7 důvodů, proč je elektromobil lepší než auto se spalovacím motorem

Elektromobily zatím tvoří ve většině zemí vyjma Norska stále jen malý zlomek z celkových prodejů nových aut. A to i přesto, že proti vozům se spalovacími motory nabízejí spoustu výhod.

Elektromobil Tesla Model S je jedním z nejmodernějších elektroaut na trhu. Na jedno nabití ujede přes 400 km.
foto: Tesla Motors

Koupit si elektromobil už dnes není takové sci-fi jako před pěti lety. Na trhu je velký výběr aut, rozrostla se nabíjecí infrastruktura a nové modely přinášejí další a další vylepšení. Ukážeme vám, že už dnes se proto o autě čistě na elektřinu vyplatí přemýšlet.

1. Už nikdy neutratíte za benzín nebo naftu ani korunu

První a nejkritičtější výhodou elektromobilů je, že jezdí na elektřinu. Od této skutečnosti se pak odvíjí i všechny ostatní výhody. V prvé řadě ta, že už nikdy nemusíte kupovat benzín nebo naftu.

Představte si, že na čerpací stanici už budete zastavovat jen když budete potřebovat pauzu nebo občerstvení. Ten pocit skvěle vyjádřila v jedné ze svých reklam automobilka Volkswagen.

2. Auto si snadno nabijete doma, v práci nebo na cestách

Nepotřebujete čerpací stanice, protože jednu máte doma. A v práci. A vlastně všude tam, kde je k dispozici běžná zásuvka. Elektromobily můžete dobíjet prakticky kdekoliv, kam dosáhla ruka civilizace a s ní rozvodů elektřiny.

vlastní

42 Comments on “7 důvodů, proč je elektromobil lepší než auto se spalovacím motorem”

            1. bod cislo 3 je myslim to
              bod cislo 3 je myslim to nejdulezitejsi pro drtivou vetsinu lidi, dokud tohle bude problem tak elektromobil na baterky bude proste jen okrajova zalezitost

              cena i typ vozu jsou otazka par let, odpovidajici infrastruktura bude pro velkou cast lidi asi az spise OLEV reseni a tedy asi spise otazka vice nez 10-15 let, do te doby je asi nejrozumnejsi volbou proste hybrid a plug-in hybrid ktere by mohli na cene klesat celkem vyrazne, konkurence se proste rozsiruje a kuprikladu cena za Prius plug-in je tak po smesnych 3 letech zivota totalne nesmyslna, a za 2 roky bude jeste nesmyslnejsi, a odpovidajici typ vozu se vpodstate vyresi sam, pokud bude zajem lidi to kupovat, nekdo to udela 🙂

                1. no mozna u tesly kde je
                  no mozna u tesly kde je dojezd 350+ km, ale pokud si treba chces zajet na vejkend z Prahy rekneme do Noveho Jicina a nemas tu Teslu, tak ten vykend spise stravis na dobijeckach a modlenim aby fungovala nebo aby nebyla za zamcenou branou 😉 je to trasa asi 340km a ani v Praze ani v Jicine nemam moznost nabijeni „doma“ a ikdys mam v Praze verejnou rychlonabijecku od baraku asi kilometr, tak v Jicine je pokud vim nejblizsi asi 20km, tak jak tak nejrychlejsi ani nejkradsi cestou tam s jinym v E prodavanym EV nez s Teslou bych musel nekde cestou tak 2-3x nabijet a vzdy nekde mimo trasu i desitky km

                  proste v CR jeste neni takova sit aby si mohl elektromobilsta rict, jo dojedu vsude a uplne stejne snadno jako s ropakem (mam hybridni benzinak) a ta cesta co jsem vypsal me normalne trva 3-4 hodky

                2. Praha – N.Jičín:
                  Praha – N.Jičín: nabíjení Pardubice, Litomyšl, Hranice n/M nebo Rožnov – nevím kde je problém. Na cestách jste odkázán na veřejnou dost řídkou síť – to máte pravdu. Zbytek je ovšem řešitelný.

