Volkswagen umožní využít elektromobily jako zásobárny energie, zjednoduší placení za nabíjení

Elektromobil Volkswagen ID.3 u nabíjecí stanice Ionity. foto: Volkswagen
Elektromobil Volkswagen ID.3 u nabíjecí stanice Ionity. foto: Volkswagen

Volkswagen je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svým zákazníkům kompletní a dokonale navazující ekosystém pro nabíjení jejich elektromobilů. Služba s označením We Charge bude postupně ještě výkonnější, komfortnější a trvale udržitelnější – díky novým řešením pro nabíjení doma i na cestách, novým funkcím v modelech ID. a zanedlouho i díky technologii obousměrného nabíjení.

„Plošná výstavba nabíjecí infrastruktury je pro urychlenou realizaci elektrické ofenzivy zásadní. Nabíjení musí být v každodenním životě ještě jednodušší a praktičtější,“ vysvětluje Silke Bagschiková, marketingová ředitelka ID. Digital a vedoucí prodeje a marketingu produktové řady E-Mobility ve společnosti Volkswagen. „Jako výrobce k tomu zásadním způsobem přispíváme novým softwarem v našich modelech ID. a řešeními, jakým je služba Plug & Charge.“

Volkswagen chce, aby baterie jeho elektromobilů byly na energetickém trhu využitelné jako flexibilní mobilní úložiště energie. Úložiště energie jsou, jak každý ví, nezbytně nutná pro zvyšování podílu energií z obnovitelných zdrojů. Nabíjení může být díky tomu pro zákazníky navíc i mnohem výhodnější, protože bude možné dodávat vlastní elektrickou energii do veřejné sítě.

Již dnes lze elektromobily komfortně nabíjet v domácí garáži – například nástěnnou nabíječkou ID. Charger koncernové značky Elli. Zákazníci mají přitom na výběr kromě základní verze také dvě zcela síťově propojené varianty, které lze ovládat z chytrého telefonu prostřednictvím aplikace We Connect ID. App. Značka Volkswagen navíc nabízí v Německu vhodnou smlouvu o odběru ekologické elektrické energie „Volkswagen Naturstrom“, která zaručuje 100% dodávky certifikované ekologické elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Služba Plug & Charge

Zákazníci programu We Charge mají již dnes s kartou We Charge přístup do jedné z největších nabíjecích sítí v Evropě. Její součástí je více než 270 000 veřejných nabíjecích stanic – ve městech i podél dálkových dopravních tepen. A tento počet neustále roste. Do roku 2025 vybuduje koncern Volkswagen – společně se silnými partnery – v Evropě 18 000 rychlonabíjecích stanic. K tomu vzniká ve spolupráci s obchodními partnery dalších cca 35 000 nabíjecích stanic, z nichž mnohé jsou nebo budou veřejně přístupné.

Modely Volkswagen ID. obdrží v roce 2022 novou funkci, která nahradí dosavadní proces ověřování nabíjecí karty. Nabíjení na rychlonabíjecích stojanech tak bude ještě jednodušší. Jakmile zákazník připojí nabíjecí kabel, dojde k zabezpečené, šifrované komunikaci podle normy ISO 15118 mezi automobilem a nabíjecím stojanem. Tato autentizace trvá pouhých několik sekund, poté se spustí proces nabíjení. Vyúčtování proběhne jako obvykle na základě smlouvy We Charge. Plug & Charge se začne v roce 2022 používat v sítích Ionity, Aral, bp a EON. V současnosti probíhají jednání s dalšími velkými partnery.

Další kroky: inteligentní a obousměrné nabíjení. Home Energy Management System (HEMS) je předpokladem pro inteligentní nabíjení doma. Tento systém rozpoznává všechny požadavky spotřebitelů, aby mohl inteligentně rozložit a řídit jejich napájení. Především pro majitele fotovoltaických elektráren bude díky tomu ještě jednodušší nabíjení elektrickou energií z vlastních zdrojů.

Kromě toho je již dnes možné díky chytrým tarifům a algoritmům nabíjet automobily v době, kdy jsou k dispozici přebytky elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Díky tomu není nutné odstavovat například větrné elektrárny z důvodu, že nejsou odběratelé. Jen v roce 2019 zůstalo v Německu nevyužito 6500 GWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů – s tímto množstvím elektrické energie by mohlo jezdit 2,7 milionu elektromobilů po celý rok.

Ještě větší je však potenciál v kombinaci s obousměrným nabíjením. Volkswagen je nyní krok od uvedení této technologie na trh. Elektromobily mohou nepotřebnou elektrickou energii dodávat do domácí elektrické sítě zákazníka (Vehicle-to-Home), a přispívat tak ke stabilizaci elektrické sítě. Touto technologií budou disponovat všechny modely ID. se sadou akumulátorů o kapacitě 77 kWh. Pro již dodaná vozidla bude postupně k dispozici prostřednictvím aktualizací „Over-the-Air“. Přenos elektrické energie bude spolu s příslušnou komunikací probíhat prostřednictvím speciální obousměrné nástěnné nabíječky pracující se stejnosměrným proudem.

