-)))

Obrázek uživatele Joe

No super.... Dík Honzo za aktuální linky. Snad budou mít peněz na investice dost. Tyto baterie by se mi dokonale hodily k fotovoltickému systému...:-)

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 22 kw. Elektromobilista čekatel....:-)))

Podíval jsem se na to. Tedy zkratový proud kolem 1000 A bez zjevného poškození baterie je opravdu unikát. I když baterie nemá nějak extra vysokou hustotu energie, do bateriových úložišť je asi bezkonkurenční. :-) Doporučuji shlédnout, je jasné, že nejde o žádný podvod nebo nějaké zastírání. To co předvádí pan Procházka včetně osobní destrukce plně funkční a nabité baterie, je skutečně moc poučné. To není jako když kousnete do baterky iPhonu a ona následně exploduje. Ten hod z prvního patra je také dost poučný. Měření prováděl zkušební ústav, tedy nezávislá státní organizace.

---

hariprasad

Trochu mě udivuje ta kombinace spalovací turbíny a palivového článku. Neví někdo jak je to s porvnáním účinnosti takových zařízení? Vím, že dvoustupňová turbína dosahuje něco kolem 60-70%, palivový článek má na víc, ale prakticky je to také někde kolem 70%.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Musíte to brát jako pokusné zařízení, nejspíš chtějí otestovat co bude mít z dlouhodobého hlediska lepší ekonomické a provozní vlastnosti.

To dává smysl. Mohl by z toho být i zajímavý výstup z pohledu ceny, životnosti, údržby, hmotnosti, rychlosti náběhu, spotřeby materiálu, drahých kovů ap. Baterka by u toho taky neuškodila. Dokáže dodávat v podstatě z nulového výkonu okamžitě. To jiný zdroj, pokud vím, neumí.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Místo baterky je tam právě pro tu velkou rychlost startu ten palivový článek na vodík.

Palivový článek potřebuje nějaký čas. V řádu milisekund ho nenastartujete.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Alien5

Off : https://www.tyden.cz/rubriky/veda/vesmir/podvozky-pro-mobilni-odpaliste-rakety-ariane-6-se-vyrabeji-na-olomoucku_467213.html

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz
TX 100D.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?

Newsletter