                3. super takze jak jsem psal,
                  super takze jak jsem psal, vykend straveny v aute a v Jicine by clovek pobyl par hodin a projel pritom „pul republiky“? jako jo elektromobili jsou super a az bude poradna infrastruktura tak si ho poridim, ale do te doby me myslim bude postacovat hybrid nebo casem treba plug-in hybrid, ale opravdu nechci s rodinou cestu travit treba 8 a vice hodin ktera normalne zabere 3-4 hodiny a ani nemit jistotu ze dojedu a nebo ze budu mit volnou zasuvku

                4. určitým způsobem máte
                  určitým způsobem máte pravdu. EV určitě není pro každého. Já naštěstí mám zatím vše do cca 300km tzn na jedno nabití. S rodinou se stejně musí min jednou zastavit a auto je nabité většinou rychleji než si děcka zajdou na záchod a sní párek nebo se vyblbnou. Většinu cest pak jezdím sám a mimo plánovaných schůzek mi na cca 30min. na nabíjčce nesejde, naopak ten čas využiju jinak. Z doby, kdy jsem dělal 500-1000km na jeden zátah, jsem už naštěstí vyrostl. Klidně 1-2 hod navíc pojedu, protože za a) jedu zadarmo b) ten požitek z jízdy za to stojí c) rodina je taky spokojená a hlavně po příjezdu je fit a těší se na další jízdu…. + žádný servis, žádné oleje, filtry, rozvody, studené starty, promrzlé nebo přehřáté auto atd.

                5. bejt nabijecka treba co 50km
                  bejt nabijecka treba co 50km a ve mestech u kdejakeho obchodaku nebo na parkovistich, tak o EV taky jiz uvazuju, ono i na tech 350km vetsinou treba 2x nekde stojime, ale momentalne to pro me proste neni pouzitelne, vyuzil bych spise plug-in kdy by se po Praze litalo elektricky, tady mam trasy do 10km, takze dopriste uvazuju prave o plug-inu

                6. S těmi 50 km máte pravdu,
                  S těmi 50 km máte pravdu, slovenský Greenway staví síť tak, aby z jakéhokoliv místa na Slovensku bylo k nejbližší rychlonabíječce mezi 50-80 km.

                  Pokud uvažujete o plugin hybridu, máte na mysli rodinný velký vůz a milion korun, pak i jen z několikahodinové zkušební jízdy včetně rychlonabíjení doporučím SUV Mitsubishi Outlander PHEV.

                7. v soucasnosti RX450H, takze
                  v soucasnosti RX450H, takze jsem zviklej na trosku jinci „luxus“ nez jaky poskytuje Outlander, ale projet jsem si ho byl, me se nelibi interier, takze az nastane ta chvile vymeny tak za 4-5 let, tak jiste bude konkurence i pro auta jako XC90 nebo Cayenne ktere plug-in hybrid nabizeji

                8. Potvrzuji, u nás je to
                  Potvrzuji, u nás je to něco podobného, jen s tím rozdílem, že místo 300km dáme na jedno nabití tak 160km. Při cestách zastavujeme častěji na WC než na nabíjení. 🙂 Před příjezdem na nabíječku si koupíme jídlo, takže děti se na to nabíjení vlastně už těší.

                9. napsal jsem to špatně.
                  napsal jsem to špatně. Myslel jsem tím jedno nabití po cestě – cca 130km a nabít

                10. Pane Zbyňku, dovolil bych
                  Pane Zbyňku, dovolil bych si mít trochu jiný názor, podložený nemilou zkušeností.
                  Asi před měsícem jsem si opět půjčil od brněnského emuj.cz autíčko Peugeot iOn a vydal se na výlet. Bylo kolem poledního, tak jsem se rozhodl stavit u Olympie v KFC na oběd. V Komárově jsem najel na dálnici a zjistil že se tam kope a opravuje.
                  V „nádrži“ 45 km a u Olympie mne to z dálnice nepustilo a hnalo směrem Břeclav.
                  Na jih od Brna až k hranicím s Rakouskem není na mapách ŽÁDNÁ nabíječka a já naprosto netušil kde (jak daleko) mne to z dálnice pustí. No, byly to nervy, ale nakonec to dobře dopadlo a u Blučiny jsem úspěšně a rád dálnici opustil a vrátil se pokorně zpět k Brnu.
                  Ta „síť rychlonabíječek“ o které se zmiňujete, je o hodně řidší než „velmi řídká“ a nabíjení doma vykonávat nemohu, neboť bydlím v paneláku. (rady typu „hoď si kábl z okna“ si prosím odpusťte; už jsem zde na něco takového odepisoval)

                11. souhlasím, že síť je
                  souhlasím, že síť je řídká. Zrovna minulý týden v sobotu k večeru jsem musel poprosit v Mohelnici na pumpě o zásuvku a strávit tam cca hodinku. Ovšem to nemění nic na tom, že jsem s EV velmi spokojen a doufám, že už do auta se spalovacím motorkem nebudu muset.
                  V paneláku na sídlišti to nemáte jednoduché, ale už můžete mít nabito z rychlonabíječky. Četl jsem článek, kdy taxikář v Londýně měl na Leafu cca 1700 nabíjení pouze na rychlonabíječkách a baterie byly stále ok.