Zanedlouho budou všechny modely ID. sjíždět z montážní linky s novým softwarem, který nabízí při nabíjení velké výhody. U baterie o kapacitě 77 kWh vzroste nejvyšší nabíjecí výkon ze 125 na 135 kW (resp. 150 kW u modelu ID.5 GTX), což ušetří až devět minut při nabíjení z 5 na 80 %. Tato vylepšení budou prostřednictvím aktualizace softwaru aktivována i u vozidel, která již byla dodána zákazníkům. Další novou funkcí je režim Battery Care Mode, který zajistí maximální ochranu sady akumulátorů. V tomto režimu je horní hranice stavu nabití snížena na 80 %.

Menu pro nabíjení, které se nyní nachází na velkém dotykovém displeji modelů ID. v první úrovni, bude nabízet ještě více informací v přehlednější struktuře. Online výpočet trasy v navigačním systému bude umět sestavit pro dlouhé trasy chytrý plán jízdy s větším počtem zastávek. Rozhodujícím parametrem bude co nejdřívější příjezd do cíle.

Systém přitom bude zohledňovat data o dopravě a trase i požadovaný stav nabití baterie v cíli. Vyhodnocování zastávek kvůli nabíjení bude probíhat dynamicky a řídit se podle výkonu nabíjecích stojanů a jejich obsazení. Plán trasy tak může nakonec doporučit dva krátké nabíjecí procesy s vysokým výkonem místo jednoho dlouhého s nízkým výkonem.

Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů

Značka Volkswagen podporuje jako první výrobce automobilů výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů výstavbou nových větrných a slunečních parků v Evropě. Jejich prostřednictvím bude navíc vyráběno a do elektrické sítě dodáváno takové množství elektrické energie, které budou ke svému provozu potřebovat vozy rodiny ID., jejichž majitelé nepoužívají pro nabíjení „zelenou“ elektrickou energií. Do roku 2025 vznikne 20 nových energetických areálů, které budou vyrábět 7 TWh ekologické elektrické energie ročně, což odpovídá více než 300 novým větrným elektrárnám. Volkswagen vynaloží na tento projekt do roku 2025 cca 40 milionů eur.

Středem zájmu dekarbonizačního programu „Way to ZERO“ je urychlená realizace elektrické ofenzivy prostřednictvím strategie ACCELERATE. Volkswagen bude mít nejpozději do roku 2050 klimaticky neutrální bilanci. Dílčím cílem je snížení emisí CO2 na jedno vozidlo v Evropě o 40 % do roku 2030 (oproti roku 2018). Klimaticky neutrální bilanci bude mít také výroba včetně dodavatelských řetězců i samotný provoz elektromobilů. Kromě toho se budou důsledně recyklovat vysokonapěťové sady akumulátorů starých elektromobilů.

Cílem je kompletní elektrifikace flotily nových vozů. Do roku 2030 budou elektromobily tvořit minimálně 70 % prodeje značky Volkswagen v Evropě, což je výrazně více než jeden milion vozů. V Severní Americe a Číně budou mít elektromobily podíl nejméně 50 procent. Volkswagen proto bude uvádět na trh minimálně jeden nový model elektromobilu ročně.

zdroj: tisková zpráva

43 komentářů u “Volkswagen umožní využít elektromobily jako zásobárny energie, zjednoduší placení za nabíjení”

  1. Tak to jsme zvědav, kdy bude možnost Vehicle to home a Vehicle to grid i u ostatních elektrických aut. Kia 6 a Ioniq 5 ma Vehicle to load 3,5 Kwh. Možnost dodávat elektřinu do sítě (napájet v případě potřeby vlastní dům), by měla být povinná u všech výrobců elektrických aut. Vehicle to grid má prý Nisan Leaf díky Fokušimě ?

    1. Kazde EV ma elektricke topeni. Misto topneho odporu nebo tepelneho cerpadla by slo jednoduse pripojit solarni menic na 230V. A je hotovo. BMS by odber energie evidoval jako odber a baterka by nebyla v nerovnovaze jako kdyby ji nekdo napojil bez monitorujiciho BMS. Vlastne si to muze udelat kazdy zrucny kutil, ktery ma potrebne znalosti s DC napetim kolem 400V a sitovou elektrinou. Zadna kouzla nejsou potreba, EV to umi uz ted, jen neni pripraveny vyvod pro menic.

