Každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě je v Norsku

V osmadvaceti zemích Evropské unie, Norsku a Švýcarsku se za leden – červen prodalo 72 201 elektromobilů. Každý čtvrtý z toho v Norsku.

Tesla Model S se řadí mezi nejprodávanější elektromobily v Norsku
foto: Tesla Motors

Během letošního prvního pololetí jejich prodej v této pětimilionové zemi meziročně stoupl o dvě třetiny na 16 990. To bylo téměř 23 % celkového norského prodeje všech nových osobních aut.

Vláda v Oslu totiž elektromobilitu štědře podporuje. Kdo si pořídí „elbil“ – jak Norové elektromobil nazývají – je osvobozen jak od 25% DPH, tak dovozní daně a ekologického poplatku.

V zemi, kde jsou auta o 50 až 100 % dražší než třeba v Německu, je tak elektromobil finančně velice výhodný. Například oblíbený Volkswagen e-Golf vychází zhruba o 80 000 norských korun (240 000 Kč) levněji než běžný model.

Majitelé elektromobilů v Norsku jsou také osvobozeni od dálničních poplatků a mohou bezplatně parkovat na veřejných parkovištích. Nabíjecí stanice, jež jsou také bezplatné, se nacházejí v blízkosti městské či obecní radnice, u čerpacích stanic pohonných hmot a rovněž na četných firemních parkovištích. Celkem jich je kolem 1730 s více než 6700 zásuvkami.

Každý pracovní den dojíždí Nina Haugová-Eideová z lázeňského městečka Son do 50 kilometrů vzdáleného hlavního města Osla, kde pracuje jaké personální šéfka jedné PR agentury. Jízdu si užívá i v dopravních špičkách, protože její vůz jezdí na elektřinu.

A to znamená, že může používat i jízdní pruhy určené pro autobusy městské hromadné dopravy. „Ve srovnání s řidiči, které předjíždím, ušetřím každý den minimálně půl hodiny,“ pochvaluje si dvaačtyřicetiletá matka čtyř dětí.

„Odhaduji, že jenom na provozních nákladech ušetříme zhruba 30 tisíc korun ročně,“ říká Nina. A do servisu také nemusí zajíždět příliš často. Její luxusní verze vozu Tesla S na jedno nabití ujede kolem 500 kilometrů.

„Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Ale „vytřískat“ ji úplně nenechá nikdy. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

tisková zpráva

Napsat komentář