                12. ano dokonce na to byla
                  ano dokonce na to byla studie nejake americke univerzity a rozdil mezi nabijenim jen na rychlo a jen na pomalo nebyl nijak propastny, ikdyz tam trochu byl…

                13. Pvní pohled na emuj mě
                  Pvní pohled na emuj mě nadchl, ovšem jen do té doby než mi jejich kalkulačka spočítala za jednodenní cestu Leafem z Brna do Prahy na 2755kč.

                  Z toho mi plyne, že pro majitele auta je tato služba naprosto k ničemu a ekonomicky nevhodná. Význam může mít snad jen pro někoho kdo nemá vlastní auto. Nebo někoho kdo si chce elmobil jednorázově vyzkoušet

                14. Osobně bych Vám tuto cestu
                  Osobně bych Vám tuto cestu po rychlé dálnici s leafem bez jakékoliv možnosti rychlonabíjení i de facto běžného nabíjení cestou (nepočítaje ČEZ Humpolec, který mne osobně vypekl s nefunkční zásuvkou Mennekes, a to jsem měl Leaf se silnější palubní nabíječkou 6,6 kW) důrazně nedoporučil. Tedy pokud nemáte zájem někde posedět 5-6 hodin při nabíjení.

                  Ta cena se Vám může zdát drahá, ale pokud si půjčíte spalovací auto v jiné autopůjčovně, nebudete na tom o nic lépe. Minulý měsíc jsem v Praze v Sixtu půjčil nejlevnější Smart benzín na 24 hodin. Trasa Chomutov a zpět vyšla na půjčovném a benzínu (dotankovat před vrácením do plna) na 1.500,- Kč. A to je dvojmístné poskakovadlo a jelo něco přes 200 km celkem.

                15. Bohužel, je to jak jak
                  Bohužel, je to jak jak píšete.

                  Jistě, ale pokud máte vlastní spalovák, tak to nemá ekonomický smysl. Což v případě cen Trendparku(1200kč na den) v PRaze naopak smysl dává. Čekám kdy podle slibu Trendpark zřídí půjčovnu i v Brně.

                16. Taky se nám to stalo,
                  Taky se nám to stalo, takže vím, jaké to je. Především to byl průser silničářů, kteří nedokázali označit vjezd na dálnici u Makra nějakou směrovkou, ze které by bylo jasně patrné, že do Olympie tudy cesta jaksi nevede.
                  Proti Vám jsme měli jednu výhodu – máme v Leafovi navigaci, která nám ukázala, kde nás to pustí z dálnice a jestli dojedeme do cíle. Prostě u spalováku je navigace příjemnou (nikoli nezbytnou) pomůckou, u elektromobilu je to ovšem nutnost.
                  Navíc delší cesty zásadně plánujeme s pomocí webu Dopravniinfo.cz. Díky tomu jsem třeba koncem října při cestě z Pardubic do Prahy o omezení provozu u Semtína věděl dřív, než servisní technik z Auto In, který tudy jezdí denně do práce. 🙂 Už jsem si na to zvykl tak, že to používám, i když někam musím vyrazit spalovákem.

                17. Peugeot Ion na dálnici
                  Peugeot Ion na dálnici nebrat. Ta nedělá dobře ani Leafu. Včera jsem byl s verzí 2013 z Ostravy do Olomouce a zpět. Paradoxně se Leafu více než stará rychlá cesta přes NJ, Hranice a Lipník,kde se dalo jet skoro pořád 90 a více km /hod., líbila ta nejstarší přes Odry a Fulnek, včetně brutálního stoupání ve vojenském prostoru Libavá.
                  Chybějící navigace v Ionu – originál iMiev ji má místo té divné mřížky s klavírním lakem – opravdu mrzí. Současně proto nemá ani teploměr a hodiny. Což jsem vyřešil zakoupením v autoobchodě, ovšem originál je originál. Navigaci musím řešit mobilem.