      1. To zní zajímavě, ještě jednodušší jak dostat z elektrického auta 220V je připojit na palubní 12V baterii normální měnič napětí 12-220V. Velikost měniče by měla odpovídat max. nabijecímu proudu baterie. Viděl jsem to na Nisanu NV200 měli na palubní baterii připojený 1500 W měnič. Připojení elektrického auta k domácí solární elektrárně a když svítí tak dobíjet baterie v autě a v případě přebytků dodávat do sítě a když nesvítí a mám nabité baterie a potřebuji elektřinu v domě, tak si brát elektřinu z auta nebo ze sítě by měla být podmínkou pro získání dotací na solarní elektrárnu a nabiječku. O technologii Vehicle to grid se mluví už 10 let, ale zatím to žádné automobilky a vyrobci walboxů a solárních elektráren nabízejí, tak jsme zvědav kdy to budou mít ID a kdy to umožní elektrické škodovky a další značky a kdy bude i v ČR zákon, který umožní Net Metering – odebírat dodanoou elektřinu ze sítě.

    1. Hmm tak že vážně nepochopil… Ta jedenáctá vyžírka může sedět kdekoli- v případě Čile pravděpodobně v USA… Vždyť ty sám si furt stěžuješ jak nás z venku vysávají…Sis vážně myslel, že neumím počítat do deseti 😃😂… Přemýšlím jestli máš na naše debaty dostatečný intelektuální výkon… Ale vlastně o nic nejde- správný chlap potěší i ošklivou ženu 😉

  2. 1. Takže teď, když někde okopíruji nějakou technologii, tak se vhodně ořeže skupina dodavatelů a řekne se, že jsem první? 😀

    2. Elektřina sice jde nahoru, ale že bych využíval baterii auta, která u VW stojí více, než nové auto, k dodávání do sítě, tak to ani omylem. Co jsem? Blázen? Ekonomický analfabet??

    1. Vidíš a to je přesně co potřebuju…Dodávat občas do mé vlastní sítě teda… Dnes už se to vyplatí ostrovníkům, za pár let s poklesem cen aku a s inteligentním a zautomatizovaným řízení sítě to bude výhoda pro všechny…Jestli se tedy lidé zas od někoho nenechají ojebat, jako obvykle.😉

        1. Cena není tvořena technologií výroby, ale nabídkou a poptávkou. Převis poptávky nad nabídkou zvyšuje tržní cenu produktu. Je naprosto irelevantní, jaké výrobní prostředky kdo používá – to neovlivňuje cenu, ale velikost jejich zisku.

          Musím říct, že jsem fakt šokován, že se na to vůbec ptáš.

          1. Nekdo ze zakazniku dela blbce. V predkrizove dobe zpivali ptackovi, ze kdyz bude odebirat OZE, tak udela neco pro prirodu a tudiz je cena o neco vyssi.
            Ted ma byt vse uplne jinak? Se vubec nedivim, ze ceny rostou takovym tempem, kdyz zakaznik ma takovy hloupy postoj jako VY.
            Napsal jsem dotaz na CEZ.
            Dobry den,

            elektrina pro dobijeni EV na nabijeckach CEZ i tarif D27d pochazi dle udaju na webu cez.cz 100% z obnovitelnych zdroju. Soucasna vlna zdrazovani elektriny je oduvodnena rustem cen emisnich povolenek a fosilnich paliv. Tyto vstupy se OZE prakticky vubec netykaji. Proto me zajima, na zaklade ceho je zdrazeni u zminenych dodavek u nabijecek a tarifu D27d postaveno.
            V predkrizove dobe to tak vyznelo, ze zakaznik odberem prispiva k podpore OZE a proto je cena o neco vyssi. Ale ted se to stavi do uplne jineho svetla a vse vypada jako jedna velka elektricka loupez.
            Zadam vas o sdeleni duvodu, proc 100% OZE zdrazuje uplne stejnym tempem jako fosilni elektrina.

                1. I životopis Pinocheta může být velmi poučný. Především vliv tržní ekonomiky na Chile, kterou v 70. letech nastartoval. A pak pro porovnání hezky srovnat se socialistickou ropnou velmocí Venezuelou.

                2. Není zač.
                  Abys to nemusel hledat, tak Chile HDP na hlavu 23 455 $, Venezuela 5 163 $. Prostě komoušská klasika.

                3. Abys pochopil v souvislostech, proč v Čile povládne levice (nevěřím že se toho hodně změní ale divné, že?)…V rovnostářské společnosti o 10ti lidech si všech 10 rozdělí zhruba rovným dílem 5 pečených kuřat.V neoliberalním systému je k dispozici dokonce 10 kuřat. Ovšem 8 lidí se musí spokojit se 3mi kuřátky a 7 pečínek sežerou zbylý 3 podvodníci… Koukám že je to dost složité- snad pochopíš…

                4. Ano chápu, že neumíš počítat ani do deseti. Což vím dávno, tak mě tím nemůžeš překvapit. Koneckonců, program levice stojí na podobných lidech.

                  PS: I tu gramatiku máš otřesnou. Prostě IQ veverky.

Napsat komentář