                18. Jistě, pane Radovane, to
                  Jistě, pane Radovane, to bych nikdy dobrovolně neudělal.
                  Jenže původně mělo jít o „dálniční“ cestu v délce necelých pět kilometrů po příměstském nezpoplatněném úseku, kterou jsem dříve absolvoval nesčetněkrát.
                  O zakoupení navigace uvažuji, emuj.cz ji v iOnech nemá.

                19. Jo,jo, člověk míní ŘSD
                  Jo,jo, člověk míní ŘSD mění. Ověřeno předevčírem. Ostrava-Brno 3 hodiny.
                  Navigace postačí i jako aplikace v mobilu, doporučím Sygic.

                20. Pánové, doplním svůj
                  Pánové, doplním svůj příspěvek na konec Vaší dosavadní diskuze, protože kdybych se vyjadřoval k jednotlivým příspěvkům, tak to jen znepřehledním, což nemám sám rád.
                  Já používám sice navigaci v Connectu, ovšem protože mapy nejsou vždy úplně aktuální, tak občas použiju i navigaci v mobilu – stačí normální Google Maps (mám datový paušál, navíc mapy jsou nejaktuálnější dostupné). Sygic se mi do Samsungu Galaxy Ace nepodařilo nacpat.
                  Ke zmiňované trase Ostrava – Olomouc pana Radovana. Předpokládám, že jste jel cestu tam a zpět v pořadí, v jakém jste to popsal, tj. z Ovy do Olomouce starou rychlou cestou přes NJ a zpáteční do Ovy tou nejstarší přes Fulnek.
                  Zkusil jsem si na Mapy.cz zobrazit obě varianty a navíc jsem si zobrazil výškový profil trasy (což běžně dělám, když se chystám na nějakou neznámou trasu):
                  TAM: Ova – NJ – Hranice – Lipník – OL: 104 km, 1:46 h
                  – stoupání 853 m
                  – klesání 849 m
                  – trasa s minimálním převýšením, nejvyšší bod 382 m n.m.
                  ZPĚT: OL – Odry – Fulnek – Ova: 100 km, 2:02 h
                  – stoupání 1247 m
                  – klesání 1251 m
                  – trasa s výrazným převýšením, nejvyšší bod 652 m n.m.
                  Na první pohled by se mohlo zdát, že cesta zpět bude na spotřebu náročnější vzhledem k výraznému převýšení. Ve skutečnosti je tomu ovšem naopak, a to hned z několika důvodů:
                  1) čistě matematicky je cesta zpět o 4 km kratší – na první pohled nepodstatné
                  2) cesta tam je o 4 m víc do kopce, cesta zpět o 4 m víc s kopce – na první pohled nepodstatné
                  3) cesta tam, i když je o 4 km delší, tak je o 16 min kratší, což znamená vyšší průměrnou rychlost – to už je podstatnější, vyšší rychlost znamená vyšší spotřebu
                  4) zpáteční cesta je prvních cca 26 km do kopce a zbylých 74 km až na pár výjimek víceméně s kopce dolů (podstatný je převažující charakter trasy)
                  Takže suma sumárum:
                  I když se Leaf do těch 652 m n.m. během prvních 26 km trochu zapotí, spotřeba nevzroste až tak drasticky a pak na zbylých 74 km to vykompenzuje výrazně menší spotřeba díky převažujícímu klesání, navíc se celá trasa jede s menší rychlostí a nakonec je trasa o 4 km kratší. Přitom na první pohled to mělo být přesně obráceně.
                  Dnes už se tomu ani nějak moc nedivím, ovšem na začátcích našich cest s Leafem jsem se divil náramně. Vyrazili jsme například přes Břeclav po staré cestě do Bratislavy na první rychlonabíječku GreenWay. Říkal jsem si „pohodička, žádné kopce, samá rovina, relativně málo obcí na trase s nutností zpomalovat a pak zase zrychlovat… pojedu pořád ve víceméně ustáleném režimu s minimální spotřebou“. Jenže nakonec jsem přišel na to, že ono to „pořád ve víceméně ustáleném režimu s minimální spotřebou“ ve skutečnosti znamenalo „pořád pod plynem“, takže s vyšší spotřebou, než v mírně kopcovité krajině, kde člověk vyjede kopeček s mírně vyšší spotřebou a pak se spustí dolů na neutrál, případně rozumně rekuperuje. Samozřejmě ani elektromobil není perpetuum mobile a dolů s kopce nemůže narekuperovat víc, než spotřebuje při jízdě do kopce, žádný z procesů přeměny energie nemá 100%-ní účinnost, ale v obou úsecích je významná i jejich délka – krátké stoupání a po něm výrazně delší, i když mírnější klesání může vyjít líp než stejný úsek po rovině. Toť naše zkušenosti.
                  PS:
                  Občas píšu v množném čísle, protože Leafa neřídím jen sám. Na ty nejkritičtější trasy nasazuji jako řidiče manželku, která dokáže jezdit s nižší spotřebou než já. Na tom by nebylo nic divného, ženské dokážou být citlivější, a to i na pedálu plynu. Jenže ona dokáže jezdit s menší spotřebou a přitom rychleji – to už je frustrující. 🙂 Bez mučení se přiznám, že zhruba po roce ježdění s Leafem jsem musel jít do sebe a začít coby spolujezdec sledovat její jízdní styl, abych se jí dokázal alespoň trochu přiblížit, když už ne přímo vyrovnat. 🙂

                21. takto dlouhé příspěvky
                  takto dlouhé příspěvky většinou moc nečtu, ale tohle jsem dal na dvě mrknutí oka…:) a vše mohu jen potvrdit. Jen pro info, jakou máte nyní cca spotřebu? Sledujete si letní i zimní zvlášť nebo to nemažete? Já měl v létě prům. cca 12,8 a málo dálnic a spíš tzv užívačka. Teď mám cca 14,2. Hodně mi tam taky vlezl podíl dálnic a auto moc už nešetřím, tak to se taky na spotřebě projevilo.

                22. Ze začátku jsme to
                  Ze začátku jsme to nemazali a sledovali jsme každou desetinku, kdy už se konečně zase dostaneme níž (začínali jsme zimním provozem a přecházeli na letní). Pak jsme to začali občas mazat a teď to mažeme dost často, někdy i před každou delší jízdou, zejména když potřebujeme zjistit, jak moc je daná trasa náročná. Naše údaje jsou dost podobné, v létě 12-14, v zimě 15-17, po dálnici 21-24, ovšem s vědomím, že ve skutečnosti je reálná spotřeba asi o cca 2kWh/100km vyšší proti údajům na displeji, pokud si to přepočítáme podle ujetých km a úbytku %.

            2. ad1) vstupní investice je
              ad1) vstupní investice je vyšší, ovšem potom se Vám vložené peníze „vrací“ nižšími servisními náklady, skvělým svezením, úsporami za PHM – u mě je to cca 4000km/měs tj .cca 8tis Kč/měs – viz. článek
              ad2) malé auto např. VW UP, nižší stř. Leaf, eGolf, K Soul,dodávka eNV200, atd… až po Teslu S a X
              ad3) viz. mapa nabíjecích stanic + vaše zásuvka doma

              myslím, že zas tak hrozný to už není….

              1. Předem bych chtěl
                Předem bych chtěl podotknout, že jsem elektooptimista, ale:
                1) Jelikož považuji auta pouze za dopravní prostředek, která je jednou, nikoliv jedinou, možností přepravy osob a nákladu z bodu A do bodu B a můj km najezd je sotva lehce nadprůměrný, tak se mi to bohužel za nějakou rozumnou dobu nevrátí. Ovšem komfort řízení e-mobilu bych si nechal líbit.
                2) stále málo. Přál bych si kombík střední třídy se kterým přejedu republiku na jeden zátah nebo alespoň v půlce rychle dobiju. Tesla X by to zvládla, ale myslím si, že vlastnictví SUV nedává okolí ten správný signál o majiteli a nejsem ani přesvědčen o jeho praktičnosti navzdory tomu co tu bylo psáno na jejich obhajobu. No řekněte, chtěl byste mít dvojdomek s někým kdo má BMW X6? 🙂 No a v neposlední řadě ta cena. Bych musel prodat liťáky a vzít si na něj hypotéku jako na nemovitost 🙂
                3) moje zásuvka je od parkovacího stání stále dost daleko na prodlužovačku. Řešit by to určitě šlo, ale tak snadné jako natankovat u benzínky by to asi nebylo. Přívod elektřiny do sloupku na parkovišti např. Časem nás stejně čeká všechny. Věřím.

                1. nemůžu říct, že bych ve
                  nemůžu říct, že bych ve všem s Vámi souhlasil, ale Váš pohled určitě chápu
                  ad 1) poslední dobou moc nerozumím, proč se mě všichni u EV ptají na návratnost. Proč se nikdo nezeptá např. majitele zmiňované X6 nebo Š Superb, kdy se mu vrátí rozdíl oproti např. Fabii…… Cena např. Leafu je +- stejná jako u obdobně vybavené Octavie. navíc např. peníze ušetřené za benzín, servis může někdo dávat třeba na splátku úvěru za EV… to moc lidí neřeší a většinou srovnávají cenu nového EV např. s Dacií nebo dokonce s ojetinou a pak vidí cca 0,5mil rozdíl.
                  ad 2) tady souhlasím, taky bych chtěl třeba kombik, ale to budeme ještě cca 10 let čekat – ta já třeba nechci. Zrovna v sobotu jsem jel s Leafem do Brna do Ikei pro víc jak 2m postel…dá se. Leaf je uvnitř díky většímu rozvoru věší jak třeba Ocatvie (krom kufru). Auta typu SUV přirovnávám o oblečení pro pejsky – smysl to má obdobný.
                  ad 3) podle mě to dopadne tak, že EV budou mít běžně dojezd min. 300-400km, potom si nabijete na rychlonabíječce a před domem auto prostě odstavíte, tak jako dnes spalovák.

                2. ad) elektromobil musím
                  ad) elektromobil musím bohužel srovnávat s městským autem, protože mimoměstské auto, jakmile nastartuji, tak chci jet dále jak 150 km po dálnici rychlostí 130 km/h = elektromobil je momentálně mimo, povídání o prémii luxusu a výbavě není o žádné rentabilitě, prostě podmínka velké auto (kombík) na dlouhou cestu a to vůbec nelze diskutovat o tom, že opravdu nehodlám a nechci hledat nějakou dobíjecí stanici…prostě doplnění energií přímo na trase (naprosto běžný mainstreamový zákazník, vše ostatní jsou fandové)

                  Do města chci auto, které je levné, doveze, má minimální provozní náklady a nebolí mě poškození = nezáleží na výbavě a např Dacia je velká uvnitř jako leaf – elektromobil opět nesplňuje= je na účel moc drahý, navíc městké auto má zpravidla nájezd někde kolem 10 – 15 tis km/rok, i když elektromobil ušetří 25 tisíc rok, tak ani za deset let to nebude zajímavé, při stejné službě bude dacia na 450 000 korunách..(opět mainstreamové požadavky – VFC a eliminaci LCC)

                  Bohužel elektromobil je stále jen krásná technologická hračka pro fandy, imagelovce a technologické nadšence a pro lidi, kteří mají přesně definované použití, že jim elektromobil vyhovuje…mainstreamové auto to stále není a dlouho bohužel nebude

                3. já bych majitele a
                  já bych majitele a uživatele EV takto neškatulkoval. Ano, mainstreamová záležitost to zatím není. Ovšem jak jste přišel na to, že nabíječku musíte hledat? auto Vás k ní navede, všechny je zná a pamatuje a aktualizuje. Do cca 100km po dálnici nic neřeším a jedu s tempomatem na 130km/h. Pokud hledáte jen službu a přepravu z A do B, tak je pro Vás EV jako dělané. Ovšem je třeba srovnávat srovnatelné. Dacia je tzv ekonomický segment, pracovní auto. Nissan v koncernu je prémiová značka a srovnávat například Dastera a X-Trail opravdu nelze. Vím, že tato debata závěr mít nebude, proto podobné diskuse většinou končím větou: mějte svůj názor, jezděte prosím co nejdéle spalovacími auty, ať si mohou co nejdéle užívat všech výhod EV…

            3. Mně tam chybí jeden
              Mně tam chybí jeden zásadní důvod proti elektromobilům a to je ten, že pro většinu lidí je to ekonomický nesmysl, protože než s normálním autem projezdí částku odpovídající elektromobilu, tak je daný elektromobil mezigeneračně 4x zastaralý…většina lidí nemá žádné šílené nájezdy, ale auto z nějakého důvodu potřebují (neobslužitelnost hromadnou dopravou atd.). Další věcí je provádění provozu elektromobilu…na parkovišti u paneláku ho fakt nedobijete a pokud se rozšíří, tak pár zásuvek u obchodních center bude beznadějně plných

Napsat komentář